Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

@-->- ENSIKOT VKO 20 -<--@

15.05.2006 |

Neiti jo tuolla ähisee ja puhisee, mutta ajattelin pikaseen tulla kertomaan, että hän sai eilen kasteen ja nimen Kerttu Adalmiina.

Lisää kuulumisia myöhemmin =)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tämän saman tuonne odotuspuolelle.

Meidän pieneen olohuoneeseen ahtautui sitten 18 aikuista ja 6 lasta, että arvaahan sen, vaikka kuinka oli lävet auki, että kuuma tuli. Neiti siinä kitisi jonkin verran kunnes kasteen yhteydessä pääsi isin sylistä kummitädin syliin, niin rauhoittui heti =) Luulenpa vaan, että sai siinä sopivasti jotenkin ilmavirtaa puvun alle, joten olo helpottui. Pappi oli onneksi nopea, reilu vartti meni. Kummisetä luki evankeliumin, eiku psalmin vai mikä onkaan (nolona), pappa luki isovanhempien esirukouksen ja serkku auttoi kuivaamaan päätä =)

Itse heräsin aamulla heti kuuden jälkeen nukuttuani ruhtinaalliset seitsemän tuntia yhtä soittoa. Hermoilin omaan tapaani tarjoiluja sekä sitä, kerkiänkö saamaan kaikki valmiiksi (ja kuten tälläkin kertaa, olin tuntia ennen valmis). Vieraat tuntuivat viihtyvän, pappikin pysyi kuin liimattuna yli kaksi tuntia(Yrittiköhän olemassa olollaan jotenkin vaikuttaa siihen, että saisi minutkin liittymään kirkkoon). Vanhukset nyt mielellään juttelivat papin kanssa seurakunnan toiminnasta...

Illalla, kun oma isäni naisystävänsä kanssa oli käynyt, mies teki minulle äitienpäivälahjaksi jalkahoidon =D Baby oli levoton. Varmaan kaikesta hässäkästä ja vatsavaivoista johtuen...

Nyt lukemaan (ainakin yritän). Tällä viikolla olisi kolme tenttiä.

I ja Kerttu Adalmiina 52vrk

Vierailija
2/23 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä että ensikot alkavat pikkuhiljaa jakautumaan, saadaan tännekin puolelle vilskettä;) Toivottavasti Lisakin löytää tiensä tänne puolelle pian!

Täällä ei taas ihmeempiä, miehen vanhemmat kävi hoitamassa vauvaa että päästiin itse liikenteeseen. Ristiäisjuttuja piti käydä ostamassa, on siinäkin yllättävän paljon järjesteltävää! En oo osannut ajatellakaan, kun niin pää sumussa kuljetaan nykyään. Onneksi tuo anoppiehdokas auttaa niin paljon...

Huomasin tuossa että neidillä on aamuyöstä masu niin kovalla että se taisi tuon kauhean ähinän ja huudon aiheuttaa! Tää aamu oli pahin toistaseksi, meinaa vähän väsyttää...käytiin hakemassa mallasuutetta ja tänään testataan, toivottavasti auttaa!

Nyt pitää mennä, kutsu käy. Tosiaan, I, kivan kuuloiset ristiäiset teillä oli=)!

-Ankka & tytär 5 vk 6 pv-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oon ollu muutaman päivän pimennossa ku ei oo tänne sivuille päässy.

Iglun tyttö on sit saanu kivan nimen :) Onnea!!!

Ankka: Toivottavasti tytön masu asettuu. Sitä tuntee itsensä niin avuttomaksi ku pienellä on masuvaivoja.

Täällä on hieman väsy äiskä... Eetu on pari yötä nukkunu tosi huonosti. Tankannu tiuhaan yöllä jota ei ole tapahtunu pitkään aikaan. Jos ei kohta rauhoitu yöt ni kai sitä pitää alkaa antaan lisämaitoa ettei itse pala loppuun...

Nyt peliä katsoon!!!

Vierailija
4/23 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli..

Pertti-Irmeli lyheni Pertiksi pe 12.5 klo 05:41 =)

Pikku rinssillämme oli syntymäpainoa 3370g pituutta 50cm ja pipo 36cm.

Hän on uskomattoman komea pikkumies, joten pistäkäähän tyttölapset piiloon !!! :D

Kotiin oltais päästy jo eilen, mutta jäätiin kuitenki vielä yheksi yöksi seuraamaan kaiken varalta keltasuuden nousua. Hieman on arvot edelleen koholla, mutta nyt vain runsaasti syömistä ja seuraillaan tilannetta... Kotiuduttiin siis tänään puolen päivän jälkeen =)

Jos joku toinen päivä tulisin kertoon hieman tarkemmin synnytyksen kulusta ja meän arjen sujumisesta, nyt ei malta kauaa istua koneella :)

Lisa rv 0 & Pertti 3vrk

Vierailija
5/23 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iglun tyttö sai oikein mukavan ja reippaan kuuloisen nimen!

Ja onnittelut Lisalle! Sinua tänne jo odoteltiinkin...

Kukakohan odotuspuolelta tulee seuraavaksi...?

Lauantain baari-reissu meni oikein hyvin, hauskaa oli! Nyt jaksaa taas arkista aherrusta. Ja eka äitienpäivä meni mukavasti.

NapNap + tyttö 2,5kk

Vierailija
6/23 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon onnea Lisa ja koko perhe :) Tervetuloa tälle puolelle, on teitä jo jännityksellä odoteltuki!!!

Vierailija
7/23 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli taas kakkapäivä, tyttö kakkaa viiden päivän välein...

marika, kakkaako teidän poika joka päivä?

Ja tyttö pulauttelee ihan hirveesti, vaatteita saisi olla vaihtamassa koko ajan... muilla samaa?

Vierailija
8/23 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

NapNap: Kyllä meillä Eetu joka päivä kakkaa vaikka kovasti on vähentyny alkuajoista... Yön jälkeen ei vaipas oo ku pissaa mut aamulla sit tuleeki kunnon satsit :) Muutaman kerran päivässä tulee sellaiset kunnon satsit...

Pulauttelua ei meillä oikeastaan ikinä tapahdu... Alkuaikoina saattoi tulla ihan lentämällä puklia. Silloin saattoi johtua siitä ku mulla tuli maitoa niin kovalla paineella että ihan suihkus ja Eetu joutui sit nieleen niin vauhdil tai sit Eetu söi väärässä asennossa... Liika maito lensi sit kunnon paineella ulos! En oo kyl varma noista syistä...

Ootteko miettiny et mitä teette äitiysloman jälkeen? Jäättekö kotiin vai menettekö töihin? Mä pidän kesäloman siihen perään ja sit ajateltiin et yritetään jotenki suunnitella ettei tarvis viedä Eetua hoitoon ainakaan ennen vuoden ikää. Molemmilla on vuorotyö ni saadaan varmasti vuorot soviteltua niin et onnistuu ja tietenki sit sukulaisten apua pitää pyytää...

Mut nyt pitää alkaa miettiin mitä tehtäis ku iskäki on vapaalla :)

Marika ja Eetu

Vierailija
9/23 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää sivut on vihdoinki alkanu pelittää, jee! Lisalle tervetuloa vauvapuolelle=)

Meillä on tänään hukuttu sanonko mihin..siihen nestemäiseen enempi mutta yhesti tuli melkonen lasti muutakin, ja kaikki vaipasta yli! Jokohan ois aika vaihtaa isompaan..? Ensin aattelin että pirkka on vaan niin huonolaatunen (anoppi osti) mutta sitten pampers anto tulla semmoset läjäykset ettei voi yhtä merkkiä enää syyttää! Minkä kokosia vaippoja teillä muilla on käytössä?

Marika, mulla ei oo aavistustakaan mitä äippäloman jälkeen=/ Opiskelemaan varmasti jossain vaiheessa, mutta mitä, se on vielä auki. Mitäs sinä teet työksesi?

NapNap, meillä lentää tuota pulia aika reippaanpuoleisesti=) Ja tosiaan varsinki silloin kun on rinnat niin täynnä että vaavi saa ateriansa kuin tykin suusta. Eilen sain röyhtäyttäessä päälleni aivan valtavan läjän pulia, sitä valui joka puolella! Meni vauvalta ja iteltä kaikki vaatteet vaihtoon=D

Semmonen kysymys vielä, kuinka nopeasti teillä muilla on alkaneet menkat? Älkää nyt vaan kaikki masentako mua ja sanoko ettei kellään näy=D Mulla oli pari päivää hiljasempaa jälkivuodon loputtua ja siihen perään sain heti ilokseni menkat, ja vielä kun oltiin vasta ehditty alkaa ukon kanssa harjotukset..meinaa vähän tympästä=)

Neiti ja isi kaipailee joten menoksi taas! Tänään on siivottu koko päivä, jokohan nyt pääsis sohvalle köllimään=)

Pitäkäähän vauvapinoa edelleen pystyssä!

-Ankka & tytär 6 viikkoa-

Vierailija
10/23 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sieltä voi kohta puolin käydä katsomassa minkänäköinen meän hurmuri oli kotiin tullessa kolmen vrk:n ikäisenä :)

Vielä en malta jäähä koneelle tämän kauemmaksi aikaa istumaan :)

Lisa & Pertti 4vrk

Vierailija
11/23 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppuu vanhempainvapaa joulukuun puolessa välissä, siihen perään pidän kaikki pitämättömät lomat, töihin olisi tarkoitus palata ihan tammikuun lopulla. Mutta mitään sen tarkempia suunnitelmia ei ole. Vielä ehtii miettiä...

Mulla ei ole menkat vielä alkaneet.

Tänään tyttö on pulautellut TODELLA paljon, pyykkiä on taas tullut...

Vierailija
12/23 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ku ihana pikkumies Lisalla :)

Iskee ihan vauvakuume ku nuita pikkuisia käy aina katseleen =/ Eetu on niin ihana vauva et väkisinki haluais toisen...

Ankka: Oon kaupassa töissä. Töihin ei ole matkaa ku jotain 200m :)

Pakko alkaa miettiin jo nyt tuota hoitopaikkajuttua ku syksyl pitää hakea paikkaa jos meinaa kevääksi saada paikan. Yritetään kyl ettei tarvis viedä hoitoon ku vasta ens vuoden syksyllä... Itse menen töihin joulukuun alus.

Nyt pitää alkaa valmistautuun yöunille ku Eetuki jo tuolla nukkuu!

Vierailija
13/23 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui eilen vastata vielä vaippajuttuun... Meillä siirryttiin just pamperssin 7-18kg (4 maxi) vaippoihin ku Eetulla oli jo painoa yli 7 kilon.

Eipä täs sit muuta tulekaan mieleen :)

Marika ja Eetu

Vierailija
14/23 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulimpas kurkistamaan mitä meidän mammoille kuuluu :)

Aikalailla taidan seuraavia olla joka teidän seuraan siirtyy.. en nyt kyllä ihan vielä ;) Kesän helteet ja isomasu vielä koettavana tulossa!!

Sellaista ajattelin tulla kysymään että oletteko tehneet erikseen oman listan synnytystoiveista mukaan synnärille?? Kannattaako yleensäkkään tehdä..

Sain sen esitietolomakkeen mikä piti palauttaa rakenne ultrassa mutten siihen hoksannut mitään toiveita laittaa :(

Iglulta piti myös kysyä noista ristiäs järjestelyistä kun en minäkään kirkkoon kuulu, mutta mies kuuluu.. Onko siinä jotain erityis järjestelyitä vai meneekö ihan saman kaavan mukaan jos molemmat kuuluis kirkkoon!?!

Olen ihan pihalla noista jutuista kun meillä ei noita ristiäisiä ole kovin monia ollut..

Niamey ja tiiti rv 28+6

Vierailija
15/23 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten koitan muistaa vastailla kaikkeen mitä piti.

Vaippoja ollaan käytetty mitä millonki. Kertikset ei oo tainnut kun kerran vuotaa ja sillonki oli vissiin tullu vähä huonosti laitettua. Meillä kuitenkin vaihdetaan vaippaa aika tiheesti, kun neiti on kova kakkaamaan. Pampers ja Liberot on ollu eniten käytössä. Pirkkoja kokeiltiin, mut mun mielestä ne oli jotenkin jäykkiä. Ajattelin kyllä kokeilla Lidlin vaippojakin, kun taisi tullu Kuningaskuluttajan (?) vertailussa kakkoseksi Liberon jälkeen. Päivisin käytän jonkin verran kestovaippoja. Niitä saa vaihtaa useammin, mutta ei se mtn...

En ole varma kuukautisista, epäilen et on ollu jo kahdet, mutta vuoto oli tosi vähäistä. Ekat tuli aika tarkkaan neljä vkoa synnytyksen jälkeen, mutta se on kuulemma ihan normia, kun on tehty sektio. Toiset oli tossa viime vkolla... Väliä ei siis ollut kuin kolmisen vkoa tai jotain.

Ristiäisissä ei ollut mitään erikoista, vaikka en kuulu kirkkoon. Ainut on, että siihen lomakkeeseen tarvitaan sun nimi, mutta se vissiin tarvitaan joka tapauksessa =)

Neiti on ollut nyt tosi mahavaivainen ristiäisistä saakka. Tänään alkaa maidoton ruokavalio (paitsi kahvimaidosta en heti luovu). Olen kyllä syönyt chilipähkinöitäkin tyhmänä, että voi olla että siitäkin johtuu. Kakka on ollut vihreetäkin... Viime yö meni aika hyvin kun annettiin suppo kympin maissa.

Niin ja vanhempainvapaa loppuu muistaakseni tammikuun puolivälissä. Sitten jään varmaan hoitovapaalle ja koitan tehdä mahdollisuuksien mukaan opintoja ja muutamia vuoroja töitä vkossa. Olen kyllä miettinyt, pitäisikö neidille hankkia puolipäiväpaikka, mutta katsotaan... Meidänkin rapussa on yksi hoitaja, jos sillä vaikka olisi vapaana.

Nyt taidan mennä koittamaan katsomaan Ilman johtolankaa, kun neiti nukahti aamumaidon jälkeen ja laitoin hänet vaunuihin partsille.

I ja K

Vierailija
16/23 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miten teillä muilla on kypärät kärsineet imetyksen myötä? Mulla on varmaan puolet hiuksista pudonneet ja tosi huonossa kunnossa=/ Mies varasi onneksi mulle ajan kampaajalle, ettei tarvi ristiäisiin ihan peikkona ilmestyä=)

Samantien menoksi, neiti ei kuulosta enää niin aurinkoiselta..=D NÄLKÄ!!!

-Ankka-

Vierailija
17/23 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs te mammat piileskelette?!!?

Vierailija
18/23 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankka: Mulla ei kyl hiuksia ole lähteny ja muutenki nää kyl on ihan hyväs kunnos. Syön kyl vitamiineja et johtuukohan siitä. Kynnetki on ihmeen hyväs kunnos.

Nyt ei kyllä tuu mitään järkevää mieleen joten taidan alkaa valmistautuun suomen peliin.

Marika ja Eetu

Vierailija
19/23 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tää tarina on aika pitkä...

Kirjottelin silloin keskiviikko-torstai (10-11.5) välisenä yönä, että supistelut oli alkaneet n. 21:30 ensin vartin välein ja sitten 02:00 eteen päin 4-7min välein. Supistukset olivat tuntuvia/kipeähköjä, mutta ihan hyvin niiden kans pärjäs. Soitettiin sitten joskus 04 maissa synnärille ja sanoivat, että tulla näytille sitten, kun siltä itestä tuntuu, kunhan en tule kaksin kerroin.

Lähdettiin viemään koiraa hoitoon joskus ennen viittä ja juopastiin siinä vielä kahvitkin kaverin luona. Silloin supistusten väli muuttui jo 2-3min.

Olimme sairaalassa joskus 06:15 ja minut pistettiin makaan sydänkäyrään ja sen jälkeen tehtiin sisätutkimus, jossa todettiin paikkojen olevan auki juuri ja juuri 1cm verran. Kehoittivat meneen kävelylle tunniksi, josko se edesauttais avautumista. Eipä auttanut. Supistusten välit muuttui yli 10min.

Siinä sitten mietittiin lähdetäänkö kotia vai jäänkö osastolle. Koska supistukset kuitenki sen verran kivuliaita, päätimme miehen kanssa, että mie jään osastolle, jos vaikka tarvis kohta jo jotain kivunlievitystä ja hän lähtee kotia. Soitan sitten, kun tilanne muuttuu.

Siinä meni tunti, jos toinenki ja kävin edelleen kävelyllä välillä. 15:30 maissa supistukset muuttuivat taas alle 10min (4-7min), jolloin synnytyksen katsotaan käynnistyneen virallisesti. Lääkkeitä en vielä ottanut, vaan 18:00 maissa kokeilin ensin lämmintä suihkua, joka ei kuitenkaan auttanut kipuun, vaan sai supistukset taas 2min välein. Klo 21:00 kivut olivat jo sen verran kovat, että hikeä puski ja joutui todella keskittymään henguittämiseen, jolloin pyysin lääkettä eka kerran. Sain Tramal 50mg 2x1. Sanottiin, että seuraavat lääkkeet saan sit tarvittaessa vasta 24:00!

No siinä mie sitten kärvistelin kilttinä tyttönä, vaikka tramal ei tehonnut tippaakaan ja kivut vain koveni. Klo 23:50 en sit enää kestäny, vaan menin pyytään lisää lääkettä. Hoitaja teki sisätutkimuksen ja olin edelleen vain sen 1cm auki ja pisti minut 2,5h sydänkäyrälle makaan! Kipu oli sietämätön ja vaikka mulla todella korkea kipukynnys.

Siinä sitten makasin, tuskan hiki otsalla, itkin ja huusin kivusta aina supistuksen aikana. Soittokelloa huoneessa ei ollut. Hoitaja kävi kyllä aina välillä huoneessa, mutta ei kiinnittäny minuun minkäänlaista huomiota, otti vain käyrän listan ja mumisi jotain ja lähti pois.

N. klo 02:30 hän sitten saapui synnytyssalin kätilön kanssa paikalle ja tuumas, että lähdetään synnytyssaliin kivunhoitoon, koska hän ei voi antaa minulle mitään, kun pitäis olla sit seurannassa. Tuumasi, että haeppa tavarasi huoneesta ja lähdetään! Oli siinä työ ja tuska kävellä! Matkalla ei vaihdettu sanaakaan...

Synnytyssalissa alkoi sitten helpottaan. Sain ensimmäisenä Petidiini-piikin kankkuun ja ilokaasumaskin käteeni. Kysyin, joko soittaisin mieheni paikalle, johon kätilö, että olisi hyvä jos saisin levättyä ensin hetken. Ja oikeassa hän oli... Lepo tuli tarpeeseen!

Siinä ilokaasua hengitellessä olo oli mahtava :) Havahduin aina siihen, että nauroin ääneen jotain ihme juttuja. Höpisin itekseni ihan sekoja ja lapsen sydänäänet kuulostivat Gracy Frogin musiikilta :D N. tunnin maattua havahduin siihen, että supistuksen aikana ponnistutti. En reagoinu siihen kuitenkaan sen enempää. Seuravan supistuksen aikana sama homma, vasta kolmannella kerralla hoksasin: Hei, nyt ponnistuttaa! Ja hälytin kätilön paikalle. Hän tutki ja totesi paikkojen avautuneen jo 4cm. Soitin miehelle, että lähtee pikkuhiljaa tuleen paikalle.

Klo 03:20 Kätilö puhkaisi kalvot, jolloin lapsivedet tuli sängylle. Huoneeseen tuli anestesialääkäri, joka tuumas, että nouse istumaan ja nojaa eteen päin. Tein työtä käskettyä ja samantien tuntui jo piikki selässä. Kertaakaan kukaan ei ollut kyllä kysyny haluanko epiduraalin. Hyvä, että lääkäri odotti, että supistus meni ohi, kun jo tökkäs piikin.

Mies tuli paikalle n. 04 aikoihin, jolloin olin auki jo 6cm. Siinä sitten odoteltiin hetki, että hommat etenis vielä. Kipu oli ihan kohtuullista, mutta aika hanakasti roikuin edelleen ilokaasussa. Sit kun seuraavan kerran alkoi taas tuntuun ponnistamisen tarvetta, kätilö tuumas minun olevan jo auki sen 10 cm ja sain pikkuhiljaa alkaa ponnisteleen. Kun kysyin mitenkäs tässä sitten tulee ponnistaa, hän tuumasi, että ponnista niin kuin pytyllä kun on vatsa kovalla, eli niin ku kakalla olisit! Kun tunnet supistuksen alkavat vedä keuhkot täyteen ilmaa ja pidätä hengitystä samalla kun ponnistat.

Asennosta ei sen kummemmin keskusteltu, vaan kätilö nosti selkänojaa hieman ylöspäin ja käski ottaa polvitaipeista kiinni käsillä. Ite hieman piti oikeaa jalkaa ja mies tuki vasenta jalkaa. Samalla kätilö oli ottanut jo sakset esille ja naps naps pian hän oli leikannut jo välilihankin mitään sen kummemmin puhumatta. Tein työtä käskettyä ja jokaisella supistuksella kerkesin ponnistaa sen 2-3 kertaa ja 11min kuluttua suloinen poikamme syntyi =)

Istukka syntyi pian tän jälkeen kätilön laittaessa tipan ja hieman painellessa vatsaa. Veren vuoto ennen istukan irtoamista oli 100ml ja sen jälkeen 300ml, eli aika vähän.

Sain poikani pian rinnalle ja hän tuijotteli minua tummilla silmillään hyvin tarkkaan :) Olo oli mahtava!

Kaiken kaikkiaan, vaikka multa ei kyselty yhtään mitään mieltymyksiä tai toivomuksia synnytyksen suhteen olen hyvin tyytyväinen asioiden kulkuun sen jälkeen, kun pääsin synnytyssaliin. (osaston hoitajaan en ole tyytyväinen!) Kätilö oli pian eläkeiässä oleva rouva, joka kuitenkin tiesi mitä oli tekemässä, joten saattoi olla turvallisin mielin.

Kotia pääsimme, kun Pertti oli 3vrk vanha. Hieman keltasuutta oli, johon ohjeena oli syöttäminen syöttämisen jälkeen. Näin sitten teimmekin ja kun nyt torstaina oli neuvolan täti käymässä hän oli hyvin tyytyväinen. Harvoin kuuleman näkee näin hyvää painon kehitystä 6vrk:n ikäisellä lapsella :) Pertti painoi 3550g :D (syntymäpaino 3370g)

Lapsiperheenä elämämme on lähtenyt hyvin käyntiin. Pertti on todella kiltti lapsi. Syö ja nukkuu hyvin. Yöllä herätään 1-2 kertaa syömään.

Mies on aktiivisesti mukana pikkuisen hoidossa ja on askarrellut koneella kutsut kastejuhlaan ja sukulaisille lähetettäväksi kuvakortin, jossa strategiset mitat.

Elämä on ihanaa!

Lisa & Pertti 8vrk

Vierailija
20/23 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaiken kaikkian kärvistelin supistusten kourissa ke illasta 21:30 pe aamuun 05:41, yhteensä siis n. 32h. Synnytyksen kestoksi lasketaan kuitenkin " vain" 14h, koska sinä aikana supistusten väli ei mennyt kertaakaan yli 10min.

Kotiin lähtiessä oli hyvä, kun hoitaja kysyi mitäs ne mun verenpaineet on ollut täällä sairaalassa olo ajalla, kun seurannassa kuitenkin niiden takia olin. Oli aika nolona, kun kerroin että viimeksi niitä on mittailtu synnytyssalissa!

Muutenkin naistenklinikalla sain olla lapsen kanssa aika omissa oloissa. Vaipan vaihdon ne halusivat käydä läpi miltein kädestä pitäen, mutta muuten ei juuri neuvoja tullut. Enpä niitä kyllä juuri pyytänytkään, muuta kun ensimmäisessä imetyksessä. Lisämaitoa ne suorastaan tuputtivat, osaksi tietysti Pertin keltasuuden takia ja toivatpa jo eka yönä lapsen tutti suussa luokseni, kun hän oli ollut verensokerin ottamista varten heillä hetken hoidossa.

L & P