Avioero ja asunto
Voiko puoliso pakottaa lain nojalla, että asunto pitää laittaa myyntiin eron tullessa? Minusta yksinkertaisinta olisi, jos ostaisin hänet ulos. Hän ei kuitenkaan kiusallaan halua "antaa" asuntoa minulle. Olen maksanut yksin lainaa asunnosta 4 vuotta, omistus on puoliksi. Eli en ole mikään hyväksikäyttäjä, jos joku luulee. Hänellä ei ole tuloja, joten tuskin pystyisi minulta ostamaan osuuttani. Sekin minulle kävisi, mutta mahdotonta.
Kommentit (16)
Voisin kuvitella, että jos saat näytetyksi toteen, että olet yksin maksanut lainaa 4 vuotta, se katsottaisi sinun hyväksesi ja asunto olisi enemmän sinun kuin miehen. Mutta kansalaisoikeustaju ei tietenkään mitään tässä maailmassa paina.
Asuntoa ei voi myydä ilman molempien suostumusta, kun on yhteinen. Sillä ei ole merkitystä kuka lainaa on maksanut tms. Kenelle asunto jää väi myydäänkö päätetään osituksessa.
Käytännössä puolisosi voi "pakottaa" laittamaan myyntiin, jos ei suostu myymään omaa osaansa sinulle.
En ymmärrä, miksi mies on niin vaikea. Hänhän saisi rahaa, kun ostaisin hänen osuutensa. Mutta pakko vain tehdä kiusaa minulle.
Lisäksi taidan lain mukaan olla elatusvelvollinen avioeron voimaanastumiseen asti.
Mutta siinä vaiheessa kun oma kuolla kupsahtaminen alkaa hiljalleen vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin yhteiselo, on varmaan kaikesta huolimatta parempi erota... Valitsin huonosti puolisoni ja maksan nyt kovaa hintaa.
Tajuaako mies, että hänellä on nyt velvollisuus puolet maksaa asunnon kuukausikuluista. Jos ei maksa niin on velkaa sitten sinulle ja otetaan osituksessa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella, että jos saat näytetyksi toteen, että olet yksin maksanut lainaa 4 vuotta, se katsottaisi sinun hyväksesi ja asunto olisi enemmän sinun kuin miehen. Mutta kansalaisoikeustaju ei tietenkään mitään tässä maailmassa paina.
Ja kun nainen on kotiäiti ja mies maksaa yksin perheen kulut, niin oikeustajun mukaan erossa mies saa kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Tajuaako mies, että hänellä on nyt velvollisuus puolet maksaa asunnon kuukausikuluista. Jos ei maksa niin on velkaa sitten sinulle ja otetaan osituksessa huomioon.
Ei tajua. Ja milläs hän maksaisi kun ei ole tuloja? Ja minua kuulemma kiinnostaa vain raha, kun patistelen häntä hakemaan töitä. Aina on joku syy, miksei just nyt voi!
Ap
Laittakaa myyntiin ja teet korkeimman tarjouksen asunnosta. Problem solved.
Onko lainakin yhteinen vai pelkästään asunto?
Laina on yhteinen.
En näe järkeä maksaa ensin välittäjälle ja sitten ostaa sama asunto itselleni. Ja mies varmasti vetäisi hintapyynnön pilviin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Lain mukaan puolisoa on elätettävä. Ihan sama miksi on tuloton.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi mies on niin vaikea. Hänhän saisi rahaa, kun ostaisin hänen osuutensa. Mutta pakko vain tehdä kiusaa minulle.
Lisäksi taidan lain mukaan olla elatusvelvollinen avioeron voimaanastumiseen asti.
Mutta siinä vaiheessa kun oma kuolla kupsahtaminen alkaa hiljalleen vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin yhteiselo, on varmaan kaikesta huolimatta parempi erota... Valitsin huonosti puolisoni ja maksan nyt kovaa hintaa.
I feel you. Minulla vähän sama asia naisen kanssa. T: Yksi mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siinä vaiheessa kun oma kuolla kupsahtaminen alkaa hiljalleen vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta kuin yhteiselo, on varmaan kaikesta huolimatta parempi erota... Valitsin huonosti puolisoni ja maksan nyt kovaa hintaa.I feel you. Minulla vähän sama asia naisen kanssa. T: Yksi mies.
Voimia. Pitkään olen sitkutellut, mutta en jaksa enää. Vika on aina muka minussa. Itkin työmatkallakin aamulla...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan noin yksinkertaista. Jos mies vain makaa perse homeessa sohvalla eikä edes yritä etsiä töitä saati tee mitään muutakaan yhteisen hyvän eteen niin voidaan katsoa että hän itse laiminlyö elatusvelvollisuutensa joten on kohtuutonta myöskään vaatia ap:ta elättämään häntä. Lakihan velvoittaa kumpaakin osallistumaan kykyjensä mukaan perheen elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää siinä vaiheessa, kun ero on laitettu vireille.
Tämä on väärä palsta kysyä juridisia neuvoja, koska vastauksissa on usein ihan hömppää ja paikkaansapitämättömiä väitteitä.
Ap jos omistaa asunnon yhdessä toisen kanssa, niin kumpi vain voi vaatia käräjäoikeuden kautta yhteisomistuksen purkamista, mikäli ei päästä sopuun että lunastaako toinen asunnon itselleen vai pannaanko asunto myyntiin. Kun käräjät antaa päätöksen siitä yhteisomistuksen purkamisesta, niin käytännössä asunto menee silloin myyntiin. Sinä voit tietenkin ostaa silloin asunnon osuuden itsellesi siinä.
Kokemuksia?