Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa tyhmää verotuksessa, miksi veroprosenttini on nolla (0,00%)?

Vierailija
15.01.2019 |

Miten on mahdollista, että minulla on veroprosentti 0? Saan tienata vajaa 10 000€ tuon verokortin mukaan ja sen jälkeen menee 30,0% veroa ellen tee uutta arviota tuloista itse? Tein uuden arvion niin että arvioitu bruttotulo 2019 on 12 000€/v ja laskuri laski sen niin että saan tienata jälleen verottamana reilu 11 000€. Kavereilla on laskettu veroprosentit ja ne on about 6-10%.

Tiedän, että nyt uusavuttomuus on huipussaan, mutta näitä ei kyllä opeteta missään ja jos yrittää selvittää netistä itse niin en itse ainakaan ymmärrä hölkäsen pöläystä enkä läheskään aina saa vastausta edes ongelmiini/kysymyksiin. Olen soittamassa huomenna kyllä asiasta, koska mätkyt ei kyllä nappaisi. Miksi joillakin on veroprosentti ja saavat tienata vaan esim. 1000€ verottamana ja minä saisin muka 10 kertaisesti? Tämä lähinnä häiritsee. Löysin taulukon jostain portaikkoverokortista jonka mukaan veroja menee 40% prosenttia jos tulot ylittyvät 17 750€/v. Tätä en ymmärrä siis alkuunkaan kun eihän kukaan veroja noin pienistä tuloista oikeasti maksa noin paljoa? Eikös oikeasti 40% mene kun ollaan bruttotuloissa lähellä 4000€+/kk?

Valmistuin keväällä lukiosta eli ei siis ole ammattia. Ei ole myöskään kokopäivä töitä vaan teen valmennusta ja satunnaisesti hoidan seuran asioista. Ei siis mitkään huipputulot, keskimäärin 300-450€/kk riippuen vähän töiden määrästä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla nuorella verokortti jossa 0% 10 000€ asti

Vierailija
2/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla nuorella verokortti jossa 0% 10 000€ asti

Minullakin on vissiin sama mutta miksi samanikäisillä kavereillani ei ole? Se tässä minua hämmentää täysin ja se että mikä se todellinen raja on että saa tienata verottomana jos minulta ei mene veroja oma veron laskurin mukaan silloinkaan jos arvioidut bruttotulot on 12k€

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskuri ei ole täysin tarkka. Vasta kun teet oma verossa verokortin näet tarkat tiedot. 

Vaikka veroprosenttisi olisi 0, työntantaja perii palkastasi muita lakisääteisiä suorituksia. Niidenkin määrän näet kun olet tehnyt verokortin.

Mikäli ansaitsisit yli 10 000 €, sen ylimenevästä osuudesta perittäisiin se 40 %. Sen takia kannattaa muuttaa verokorttia mikäli huomaa rajan ylittyvän.

Vierailija
4/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ymmärätänyt, että ne joilla on nyt laskettu veroprosentti niin se menee sen mukaan miten on edellisenä vuonna tienattu. Toisin sanoen kaverisi on tienannut enemmän kuin sinä ja se summa mitä he ovat tienanneet on enemmän kuin verottomana saa tienata.

Jos olet tienannut alle 10k viime vuonna niin silloin veroprosenttisi on nolla. Jos tiedät tienaavasi tänä vuonna reilusti enemmän se täytyy sinun Oma verossa muokata ja silloin sinulle lasketaan oikea veroprosentti ettei mätkyjä tule.  Tässä täytyy siis olla hereillä ja seurata niitä tuloja ja tehdä ajoissa uusi arviointi tuloista, jos alkaa näyttämään siltä että tulot menee annetun rajan yli. Jos raja ylittyy niin silloin tulee se lisäprosentti joka on aika kova riippumatta tuloista, sinulla se on 30,0%.

Vierailija
5/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskuri ei ole täysin tarkka. Vasta kun teet oma verossa verokortin näet tarkat tiedot. 

Vaikka veroprosenttisi olisi 0, työntantaja perii palkastasi muita lakisääteisiä suorituksia. Niidenkin määrän näet kun olet tehnyt verokortin.

Mikäli ansaitsisit yli 10 000 €, sen ylimenevästä osuudesta perittäisiin se 40 %. Sen takia kannattaa muuttaa verokorttia mikäli huomaa rajan ylittyvän.

Laskin siis oma verossa uutta verokorttia mutta en lähettänyt sitä, tein siihen asti että veroprosentti näkyy. En sitten tiedä onko tuo raja noussut että paljonko saa tienata verottomana.

ap

Vierailija
6/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on normaalia. Kavereilla voi olla yli 10 000 € kuluvan vuoden arvioidut tulot edellisen vuoden perusteella, jolloin heillä on sen mukaan oletusveroprosentti. Sinun pitää vain arvioida paljonko tienaat vuodessa ja jos se jää alle 10 000 €, veroprosentti voi olla 0.

Vierailija
7/8 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprosentissa on huomioitu myös aiempia vähennyksiä. Uusi verokortti laskurin mukaan ottaa huomioon ne vähennykset, joita itse ilmoitat.

Vierailija
8/8 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei edellisvuonna ole ollut tuloja, veroprosentti on 0 tiettyyn rajaan asti. Jos tienaat tämän rajan yli, tasoitetaan vuoden verotuksesi ottamalla ylittävästä osasta vaikka se 30%.

Eli jos 10 000 € on nollaprosentilla, maksat 15 000 € tuloista 10 000 € ylittävältä osuudelta 30%. Tällöin vuoden kokonaisveroprosenttisi tuosta 15 000 € tulosta on 10%. Progressiivinen verotus.

Veroprosenttia voi vuoden aikana muuttaa helposti, jos arvioidut tulot nousevat tai laskevat. 

Kavereillasi on ollut edellisvuonna tuloja, joiden mukaan lasketaan seuraavan vuoden veroprosentti.

Voit mennä tuolla nollalla koko vuoden, mutta laita varuilta jemmaan 10% jokaisesta palkasta, jotta voit niillä paikata lisäveron, jos on aiheellista. Onhan se  ikävää maksaa sitten parista liksasta kolmasosa verona. Jos tämä ajatus ahdistaa, arvioi verokorttiin koko vuoden tuloksi 15 000 €, niin saat tuon ~10% veroprosentin koko vuodelle. Sen saat sitten 2020 veronpalautuksena takaisin, jos ei ylity tuo 10K€