Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten verkkopankissa tarkistetaan arkistointitunnuksella onko maksu tulossa?

Vierailija
15.01.2019 |

Minulla on pankkina Op, enkä enää muista miten tuo tarkistetaan siellä, kun sivut muuttuivat? Olen viimeksi tarkistanut tuollaisen varmaan miltei 10 vuotta sitten.

Myin erään tuotteen ja sain kuvan kuitista sähköpostiin, jossa näkyy olevan kaikki tiedot oikein ja arkisotintitunnus ym. Mistä sieltä sivuilta pystyi tarkistamaan tuon asian?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, ei ole koskaan pystynyt eikä pysty nytkään.

Mihin sitä arkistointitunnusta vertaisit kun se maksu ei ole vielä sinulle saapunut?

Maksun lähettäjän pankki pystyy tuolla tunnuksella tarkistamaan, onko maksu tehty ja jos sinulla olisi se sama pankki, niin maksuhan olisi jo perillä.

Älä luota verkkokaupoilla pelkkään kuvaan kuitista, ennenkuin ole saanut rahasi.

Eri pankkien välillä toimii erinomaisesti Siirto, ei tarvitse perseillä noiden kuittien kanssa ja arvuutella maksamisia tai maksamatta jättämisiä.

MobilePay on myös kohtuullinen vaihtoehto, mutta koska toimii maksukorttien päällä, se sisältää pienen riskin verrattuna Siirtoon. Käytännön tasolla kuitenkin molemmat erinomaisia, nopeita ja helppokäyttöisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset kuvakaappaukset pystyy helposti väärentämään, mistään et näe onko maksu oikeasti tulossa.

Mobile Pay:lle ääni minultakin, siinä näet maksutapahtumasta kuitin heti omassa puhelimessasi. Joskus ilmeisesti oli niin, ettei kaikkien pankkien tileiltä tulevat maksut siirtyneet heti tililtä mutta perua maksuja ei voi, ei maksaja eikä saaja.

Mobile Pay toimii siis älypuhelimessa, on maksuton ladata ja käyttää ja on luotettava.

Vierailija
4/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, ei ole koskaan pystynyt eikä pysty nytkään.

Mihin sitä arkistointitunnusta vertaisit kun se maksu ei ole vielä sinulle saapunut?

Maksun lähettäjän pankki pystyy tuolla tunnuksella tarkistamaan, onko maksu tehty ja jos sinulla olisi se sama pankki, niin maksuhan olisi jo perillä.

Älä luota verkkokaupoilla pelkkään kuvaan kuitista, ennenkuin ole saanut rahasi.

Eri pankkien välillä toimii erinomaisesti Siirto, ei tarvitse perseillä noiden kuittien kanssa ja arvuutella maksamisia tai maksamatta jättämisiä.

MobilePay on myös kohtuullinen vaihtoehto, mutta koska toimii maksukorttien päällä, se sisältää pienen riskin verrattuna Siirtoon. Käytännön tasolla kuitenkin molemmat erinomaisia, nopeita ja helppokäyttöisiä.

Mitäköhän ihmettä sitten mahdan muistella, jotain tuohon tunnuksene liittyvää varmaankin.

Meillä on eri pankit ostajan kanssa, huomenna varmaan näkyy jos näkyy. Yleensä olen postittanut tuotteen jos olen saanut kuvan kuitista, mutta yleensä raha onkin näkynyt jo tililläkin.

MobilePayta en uskalla käyttää, kun en ymmärrä siitä mitään. Eikä minulla ole kuin Electron-korttikaan. Tuosta Siirrosta en olekaan kuullut, toimiiko se vian älypuhelimilla?

Ap

Vierailija
5/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, ei ole koskaan pystynyt eikä pysty nytkään.

Mihin sitä arkistointitunnusta vertaisit kun se maksu ei ole vielä sinulle saapunut?

Maksun lähettäjän pankki pystyy tuolla tunnuksella tarkistamaan, onko maksu tehty ja jos sinulla olisi se sama pankki, niin maksuhan olisi jo perillä.

Älä luota verkkokaupoilla pelkkään kuvaan kuitista, ennenkuin ole saanut rahasi.

Eri pankkien välillä toimii erinomaisesti Siirto, ei tarvitse perseillä noiden kuittien kanssa ja arvuutella maksamisia tai maksamatta jättämisiä.

MobilePay on myös kohtuullinen vaihtoehto, mutta koska toimii maksukorttien päällä, se sisältää pienen riskin verrattuna Siirtoon. Käytännön tasolla kuitenkin molemmat erinomaisia, nopeita ja helppokäyttöisiä.

Mitäköhän ihmettä sitten mahdan muistella, jotain tuohon tunnuksene liittyvää varmaankin. 

Silloin aikanaan kun tilisiirto tililtä toisella kesti monta päivää, tuon pystyi jossakin vaiheessa tarkistamaan.  Homma siis meni yksinkertaistaen näin:

Maksut tehtiin pankissa A ja siirrettiin saajan pankkiin B kun ehdittiin.

Pankissa B maksut ajettiin sisään, eli siirrettiin saavat tilille eräajossa kerran viikossa.

Tuon väliajan kun maksu oli saapunut pankkiin B mutta ei vielä saajan tilille, se näkyi "jonossa" ja siksi oli mahdollista tarkistaa arkistointitunnusta vasten että tällainen maksu on tulossa. 

Nykyisin homma kulkee (edelleen yksinkertaistetusti)  siten että kaikki maksut välitetään euroopan keskuspankille, mikä tekee keskitetyn clearingin (kaikki maksut per pankki lasketaan yhteen ja siirretään summat eri pankkien välillä)  kerran arkiyössä, joten maksut pärähtävät perille yhden arkipäivän viiveellä jos eri pankki, samoin tein jos sama pankki.

Ja pikasiirrolla 5 minuutin viiveellä vaikka olisi eri pankkikin. 

Vierailija kirjoitti:

Meillä on eri pankit ostajan kanssa, huomenna varmaan näkyy jos näkyy. Yleensä olen postittanut tuotteen jos olen saanut kuvan kuitista, mutta yleensä raha onkin näkynyt jo tililläkin.

MobilePayta en uskalla käyttää, kun en ymmärrä siitä mitään. Eikä minulla ole kuin Electron-korttikaan. Tuosta Siirrosta en olekaan kuullut, toimiiko se vian älypuhelimilla?

Ap

MobilePay toimii kyllä aivan hyvin myös Electron-kortin kanssa.

Hyvin helppokäyttöinen ja nopea oppia, kuten Siirtokin.

Siirto on siis tämä palvelu.

Siirto ja MobilePay vaativat toimiakseen älypuhelimen tai tabletin, käyttäjälleen rekisteröidyn puhelinnumeron, sekä MobilePayn osalta myös sen maksukortin.

Mutta eivät nyt tässä tapauksessa sinua tietenkään enää auta, kun maksu on (väitetysti) jo tehty.

Odota kaikessa rauhassa huomiseen ja postita romppeesi mikäli maksu sillloin näkyy tililläsi.

Mikäli maksua ei näy, "ostaja" oli todennäköisimmin huijari ja väärentänyt kuitin.

Tässä tapauksessa voit sitten tietysti kysellä ostajalta että mikä homma, onko ongelmaa pankissa... Mutta älä luota selityksiin, vaan kauppa on kauppa vasta kun rahat tilillä.

Vierailija
6/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään, ei ole koskaan pystynyt eikä pysty nytkään.

Mihin sitä arkistointitunnusta vertaisit kun se maksu ei ole vielä sinulle saapunut?

Maksun lähettäjän pankki pystyy tuolla tunnuksella tarkistamaan, onko maksu tehty ja jos sinulla olisi se sama pankki, niin maksuhan olisi jo perillä.

Älä luota verkkokaupoilla pelkkään kuvaan kuitista, ennenkuin ole saanut rahasi.

Eri pankkien välillä toimii erinomaisesti Siirto, ei tarvitse perseillä noiden kuittien kanssa ja arvuutella maksamisia tai maksamatta jättämisiä.

MobilePay on myös kohtuullinen vaihtoehto, mutta koska toimii maksukorttien päällä, se sisältää pienen riskin verrattuna Siirtoon. Käytännön tasolla kuitenkin molemmat erinomaisia, nopeita ja helppokäyttöisiä.

Mitäköhän ihmettä sitten mahdan muistella, jotain tuohon tunnuksene liittyvää varmaankin. 

Silloin aikanaan kun tilisiirto tililtä toisella kesti monta päivää, tuon pystyi jossakin vaiheessa tarkistamaan.  Homma siis meni yksinkertaistaen näin:

Maksut tehtiin pankissa A ja siirrettiin saajan pankkiin B kun ehdittiin.

Pankissa B maksut ajettiin sisään, eli siirrettiin saavat tilille eräajossa kerran viikossa.

Tuon väliajan kun maksu oli saapunut pankkiin B mutta ei vielä saajan tilille, se näkyi "jonossa" ja siksi oli mahdollista tarkistaa arkistointitunnusta vasten että tällainen maksu on tulossa. 

Nykyisin homma kulkee (edelleen yksinkertaistetusti)  siten että kaikki maksut välitetään euroopan keskuspankille, mikä tekee keskitetyn clearingin (kaikki maksut per pankki lasketaan yhteen ja siirretään summat eri pankkien välillä)  kerran arkiyössä, joten maksut pärähtävät perille yhden arkipäivän viiveellä jos eri pankki, samoin tein jos sama pankki.

Ja pikasiirrolla 5 minuutin viiveellä vaikka olisi eri pankkikin. 

Vierailija kirjoitti:

Meillä on eri pankit ostajan kanssa, huomenna varmaan näkyy jos näkyy. Yleensä olen postittanut tuotteen jos olen saanut kuvan kuitista, mutta yleensä raha onkin näkynyt jo tililläkin.

MobilePayta en uskalla käyttää, kun en ymmärrä siitä mitään. Eikä minulla ole kuin Electron-korttikaan. Tuosta Siirrosta en olekaan kuullut, toimiiko se vian älypuhelimilla?

Ap

MobilePay toimii kyllä aivan hyvin myös Electron-kortin kanssa.

Hyvin helppokäyttöinen ja nopea oppia, kuten Siirtokin.

Siirto on siis tämä palvelu.

Siirto ja MobilePay vaativat toimiakseen älypuhelimen tai tabletin, käyttäjälleen rekisteröidyn puhelinnumeron, sekä MobilePayn osalta myös sen maksukortin.

Mutta eivät nyt tässä tapauksessa sinua tietenkään enää auta, kun maksu on (väitetysti) jo tehty.

Odota kaikessa rauhassa huomiseen ja postita romppeesi mikäli maksu sillloin näkyy tililläsi.

Mikäli maksua ei näy, "ostaja" oli todennäköisimmin huijari ja väärentänyt kuitin.

Tässä tapauksessa voit sitten tietysti kysellä ostajalta että mikä homma, onko ongelmaa pankissa... Mutta älä luota selityksiin, vaan kauppa on kauppa vasta kun rahat tilillä.

Kiitos tiedoista! Pitää harkita noita palveluja, kunhan saan hiukan paremman puhelimen ostettua.

Tätä ostajaa epäilen hieman, kun olisi halunnut tavaran postiennakolla, mutta vaikutti kyllä ihan rehdiltä. Silti jos vähänkään epäilen, en postita tuotetta ennen maksun näkymistä, yleensä ei epäilytä ja olen aikonut postittaa pelkän kuitin nähtyäni, mutta aina aamuisin sitten onkin jo raha näkynyt.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

MobilePayta en uskalla käyttää, kun en ymmärrä siitä mitään. Eikä minulla ole kuin Electron-korttikaan. Tuosta Siirrosta en olekaan kuullut, toimiiko se vian älypuhelimilla?

Ap

Nyt kipin kapin ota selvää, Ap, muuten koijari ottaa selvää ja vie sinun tavarat(/rahat). Valitettavasti.

Veikkaisin, että pankissa auttaisivat ohjelman asentamisessa (se onnistuu kyllä helposti kaikilta alle nelikymppisiltä, oli pankkihenkilö tai ei) ja Youtube auttaa käytön opettelussa. Jos ei muu auta niin niinkuin huomaat, Vauva-av auttaa :)

Vierailija
8/8 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa ei ole harmaintakaan aavistusta toimiiko Arkistointi numero seuranta tunnuksena ymmärtääkseni se on pankin tapa seurata toteuttunutta/ odottavaa siirtoa. Näen täällä paljon väärin käsitystä tili siiroista tilisiiroissa on yhä ongelma, ettei rahat näy heti pankissa esim. Danskesta lähetetty siirto tulrr perille Heti kaikkille muille jos danske saa muilta pankilta siiron 1-2pv tämän takia palkan maksajat kin laittavat palkaa tulemaan 2-3 pv etu ajassa Mobile pay toimii käyttäen korttia eikä tiliä tästä syystä tämä luokitaan kortti maksuksi jolloinka raha näkyy heti mollemmissa tapauksissa siiretyn henkilön pankki näkee onko siirto toteutettu,oddottamassa jne mobile pay on siitä hyvä ,että siirot tarkistettaan jos ostat 2x hsl lippuja yht äkkisessti vahingossa peräkkäin niin muutaman tunnin päästä saat rahat takaisin toisessta yrittäjälle tämä toimii moitteitta perus seppolle ei mobile pay helppottaa monta asiaa mutta se ei tarkoita ettäkä tili siirot olisivat yhtään sen huononpia tai yhtään sen epävarmempia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi