Tippaako kukaan ravintolassa?
Itse aina jätän kolikoita joita löytyy taskusta jos on hyvää/ok palvelua
Kommentit (43)
No ei kyllä tarjoilijoillakaan ole isoa palkkaa... Työ määrään nähden aika 💩 suoraan sanottuna
Vierailija kirjoitti:
En, kun ei se ole täällä tapana.
Kävin kerran ravintola tornissa Helsingissä.
Jotkut sanovat, että se on tasokas paikka.
Ei kerinnyt kyyppari vielä edes laskea loppuun asti sitä melkein kympin maksanutta olutta lasiin, kun hän jo opasti minua baaritiskillä miten tippiä jätetään korttipäätteellä.
Ymmärrän toki tippaamisen, mutta mielestäni tippiä saadaan, ei pyydetä.
No, tämän jälkeen en ole tornissa asioinut, enkä asioi.
No Suomessa saa vain harvoilta tippiä, enimmäkseen ulkomaalaisilta...
Ukko36 kirjoitti:
Ei kerinnyt kyyppari vielä edes laskea loppuun asti sitä melkein kympin maksanutta olutta lasiin, kun hän jo opasti minua baaritiskillä miten tippiä jätetään korttipäätteellä.
Haha, samaan törmännyt muutaman kerran eri paikoissa ja todella nolo tapa kyllä. Liittyy muuten aina vielä mielestään tasokkaisiin paikkoihin tämäkin ilmiö :D
Kyllä tippaan ja saan joskus tippiä itsekin.
T: kokki-tarjoilija
Aika usein tulee pyöristettyä tasarahaan, olo sitten yksittäinen olut tai ruokalasku. Olen tehnyt näin aina, jo 70 luvulta saaka.
Samoin taksissa pyöristelin ylöspäin seuraavaan setelitahaan. Korttiaikana tätä ei oöe tullut tehtyä niinkään.
Maksetaanko noissa Näin tippaat kortilla-paikoissa tarjoilijoille huonompaa palkkaa ja ovat sen takia pakotettuja kerjäämään?
Näillä ravintolahinnoilla ei ole varaa tippailla.
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Haha, samaan törmännyt muutaman kerran eri paikoissa ja todella nolo tapa kyllä. Liittyy muuten aina vielä mielestään tasokkaisiin paikkoihin tämäkin ilmiö :D
Onneksi tätä ei tapahdu Kämpissä. Siellä tarjoilija asettelee kankaiset servietit olutlasin alle, kaataa oluen kera täydellisen vaahtopään ja kysyy Jeevesmäisellä aksentilla ”onko vielä jotain miten voin Herraa palvella?”
Siksi tykkään käydä Kämpissä, kun tekee mieli oikeata palvelua.
Ruotsissa oli typerää, kun korttipäätteeseen piti naputella itse koko summa. Eli siinä lukee kyllä loppusumma, mutta maksurivi on tyhjä ja se pitää naputtaa kokonaan itse. Ilmeisesti oletetaan, että silloin siihen laittaisi tippiä päälle? Oletettavasti se ei kuitenkaan hyväksy pienempää summaa...
Ukko36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Onneksi tätä ei tapahdu Kämpissä. Siellä tarjoilija asettelee kankaiset servietit olutlasin alle, kaataa oluen kera täydellisen vaahtopään ja kysyy Jeevesmäisellä aksentilla ”onko vielä jotain miten voin Herraa palvella?”
Onks ne syvästi uskonnollisia? :D
Kortilla ja kolikoilla ei tippailla. Eli setelirahaa tiskiin, jos tilanne sellaiselta tuntuu.
Älkää nyt herranjestas alkako Suomessa tippailemaan! Kuvittelevat vielä ravintola-alalla, et se on joku uusi juttu ja alkavat sitä vaatia. Ei kuulu suomalaiseen ravintola- eikä palvelukulttuuriin, meillä on tes ja sen mukaan tulee palkka eikä minään almuina.
Ulkomailla tippaan toki, jos sen maahan perinteisiin se kuuluu.
EntäSinä? kirjoitti:
Itse aina jätän kolikoita joita löytyy taskusta jos on hyvää/ok palvelua
Tippaamme jos on ollut hyvää palvelua, yleensä viitosen. Parhaimmillaan olemme jättäneet 20 euron tipin; yhdellä kerralla meitä oli 8 hengen pöytäseurue joka söi ja joi pitkään, toisella kerralla meitä oli vain kaksi mutta lasku oli noin 250 euroa joten 20 euron tippi ei tuntunut liialliselta. Niin ja tämä siis Suomessa.
En tippaa Suomessa. Joskus jotain pientä voin pyöristää, mutta mielestäni näihin hintoihin kuuluu jo kaikki. Tarjoilijoilla on itseasiassa isompi palkka kuin minulla ja lisät päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Onks ne syvästi uskonnollisia? :D
He ovat ymmärtäneet sen, että asiakas on Jumalasta seuraava. Yläpuolella.
En. Ei kuulu suomalaiseen ravintolakulttuuriin. Monilla asiakkailla on huonompi palkka kuin ravintolan työntekijöillä.