** SYYSkeijukaisten alkuviikko, ma-ke **
Kommentit (36)
Nettiyhteys kotona pelaa vihdoinkin. Ensi viikolla alkaa kesäloma, joten oli aikakin saada yhteydet toimimaan, etten jää ihan sivuun syyskeijujen jutuista.
Aamulla oli neuvola. Ei mitään ihmeellistä. Kaikki ok, mitä nyt tuo juiliminen jatkuu alapäässä elikkä liitoskivut eivät katoa mihinkään. Heinäkuun töissäolostakin puhuttiin jo eli sairaslomaa myönnetään tosiaan aika helposti, mutta siihen palataan sitten loman lopuksi.
Synnytyksistä oli puhetta. Itselläni myös kivut yllättivät kaikkivoipaisuudellaan. Ei siihen voinut mitenkään valmistautua etukäteen. Onneksi sain epiduraalin aika pian ja ilokaasua nappailin kaiken aikaa. Synnytys kesti 18 tuntia. Toinen synnytys kesti 7 ja puoli tuntia ja olin valmistanut kätilön jo etukäteen siihen, että haluan epiduraalin heti kun siltä tuntuu ja sainkin. Jälkikäteen ajatellen; jos olisin tiennyt, että ponnistusvaihe tulee niinkin pian epiduraalin saamisen jälkeen, olisin ehkä jaksanut ilmankin sitä. Nyt en oikein tiedä miten suhtautua tulevaan synnytykseen. Eniten toivon sitä, että saisin pitää tulevan vauvelin vierelläni synnytyksen jälkeen. Molemmat lapseni on kiikutettu tarkkailuun heti synnytyksen jälkeen ja he ovat joutuneet olemaan siellä monta päivää ennen kuin sain heidät synnyttäneiden osastolle kanssani. Ihanaa, että Suomessa ollaan noin huolellisia vastasyntyneiden tarkkailussa, mutta silti koen, että lapseni joutuivat turhien toimenpiteiden kohteeksi vain hiven alentuneiden happiarvojen vuoksi. No, mitä menneistä. Katse tulevaan...
Pakkaus vastaan raha: Aion ottaa rahan, vaikka pakkaus onkin aivan ihana. Minulla on lähes kaikki, mitä tarvitaan ja pakkauksen tavarat olisivat turhia. Rahalle on aina käyttöä, vaikka tylsempi ratkaisu onkin. Täytin neuvolasta saamani planketin heti ja annoin työnantajalle. Onpahan tuokin asia vireillä ja poissa mielestä.
Nyt on ruvettava iltapuuhiin, jotta saan lapset aamulla hereille.
fullmoon 23+1
[color=darkviolet] Iltaterveisiä pohjoisesta!
Puhetta ollut:
SYNNYTYS: ainakaan vielä ei tuleva pelota eikä kyllä pelottanut eka kerrallakaan. Sitten alkoi jännitää kun vedet meni, mutta ei pelottanut. Minä " Sain" epiduraalin, joka oli väärässä paikassa ja laitettiin uudelleen, mutta edelleen väärässä paikassa. Valitin ettei kivut lähe niin se poistettiin ja sain pc:n se veikin kivut, mutta vaikutus kesti vain noin tunnin. Sen sain uudelleen ja toinen puoli ei kunnolla puutunu, mutta kipu ei ollut kova. Toisen pc:n vaikutuksen loppupuolella sydänäänet laski ja imukuppiin päädyttiin just kun pc:n vaikutus oli loppunut...auts! No onneks poju tuli nopeaan ulos kuitenkin niin ei tarvinnut pitkään kipuilla. Kokonais kesto 9h ja se meni todella nopeasti. Nyt toivon saman pituista kestoa ja pc:n haluan myös ellen sitten yritä luomuilla (tuskin).
ÄITIYSPAKKAUS: otetaan rahana kun ikäeroa vain 1v6kk ja kaikki edellisen pakkauksen tavarat tallessa ja hyvässä kunnossa. Ainoa mitä haluaisin tarvisin on makuupussi ja peitto, mutta niiden takia ei pakkausta kannata ottaa.
Omaa (.): ei kummempia. Maha hieman kipuilee kun poikaa pitää kantaa. Pojalla on nyt joku ihmeen sylivaihe menossa ja tuntuu, että koko ajan olisi vain sylissä ja kun usein pitäis myös kantaa samalla, ja siihen en harmikseni pysty/jaksa.
Lisää kuulumisia huomenna/loppuviikosta.
Nyt illanjatkoa ja hyviä öitä!
Oona, Elmeri ja sintti 21+2 [color=deeppink][size=5]♥
Aamulla neuvolassa:verenpaineet 84/130,eli mulla ei ongelmana alhaiset lukemat,paremminkin päin vastoin! Mutta ihan normaalit minulle nämä.Hb oli pysynyt hyvänä,130. Painoa ei ollut tullut kuin n.150g per vko.Hyvä niin koska mulla on lähtöpainoa hieman liikaa...mutta näin mulla aina menee raskauden aikainen painon nousu.Sf mitta 17...
Lähden torstaina muksujen kanssa miehen siskon perheeseen kotimieheksi-viikoksi,joten voipi olla että minua ei kuulu täällä palstalla johonkin toviin...
Kävin tänään kaveria kattoon osastolla,oli joutunu korkeiden verenpaineitten takia jäämään osastolle,viikkoja kasassa hällä nyt 38 tasan.Vauva masussa vain on pieni kokoinen,eilisessä paino arviossa oli saatu 2300g.Nyt tilannetta tarkkaillaan...
Nuorimmaisella paloi nyt käämit kun äiti vaan naputtelee,joten täytyy lopetella.
Piias:ajattelinkin juuri tänään että mitähän sille kysta-asialle nyt kuuluu.Eli olet menossa sinne kontrolliin,toivotaan että kaikki on nyt ok!
syksynmarjatar rv21+6
Jospa sitä minäkin välillä kirjoittelisin tänne kuulumisia...
Olin eilen odottavien äitien fysioterapiassa saamassa liikuntavinkkejä ja oppimassa lantionpohjanlihaksista, rentoutumisesta ym. Oli ihan hyödyllinen juttu. Vielä kun saisi itsestä sen verran irti, että alkaisi säännöllisesti treenaamaan nitä lantionpohjanlihaksia. Oletteko te muut jaksaneet treenata niitä?
Synnytystä en ole vielä ainakaan kovin aktiivisesti miettinyt. Aiempaa kokemusta kun ei ole, niin ei oikein tiedä mitä odottaa. Synnytysvalmennusten ja synnytyssuunnitelman teon jälkeen tietää toivottavasti jo enemmän.
Töissä on välillä motivaatio hakusessa, mutta kaipa tän loppuajan jaksaa, kun on enää (=vielä) 3 kuukautta mammaloman alkuun. Tänään selvisi jo kuka tulee sijaisekseni enkä olisi voinut paljon parempaa sijaista saada. Toivottavasti ei ole kuitenkaan niin hyvä, etteivät ota mua enää takaisin mammiksen jälkeen =)
Lähipäivinä joudutaan pesukoneen ostoon kun vanha pesukone sanoi sopimuksen irti viikonloppuna :( Toisaalta onneksi nyt eikä sitten kun pyykkirumba on kovimmillaan... Varsinaisia vauvaan liittyviä hankintoja ei olla vielä tehty, varmaan noin kuukauden päästä aletaan katsoa vauvansänkyä ja sen jälkeen hiljalleen vaunuja. Hoitopöydän saan siskoltani. Vaatteita en ole vielä itse ostanut, mutta mun äiti oli ostanut kivan MLL:n bodyn ja antoi jo aiemmin sellaisen ihanan 70-luvun oranssi-kelta-puna-ruskean potkupuvun, jota mä olen itse pienenä käyttänyt :)
Omaan (.): Parin viime päivän aikana mahassa on ollut melkein huolestuttavan hiljaista, mutta tänään on sitten muksittu senkin edestä. Olikohan se piias joka kirjoitti miehensä aina nukahtavan ennen kuin vauva alkaa potkia isän kättä. Meillä tuntuu, että pikkuinen aina lopettaa potkimisen kun mies saa käden vatsalle tai edes katsoo vatsaa liikkeiden näkemisen toivossa. Yhtenä iltana nukkumaan mennessä pikkukaveri innostui pitämään oikein temppukoulua vatsassa, tuntui melkein siltä kuin se olisi yrittänyt puskea itseään ulos vatsanpeitteiden läpi. Mutta niinpä vaan mies oli pitkästä aikaa työreissussa yön eikä ollut kuperkeikkoja tunnustelemassa. No, ehkä se isäkin vielä jossain vaiheessa pääsee liikkeitä tunnustelemaan tai näkemään, viimeistään sitten syyskuussa ;)
Perjantaina pitkästä aikaa neuvolaan. Kovasti odotan tottakai, että pääsen kuuntelemaan pikkuisen sydänääniä. Ja Kelan paperitkin saan eli pian pääsen tilaamaan äitiyspakkauksen, joka on meille itsestäänselvä valinta, kun ensimmäisestä lapsesta on kuitenkin kyse. Toivon kovasti, että neuvolassa on tällä kertaa vakiterveydenhoitaja paikalla. Viimeksi oli sijainen, joka oli kyllä ihan ok, mutta oli sen verran epävarman oloinen, että itsellekin jäi epävarma olo.
Tulipas aikamoinen sepustus... Öitä!
Riina rv 21+4
joku kyseli tarvitaanko jakkaralla synnyttäessä käsivoimia:
eli kun siinä jakkaralla ollaan niin mä ainakin nojasin koko ylävartalon mieheeni ja istuin samalla, eli paino on takapuolella. Kädet oli periaatteessa vapaat. Mä pidin niillä kiinni mieheni käsistä ja puristin niitä. Eli ei siinä käsivoimia tarvittu itse synnytykseen oikeastaan ollenkaan, miehen kidutukseen enemminkin.... ;D
en tiedä miten muut ovat kokeneet
t. K
Eipä tänne muuta kun kauheeta leipomista koko ajan. Eilen tein ensimmäistä kertaa munkkeja ja onnistu hyvin, tänään olis tarkotus tehdä mehevä mudcake. Imuri heiluu kans mukana menos. Energiaa on niinku pienes kyläs. Tätä se työttömyys ja hormoonit teettää! =)
SYNNYTYS: Mä oon jonku verran miettiny sitä mutta mitäpä sitä enskertalaisena voi järkeillä. Ei varsinaisesti pelota vielä ainakaa. Oon lukenu synnytystarinoita että tietää edes mistä se vauva maailmaan tulee. Mä pääsen jo ens kuus synnytysvalmennukseen että katotaan mikä on fiilis sen jälkeen.
Kerttu hoi..Mulla on lähteny ihan täysin hanskasta toi kamojen hankkiminen! Kaapit pursuaa vauvan vaatteita! Mutta kyllähän sä tiedät, kun oli niin söpöjä niin oli pakko...Meillä tilaa vie kaapis myös uudet vaunut ja sitteri. Mä halusin jotain ostaa uutena vaikka oltais saatu käytettynä melkein kaikki. Uutena haetaan viä hoitopöytä. Me tarvitaan sitä jo ihan senki takia että on joku paikka noille himoäiskän ostamille vaatteille kun meillä on kaappitilaa niin vähä.
Miisa84 & Vilperi, Rv 22+0
Ollaan lappeenrannassa miehen vanhemmilla. Mummu lähti pojan kanssa ulos ja mä syöksyin sitten koneelle :p Voi että tota ns. anoppia, eilen käytiin kaupoissa ja sen piti ostaa meille jokaiselle jotain. Ei muuten mitään, mutta kun mä olen sellanen, että haluan itse ostaa.. Eikä kun hän maksaa! No, säästinpä yhden laukun verran :D
Maha kasvaa aika hurjaa vauhtia, vaikka sf-mitta oli vielä viikolla 19 aikas pieni. No, parin viikon päästä nähdään kuinka on kasvanu. Ai niin, mulla oli ultra.. hmm.. muutama viikko sit, kaikki oli ok, sukupuolta ei vaan nähny :( Ultraaja kyllä sano, ettei pojan merkkejä näy, harmi, olisin toivonut toista poikaa. Noh, eihän tuota vielä tiedä.
Pikkunen potkii ihan kunnolla joka suuntaan, isukkikin jopa näkee ja tuntee :)
Se synnytys.. voi luoja, mä pelkäsin viimeks niin älyttömästi, vaikkei se loppujen lopuks niin kauheeta ollukaan. Mä tosiaan puolisen vuotta jännitin sitä ja luulin, että synnyttäisin vuorokauden. Se kestikin sitten 6 tuntia, ponnistelin kyllä sellasen tunnin ajan. Rupes ponnistuttamaan jo autossa ja laitokselle tultaessa olin kokonaan auki. Pelkällä ilokaasulla selvisin, ei siinä kyllä mitään olis ehittykään antaa. Toivottavasti pärjään nytkin sillä ilokaasulla, mä en nimittäin halua yhtään mitään piikkejä, korkeintaan se tippa käteen.
Mutta siinä tällä erää, nyt hetkeks lepäämään
Tisha & masukki rv 21+6
Minun pitää täyttää virkavapaa-anomus johon tulee liitteeksi
neuvolan todistus raskaudesta, mutta luulin että täytän itse vanhempainetuushakemuksen ja postitan KELAan?
Itse täytän hakemusta jonkun verran ja annan sitten paperit pomolle, joka täyttää palkka- ym. tiedot ja lähettää sen liitteineen Kelalle. Niin toimitaan meillä. Tietysti minä olen siinä mukana täyttämässä pomon kanssa, ettei se siihen ihan puuta heinää pistä ;)
-piias- rv 23+2 (ja armoton räkätauti)
päivää taas täältä Itä-Suomesta
olipa ihana shoppailureissu eielen! Oikeesti, ostin itelleni mamma alkkareita parit lisää ja löysin samalla reissulla Lindexistä sellasen hihattomat kesäisen punasävyisen paidan, jonka helma leveni ja oli apäsymetrinen. iis ihan tarkotettu normaali vartalolle, mutta menee mamma-aikanakin loistavasti! Ja Mama-Licious hameen ostin (Päivänsäteestä Joensuussa, ensi viikolla tulee kuulema uusia hepeneitä joita täytyy mennä kyllä katsomaan...)kesää varten. Olin kyllä ihan hurmaantunut ja onnellinen noista vaatteitsa, kiva ajatella että saa kesälläkin näyttää edes suht ihmiseltä. Nyt kun vielä löytäs jostain parit caprit ja shortsit..ja paitoja...
Omassa masussa on ollu aika hiljasta muutaman päivän, onnkes näin tuntuu käyneen muillekin, joten en huolestu vielä. Maanataina olis mullakin viiemin se neuvola ja saan ne Kelan paperit täytettäväks, pomo on niitä kinunnu jo kuukauden...
On jotenkin niin lötky olo, liekö tulossa joku tauti.
Minjuska
Tulin hetki sitten kahdeksan kilometrin lenkiltä, repikää siitä ;) Kävelin tyttöjen kanssa keskustaan ja takaisin ja käytiin samalla kaupassa eli tulomatkalla oli kaksostenrattaissa vähän lisäpainoa. Onneksi esikoinen käveli aika paljon takaisin tullessa ja oli myötätuuli. Jalkoja särkee ja vähän väsyttää, mutta muuten on hyvä olo :)
Synnytys: enpä ole hirveesti miettinyt. Kakkosen synnytys meni sen verran hyvin, ettei pelota ollenkaan. Esikoisen ei mennyt oikein ollenkaan putkeen, joten toinen synnytys poisti paljon pelkoja ja miettimisen aiheita.
Pakkaus vai raha: rahan otin ja siitä on osa jo mennyt uuteen liinaan (niitä onkin iso pino). Loppuja rahoja sijoitan kestovaippoihin, meillä kun vaipat alkaa vasta koosta M, joka on vastasyntyneelle hieman liian iso :D
Täällä ei muuten mitään kummempaa, vauva ryskää pitkin päivää, erityisesti iltaisin. Vuokranantajalle laitettiin postia ja ollaan jonotuslistalla tuossa kadun toisella puolella oleviin rivareihin, toivotaan, että sieltä vapautuisi viimeistään syksyllä joku haluamistamme.
Porenn ja Pimpula rv 25+1
Elämä sujuu nykyään niin tasaiseen tämän raskauden kanssa, että tuntuu, ettei ole oikein mitään kerrottavaa. Seuraavaan ultraan on tasan kolme viikkoa. Sitä kai tässä jo innolla odottaa. Vauvan liikkeet tuntuu jo vahvoina ja se on tietenkin ihanaa.
Synnytyksestä oli ollut täällä puhetta. Mulla kun on niitä keskenmenoja taustalla ja välillä tämä raskaana oleminen tuntuu edelleenkin ihmeeltä, niin en ole yhtään osannut vielä ajatella tulevasta synnytyksestä mitään. Jotenkin tuntuu, että se on vielä niin kaukana. Jonkun verran haaveilen siitä kyllä, koska se syntymän ihme on aina niin ainutlaatuinen, ihmeellinen, ihana ja vaikka mitä. Varsinkin tällä kertaa se saattaa tuntua aivan erityislaatuiselta, kun tätä vauvaa on toivottu sen verran pitkään ja tässäkin raskaudessa ollut niin paljon pelkoja, vaikka kaikki onkin sujunut loistavasti (siis toivottavasti myös jatkossa sujuisi, kop kop). Saattaahan se synnytys alkaa sitten loppuajasta ruveta vähän jännittämäänkin. Niin kuopustakin odottaessa se jännitys sitten omaksi yllätyksekseni iski, vaikka neljäs lapsi oli kuitenkin jo kyseessä. Miehen täti on homeopaatti ja häneltä sain sellaisia rakeita, joilla synnytysjännitys menikin sitten ohi.
Mukavaa viikon jatkoa kaikille keijuille :-)!
neronja rv 24+3
Oon joka päivä käyny lukemassa teidän muitten kirjoituksia, mutta omia juttuja en oo jaksanu/kerennyt kirjoittaa.
Eli vointi on täällä ihan ok, ainoastaan noi hitsin suonikohjut alapäässä on vaivannu. On muuten tuskallista...Nyt niitä on ilmaantunu jakoihinkin, APUA! Tietäiskö kukaan miten suonikohjuja voi " hoitaa" ?
Olen huomenna menossa kyllä neuvolaan ja kysynkin siellä, mutta jos joku tietäis täällä.
Synnytys:En ole kauheasti miettinyt. Aika positiivisin mielin odottelen sitä. Toka, kun on tulossa tietää mitä tuleman pitää, mutta toisaalta vähän ehkä jänskättää just se kun tietää...Eka oli niin helppo synnytys, saa nähdä onko toka sitten joku ihan kauhee ja jotain menee pieleen!
Mutta joka tapauksessa positiivisin menossa synnyttämään! Tulee mitä tulee!
Pakkaus vai raha: Tällä kertaa kyllä ajattelin ottaa rahan (vaikka eihän se kovin paljon ole), kun kaikki vanhat haalarit ja pussit yms. on tallella. Ostan sitten tulokkaalle uusia vaatteita sillä rahalla minkä saa.
Nyt sitten ruoan laittoon. Kirjoittelen huomenna neuvola kuulumisia!
Mamma 23+5 ja tyttö kohta 2v
Lasten kuskausten lomassa pinoudun...
Karpalo76: Meillä ainakin neuvolassa annettiin ohje, että jos työnantaja maksaa äitiysloman ajalta palkkaa, toimitetaan Kelan hakemus ensin työnantajalle, joka täyttää siihen oman osuutensa ja toimittaa sitten hakemuksen Kelaan. Jos taas näin ei ole, toimitetaan hakemus itse Kelalle.
Meillä on väki sen verran vanhaa töissä, että olen itse asiassa ainoa, joka on koskaan äitiyslomalla ollut. Isyyslomia on kyllä pidetty. Kiva aiheuttaa päänvaivaa ihmiselle, joka hoitaa nämä paperiasiat, kun hänellä ei ole yhtään tietoa, mitä pitää tehdä. No, eiköhän hän sen selvitä muilta tahoilta.
Enää kaksi päivää töitä ennen kesälomaa - ihanaa! Saas nähdä jääkö työnteko siihen sitten kokonaan ennen mammalomaa... Joku kertoi jo tavanneensa tulevan sijaisensakin. Meillä ei ole vielä tietoa asiasta ja kesälomat painaa pomoillakin päälle. Onneksi ei itse tarvitse murehtia tuosta. Ennen olisin niin tehnyt, mutta vanhakin näköjään oppii uutta pakon edessä eli tunnontarkkakin oppii vähän hölläämään. Jos en ole itse sijaista opettamassa, niin joku kyllä neuvoo, sen minkä taitaa. Minkäs näille mahtaa.
fullmoon 23+2
Kiitos Miinakko valaisusta verenpaineasiassa :) Mullakin on aina ollut matalahkot verenpaineet ja tiedän, että se on pitkän iän salaisuus :) , mutta nyt raskausaikana mietin tosiaan vauvan veren saantia.
Äitiyspakkaus; mulle on itsestään selvyys, että haluan myös toiselle lapsellemme äp. Sen pakkauksen odottaminen ja saaminen on niin ihanaa. Ja saa toinen lapsi sitten aikoinaan oman toppapukunsa muistoksi (näin olen ajatellut).
Synnytys; Mulla jäi ihan ok fiilikset synnytyksestä. Paitsi, että teki sen kyllä kipeämpää kun olin osannut edes ajatella.. Jossain vaiheessa muistan ajtelleeni, että mä kuolen näihin kipuihin, eikä kukaan tee mitään.. Mutta kaipa ne tuskat on taas läpi koettava, että palkinnon saa :) Ja eikö ole ihmeellistä, miten ne tuskat loppuu ku napista painamalla, kun vauva on maailmassa? Sitä en ikinä uskonut, mutta niin siinä vaan kävi.
Mukavan aurinkoista (?) viikkoa syyskeijuille!
Stenval, tyttö 04/04 ja masu 23+1
[color=PaleVioletRed1]Ostettiin tänään Kermaperunalle pinnasänky....löyty kirppikseltä tosi kiva sellanen vanha ja tukeva. Ajattelin vähän kunnostella sitä, ainakin maalata hienomman väriseksi ja maalata päätyyn jonkun kuvan. Toivottavasti saan tehtyä:)
Muita hankintoja me ei ollakkaan vielä tehty....paitsi vaatteita oon ostanu jo järkyttävän kasan:) Ja kylpylelun:)
Turvaistuin saadaan minun siskolta lainaan....vaunut pitäis vielä löytää jostain käytettynä. Yritän pysyä periaatepäätöksessäni, että mitään uutta ei osteta. Se kyllä nyt jo lipsunu nuitten vaatteitten kohalla. Mutta meillä täällä Parkanossa Reima-Tutan tehtaanmyymälä niin sieltä saa niin halvalla ettei malta olla ostamatta:)
Joku joskus kehui sisustaneensa lastenhuonetta...oispa ihanaa jos ois sellanen ylellisyys:) Ois huippua sisustaa sitä! Mutta meillä vauva saa mahtua meidän makkariin...isompaa omakotitaloa etitään mutta siihen asti.
Miksihän mun mahankasvu taas jämähtänyt paikalleen. Tuntuu että se aina yhessä yössä kasvaa hurjasti ja sitten on monta viikkoa ihan saman kokonen....mulla nyt sen kokonen pallo että jotku voi arvata että oon raskaana, mutta toisaalta näytän ihan vaan keskivartalolihavalta :(
Mutta eiköhän se vauvamahaksi vielä selkene......sitä odotellessa.
Täälläki on muuten kaipailtu niitä alkuaikojen aktiivi-kirjottajia. Miksihän niin moni kadonnu jonnekki......Tosin uusiakin on tullu mukaan ja kiva sekin:(
[B]Kerttu rv 21+ [/B] [color=Sienna][size=6]♥[/size] [color=pink][size=6]♥[/size] [color=Goldenrod3][size=6]♥[/size]