Opiskelu suuhygienistiksi
Minua kiinnostaisi opiskella suuhygienistiksi. Onko täällä alan ammattilaisia, jotka voisivat kertoa koulutuksesta? Oliko esimerkiksi vaikeat pääsykokeet? Oletko työllistynyt koulun jälkeen? Oletko ollut tyytyväinen alavalintaasi? Kuinka paljon saat palkkaa?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö no työn mielekkyys riippuu ihan siitä mihin pääsee töihin, että kuinka monipuoliset työtehtävät on. Pahimmillaan istut pienessä hoitohuoneessa, et ehdi sanoa potilaille kuin kiitos ja näkemiin koska potilasajat on nykyään nipistetty minimipituuteen eli et ehdi tehdä työtäsi kunnolla, ja ruokatunnit ovat haave vain. Niska ja selkä tulevat kipeäksi, kuulo lähtee ilman korvatulppia koska laitteet vinkuu ja kirkuu, päällesi lentää veristä sylkeä ja hoidat niitä samoja tyyppejä vuodesta toiseen jotka ei vaan viitsi harjata koskaan hampaitaan ja sen kyllä haistaa. Palkkakaan ei huimaa päätä. Töitä on kyllä tarjolla, varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Pitää vaan löytää se hyvä työpaikka mikä ei muistuta kiinalaista hikipajaa...
Parhaimmillaan työ on kiinnostavia ihmiskohtaamisia ja terveyden edistämistä. Sekin on kivaa jos potilaat kehuu tai jos saat jonkun motivoitua elämäntapamuutokseen.
Hammaskiven poistosta saa kyllä välitöntä tyydytystä. Varsinkin jos lähtee oikein isona könttinä irti.
Opiskeluajat oli ihan kivoja, mitä nyt kaikissa korkeakouluissa on muutama sekopää opettaja hämmentämässä järjettömillä ryhmätehtävillä ja huonolla tuntisuunnittelulla. Pärjäät pääsykokeissa jos olet ryhmähaastattelussa sosiaalinen ja vastaat tehtäviin oikein. Opinnoissa matikka on vaativuudeltaan yhtälöitä, verrantoa ja prosenttilaskuja. Ulkoa pitää muistaa aika monta asiaa, tentit on sitä vaikeampia mitä vähemmän on lukenut :D
Itse aion vielä vanhempana vaihtaa alaa, koska kroppa ei kestä vuosikymmeniä tätä etukumarassa istuskelua
Tämä teksti voisi olla minun kirjoittamani. Suuhygienistin (ent. hammashuoltajan) työ oli ihan miellyttävää vielä noin 15 vuotta sitten. Nyt neuvoisin, että ei kannata harkita tätä alaa. Organisaatiomuutokset ja yritysten muuttuminen isoiksi yksiköiksi ei ollut pelkästään mikään positiivinen muutos. Työ on muuttunut minuuttiaikatauluksi, et ehdi hoitamaan asiakkaita kunnolla, koska aikoja on lyhennetty. Selkä ja kädet kärsivät vaikka ergonomia olisi hallussa. Joissakin työpaikoissa pidetään joka kuukausi palaveri, joissa käydään läpi, että mitä kukin on tuonut firmaan rahaa ym. ja syyllistetään vähiten tienaavia. Työaika oli ennen säännöllistä päivätyötä, mutta on nykyään monissa paikoissa vuorotyötä ja työtä tehdään myös viikonloppuisin. Itse harkitsen nyt 45-vuotiaana alan vaihtoa.
Kuinka pitkiä ovat asiakaskäynnit? Montako asiakasta päivässä ?
⬆️ tämä kiinnostaa minuakin
En suosittele. Jos suun terveydenhuolto kiinnostaa, opiskele mieluummin hammaslääkäriksi. Tienaat tuplasti enemmän ja työ on monipuolisempaa ja mielenkiintoisempaa. Kaduttaa, etten itse tajunnut tätä aiemmin. Hammashoitajakin on parempi vaihtoehto; saa melkein saman palkan, mutta ei tarvitse opiskella korkeakoulussa tai hoitaa omia potilaita yksin. Näistä kolmesta suuhygienisti on ehdottomasti se väliinputoaja. Työ on toisinaan aika yksitoikkoista ja fyysisesti rankempaa kuin uskoisi, etenkin selkä- ja rannevaivat ovat yleisiä.
Koulutustasoon ja työnkuvaan nähden palkka on surkea, minulla kunnallisella hiukan vajaa 2500e. Ja kun vähennysten jälkeen käteen jää reilu 1900e, bensoihin menee yli 300e ja työmatkoihin kuluu 1,5 h päivässä, niin voin sanoa ettei ole sen arvoista. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, ensi syksynä aloitan opiskelun it-alalla. Ja olen siis ehtinyt tehdä suuhygienistin töitä kokoaikaisesti vain 1,5 vuotta, mutta alanvaihto käynyt lähes alusta saakka vahvana mielessä.. Monella opiskelukaverilla samanlaiset ajatukset, en tiedä ketään joka ajattelisi että "jes, rakastan työtäni ja haluan tehdä tätä seuraavat 40 vuotta".
Okei, enpä ollut tiennytkään tällaisesta. Hyvä tietää.