Miten Suomessa voi olla niin iso ero eri yliopistojen ja AMK:n välillä?
Ainahan puhutaan siitä, että ei sillä ole mitään väliä missä opiskelee, vaan sillä miten aktiivinen itse on. En myöskään usko, että se pelkkä opinahjon nimi cv:ssä saa työtarjouksia satelemaan mutta olen tehnyt muutamissa eri AMK:ssa ja yliopistoissa kursseja ja huomaa kuinka iso ero tasossa voi olla.
Olen opiskellut kauppatiedettä yliopistossa ja käynyt mm. liiketalouden kursseilla AMK:ssa. En nyt sano kouluja nimeltä mutta eräässäkin maakuntayliopistossa niin hyvä, jos markkinointikursseilla edes sivuttiin käsitettä sosiaalinen media. Sitten erässä AMK:ssa sai jopa tentitkin tehdä halutessaan ryhmätyönä. Vielä kun katsoo näitä kyseisessä koulussa tehtyjä opinnäytetöitä, niin ihmettelen, että sellaiset tuotokset ovat voineet mennä edes läpi.
Eräässä toisessa AMK:ssa taas koulu teki paljon yritysyhteistöitä ja opiskelijat saavat jo opiskeluaikaan paljon kokemusta ja kontakteja. Ihmettelen, että ensinnäkin vaatimustaso voi olla hyvin erilainen ja samoin koulun luomat mahdollisuudet. Toki hyvin paljon on omasta aktiivisuudesta kiinni mutta kyllä väitän silti, että "laadukkaammista" kouluista on helpompi päästä työelämään kiinni kuin jostakin koulusta, jossa opinnot koostuvat lähinnä verkko-opiskelusta ja ryhmätöiden väsäämisestä. Oletteko huomanneet samaa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
No ammattikorkeakoulu on entinen opisto, johon laitetiin AMK nimi eteen ja samalla kurssien eteen laitettiin hihasta vetäen määrä opintopisteitä. Samalla vähennettiin käytännön harjoittelujaksoja ja muutenkin heikennettiin opetuksen tasoa.
Kaupunkilegenda. Itse käynyt molemmat ja eroa kuin yöllä ja päivällä.
Joihinkin yliopiston koulutusohjelmiin ei tosiaankaan saada tarpeeksi tasokasta opiskelijamateriaalia, jolloin toisilla, yleensä ammattikorkeakoulun käytännönläheisimmillä ohjelmilla, voikin olla tasokkaammat päättötyöt. Lahjakkaimmat ja motivoituneimmat ovatkin valinneet ammattikorkeakoulun yliopiston sijaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa voi olla myös toiseen suuntaan. Parhaat päättötyöt ovat vaativampia kuin keskitasoiset tai jopa parhaat gradut. Vain taivas on rajana, kun opiskeltava aihe kiinnostaa, oppii kaiken mitä kursseihin on sisällytetty ja omaehtoisesti vielä lisää.
Parhaat päättötyöt vaativampia kuin parhaat gradut? Oliko jotain kättä pidempää tälle?
Niihin voi tutustua ja vertailla. T;ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sairaanhoitajaksi viimeistä vuotta. Itse en kokenut oppivani kouluissa pahemmin mitään erityistä.. no tottakai jotain, mutta en mitään erityisempää käytäntöä ajatellen.
Hakeuduin alan töihin jo varhaisessa vaiheessa. Heti kun opintopisteitä oli tarpeeksi päätin hakea sh sijaisuuksiin ja niitä teinkin, vaikka aluksi olin tosi epävarma ja ajattelin ettei musta varmaan ole mihinkään. No hyvinhän ne meni. Tämä ala opitaan käytännössä, nimenomaan niissä sijaisuuksissa mä koin oppivani kunnolla hän sairaanhoitaja- ammatin ytimeen. Olin paikoissa missä potilaat vaihtui parin päivän tai jopa päivän välein. Lähes joka vuorossa oli eri potilaat uusine vaivoinensa. Siinä oppi ja näki ihan älyttömästi. Aina jos en tiennyt jotain tai olin epävarma, kysyin joltain toiselta. Niin ne valmiitkin ammattilaiset tekee, kysyy toiselta jos eivät osaa.
Eli itse neuvon hakeutumaan alan töihin heti kun mahdollista. Koulussa ei oikeasti opi mitään verrattuna siihen mitä opit työelämässä. Näin paljon sellaista mitä en todellakaan ole koskaan koulussa päässyt harjoittelemaan tai sellaisista edes kuulemaan.
Suonensisäisesti lääkkeitä en olisi suostunut vielä ottamaan vastuulleni enkä onneksi saanutkaan ottaa. Niissä meni mulla se raja.
Mitä järkeä koko AMK:lla sitten on, jos mielestäsi mitään ei opita koulussa, vaan pitäisi mahdollisimman nopeasti hakeutua töihin oppimaan taitoja. Eikö saman asian aja sitten oppimisopimuskoulutus? Jos AMK- tutkinto on olemassa, niin eikö vähintä ole, että sillä on joku merkitys- valmistaa opiskelijoita työelämään. Ap
Ehkä se valmistaa, ehkä en itse edes ymmärrä sitä.. :)
Mutta lähinnä tarkoituksena oli vaan sanoa, että kannattaa hakeutua alan töihin. Koulun harjoittelijaksoilla ei pääse ihan samalla tavalla harjoittelemaan vastuun ottamista kuin töitä tehdessä. Kun saa paperit koulusta niin on paljon itsevarmempi olo.
Yksi asia muuten AMK:ssa hoitunut ihan mielettömästi: esiintymiskammo kadonnut täysin. AMK:ssa on saanut kyllä todella paljon rohkeutta ja itsevarmuutta. En tiedä miten yliopistossa tämä.
Ymmärrän mitä tarkoitat mutta kyllähän nyt joku teoriapohja ja valmiudet pitää olla ennen kuin voi edes esim. hoitoalan harjoitteluihin mennä. En kuitenkaan niinkään puhunut hoitoalasta, koska ei ole itsellä tästä tietoa. Mutta esim. kaupalliset alat. P
Tää ketju kuulostaa niin työttömän maisterin tilitykseltä :)
Kyllä, jos sillä tradenomilla (tai AMK inssillä tms. millä tahansa), on parempi tai "soveltuvampi" työkokemus kuin sinulla, niin se voi viedä "sun" duunisi.
Olen pahoillani puolestasi, mutta se ei ole ammattikorkeakoulujärjestelmän vika.
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin yliopiston koulutusohjelmiin ei tosiaankaan saada tarpeeksi tasokasta opiskelijamateriaalia, jolloin toisilla, yleensä ammattikorkeakoulun käytännönläheisimmillä ohjelmilla, voikin olla tasokkaammat päättötyöt. Lahjakkaimmat ja motivoituneimmat ovatkin valinneet ammattikorkeakoulun yliopiston sijaan!
Jep, mutta selittääkö tämä vaatimusten erot. Mielestäni omituista, jos puhutaan samasta tutkinnosta, niin jossakin AMK:ssa voit valmistua esim. tradenomiksi ryhmätenttejä väkertämällä ja vieläpä opinnäytetyönkin voi tehdä ryhmässä. Sitten taas jossakin toisessa AMK:ssa vaatimukset ovat kovemmat. Kuitenkin puhutaan samasta tutkinnosta.
Amk sijoittuu ammattikoulun ja yliopiston väliin. Vaatimatimuksiltaan niiden keskivaiheille tai piiru lähemmäs ammattikoulua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos sillä tradenomilla (tai AMK inssillä tms. millä tahansa), on parempi tai "soveltuvampi" työkokemus kuin sinulla, niin se voi viedä "sun" duunisi.
Olen pahoillani puolestasi, mutta se ei ole ammattikorkeakoulujärjestelmän vika.
En ole vielä maisteri, kiitos vain. Keskustelussa on tarkoitus verrata eri AMK:n eroja sekä yliopistojen eroja keskenään. Ei AMK:n ja yliopiston eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä maisteri, kiitos vain. Keskustelussa on tarkoitus verrata eri AMK:n eroja sekä yliopistojen eroja keskenään. Ei AMK:n ja yliopiston eroa.
Mikä keskustelupoliisi sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa voi olla myös toiseen suuntaan. Parhaat päättötyöt ovat vaativampia kuin keskitasoiset tai jopa parhaat gradut. Vain taivas on rajana, kun opiskeltava aihe kiinnostaa, oppii kaiken mitä kursseihin on sisällytetty ja omaehtoisesti vielä lisää.
Parhaat päättötyöt vaativampia kuin parhaat gradut? Oliko jotain kättä pidempää tälle?
Kävin itse amkin, joka sai Suomen parhaan opetuksen palkinnon muutama vuosi sitten. Opinnot meillä olivatkin todella vaativia. Hain valmistumisen jälkeenTurun kauppakorkeakouluun ja pääsin sinne. Ohjaajani siellä halusi nähdä amkin opinnäytetyöni ja oli hämmästynyt sen laajuudesta ja hyvästä laadusta! Sanoi, että hakkaa monet heidän gradut mennen tullen. Arvatkaa olinko aivan haljeta ylpeydestä :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä keskustelupoliisi sinä olet?
Keskustelun poliisi, kun kerron minkä pohjalta aloitin keskustelun? Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt pois vauvapalstalta ja takaisin gradun pariin, parahin maisteriopiskelija!
Muuten et valmistu ikinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse amkin, joka sai Suomen parhaan opetuksen palkinnon muutama vuosi sitten. Opinnot meillä olivatkin todella vaativia. Hain valmistumisen jälkeenTurun kauppakorkeakouluun ja pääsin sinne. Ohjaajani siellä halusi nähdä amkin opinnäytetyöni ja oli hämmästynyt sen laajuudesta ja hyvästä laadusta! Sanoi, että hakkaa monet heidän gradut mennen tullen. Arvatkaa olinko aivan haljeta ylpeydestä :).
Voin arvata mikä AMK oli kyseessä. Olen itsekin tehnyt täällä kursseja ja olen hämmästynyt, kuinka työelämälähtöisiä ja kiinnostavia kursseja on tarjolla. Tähän oli tämä viittaus aloituksessa, että eräässä maakuntayliopistossa saatettiin markkinoinin kursseilla sivuttaa somea käsitteenä. Kyseisessä AMK:ssa taas tarjolla esim. somemarkkinointikursseja ym. AP
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sairaanhoitajaksi viimeistä vuotta. Itse en kokenut oppivani kouluissa pahemmin mitään erityistä.. no tottakai jotain, mutta en mitään erityisempää käytäntöä ajatellen.
Hakeuduin alan töihin jo varhaisessa vaiheessa. Heti kun opintopisteitä oli tarpeeksi päätin hakea sh sijaisuuksiin ja niitä teinkin, vaikka aluksi olin tosi epävarma ja ajattelin ettei musta varmaan ole mihinkään. No hyvinhän ne meni. Tämä ala opitaan käytännössä, nimenomaan niissä sijaisuuksissa mä koin oppivani kunnolla hän sairaanhoitaja- ammatin ytimeen. Olin paikoissa missä potilaat vaihtui parin päivän tai jopa päivän välein. Lähes joka vuorossa oli eri potilaat uusine vaivoinensa. Siinä oppi ja näki ihan älyttömästi. Aina jos en tiennyt jotain tai olin epävarma, kysyin joltain toiselta. Niin ne valmiitkin ammattilaiset tekee, kysyy toiselta jos eivät osaa.
Eli itse neuvon hakeutumaan alan töihin heti kun mahdollista. Koulussa ei oikeasti opi mitään verrattuna siihen mitä opit työelämässä. Näin paljon sellaista mitä en todellakaan ole koskaan koulussa päässyt harjoittelemaan tai sellaisista edes kuulemaan.
Suonensisäisesti lääkkeitä en olisi suostunut vielä ottamaan vastuulleni enkä onneksi saanutkaan ottaa. Niissä meni mulla se raja.
Huh, toivottavasti en joudu sinun hoidettavaksi.
Se on itsestään selvää, että käytännön hoitotyö ja käden taidot opitaan kentällä kokemuksen kautta, koulussa opiskellaan laaja teoriapohja mitä ilman et voi laadukasta hoitotyötä toteuttaa.
Koska potilas on kokonaisuus, on ymmärrettävä laajoja asiayhteyksiä mitä et pysty ilman teoriatietoa käsittämään.
Sairaanhoitajan työtä ei voi oppia pelkästään käytännössä, on pelottavaa että sairaanhoitajaopiskelija kokee noin.
-sh/th
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on itsestään selvää, että käytännön hoitotyö ja käden taidot opitaan kentällä kokemuksen kautta, koulussa opiskellaan laaja teoriapohja mitä ilman et voi laadukasta hoitotyötä toteuttaa.
Koska potilas on kokonaisuus, on ymmärrettävä laajoja asiayhteyksiä mitä et pysty ilman teoriatietoa käsittämään.
Sairaanhoitajan työtä ei voi oppia pelkästään käytännössä, on pelottavaa että sairaanhoitajaopiskelija kokee noin.
-sh/th
Kyllä voi oppia, jos on normaalilla järjellä varustettu yksilö. Nykyinen sh-tutkinto on täynnä kaikenmaailman tutkimus- ja kehitysmenetelmiä, jotka onneksi hyväksiluin yliopiston tutkijataustallani. Eli opiskelin käytännössä puolet tutkintoon tarvittavista kursseista ja ehkä ainut hyödyllinen kurssi (harjoittelut poislukien) oli EKG:n tulkinta ja tämänkin voisi hyvin sairaalan sisällä ulkoistaa lääkärille kun ne nauhat joka tapauksessa lääkärille näytetään. Opistoaste olisi näin käytännönläheiselle työlle riittävä ja käytännön harjoitteluja kyllä tarvittaisiin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-sh/thKyllä voi oppia, jos on normaalilla järjellä varustettu yksilö. Nykyinen sh-tutkinto on täynnä kaikenmaailman tutkimus- ja kehitysmenetelmiä, jotka onneksi hyväksiluin yliopiston tutkijataustallani. Eli opiskelin käytännössä puolet tutkintoon tarvittavista kursseista ja ehkä ainut hyödyllinen kurssi (harjoittelut poislukien) oli EKG:n tulkinta ja tämänkin voisi hyvin sairaalan sisällä ulkoistaa lääkärille kun ne nauhat joka tapauksessa lääkärille näytetään. Opistoaste olisi näin käytännönläheiselle työlle riittävä ja käytännön harjoitteluja kyllä tarvittaisiin lisää.
Hahaa, nyt meni viimeinenkin uskottavuus kun sanot että sait puolet opinnoista hyväksiluettua. 😂 Sairaanhoitajan tehtävänkuva voi olla todella laidasta laitaan. Sairaalatyö on vain yksi osa-alue, toki sekin sisältää varmasti satoja ellei tuhansia erilaisia versioita tehtävänkuvasta ja vastuualueita. Käytännönläheistä työtä ehkä, joissain paikoissa hyvinkin teoriapainotteista ja hyvää tietopohjaa vaativaa.
Mieti tätä keskustelua 10 vuoden kuluttua ja katso mitä mieltä olet. Luulen että mielipiteesi on muuttunut ja se kuuluu asiaan.
Eihän siinä mitään järkeä olekaan mutta AMKilaiset pääsee sitten kehumaan miten he ovat oikein "korkeakoulutettuja".