***KOTILOT*** vk 42
Moikka ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille kotiloille, toivottavasti saadaan tuolta kuumeilupuolelta tällä viikolla uutta porukkaa tänne puolelle!!!
Viikonloppu oli ja meni ja esikoinen sairastui flunssaan, tänään illalla mennään lääkäriin tarkistuttamaan korvat kun lauantaina sanoi, että on kipeät, mutta eilen sitten taas ei, joten parempi tarkistuttaa. Hän kun on nyt ekaa kertaa ilman tuubeja sitten 1v9kk ikäisestä. Joten en yhtään ihmettele jos olisivat kipeät ja taas uudet tuubit, nyt olis sitten jo viidennet...
Omaan oloon ei kummempia muutoksia, olo on ihan hyvä tällä hetkellä. Tuntuu taas kun ei raskaana olisikaan, kummalista, mutta toisaalta hyvä niin, en kaipaa sitä pahaa oloa ollenkaan takaisin. Liikkeitä odottelen, josko pian tuntuisi.
Luna76: Me kun samoissa viikoissa mennään niin tunnetko sä jo liikkeitä?
Illalla oltiin miehen kanssa lenkillä ja ei ollut vielä edes tahti hidastunut meikäläisellä vaikka aluksi siltä tuntui. Sama lenkki, joka kesällä aina tehtiin niin nyt mentiin ja samassa ajassa eli tasan tunnissa. Hyvä me, lapset oli mun äidillä sillä aikaa ja oli sitten mummi taas hemmotellut ja paistanut lättyjä ym.
Eli tällaista täällä, hauskaa viikkoa kaikille!!!
LapaLepa rv 16+4
Kommentit (31)
LapaLepalle: eipä oo liikkeitä vielä tuntunut, kovasti koitan iltaisin kuulostella kun menen maate, mut ei vielä mitään. Kyllä ne kohta pitäis alkaa tuntumaan.
Täällä vaan jatkuu kuvotus, eilen meinas vielä yrjö tulla hampaita pestessä ja tänään aloin kyökkäillä muuten vaan yhtäkkiä. Ihan hirveetä taas! Nyt kyllä tuntuu ettei tää ikinä lopu. Kaveri on tsempannut jo ainakin kuukauden, että enää pari viikkoa, jaksa jaksa... mut koska se pari viikkoa oikein loppuu! Onpa huomenna neuvola niin saan siellä nyyhkiä surkeuttani :) Ei mut oikeesti, en mä jaksais tätä enää yhtään kauempaa.
Onneks muilla tuntuu edes menevän hyvin, ettei kaikkien tarvi kitua näin kauaa. Sanoin jo miehellekin, että sen on kyllä parasta olla sitten tyttö tän pitkän piinan jälkeen!
Mistä tulikin mieleeni, että rouvar kyseli niistä sydänäänistä. Muistaakseni se meni niin päin, että hevosen laukka olis tytön ja höyryveturi pojan, mut mulla oli kyllä pojista ihan selvät hevosen laukat ja tää uusin kuulosti aivan erilaiselta ja oli selkee höyryveturi! Sykekin oli tällä korkeempi, 160, kun pojilla oli molemmilla aina 120-140. Toivon nyt tietysti, että nää jotain merkkais :)
Mut nyt täytyy lähtee hakeen poikia koulusta.
Luna ja Nuppu rv 16+3
Mä kun kehuin et kaikki on hyvin ja suht normaali olo niin toi yökkäily hampaita pestessä on mullakin vielä jäljellä. Joka kerta meinaa tulla yrjöt, se on kyllä karseeta. Ei mulla edellisillä kerroilla tällaista ollut, muutaman kerran koko raskauden aikana tais olla.
No joo, mut muuten menee hyvin. Yx kaveri just tänään kysys et koska se rakenneultra mulla on kun jännää niin hirveesti mun puolesta tota sukupuolta ja varmasti halusi valaa uskoa et jos se onkin poika niin ihana veljessarja tulemaan olemaan, jos vaan yhtä ihana siitä tulee kuin isoveljistään, onhan se tietty niinkin ja olen kyllä yrittänyt asennoitua asiaan sillä tavalla, ettei se sitten olisi niin hirveä pettymys.
Työpäivä on takana ja olen lähdössä hierojalle, vielä pystyy makaamaan vatsalla... Vieläkään ei pahasti pahoinvointia, kiva! Torstaina olen menossa alkuraskauden ultraan, sitten nähdään kuka mahassa asuu, toivottavasti joku. Mukavaa viikkoa!!!!
Luna: Tyttösykkeethän ne :)
ON: Kamala v*tutus päällä. Mies parka. Onneksi ei tule lapsille rähjättyä. Mies vaan hymyilee, että ne hormoonit... Joopa joo, kyl mä vielä hormoonit näytän...
Tänään on ollut selkäkipua ja jomotusta alavatsalla. Mitä lie. Olo on aika väsy ja aattelinkin ottaa päikkärit tässä. Mies pitää tän viikon loput kuopuksen isyyslomasta. Kiva. Käytiin ostamassa tykötarpeita esikoisen torstain 2v synttäreihin. Päädyttiin sitten ostamaan pakastekakku, niin pääsee helpommalla. Joo, kamala äiti, tiedän ;)
Ois vaan kiva, kun palkka tulis. Mun keikoista meinaan. Pe ois pitänyt olla tilillä, mutta eipä näy ei kuulu. Eipä muuten, mutta laina olisi pitänyt tänään maksaa.
Joo ja sitten vaihteeksi sain taas soitella KELAan selvitystä. Kyllä ne siellä osaa kaikki tehdä miten sattuu ja miten huvittaa. Joka helkkarin asiaa saa kysellä perään. Arghh...
No menipäs valittamiseksi tämä viesti. Koettakaa kestää..
AIHA RV 8 tasan
Pahoinvointi selkeesti alkaa. Meinas äsken ihan oikeesti oksennus tulla. Olin just juonu lasillisen omenamehua ja siit se alko. Menin hetkeks sänkyyn lepäämään ja kuvotus meni ohi, kun vähän aikaa " anto tasoittua" ... ;) Mut edellisissä nää alko vasta rv8.
Koulu ei maistu, töihin pitäis loppu viikosta raahautua. Plääh. (Teen keikkaa opinojen ohessa)
Ai joo ja paino on laskenu kilon, vaikken oo oksennellukaan vielä. Voiko turvotus tms oku laskea painoa? Vai syönkö liian vähän? Jotenkin oon aatellu, ettei tässä vaiheessa vielä oo yhtään ylimääräistä energiankulutusta?
Hulda 6+4
Heräsin jokaöiselle vessareissulle, mutta en saanut enää unta, kun vauva alko potkiin niin kauheesti ja toi kellokin on jo Aamu!
Mulla on ihan tajuton närästys päällä melkein 24/7!
Se menee kyllä esim. maidolla vähäks aikaa ohi, mutta tulee hetken päästä uudestaan..ihan hirveetä!
Mahakin on jo niin iso, että se on tiellä!
Maasta noukkiminen on melkosta ähellystä ja esim. sohvalta nousu kävis helpommin jos olis nosturi!
Mittailin ei taas vatsan ympärystää ja tulos oli noin 126cm..
En muista mitä se oli viimeks kun mittasin, mutta tuntuu aika huimalta toi luku!
Täytyy aikasemmista neuvolakorteista kattoo millä viikoilla oon viimeks ollu näin iso!
Taidan mennä vielä yrittään unta jos nukkumatti viel ottais hetkeks kyytiin..
mammutti ja Vilppu rv 22+4
Mä kävin itteni pistämässä tohon listalle,kun nyt vasta huomasin;että täällä 3:tta odottaville oma palsta=) Mulla on 2 lasta edellisen miehen kanssa,ja nyt odotetaan sitten tätä kolmatta uuden miehen kanssa eli uusperheen arkea meillä.Alkuraskaus oli edellisiin verrattunu aivan kamala,oksensin ja makasin vaan petissä.Mies parka pyöritti huushollia yksin,mutta tässä nyt pari viikkoa olo ollut paljon parempi.vieläkin tosin saattaa pahoinvointi yllättää koska tahansa,mutta pysyy suurimman osan ajasta poissa.Alkuraskauden ultrassa oli kaikki hyvin,ja rakenne-ultraan menen marraskuun lopussa.ihanalta tuntuu saada kevätvaavi välillä,kun ovat syksyvauvoja edelliset.Toivottavasti muillakin kaikki sujuu hyvin,ja flunssat ja muut pöpöt pysyisi poissa.
Mammutti80! Tuo sun mahan kanssa taiteilu kuulostaa tosi " hauskalta" ! Piti ihan naurahdella myötätunnosta, sillä olen vakaasti menossa itsekin sitä kohti...oma olonikin on varmaan loppuvuodesta melkoista ähinälaivaa...Hirvittää vähän millaiseksi palloksi kasvan nyt kolmannella kerralla. Tsemppiä!
Oma olo on ollut vähän kurja viime päivät. Olen herkkä supisteluille ja nyt ne alkoivat tässä raskaudessa. Joka kohtaan vihloo, repii ja sitten vielä supistaa. Nyt siis rv 14+ ja kohtu varmaan kasvaa näin, mutta silti olo on kurja. Lisäksi tämä ällöolo mikä vaan jatkuu ja jatkuu...kaiken kruunaa massiivinen päänsärky, joka on tulossa. On ollut edellisilläkin kerroilla ja nyt taas. Voi valitusvirsi, mutta eipä tämä elo aina yhtä juhlaa ole millään.
Kärsittekö muut näistä raskausajan päänsäryistä? Ja varhaisista supisteluista?
Syksyistä ja toivonmukaan edes hivenen aurinkoista viikkoa kaikille!
Dandem: mulla kuopusta odottaessa oli pitkin raskautta suppareita ja alkoivat muistaakseni kans samoilla viikoilla kun sulla. Kävin välillä Jorvissa kontrolleissakin, kun oikein riesaksi asti heittäytyivät. Mut eipä mitään tehneet ja tyttö syntyi rv 39+6. Päänsäryistä en ole kärsinyt, muuten kun kuopuksen kohdalla sain loppuraskaudesta kamalan migreenikohtauksen! Makasin vessan lattialla taju puoliks veks, puhe sammalsi jne. Eka migreenikohtaus mulla. Kävin päivystyksessä ja neurologi tutki, kun raskaana olevalla suurempi riski veritulppaan niin halusivat olla varmoja diagnoosista. Onneksi ei mitään pahempaa ollut!
Huiskutin: Tervetuloa mukaan!
Omaan vointiin ei uutta sitten eilisen. Täytyy lähteä tästä kohta töihin. Kiva tehdä tällaisia muutama tunnin työkeikkoja!
Hyvät voinnit kaikille! Pienten ja isojen masujen kanssa ;)
AIHA Rv 8+1
dandem: Mulla ei oo kummassakaan aiemmassa raskaudessa ollut yhtään kipeää supistusta! Ja molemmat synnytykset on alkaneet vesienmenolla, sen jälkeen vasta kunnon supparit. Lapset syntyneet rv 40+3 ja 39+5. Eka ei ees lähtenyt käyntiin kunnolla itsekseen ja tyttö syntyi n.42h vesienmenosta, tulehdus tuli meille molemmille. Toka syntyikin onneksi nopeammin, alle vrk vesienmenosta lyhsy:nä :)
Väsymys on aivan kamalaa, muuten ei omaan oloon kummempaa!
PP 5+2
Dandem: mulle on hyvinkin tuttuja nuo supparit, kahdessa ekassa raskaudessa alkoivat joskus 10-11 viikoilla ja tällä kertaa jo 8 viikosta alkaen. Ei niistä mitään haittaa ollut, paikat pysyi kiinni ja vauvat syntyi ihan ajallaan. Nytkin mua suppailee pitkin päivää ja öisinkin kun käännyn selälle, niin heti vatsa kovettuu. Oon siis kans melkoisen supisteluherkkä :)
Olin tänään neuvolas ja kaikki ok, verenpaine oli aika alhainen mut ei vielä liian, olikohan se 114/58... Vauvan syke 152. Mutta se paino sitten... 1,8 kg tullut lisää viime kerrasta, käääk!!!! Paino on kaikkiaan noussut jo melkein VIISI KILOA eli aivan liikaa tällä lähtöpainolla... Eikä vielä olla edes puolivälissä. Ja voi nolotus, kun terkkatäti alkoi luennoimaan terveellisestä ruokavaliosta ja luuli varmaan et mä vedän herkkuja naamaan kaksin käsin, vaikken nyt edes pystyis syömään mitään sipsejä, suklaata ym. ällöttävää. Mä syön vaan ihan kunnon ruokaa, mut vissiin sit PIKKASEN liian paljon... Ja mä kun jopa luulin ettei se paino olis nyt edes paljoo noussut, joopa joo.
Sitten mulle on palannut yks ikävä vaiva vuosien takaa, nimittäin viime yönä heräsin paniikkihäiriökohtaukseen. Olin hetken ihan kauhuissani, et mitä kamalaa mulle on tapahtumassa kun oli niin hirvee olo, mut se meni onneks pian ohi ja nukuin takasin. Aamulla täysin hereillä vasta tajusin, et paniikkikohtaushan se. Nelisen vuotta sitten sain muutaman kohtauksen, kun oli hirveen stressaava vaihe elämässä silloin ja kaikenlaisia murheita, läheisen kuolema yms. Inhottava jos niitä nyt alkaa tän raskauden myötä taas tulla. Outo juttu, kun oon lukenut, et monilla se just lakkaa raskauden ajaksi.
Mulla alkoi nyt onneks syysloma loppuviikoks, pojillakin on koulusta loma niin saadaan yhdessä olla möllöttää kotona. Oon suunnitellut siivota koko talon oikein perusteellisesti, mut saas nyt nähdä toteutuuko. Keittiön välitilan kaakelit mun tarvis kans saumata, ne kun on ollut jo kohta vuoden seinässä ilman saumausta, heh, en oo oikein saanut aikaseks... Meillä minä olen se joka tekee kaikki maalaus, tapetointi, laatoitus ym. hommat, se on oikein mun intohimo :) Mies ei voi sietää sellasia hommia. Se tykkää enemmän krapsutella pihalla, kun mä taas en niin välitä niistä pihahommista.
Mutta enköhän mä oo jo tarpeekseen hölöttänyt tälle päivää, palailen taas huomenna.
Luna kera Nuppusensa rv 16+4
Unohtui nimittäin kertoa siitä rakenneultra-ajasta, eli en saanutkaan siihen vielä aikaa vaan sain äippäpolin puhelinnumeron josta itse varaan sen ajan joskus parin viikon päästä. Se ajoittuis sitten sille 20 rv marraskuun 10. päivästä eteenpäin. Hmph, eli joudun odottaan vielä melkein kaksi viikkoa ennenkuin tiedän edes päivän jolloin pääsen siihen ultraan. Höh. Voi tätä odotusta!
Luna ja Nuppuli edelleen...
Sain aamulla raskaustestiin vahvahkon haamun ;-) ja nyt ajattelin uskaltaa mukaan jo heti alkumetreistä. Viime kierrossa oli kemiallinen raskaus ja vuoto alkoi 4+2 että jos nyt sama juttu niin jää visiitti lyhyeksi, toivottavasti parempi tuuri tällä kertaa!!
Meillä on ennestään tyttö 12/01 ja poika 05/04.
Laskettu aika tulisi olemaan noin 28.6.2007.
Mulla oli tosi pitkä kierto ja menkkojen olisi pitänyt alkaa jo viime viikolla tai ainakin luulin niin, eli olin jo ihan varma että tämä kierto ei tuota tulosta ollenkaan mutta niin vaan sieltä haamu napsahti.
Sintagma 3+6 varpaat ja sormet ristissä että tämä pysyisi kyydissä!
(Sorry kun muuten näin aikaisin tänne ilmoittauduin :-P)
Johan sitä plussaa odoteltiinkin ;) Hieno homma!!
Onnittelut Sintagmalle plussasta ja paljon tarrasukkia pienelle ihmisenalulle, että pysyis matkassa!
Tosiaan alkas olla vapaat pidetty ja iltavuoroon pitäs töihin mennä. Koko lopuviikko onkin sitten töitä. Eilen illalla olin sellasilla Aloe-kotikutsuilla. Onko kellekkään tuttuja tuotteita? Esitteli kaikenmoisia " tehojuomia" ja sitten voiteita yms. Tulihan sieltä semmonen nestesaippua ja dödö ostettua, aikas hintavia tuotteita tuntuvat olevan. Se juoma mitä maisteltiin oli mielestäni aika ärtsyn/kitkerän makuista, huh. No, olipahan jotain naistenjuttua välillä, ihan kivaa siellä oli.
Vointi ok, ainoana ongelmana on olkapäiden ja yläselän näppylät. Siis finnit. Kutisevia ja kipeitä näppyjä aika runsaasti. Eipä oo yleensä tämmöstä. Tosin löysin siitäkin hyvän puolen: hienoa etteivät ole naamassa, olispa ikävää. Naamankin iho tosin on paikotellen tosi rasvoittuva, mutta pahempia paukamia ei onneks ole nostanut. Nuo olkapäät jäävät kuitenkin vaatteiden alle piiloon. Ongelmat ne on minullakin. Muuten taitaa olla tätä onnellista keskiraskauden aikaa, maha ei vielä koollaan vaikeuta liikkumista ja kynnet, hiukset sekä silmäripset ovat hyvässä kunnossa. Kynnetkin kasvaa mielestäni tosi nopeasti ja ovat vahvemmat kuin yleensä. Näin on mulla ollut aiemmillakin kerroilla. Tosin hoitoalan immeisenä ei kovin pitkiä kynsiä voi pitää, harmi.
No, nytpä tästä pitää siirtyä jotain vielä puuhastelemaan ja pianhan on sitten sinne työmaalle lähettävä.
Rouvar Rv 20+2
Muksujen kanssa vietetään rauhallisia syyslomapäiviä..
Eilen oltiin uimassa ja tänään tarttis taas mennä!
..Mistä tulikin mieleen kysästä teiltäkin, että mahtaskohan kukaan tietää onko sukeltaminen esim. 4metrin syvyyteen vaarallista sikiölle?
ja onko kenelläkään kokemusta, että uiminen rauhottas vauvan niin, ettei liiku pitkään aikaan?
Minä olin eilen ja tänä aamuna huolissani, kun sen uimareissun jälkeen vauva ei liikkunut ollenkaan! Kyllä se nyt aamupäivän aikana on sit liikkunut, mutta ei läheskään niin paljoo, kun yleensä!
[color=orangered]Sintagmalle Onnittelut plussasta ja Tervetuloa joukkoon!
Lähetetään porukalla ämpärikaupalla vauvaliimaa!! [/color]
[color=blue]Luna: [/color]Kovasti jaksuja ajan odottamiseen!!
[color=lime]Dandem: [/color] Mulla suppareita oli rv 16 aikoihin, kun mulle tehtiin se lapsivesipunktio, jonka takia niitä sit tulikin.
Ne onneks loppu sit jonkun ajan päästä, mutta nyt mulla on välillä sellanen outo paineen tunne tuolla alamassa aina kun on lenkillä tai rasittaa itteensä muuten.
Illalla saattaa taas hiukan väsyttää, kun aamulla miehen kanssa haravoitiin piha ja muutenkin siistittiin paikkoja ja nyt sitten muksujen kanssa uimaan!
Ei tartte nukkumattia paljoo houkutella!
mammutti ja vilppu rv 22+5
Onpa ollut kiva päivä tänään. Sai nukkua niin pitkään kuin tahtoi ja sit kävin heti aamulla kyläilemässä kaverilla missä näin ihanan kummipoikani 11 kk. On ne vauvat kyllä ihania, vaikka tääkin tättähäärä jo melko iso " vauva" .
Oma olokin on ollut tänään jo paljon parempi, enää vain ihan pikkiriikkisen huono olo syömisen jälkeen, toivon et se nyt alkais jo lopullisesti luovuttaa. Olis ainakin aika jo! Jaksoin touhuta kaikenlaista pientä koko päivän ja huomenna aloitan sit isomman siivousurakan. Tai sitten teen sen laattojen saumauksen. Ihana kyllä lomailla välillä, vaikkei ookaan kun muutama päivä, mutta jo piristää kummasti!
LapaLepa kertoili vetävänsä kävelylenkin vielä samaan tahtiin kuin aiemminkin, mut mulla ei kyllä onnistu mikään reipas kävely, alkaa heti supisteleen. Totesin sen tossa pihalla tänään touhutessa, et tahtia on kyllä väkisinkin hidastettava nyt jo. Harmi sinänsä, kun ajattelin alkaa tehdä kävelylenkkejä miehen kanssa, mut eipä taida onnistua kun mulla on normaalistikin vaikeuksia pysytellä sen vauhdissa. Ukko kun on 185 cm pitkä ja harppoo ihan kiitettäviä askelia ja minä 158 cm pätkä sitten kipitän kannoilla :) Ei se jaksais mun nykyistä etanavauhtia hiipiä. Tarvii sit mennä vaan yksikseen, tylsää :(
Jokos muut odottajat on alkaneet ottaa D-vitamiiniä, mulle ainakin neuvolasta suositeltiin ja muksuillekin pitäis antaa, lokakuusta maaliskuuhun. En ehtinyt vielä hakea, jos huomenna muistais.
No tässäpä mun turinat taas tältä iltaa.
Luna kera Nuppunsa rv 16+5
Se olis sitten täällä taas viikkojen vaihto eli tänään täynnä tasan rv 17+0. Kyllä onkin hurjan nopeesti kulunut aika ja vieläkään ei vatsaa näy:-) Mä rupeen kohta epäilemään, että onko siellä edes ketään. Kaverikin sanoi tiistaina kun käytiin jumpassa et uskomatonta et sun maha ei näy yhtään. No sitten kun katsoin itseäni peilistä ja sivuprofiilia niin näyttää siltä kuin olisin vain vähän lihonnut et ei todellakaan miltään vauvamahalta.
Uusiakin Kotiloita oli mukaan tullut, joten tervetuloa kaikille!!!
Omassa olossa ei todellakaan mitään uutta, samaa kuin ennenkin eli suht hyvä ja virkeä olo.
Tänään olis kuopuksen 3-vuotisneuvola, kiva mennä hakemaan tuoreet mitat ja se on samalla lääkärinkin tarkastus sitten. Mitäs ne mahtaa meidän hurjapäästä sanoa, ei todellakaan luulisi et täyttää vasta 3 vuotta:-)
Eipä kai tässä sitten muuta tällä erää!!!
LapaLepa rv 17+0
Sellaista piti vielä kysymäni, että oletteko keksineet ja nimen tulevalle kolmoselle?
Meillä on nimi valmiina niin tytölle kuin pojallekin. Tytölle on valmiina jopa koko 3 nimen rotla, mutta pojalle vasta eka nimi. Edellisten nimet alkaa molemmat L-kirjaimella niin myös sitten tämän kolmosenkin. Pojalle oli vähän hankalampi keksiä, mutta tytön nimi on ollut jo pitkään selvä. Sitä kun ei ole vielä tarvinnut käyttää, mutta 2 poikien L-kirjaimella alkavaa on jo käytetty ja ei niitä kauheasti ole mitkä olisi kivoja meiän mielestä.
Sitten piti sitä vielä vaatehankinnoista kirjoittaa, että olen nyt netistä ostellut kivoja toppapukuja halvalla, sellaisia jotka sopii molemmille ja sitten vain tytölle sopivia. Myyn sitten ylimääräiset pois jos ei ole esim. tytön puvulle käyttöä.
LapaLepa
Oikein mukavissa tunnelmissa (harmaasta säästä huolimatta) alkaa täällä uusi viikko. Kävin aamulla neuvolassa ja tosi komeasti sydänäänet kuuluivat, syke siinä 145:n tuntumassa ja kuulosti minusta hevosen laukalta. Kumpaakos sukupuolta se nyt sitten ennustikaan ;)? Seuraavalla käyntikerralla 4:n viikon kuluttua saan sitten KELAlle sen lapun ja pääsen niitä asioita laittamaan vireille. Varattiin myös jo 2.lääkärineuvolakin sekä sain ohjeistuksen sokerirasituskokeen ajanvarauksesta. Varasin senkin jo valmiiksi Rv 26. Että on taas suunniteltu elämää eteenpäin.
Täälläpäin tosiaa ankean harmaa ja tihkusateinen keli. Lapsilla syyslomaa koulusta ja eskarista ja minulla vielä huominen vapaata. Tänäiltana ajateltiin lähteä elokuviin katsomaan sitä " Yli aidan" , toiv. on hauska.
Vauva potkiskelee vilkkaasti tälläkin hetkellä ja kyllähän tuo mahakin on jo kasvanut, jos käy kuten aiemmilla kerroilla niin en ihan pientä mahaa saakaan. Mutta nyt kotityöt kutsuu... Mukavaa alkuviikkoa kaikille!!
Rouvar Rv 20+0