Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettääkö teitä tuettu loma?

Vierailija
17.01.2019 |

Hävettääkö lähteä tuetulle lapsiperhelomalle? Kehtaatteko kertoa tutuille, minne meette?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpylässä jossain Varkaudessa. Oli hirveä paikka, altaat pieniä kusipaljuja ei menty, ruoka ihan paskaa piti hakea kaupasta itse ruuat.

Vierailija
22/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hävetä yhtään, koska käymme myös risteilyillä ja etelänlomilla vuosittain. En tosin mainosta et mikä loma oli tuettu ja mikä ei, mitä se kelleen kuuluu. Mut kun näitä tarjotaan ja jos ei oo muuta, niin miksei mentäisi?

Miten niitä sulle "tarjotaan"? Tuettuihin lomiin pitää itse hakea ja niihin vaaditaan perustelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökunta EI tiedä ketkä ovat tuetulla lomalla ja vaikka tietäisivätkin,on olemassa VAITIOLOVELVOLLISUUS:

Mene Porvooseen takas.

Vierailija
24/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut muutaman kerran tuetulla lomalla. En ymmärrä, miksi niitä olisi pitänyt hävetä. Ammattiliittoon kuuluvia etuuksia kannattaa käyttää, nehän on jäsenmaksuille vastinetta.

Vierailija
25/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.mtlh.fi/fi/2019%20lomatarjonta/

https://www.lomajarjestot.fi/

https://https://www.solaris-lomat.fi/

Nyt vaan etsimään ja hakemaan,antaa kadehtia ja tukehtukoon kateuteensa!

Vierailija
26/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hävetä yhtään, koska käymme myös risteilyillä ja etelänlomilla vuosittain. En tosin mainosta et mikä loma oli tuettu ja mikä ei, mitä se kelleen kuuluu. Mut kun näitä tarjotaan ja jos ei oo muuta, niin miksei mentäisi?

Miten niitä sulle "tarjotaan"? Tuettuihin lomiin pitää itse hakea ja niihin vaaditaan perustelut.

Niin, niitä järjestöt ym tarjoaa ja ihmiset hakee. Aina ollaan saatu loma kun on haettu. Ja eri järjestöiltä.

Tälleen perheellisenä 5-6 vrk:n kylpyläloma on kyllä ihan kiva, kun ei tarvitse itse kokkailla ja huolehtia lasten tekemisistä. Ei tuetulla lomalla olevat mitenkään eroa muusta porukasta, esim passiivisempina. Me haetaan paikkoihin, joissa on hyvä ohjelmatarjonta lapsille. Itse voin sitten käydä hoidoissa tai vaikka reippailemassa. Ja talvella jos mennään, niin katsotaan mitä laskettelu- tai muita talviurheilumahdollisuuksia on lähistöllä ja hurautetaan sitten sinne. (Meillä lapset on pieniä, niin ei tarvii olla kummonen mäki kunhan hissit ja parkkipaikka löytyy) Yhdestä paikasta saatiin eväätkin mukaan laskettelureissuille.

Ja jos luulette, et nää tuetut lomat on ilmaisia, niin olette väärässä. Omavastuu on aikuisilta yleensä 20€ / vrk. Eli yleensä noin 100€ / aikuinen /loma. Toki sitä voi sossusta hakea harkinnanvaraisena tt-tukena.

Vierailija
27/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä näitä lomia saa? Pitääkö olla sosiaalitoimiston asiakas et pääsee?

Vierailija
28/53 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ootte ees päässeet tuetulle lomalle, jos kerta on varaa etelänlomailla ja risteilläkin??

Vierailija
29/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku olla tuetusta lomasta kateellinen? Ei voi.

Vierailija
30/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen hävettää pitäisi, jos näkee niin, että oma arvo ei ole ollenkaan riippuvainen varakkuudesta. Pyrkikää siihen näkemykseen.

Vierailija
31/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse ollut tuetulla lomalla, mutta muutama ystävä on ja todellakaan he eivät ole sitä hävenneet, vaan ovat olleet iloisia kun ovat päässeet. Ja minä olen ollut iloinen heidän puolestaan.

Taloudellinen tilanne ei ole ainoa syy päästä tuetulle lomalle, se voi yhtä hyvin olla että perhe tarvitsee tukea omaan erityistilanteeseensa. Esim. aspergerin vanhemmat ovat kokeneet hyvin tärkeäksi heille suunnatut leirit, joilla pääsee keskustelemaan muiden samassa tilanteissa olevien vanhempien kanssa ja myös sisarukset saavat tukea omaan tilanteeseensa. Parhaimmillaan tuettu loma on tärkeä henkireikä josta saa myös lisätietoa ja tukea, jolla perhe jaksaa taas eteenpäin.

Joskus olen kuullut että kaikki leirillä luvatut lastenohjelmat eivät ole toteutuneet tai että ruoka on ollut vähän vaatimatonta. Joten kannattaa ehkä varautua siihen että jotain pieniä pettymyksiä voi olla. Silti tuossa pääsee mukavasti irtautumaan arjesta ja kotiympyröistä ja saa huilata jatkuvasta ruuanlaitosta, joten kyllä se loma plussan puolelle menee.

Vierailija
32/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi hävetä, kun monet järjestöt niitä järjestävät?! Niitä on monenlaisille ihmisille: senioreille, lapsiperheille, työssöoleville jne.Ei tosiaankaan tarvitse olla sossun asiakas.

Vierailija
33/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa jos joku saa tällä alotuksella nousemaan olemattoman itsetuntonsa.

Vierailija
34/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä näitä lomia saa? Pitääkö olla sosiaalitoimiston asiakas et pääsee?

Ei tarvi ja harva on. Kuka vain voi niitä hakea. Sinne merkitaan tulot ja perustelut miksi haluaa sellaiselle lomalle.

Ei niitä ihan niin vain kaikille riitä. Ensikertalaiselle on isompi mahdollisuus saada, mutta tosi hyvätuloinen tuskin saa.

Lomapaikka tekee diilin tuettuja lomia tarjoavan paikan kanssa. Hyvin menestyvällä paikalla ei ole mitään syytä tehdä niitä diilejä. Eli paikat joihin ihmiset eivät mene omalla rahalla, tekevät innoissaan ne diilit.

Suurin osa paikoista on leirikeskuksessa tms. Vähemmän kylpylöitä.

Vierailija
35/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hävettävää. Olemme olleet tuetulla lomalla, kun oli pienet tulot ja sairauksia. Nykyään elämäntilanne kohentunut ja tienataan hyvin. Mukavat muistot jäi lomasta ja kiitollinen olin, että silloin päästiin. Oli tarpeellinen.

Vierailija
36/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lomapaikka tekee diilin tuettuja lomia tarjoavan järjestön kanssa. Usein koko paikka on täynnä vaikka potilasjärjestön kautta lomalle tulevia.

Vierailija
37/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuetulla lomalla olevat monesti erottuvat muista asiakkaista esim kylpylässä. Heillä on iso perhe ja sotkuiset hiukset yms ja hotkitaan kun syödään.

Käytätkö paljonkin kylpylän palveluita, itse en ole törmännyt kuvailemaasi tilanteeseen, vaikka käydään eri kylpylöissä 3-4 kertaa vuodessa.

Me käydään usein kylpylässä, omien lasten lisäksi mukana on heidän kavereitaan ja meidån kummilapsia. Ja vaikka lapsia saattaa olla yhdeksän, emme ole suurperhe vaan perheessä on kaksi lasta. Ja näin on monella ystävillä ja sukulaisilla.

Ja tuettuja lomia saavat omaishoitajat, ay-liittojat jäsenet jne.

Ja ap.lle. Ei kait kukaan tiedä kuka on tuetulla lomalla ja kuka maksaa itse, ellet itse kerro. Tai ketä se edes kiinnostaa.

Vierailija
38/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pok-kaa kirjoitti:

Henkilökunta EI tiedä ketkä ovat tuetulla lomalla ja vaikka tietäisivätkin,on olemassa VAITIOLOVELVOLLISUUS:

Mene Porvooseen takas.

Kai ne nyt tietää, kuka laskun maksaa? Jos normaalisti maksan laskuni kylpylän respassa, tekeekö myös tuetun loman asiakas niin? 

Mun mielestä tuetut lomat on ihan ok, mutta en kyllä tajua, millä perusteella niitä myönnellään. Sopeutumisvalmennus- ja vertaistukikurssit ymmärrän, mutta mites nämä muut? Työkaverini perhe reissailee näillä vuosittain. Siis ihan itse kertoo näistä ja kannustaa muitakin hakemaan. Hän on itse hoitovapaalla pienten lasten kanssa, tosin vain vauva on kotona, muut päiväkodissa. Miehellä on hyväpalkkainen työ. Ai mistäkö tiedän? Siitä, että tuettujen lomien lisäksi reissaavat vuosittain myös etelän lomilla, risteilyillä ja lumilomilla. Siis kaikilla näistä. Ovat akateemisia koulutettuja eivätkä millään mittarilla elämänkoululaisia. Ihan vaan, että mun mielestä voisivat maksaa myös sen kylpyläreissun itse, jos ovat sen tarpeessa. Tuetun loman voisi antaa jollekin, jolla oikeasti ei ole varaa sitä maksaa.

Vierailija
39/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin itse joskus, kun oli hiukan epäonnea perheessä. Häpesin kyllä.

Kaikenlaista tuli vastaan kyllä...

Kerran ollessani ihan omalla reissullani Nuuksiossa, tein valituksen laumasta elämänkoululaisia, jotka valtasivat koko uimahallin ja sikailivat aivan todella oksettavasti ruokailuissa.

Henkilökunta sanoi, etteivät voi mitään, kun he ovat tuetulla lomalla.

Juu, ja emme itse harrastaneet tuollaista koskaan!

missähän tämä tapahtui? Porvoossako ei vaitiolovelvollisuutta tunneta?

Vierailija
40/53 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu kirjoitti:

Köyhiä hyysätään ja hemmotellaan. Ei he sitä ymmärrä hävetä

Ihmeellisiä mielikuvia ihmisellä, kun tietoa ja yleissivistystä ei ole.

Mun eno käy tuetuilla lomilla, juurikin kylpylöissä ja on hyvätuloinen ja mukavasti löytyy varallisuuttakin, on kunniajäsenenä jossakin yrittäjäjärjestössä.

Järjestö ostaa tiettyjä paketteja vanhoille jäsenille ja jos haluaa muita palveluita maksavat itse.

Toisaalta ihan ok. kun aikanaan on maksanut suuria jäsenmaksuja, jotka ovat olleet liikevaihtoon sidottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme