Suomalaisia vastineita nimille Jeff, Jason, David yms?
Meille on syntymässä poikavauva ja toinen nimi mietityttää. Etu/kutsumanimestä ollaan päästy yhteisymmärrykseen ja se on hyvä ja komea, käy suomeksi, mutta myös kansainvälisesti. Toinen nimi on ongelma. Tai siis "ongelma" on se, että lupasin, että mies saa osallistua tähän ideointiin, tuntuu olevan hänelle tärkeää. No hän tietenkin keksi, että nimi voisi juontua jostain menestyneestä muusikosta ja onhan se ihan loogista kun hän on itse muusikko ja musiikki hänelle yksi elämän tarkoitus. No mutta itse olen kuitenkin sitä mieltä, että nimen pitäisi toimia myös suomeksi koska toistaiseksi Suomessa asutaan ja meillä on suomalainen sukunimi. Eli ei voi olle "Leevi" Jeff "Möttönen". Ja mieskin sen ymmärtää, ei ole onneksi ihan noin mauton.
Mutta jostain noista nimistä olisi nyt hyvä kehitellä ihan täällä Pohjolassakin käytössä olevia nimiä. Ja tuossapa on nyt ainakin muutama mistä miettiä eli mikä Jeff tulee varmaankin nimestä Jeffrey, onko sille mitään suomenkielistä vastinettä? Mikä olisi Jason suomalaisittain? David sitten varmaan Taavi? Ja etukäteen mainitsen, ettei Taavia ainakaan tule. Oli noita muitakin nimiä, mutten edes muista kaikkia, meni yöunet kun aloin pelätä, että pojasta tulee kohta "Leevi Jeff Möttönen"...
Andy Suonsilmä