Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon alaluokkalaista joutuu nykyään auttamaan läksyissä?

Vierailija
16.01.2019 |

Olen viisivuotiaan äiti, ja ajatukset on jo välillä koulun aloituksessa. Olen kuullut, että opettajat ei oikein enää ehdi opettaa tunnilla asioita kun aika menee jonkun yhden oppilaan rauhoittamiseen tai auttamiseen, niin sitten muut lapset ei osaa ilman apua tehdä läksyjä kotona. Vaan jos haluaa oman lapsen oppivan asiat kunnolla, niin pitää auttaa läksyissä paljon. Millaisia kokemuksia teillä on, siis joiden lapset on nyt alaluokkalaisia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työrauha on ihan tuurista kiinni.

Itse olen joutunut opettamaan eniten niissä tilanteissa, että koulu on säästänyt kirjoista. Olen ostanut mm hissan, enkun ja matikan kirjat itse.

Toinen ongelma on epäpätevä opetus. Ruotsia ei osannut alakoulun opettaja ollenkaan. Koko ajan sai valvoa mitä sieltä oikein tulee ja korjata kokeet ja antaa palautetta jne.

Vierailija
2/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tunti viikossa, kolme kouluikäistä lasta, joista 2 alakoulussa. Paljon on kyllä yhteisiä tehtäviä vanhempien kanssa tehtäväksi. Siis tehtävän asettelu on jo sellainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joutunut opettamaan eniten niissä tilanteissa, että koulu on säästänyt kirjoista. Olen ostanut mm hissan, enkun ja matikan kirjat itse.

Toinen ongelma on epäpätevä opetus. Ruotsia ei osannut alakoulun opettaja ollenkaan. Koko ajan sai valvoa mitä sieltä oikein tulee ja korjata kokeet ja antaa palautetta jne.

Voi apua, jos on vielä epäpätevät kieltenopettajatkin! Ja olin siis luullut, että kirjat sentään koululla vielä on. Mutta ilmeisesti ei. Mistä sitten voi kotona opiskella, jos opettaja ei ole ehtinyt tai osannut opettaa ja lapsen pitää opiskella asia kotona? Olin luullut, että sentään on se kirja, josta voi kotona käydä kyseisen oppitunnin sisällön sitten läpi. Ap

Vierailija
4/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama tunti viikossa, kolme kouluikäistä lasta, joista 2 alakoulussa. Paljon on kyllä yhteisiä tehtäviä vanhempien kanssa tehtäväksi. Siis tehtävän asettelu on jo sellainen.

Osaatko kertoa esimerkin tuollaisesta yhteistehtävästä? En oikein innostu niistä, vaikka siis mielelläni autan läksyissä lastani ja teen hänen kanssa vaikka kaiken yhdessä jos tarvis on. Mutta en pidä siitä, että koulu sanelee miten käytän aikani. Ap

Vierailija
5/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaavat kyllä tehdä läksyt, mutta tasoa täytyy nostaa läpi peruskoulun. On opittava tarkastamaan omat laskut. Opeta, että yhteenlasku tarkastetaan vähennyslaskulla ja miten äidinkielessä käytetään isoja alkukirjaimia sekä  välimerkkejä, aluksi vain  pisteitä. Opeta, että käsialasta olisi saatava myös selvää. Jotkut opettelevat näitä taitoja vielä 9. luokalla, joten on fiksumpaa  oppia ne jo ekalla! Tarkista myös itse onko lapsella toistuvia kirjoitusvirheitä, kuten laittaako kaksoiskonsonantit oikein tekstiin vai puuttuuko toinen, sillä opettaja ei niistä heti huomauta, jolloin lapsi ehtii oppia korjaamista vaativia tapoja..

Vierailija
6/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko kertoa esimerkin tuollaisesta yhteistehtävästä? En oikein innostu niistä, vaikka siis mielelläni autan läksyissä lastani ja teen hänen kanssa vaikka kaiken yhdessä jos tarvis on. Mutta en pidä siitä, että koulu sanelee miten käytän aikani. Ap

Ei nyt etukäteen kannata ottaa kouluun vastaavaa asennetta.

Mun mielestäni noita tehtäviä ei ole juuri ollut, lapsi on nyt kolmosella. Riippuu varmaan kirjasarjastakin.

Vierailija
7/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt etukäteen kannata ottaa kouluun vastaavaa asennetta.

Mun mielestäni noita tehtäviä ei ole juuri ollut, lapsi on nyt kolmosella. Riippuu varmaan kirjasarjastakin.

Eli joillain on, joillain ei? Riippuu siis varmaan opettajastakin? Ehdin jo säikähtää, että se on joku normi nykyään, että niitä yhteistehtäviä on paljon. Ap

Vierailija
8/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaavat kyllä tehdä läksyt, mutta tasoa täytyy nostaa läpi peruskoulun. On opittava tarkastamaan omat laskut. Opeta, että yhteenlasku tarkastetaan vähennyslaskulla ja miten äidinkielessä käytetään isoja alkukirjaimia sekä  välimerkkejä, aluksi vain  pisteitä. Opeta, että käsialasta olisi saatava myös selvää. Jotkut opettelevat näitä taitoja vielä 9. luokalla, joten on fiksumpaa  oppia ne jo ekalla! Tarkista myös itse onko lapsella toistuvia kirjoitusvirheitä, kuten laittaako kaksoiskonsonantit oikein tekstiin vai puuttuuko toinen, sillä opettaja ei niistä heti huomauta, jolloin lapsi ehtii oppia korjaamista vaativia tapoja..

Kiitos, nämä ovat hyviä vinkkejä! Mutta huolestuttava kuulla, että opettaja ei noita juttuja tee. Ap

Vierailija
9/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö nelosella. Ei tarvitse apua läksyissä vaan osaa tehdä ne kyllä itse. Ei ole tullut mitään yhteisiä kotitehtävä, paitsi pari kertaa on kysynyt muutaman kysymyksen jotka on siis pitänyt kysyä vanhemmilta. Luokassa on parikymmentä oppilasta mutta ilmeisesti työrauha säilyy hyvin.

Vierailija
10/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa

Kokeita on ollut heti ekalta asti, matikasta ja äidinkielestä. Ne ope tarkistaa ja merkkaa tarkasti virheet. Niistä kyllä näkee heti miten on oppinut. Ei ole tarvinnut itse opettaa.

Vierailija
11/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, jos on vielä epäpätevät kieltenopettajatkin! Ja olin siis luullut, että kirjat sentään koululla vielä on. Mutta ilmeisesti ei. Mistä sitten voi kotona opiskella, jos opettaja ei ole ehtinyt tai osannut opettaa ja lapsen pitää opiskella asia kotona? Olin luullut, että sentään on se kirja, josta voi kotona käydä kyseisen oppitunnin sisällön sitten läpi. Ap

Kirjoista säästetään yleisesti.

Opettajien päteyydessä on haitaria. Meillä oli ihana luokanope, mutta toi ruotsin ope oli surkea. Kaiken sai tarkistaa. Alakoulussahan kieliä voi opettaa liki kuka vaan rehtorin serkku. Varsinkin enkkua ja ruotsia.

Vierailija
12/12 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 5.lk, ei ole juurikaan tarvinnut puuttua. Lapsi tulee ehkä pari kertaa vuodessa kysymään jotain mitä ei ollut koulussa tajunnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi