Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te vaaditte lapsilta kotona?

Vierailija
16.01.2019 |

Elän uusperheparisuhteessa, jossa meillä molemmilla vielä omat kodit. Molemmilla on myös lapsia. Koen raskaana arjessa, että ensin huolehdin oman kodin sisä- ja pihatyöt ja sitten tulen miehen luokse, jossa minua lähes joka kerta odottavat tiskit keittiön pöydällä, aamupalatarpeet ja roskat ruokapöydällä..jne. Meillä on miehen kanssa hyvin poikkeavat tavat siinä mitä lapsilta odotetaan ja vaaditaan. Lapsensa ovat kuitenkin jo isoja koululaisia, että hyvin kykenevät voisivat jälkensä siivota.
Mutta ei, mieheni sanoo, että hän haluaa lapsilla olevan aina kivaa. Eli juuri mitään ei vaadita tai esim. peliaikaa rajoiteta. Yritin tuostakin sanoa, että eiköhän yli neljän tunnin pelaamisen jälkeen ole aika siirtyä muihin leikkeihin ja on huolestuttavaa jos ala-aste ikäinen menee vessaan kännykkää tuijottaen.
Olen yrittänyt selittää, että yhtälailla työpaikoilla kukin hoitaa omat tiskinsä ja roskansa eikä kouluissakaan ole pöydistä astioiden siivoojaa. Olen yrittänyt myös herättää miettimään kenelle lasten yleinen tapakasvatus kuuluu? Hänelle, äidille vai koululle. Vai meidän ollessa yhdessä vain minulle?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, sinä et ole vielä miehen lapsille vanhempi, vain isän ystävä, ehkä jopa läheinen sellainen, kun ette asu yhdessä. Toki voit lapsille olla myös läheinen aikuinen, mutta et ole kasvatusvastuussa. Lasten isä ja äiti ovat kasvatusvastuussa omista lapsistaan ja sinä ja lastesi isä teidän lapsista.

Toisekseen, ei kannata muuttaakaan yhteen jos teillä ei miehen kanssa onnistu sovittaa erilaisia tyylejänne yhteen, jos asuisitte yhdessä teillä pitäisi olla tasan samat säännöt molempien lapsille, muuten ei tule kuin sanomista...

En yleensäkään ymmärrä tuota että siellä "odottaa sua" tiskit, ei kai ne niiden tiskit sinuun liity millään tavalla, sinähän menet sinne kylään ja talo elää tavallaan ja vieras kulkee ajallaan. Et kai sinäkään odota että mies tulee sun huusholliin tekemään kotitöitä?

Vierailija
22/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Miten miehen ja lasten kodissa kotityöt odottavat SINUA? Et kai sinä siellä ala heti huushollaamaan? Mies hoitaa, jos ei halua lastensa tekevän mitään, piste. Ei varmaan kannata ihan heti tuon miehen kanssa alkaa suunnittelemaan yhteenmuuttoa...

Kyllä, aivan kaikki kotityöt teen molempien kodeissa. Ja hääräänkin ihan mielelläni. Olen nätisti yrittänyt vain sanoa, että voisivat viedä edes tiskinsä koneeseen ja pyyhkiä pöydän syömisen jälkeen. Mutta se on liikaa vaadittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapsilta vaadita mitään! Heidät on kasvatettu tietyllä tavalla ja he ymmärtävät olevansa osa perhettä. En minä vaadi ystäviltänikään mitään, miksi siis lapseni olisivat eri juttu?

Jos miehen luona on tiskit tiskaamatta, niin miksi ihmeessä et syyllistä miestä siitä, että ei ole siivonnut sinua varten vai menetkö sinne keskellä päivää omilla avaimilla.

Vierailija
24/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Miten miehen ja lasten kodissa kotityöt odottavat SINUA? Et kai sinä siellä ala heti huushollaamaan? Mies hoitaa, jos ei halua lastensa tekevän mitään, piste. Ei varmaan kannata ihan heti tuon miehen kanssa alkaa suunnittelemaan yhteenmuuttoa...

Kyllä, aivan kaikki kotityöt teen molempien kodeissa. Ja hääräänkin ihan mielelläni. Olen nätisti yrittänyt vain sanoa, että voisivat viedä edes tiskinsä koneeseen ja pyyhkiä pöydän syömisen jälkeen. Mutta se on liikaa vaadittu.

Vaikuttaa vallankäytöltä eli sinä hääräät mielelläsi, kunhan saat pomottaa muita. Jos olisin tuo mies, niin juoksisin ja lujaa.

Vierailija
25/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset pelisäännöt onsiitä jännät, että niitä päättämään tarvittaisiin ap:n exä ja ja tämän nyt keskustelussa olevan miehen exä. Perheen kaikki 4 aikuista kävisivät läpi sen, mitä vaaditaan ja jos näillä exillä on uudet puolisot, niin heidänkin mielipiteensä tarvitaan.

Vierailija
26/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi empä menis siivoilemaan. Siinäpähän oppiivat itse tekemään tai elämään sotkussaan. Enkä muuttaisi tuollaisen kanssa yhteen, edes harkitsisi muuttavani. 

Vierailija
27/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääräät mielellään, mutta silti vit uttaa?

Vierailija
28/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö oikeastiko valtaosa teistä on sitä mieltä, että on ihan ok antaa lasten pelata neljä tuntia putkeen ja "aina saa ja pitää olla vain kivaa"? Vai oletteko vain periaatteesta aloittajaa vastaan, kuten tällä palstalla on tapana olla?

Eihän ap ole varsinaisesti määräämässä miten toisten tulee elää, vaan haluaisi miehen hoitavan kotinsa ja lapsensa, jotta yhteiselo olisi sujuvaa. Jos ap olisi kertonut tarinansa tuon ekan tarinan miehen näkökulmasta, huutaisitte täällä miten siivoton ja kelvoton kasvattaja ap on, ja ei ihme että puoliso huomauttelee.

Vierailija
29/29 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi vaatia miehen lapsilta mitään, jos et vaadi mieheltäkään mitään. Tai vaikka vaatisit, niin siitä ei ole mitään hyötyä - ei tule onnistumaan, koska mies pitää sinua kodinhoitajana, jonka kuuluu hoitaa kaikki.