Nimi joka tarkoittaa jotain?
On luontomimiä, mutta onko muita nimiä, jotka tarkoittavat jotain? Mieleen tulee vain Maila.
Kommentit (73)
Merkitysnimiä siis tarkoitat?
Onhan niitä: Aulis, Armas, Toivo, Reima, Urho, Usko, Tarmo, Oiva, Veli, Ukko, Arvo, Lahja, Lempi, Siviä, Sisko.
Maila ei itse asiassa ole merkitysnimi; se siis ei tarkoita "mailaa", sattuu vain olemaan sen homonyymi.
Kaikki arabinimet yleensä tarkoittaa jotain.
Yrjö
Urpo
Oiva
Päivä
Ilta
Aamu
Aura
Onhan noita, vaikka miten paljon. Periaatteessa kaikki lähes nimet tarkoittavat jotain. Esimerkiksi Susanna on hepreaa ja tarkoittaa Liljaa.
Mohammed. Tarkoittaa profeettaa kaikkitietävää, erheetöntä ja kaikkivoipaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä: Aulis, Armas, Toivo, Reima, Urho, Usko, Tarmo, Oiva, Veli, Ukko, Arvo, Lahja, Lempi, Siviä, Sisko.
Maila ei itse asiassa ole merkitysnimi; se siis ei tarkoita "mailaa", sattuu vain olemaan sen homonyymi.
Mitä tarkoittaa Reima?
Rauha, Taisto, Aatos, Mies, Ukko, Akseli, Kari, Liina, Sisko, Veli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa Reima?
Kielitoimiston sanakirjan mukaan reipasta, riuskaa, rivakkaa, railakasta.
Voitto, Veli, Sisko, Ukko, Sisu, Toivo, Tarmo, Aura, Arvo, Armas, Aarre, Lahja, Aulis, Ansa, Siru, Valio, Uljas, Sointu, Taisto, Aatos, Lempi, Aimo, Unelma, Anna, Rauha, Veikko, Kari, Sulo, Kai, Kaino, Onni, Vieno, Auvo, Usko, Otto, Helmi, Vappu, Urho, Into, Arvo, Hemmo, Miina, Oiva, Impi, Paula, Toimi, Varma, Mainio
"muutama" mainitakseni
Täällä jo mainittujen lisäksi tulevat mieleen Taito, Kunto, Satu, Taru, Hellä, Helmi, Tytti, Minttu.
Nimet Maila ja Maili ovat Marian kutsumamuotoja, eli Maila-nimi ei oikeasti yhdisty pelivälineisiin muuta kuin mielikuvissa.
Kalenteria lukemalla löytyy kymmeniä.
Suurin osa nimistä tarkoittaa jotain, mutta niiden merkitykset eivät ole välttämättä läpinäkyviä. Monet tavalliset suomalaiset nimet ovat perua Raamatusta tai pyhimysten nimistä. Vaikkapa nyt Pekka, Aune, Jorma, Jussi, Pirkko jne.
Alma on "sielu" jollain epsanjankielellä.
Norja
Peru
Lima