äitiysneuvolan terveydenhoitajan kotikäynti
jos neuvolan terkkari tulee kotikäynnille synnytyksen jälkeen, miten "vierailu" etenee?
tarjositteko kahvit tms?
Kommentit (20)
Itse joudui 6 päivän ikäisen kanssa kävelemään neuvolaan 8 asteen pakkasessa, kun vauva oli pakko punnita ja neuvolasta kukaan ei ehtinyt käynnille. :(
kotona esikoisen synnyttyä, kahdella seuraavalla kysyttiin, halutaanko kotikäynti. ja haluttiin.
tuleeko terkka kotiin. Meillä on 2 lasta, jotka syntyneet eri paikkakunnilla. Vaikka neuvolaan on ollut alle 2 km matka, terkka on tullut kotikäynnille. Esikoisen kohdalla tuli vielä kaksi terkkaa: Toinen katsomaan minua ja toinen vauvaa.
En tarjonnut kahveja, mutta kylmää juomista kummallakin kerralla, koska asuntomme on niin kuuma (kesähelteiden takia).
Meillä ei onneksi tullut ja Turussa asutaan. En olisi sitä kamalaa akkaa meille halunnutkaan.
sitten kiehautin kahvit ja siinä kahvitellessa sitten täytetiin lappusia ja juteltiin.
Kotikäyntien väheneminen huolestuttaa kyllä terveydenhoitajia, kotikäynneillä voi paljastua aika olennaista tietoa lapsen kotioloista.
Ehkä jollakin monen lapsen äidillä, jonka mies on heti lapsen syntymän jälkeen töissä, pitkä matka neuvolaan ja huono sää, niin sitten terkan käynti voi olla vaikka helpotuskin.
Minulla on 2 lasta ja 2 sectiota. Ekan jälkeen terkka halusi meille kotiin. Tarkasti vauvan ja halusi katsoa leikkausarpeni, tikit oli poistettu jo aikaisemmin sairaalassa. Terkka myös kiersi meillä kaikki paikat, halusi nähdä, missä vauva nukkuu, piti kunnon tupatarkastuksen. Tosiaan kiersi 2-kerroksisen talon kokonaan läpi ilmeisesti uteliaisuuttaan! Ärsytti todella. Toisella kertaa sanoinkin, että tullaan neuvolaan ensimmäiseen tarkastukseen. Terkka oli vähän hämmästynyt, mutta ei sentään sanonut mitään. En tosiaan halunnut häntä enää meille joka nurkkaa nuuskimaan ja kommentoimaan, vaikka kommentoikin positiivisesti.
Täällä meillä päin käydään esikoisen synnyttyä kotona. Ensin käy äitiysneuvolan terkka katsomassa minua/äitiä ja lastenneuvolan terkka vauvaa. Minusta nämä käynnit oli hyödyllisiä! Ei tarvinnut itse lähteä pienen kanssa.. vaikka toisen kohdalla jouduttiin neuvolaan menemään, olisin mieluusti ottanut kotikäynnin silloinkin. Mutta se on vain esikoisen saaneille, varmaan säästökysymys..
Ei taida olla tapana Turussa. No en olisi kaivannutkaan mitään kotitarkastusta.
kävi esikoisen kanssa kun jouduttiin olemaan viikko naistenklinikalla ja vauva valvontayksikössä seurannassa 4 pvää niin ehdotti itse kotikäyntiä ja kyllä se minulle sopi. Muiden aikaan olen sitten mennyt neuvolaan.
Ekan ja tokan kanssa sain mennä neuvolalle mutta nyt kun asumme toisella paikkakunnalla niin terkkari tuli kotiin kolmannen vauvan kohdalla. Paineli minun kohdun, punnasi vauvan ja katsoi navan, sitten kysyin ottaako kahvia ja juotiin kahvit samalla kun täyteltiin niitä papereita. Minusta oli tosi kiva kun tuli, eikä todellakaan tehnyt mitään tupatarkastusta :)
mitään kahveja. Käynnin tarkoitus ei todellakaan ole se, että tuore äiti joutuu stressaamaan tarjoilusta.
Sektiotikit poisti, punnitsi ja mittasi vauvan, tutki vauvaa. Siinä se. Oikein mukava käynti mielestäni. Haluan kyllä kotikäynnin seuraavankin kanssa, ei sitä viitsi heti vauvan kanssa lähteä maailmalle huitelemaan.
Musta ne on ihan turhia. Parin ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen terkka kävi, kun tyhmyyksissäni menin heti soittamaan neuvolaan, että kotona ollaan. En saanut näistä käynneistä mitään konkreettista hyötyä. Seuraavista en edes ilmoittanut heti vauvan syntymää, ja näin säästyttiin turhilta vierailuilta. Mentiin sitten neuvolaan, kun vauvat oli n. 3-viikkoisia.
Kolme lasta on ja jokaisen kohdalla sama th käynyt. Tosi kiva ihminen ja ihan mielelläni kotiini olen ottanut.
Esikoisen kohdalla meillä oli remontti menossa ja talossa oli silloin tosi vähän tilaa. Olin etukäteen huolissani mitä th oikein sanoo, kun on niin ahtaat tilat. Mutta oli tosi mukava, ei kiertänyt tupatarkastusta jne.
Mukava on ollut käydä hänen kanssaan synnytykset aina läpi ja tuntuu, että hän on oikeasti kiinnostunut ja kiinnostunut myös uudesta tulokkaasta. Ja hän aina muistaa mitä on "veikkaillut" itse vauvan sukupuolesta tai koosta ja vierailulla sitten itse ottanut puheeksi sukupuolen ja koon yms.
En ole kahveja tarjonnut. Tuntuu ettei hän sellaista ole odottanutkaan. Usein tullut edellisestä paikasta ja seuraavaan menossa.
Nyt meillä on th muuttunut ja jos tulisin raskaaksi, niin ei olisi yhtä kiva ottaa uutta tätiä kotiin.
että kyseessä oli eka lapsi eikä mitään hajua miten pientä puetaan noin kylmään keliin. Ja ei kyllä ollut itselleenkään mukavaa liukastella muutaman kilometrin matkaa neuvolaan kun alapää oli aivan päreinä ja kipeä... t. nro 3
vähintään täytyy olla, jos ajattelee näitä käyntejä tupatarkastuksina. kyllä ne on lapsen ja äidin parhaaksi ajateltuja. itse olen kokenut hyviksi, paljon vapaamuotoisemmiksi kuin neuvolakäynnit. jopa eräs "kauhea akka" oli kotikäynnillä ihan kiva ihminen (4 kertaa käynyt).
kun niitä kerran perustellaan sillä, että kotikäynneillä saa lapsen kotioloista niin paljon enemmän tietoa kuin neuvolakäynneillä.
Ja olin kipeä sektiosta. Vauvaa mitataan, hoitaja ottaa sinulta papereita, jotka olet saanut mukaasi synnäriltä jne.