Työmatkalla tuli tosi paha olo erään lapsen puolesta, jolle isänsä huusi ja kiroili.
Kävelin töihin aamulla, kun vastaan tuli ensin mies pyörää taluttaen, sitten takanaan jonkin matkan päässä poika. Kuuntelin musiikkia kuulokkeilla, mutta ohitettuani heidät kuulin vähän ajan kuluttua musiikin läpi huutoa. Otin kuulokkeet pois kuullakseni mistä ääni tulee. Näin miehen ja pojan jonkin matkan päässä toisella kadulla, joka näkyi kerrostalojen välistä kadulle, jolla itse kävelin.
Poika oli edelleen isästään jäljessä. Mies oli kääntynyt ympäri ja huusi pojalle niin kovaa että erotin sanatkin. Kuulemma miehelle "riittää tuo saat*nan pelleily", "tule nyt saat*na" jne. Valehtelematta sydämeni särkyi. Itsekin väsyneenä, kylmässä ja pimeässä aamussa, voin vain kuvitella miltä pojasta tuntui, kun isä karjuu kuin eläin ja kiroilee ja haukkuu niin että se kaikuu ympäröivien talojen seinistä.
Miksi? Mitä tuokaan viaton, suloinen poika on tehnyt ansaitakseen tuollaista? Ohittaessani heidät pojan katse oli maassa ja hän näytti kovin voimattomalta. Mitä voin tehdä, miten auttaa? Ei kai lapselle huutamisesta voi mihinkään ilmoittaa, saati kun ei nimeä edes tiedä.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Tuo viaton suloinen poika on ehkä kiristänyt isänsä pinnan äärimmilleen. On vitkutellut, kiukutellut, ärsyttänyt tahallaan jne. Ikävältä kyllä huutaminen ja erityisesti kiroilu kuulostaa. Aloittaja nyt kuitenkin ehkä vähän ylireagoinut.
Millaiset ihmiset peukuttaa tällaista? Onko siellä pohjoisessa päin tällaisia kiroilevia hulluja, joilla ei pitäisi olla lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat holtittomia, aggressiivisia ja äkkipikaisia. Se näkyy ärjymisenä, karjumisena ja pahoinpitelyinä. En ole lainkaan yllättynyt, että 90 % väkivaltarikoksista on miesten tekemiä. Sitten miehet ihmettelevät, kun heihin suhtaudutaan varauksella.
Jaaha. Tälle linjalle taas. Herää kysymys onko koko ketju tarkoitushakuinen provo.
Mutta nythän tuo "kerran meni isällä hermot kun poika ärsytti" - selitys ei toimi, jos sama jatkui toisellakin kerralla? Vai onko ok joidenkin mielestä aina kohdella lapsia noin, kun ne käy hermoille?
Viikonloppuna olin 150m päässä eräästä luhtitalon pihasta. Eräs mies huusi lapselleen niin kovaa etten ole ikinä kuullut kenenkään huutavan! Ilmeisesti lapsi oli kuitenkin kiusannut jotakin koska mies huuti jotakin 'ettet kiusaa niitä enää!!'. Lapsi itki ja koko tienoo raikui. En oikein tiennyt että miten asiaan piti suhtautua. Kenenkään kiusaaminen on väärin ja sitä siinä kai kitkettiin mutta mies huuti kyllä ihan hirveän kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni käyttäytyy noin lapsemme kanssa, mutta lastensuojelun kanta on se, että ei ole riittävä syy puuttua asiaan.
Olet ymmärtänyt väärin. On riittävä syy, mutta kun sinä et ole näyttänyt väitettäsi toteen, he eivät voi tehdä mitään.
Kuvaa se tilanne, tai pane mukula äänittämään se. Sanelukone lapselle taskuun, kun lähtee isänsä mukaan.
Tämä kerta oli tavallaan vielä inhottavampi. Isä heitti pojan repun maahan pyöränsä korista. Hän siis pyöräili ja poika käveli. Sitten melkein törmäsi poikaan pyörällään ja poika huusi "älä aja mun päälle!" Miksi kiusata lasta noin? Pojan en ole kuullut sanovan tai nähnyt tekevän mitään provosoivaa. Tämänkin tilanteen aikana hän vain käveli ihan normaalisti eteenpäin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä kerta oli tavallaan vielä inhottavampi. Isä heitti pojan repun maahan pyöränsä korista. Hän siis pyöräili ja poika käveli. Sitten melkein törmäsi poikaan pyörällään ja poika huusi "älä aja mun päälle!" Miksi kiusata lasta noin? Pojan en ole kuullut sanovan tai nähnyt tekevän mitään provosoivaa. Tämänkin tilanteen aikana hän vain käveli ihan normaalisti eteenpäin.
Ap
No mikset tee mitään!! Mitä auttaa haukkua miestä täällä. Sanoisit edes jotain.
0/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat holtittomia, aggressiivisia ja äkkipikaisia. Se näkyy ärjymisenä, karjumisena ja pahoinpitelyinä. En ole lainkaan yllättynyt, että 90 % väkivaltarikoksista on miesten tekemiä. Sitten miehet ihmettelevät, kun heihin suhtaudutaan varauksella.
Jaaha. Tälle linjalle taas. Herää kysymys onko koko ketju tarkoitushakuinen provo.
Niinpä. Oli kirjoittaja mielestään miten hyvällä asialla tahansa, niin kaikki vesittyy typerällä yleistämisellä ja liioittelulla. Ihmiset eivät ole kollektiivisesti syyllisiä yksilöiden tekoihin. Miehet eivät ole kaikki yhdenlaisia ja naiset toisenlaisia. Eivätkä suomalaiset yhdenlaisia ja irakilaiset toisenlaisia.
Mutta typerykset ovat kaikki melko samanlaisia siinä suhteessa, että niiden nuppi ei käsittele näinkään yksinkertaista dataa.
Vierailija kirjoitti:
Ne tuli siis sua vastaan ja sitten kuitenkin ohitit ne. Erikoista.
Häh, mitä sinä sitten teet jos et ohita vastaantulijoita? Lähdet kävelemään samaan suuntaan kuin ne ettet mene niiden ohi?
Joillakin tässä ketjussa taitaa olla kamala hätä nyt selittää ja väittää provoksi kun itse kohtelevat lapsiaan samoin...
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tässä ketjussa taitaa olla kamala hätä nyt selittää ja väittää provoksi kun itse kohtelevat lapsiaan samoin...
Aha.... haukotus.
Harmittaako kun miesvihasi paljastui.
Ap, onko siinä lähellä päiväkotia tms. jonne voisivat olla menossa? Itse tekisin niin että menisin sinne puhumaan jonkin lastentarhanopettajan kanssa ja he saavat sitten hoitaa asian eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten joku voi antaa lapsensa kenenkään miehen, edes lapsen oman isänsä, hoviin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, onko siinä lähellä päiväkotia tms. jonne voisivat olla menossa? Itse tekisin niin että menisin sinne puhumaan jonkin lastentarhanopettajan kanssa ja he saavat sitten hoitaa asian eteenpäin.
On, parikin vaihtoehtoa, mutta uskon tietäväni kumpaan ovat menossa pojan iän perusteella.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten joku voi antaa lapsensa kenenkään miehen, edes lapsen oman isänsä, hoviin.
No nyt tämä provo menee jo överiksi. Sairasta.
Vanhemmat ovat vain ihmisiä siinä missä muutkin ja jopa siihen omaan lapseen voi joskus palaa pinna ja ehdottomasti parempi kiroilla kuin vaikka käydä käsiksi. Eiköhän isällä itsellään ole tästä kuitenkin paljon pahempi mieli kuin sinulla.
Jos tapahtuu monta kertaa niin seuraa jokin aamu sinne päiväkotiin, soita päiväkodin johtajalle ja kerro tästä. Eiköhän siellä päiväkodissa tunnisteta, tuo vaikuttaa varmasti jo lapsen mielialaan siellä päiväkodissakin vähintään aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat vain ihmisiä siinä missä muutkin ja jopa siihen omaan lapseen voi joskus palaa pinna ja ehdottomasti parempi kiroilla kuin vaikka käydä käsiksi. Eiköhän isällä itsellään ole tästä kuitenkin paljon pahempi mieli kuin sinulla.
Toistuvasti? Heittää toisen reppu maahan ja ajaa tahallaan melkein päälle? Tuo on jo väkivaltaa.
Ei se lapsi siitä huutamisesta rikki mene. Oppiipahan olemaan. Jos mulla ois lapsi ja se kävelee hitaasti löntystellen ja mulla on kiire vaikkapa töihin, niin varmana karjuisin että ALA NYT V...TTU TULLA S.....AATANA !!!!!!! Ku ei ne muuten ymmärrä ja opi. Ei se auta, jos lässyttäen sanot sille lapselle että alappas tulla nyt äidin pieni kullannuppu hanipöö!
Harmi, ettei alaikäinen pysty jättämään isäsikaa.
Jos äiti on palstalla... Niin tiedät kai...