Voiko raskaana ollessa juoda viinilasin joskus?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Voit otta huumeitakin ja tupakoida. Paskiainen!
Mene nyt mäkeen siitä asshole.
Vierailija kirjoitti:
Ennen neuvolassa sanottiin että ei haittaa yksi annos, mutta suositus on nykyään että ei ollenkaan koska turvallista rajaa ei olla kyetty määrittämään.
Näissä suosituksissa tuntuu olevan se oletus, että jokainen on potentiaalisesti aivan rapajuoppo ja yhden lasillisen salliminen johtaa siihen, että juo muutaman lasillisen viikossa.
Kyllähän mitä vaan voi tehdä mutta ei kannattaisi lapsen terveyden kannalta. Tekee itsellekin hyvää olla ilman alkoa edes pieni osa aikuiselämästä.
Monesti tehnyt mieli viinilasillista illanistujaisissa tai ravintolassa. Miettii vaan itsekseen että eiköhän tässä oo vuosikymmeniä edessä kun sitä voi maistella ihan riittämiin.
Kerran maistoin maun vuoksi parempaa viiniä ja syljin pois kuten oikeaoppiseen viininmaisteluun kuuluu..
Eikös joku tutkimus julkaistu, jossa kerrottiin että vähäinenkin määrä alkoholia raskauden aikana muuttaa vauvan kasvoja? Kyse oli millimetreistä, eikä eroja kai paljaalla silmällä pystynyt havaitsemaan, mutta kuitenkin. Sitten taas jos ihan reippaasti juo raskausaikana, se näkyy lapsen naamasta ihan muillekin. Mikäs sen oireyhtymän nimi oli, aiheuttaa myös keskittymishäiriöitä ja pahimmillaan lievää kehitysvammaisuutta?
Ehkä ei kannata. There's no safe limit for alcohol when you're pregnant. Ihmetyttää ettei tätä tiedetä. Olisiko tiedotuskampanjan kampanjan paikka?
Alkoholi vahingoittaa vuodessa jopa tuhansia sikiöitä – "Ainoa kehitysvammaisuutta aiheuttava syy, joka olisi täysin ehkäistävissä"
Suomessa syntyy vuosittain arviolta 600–3000 lasta, joille äidin raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on aiheuttanut eriasteisia vaurioita. He voivat tarvita eriasteista tukea päivähoidosta työelämään saakka. Vaikeinta aikaa on kehitysvammaliiton FASD-koordinaattorin mukaan nuori aikuisuus, jolloin oireet viimeistään tulevat esiin.
Ehkä ei kannata. There's no safe limit for alcohol when you're pregnant. Ihmetyttää ettei tätä tiedetä. Olisiko tiedotuskampanjan kampanjan paikka?
Suomessa syntyy vuosittain arviolta 600–3000 lasta, joille äidin raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on aiheuttanut eriasteisia vaurioita.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että asia voi kiinnostaa jos törmää jossain suoli24:ssä ristiriitaiseen infoon. Mutta se, että asia kiinnostaa tosiaan niin paljon, että lähtee työllä ja vaivalla etsimään, että löytyiskö sitten av:sta hyväksyntää joltain "olen asunut Ranskassa, olen eliittiä, ja siellä siis ryypättiin raskaanakin mukamas"-mamman sepustuksista, kertoo, että alko houkuttaa liian paljon. Ei ole hyvä juoda raskaana eikä pitäisi olla kovin iso uhraus jättää juomatta! Ihan oikeasti lasi viiniä tai ei on sinulle aivan yksi ja sama (paitsi jos olet alkoholisti mitä et tietenkään ole), mutta sikiölle sillä on merkitystä! En kestä näitä alkoäitejä, jotka vielä kehtaa sitä huudella. Lasta käy sääliksi, älä viitsi juoda ihan oikeasti, ajattele sitä lasta äläkä vain itseäsi.
Elekää viittikö. Vielä 80-luvun alussa minulle määrättiin leikattua konjakkia korkillinen iltaisin loppuraskaudesta. Oisko mahtunu korkkiin joku 2-3 senttiä.
Kyllä nyt jokaisen joka lapsen päättää hankkia pitäisi pystyä se 9kk olla juomatta, ehdit varmasti vielä loppuelämäsi aikana ottamaan yhden jos toisenkin lasillisen.
Itse en ainakaan halua mitään riskejä ottaa lapseni terveyden suhteen, ja raskauden aikana kieltäydyn kaikesta mikä voisi vaarantaa lapseni terveyden. Ei se oma 1-10 minuutin nautinto ole niin tärkeä, että haluaisin ottaa mitään riskejä, edes sitä pienintäkään.
Raskauksissa on jo muutenkin tarpeeksi riskejä ilman että niitä tietoisesti lisää.
Vierailija kirjoitti:
Toki voi. Riskejä ei kukaan tarkkaan tiedä. Saattaa aiheuttaa vaurioita ehkä ei. Kukin voi päättää itse ottaako riskin.
Kannattaako sinusta toisen elämällä ottaa sellaista riskiä? Voiko edes?
Raskaus ja alkoholi ei kuulu yhteen.