*** HAAHUT VIIKKOON 20 ***
Kommentit (47)
Hannele: Vai 8 viikkoa. No voi järkytys jos niin kauan viel pitää odottaa. Mulla on ollu sellasia ihan kunnon menkkajomotuksia alaselässä ja alavatsalla että on pitäny särkylääkettä ottaa ja ei silti vaan ala. Täytyy sit vaan odotella. Paitsi et touhut tosiaan alotettiin jo. Lääkäri sanoi et heti kun tulehdus on ohi niin voi alotella:)
Tänne ei siis kuulu oikeen yhtään mitään.
Plussaonnea kaikille!
Mullakin oli kyllä niitä jomotuksia ja alko tuntumaan sitä samaista kipua ja tyhjyyden tunnetta kohdussa kuin kaavinnan jälkeen ja alotinkin 4 viikkoa kaavinnasta menkkojen odottelun. Pitkään sain vaan oottaa, 8,5 viikkoa meni kaavinnasta ennen kuin menkat vihdoin alkoivat. Toivottavasti sulla ei mee niin kauaa. 4-6 viikkoa kai se yleinen on. Mulle sanovat neuvolasta 6 viikon jälkeen että joillain jää ne yhdet menkat välistä ja tulee sitten kun tulis ne seuraavat, ja niin mulla kyllä aika tarkon menikin.
HANNELE
katri72: Sori... Oli pää vähän tyhjänä jo, kun eilen sain viimein sen viestin eetteriin, en muistanut, et teil on taukoa. Sori. Kunpa sua onnistais nyt tuon työpaikan kanssa!! Tsemppiä!
ON: Hyvällä mielellä jatketaan tätä viikkoa, vaikkakin väsyttää. Pitäisi vaan sata asiaa tehdä nyt kun talossa hiljaista, niin etten malta nukkumaan mennä.
Kaikille hyvää viikonjatkoa, tsemppiä odottajille ja muille hyvää mieltä ja plussasäteitä!
Lizie kp5
Kelle mun pitikään siitä endosta kertoa... Näytti olevan aiheena yhdessä pinossa ja siitä muistin.
Tuossa toisessa pinossa olikin niitä oireita. Itsellä jo pitkään, vuosia, ollut sellasia kipuja, jotka tiedän että ei " kuulu" asiaan. Syklittäistä, ennen kuukautisia alkavaa ja yhteensä kestää reilun viikon. Se kipu on sellasta kun tuolla ois vaan joku kipeä " seinä" . Erityisesti se sattuu kun ässäilee ja kun ponnistaa vessanpöntöllä. Se kipu on kyllä niin kova ettei tarvi ponnistaa, se pelkkä asento riittää. Ja kakkaaminen on siis yhtä tuskaa niihin aikoihin kuukaudesta...
Gynen polilla minut ultrattiin, mutta ultrassa ei näkynyt mitään, sillon selvis kuitenkin että mulla on monirakkulamunasarjat (PCO). Niistä PCO:n oireista mulla ei ole mitään, paitsi pikkasen tavallista pitempi kierto.
Ultrassahan ei kuitenkaan aina/usein endo näy. Oireiden perusteella mulla on siis vain endo-epäilys. Mutta koska niitten kipujen kans pärjää niin vaihtoehdot olivat: 1) raskaus, 2) 12 kk putkeen pillereitä (ei menkkoja vuoteen) tai 3) laparoskopia, joka on ainut tapa saada 100 % varmuus endosta.
Kovan vauvakuumeen kourissa halusin tietysti ensimmäista vaihtoehtoa mutta kuumeilin sillon yksin. Sanoin lääkärille että kirjota se lapulle niin mieskin uskoo. Niin sain lääkärin kirjottaman lapun jossa luki " Endometrioosi-epäilys, suositellaan raskautta" Tyytyväisenä läksin kotiin lapun kans, mutta mies ei siitä piitannut, lappukin tuli revittyä vaikka vielä mulla on ne revityt palaset tallessa...
Sanoivat että ei ehkä raskaudu ihan hetkessä kun on ne monirakkulamunasarjat + vielä endoepäilys. Kun vihdoin alettiin yrittämään niin 2. kierrosta tärppäs! Eli mulla ei nuista oo ollut tuossa mielessä haittaa.
Raskauden aikanakin oli niitä endokipuja, mutta nyt tuntuu ettei oo pitkään aikaan ollut ainakaan samanlaisia. Pillereitten lopetuksen jälkeen alko kipuja olemaan muutenkin kuin kuukautisten aikaan.
Toivon että sitten kun vihdoin raskaus kestää loppuun saakka niin jos siellä nyt on endo niin että se tyrehtyy ja loppuu kivut. Meillä mies ei ota lainkaan vakavasti minun tuntemuksia. Toisaalta taas oli " järkyttynyt" kun plussa tuli, olin kuulemma pelotellut sitä niin paljon että luuli siinä kestävän kauankin ennen kuin tärppää.
Toivon että nyt kun yritystä taas jatketaan niin tärppäis yhtä nopeasti! Lääkäri ainakin antoi hyvät edellytykset! Se jää nähtäväksi.
HANNELE
Juu, ei mitään. Sattuuhan noita unohduksia..... =)
Ja kiitti tsempityksestä työpaikan suhteen. Ainakin olis tosiaan käyny tutuks mulle noi työvoimaneuvojan hommat näitten vuosien aikana. ;)
Kesäisin se ei niin haittaa, kun on ihan kiva olla ulkona ja nauttia auringosta, mutta muulloin kyllä toivois ihan mielellään olevansa töissä.
ON vielä: Onkohan tässä vielä jotain kevätväsymystäkin, kun tuntui että piti mennä maate vähäksi aikaa.... No, kävi sitten niin että nukahdin ja nyt sitte heräsin.... 2:n tunnin unien jälkeen. =) Vielä pitäis ootella reilut pari tuntia ennenkuin mies kotiutuu töistä. Jaa' a, mitäköhän siksikin aikaa keksisi tekemistä...
Piti vielä mainitsemani tuosta menkkojen alkamisesta km:n jälkeen. Mulle ei tarvittu tehdä kaavintaa kummallakaan kerralla ja menkat alkoivatkin sitten melko tarkalleen 4:n viikon päästä siitä kun todettiin km:t.
KATRI: Minäkin tietysti oletin että sielä loppukierrosta piinataan, itse kun ennen yrittämistä en oo ollu kiertopäivistä kiinnostunut, joten oletin kai että kaikki kierrostaan kiinnostuneet yrittää tulla raskaaksi... Toivottavasti saat sen työpaikan!
Täälläpä ei kummempaa. Sain " mustikkapipon" valmiiksi mutta alotin alusta kun en ollu tyytyväinen. Nyt pitäis tulla hyvä kun on harjotuskappale tehty ensin ;o)
HANNELE kp 5
nippula; harmi, ettet päässyt ultraan, olisihan se ainakin hetkeksi hieman rauhoittanut mieltä. Pääsethän kyllä varmasti yksityiselle, jos haluat. Mutta toivottavasti kuulet sitten sydänäänet jo ensimmäisessä neuvolassa!
Enni-Maija; Voi harmi, että punertavaa vuotoa on tullut. Mutta josko olis kumminkin ollut ihan vain harmitonta. Täällä on kyllä kaikki sormet ja varpaat pystyssä, että kunnon plussaksi tilanne vielä muuttuisi! bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd bd
katri72; toivottavasti saat sen työpaikan! Olisihan se varmasti todella kiva päästä välillä taas työnsyrjästä kiinni. Ja saisihan noita ajatuksia välillä johonkin muuallekin kuin näihin vauvajuttuihin. Tai siis ainakin mulla tämä kotona " oleilu" aiheuttaa sen, että ajatukset ei oikein muussa ole... Eikä varmasti se rahapuolikaan pahasta ole ;)
Hannele-81; Mulla on ensin ultra ja sitten 4 päivän päästä siitä neuvola. Kerkesin edellisessä raskaudessa käydä useammankin kerran neuvolassa (2 tai 3 + se sydänäänten kontrollikäynti) sekä alkuraskauden ultrassa, missä kaikki oli hyvin (tosin sikiö vastasi viikkoa pienempää). Km todettiin sitten rv 15+.
ON: tulipahan käytyä eilen lääkärissä kovan päänsäryn vuoksi, migreenikohtausta taisi epäillä. En sitten eilen jaksanut tulla edes koneelle kun olin päässyt sieltä tarkkailusta pois.
Sairaanhoitaja päätti sitten möläyttää mummolleni (joka oli siis saattajanani) raskaudesta. En olisi ihan vielä halunnut asiaa paljastaa :/. Mutta eipä mummoni sanonut asiaan yhtään mitään ei edes autossa tullessamme pois. Enpä ole nähnyt kovin montaa kertaa mummoani niin hiljaisena (on yleensä TODELLA puhelias)...
maria80 rv 4+6 (15 päivää ultraan...)
Maria80: vielä onnittelut plussasta. tottakai sä saat siirtää itsesi plussanneisiin, jos siltä tuntuu. Mäkin päätin silloin keskenmenon jälkeen, etten kadu enää yhtäkään päivää minkä olen iloinnut jostakin. Ja jos joskus vielä tärppää, aion iloita alkavasta raskaudesta heti alusta alkaen vaikka kuka sanois mitä. Venäläiset muuten ajattelee ihan samalla tavalla asiasta. Olen monesta meidän tarhan pikkusestakin kuullut tulevan isosisar/veli jo heti plussaamisen jälkeen. Siellä jaetaan ilot ja surut.
Lizielle voimia kevätväsymyksen lannistamiseen. äällä kans väsyttää, mut olen alkanut popsia vitamiineja ja magnesiumia. Niiden avulla jaksan ainakin tehdä töitä jos ei muuta...eikä flunssat ja muut pöpöt tartu ihan niin helposti.
Katri72: täällä tehdään kans samanlaista ulos-sisälle-ulos -ravausta tomaatintaimien kanssa. Olen siemenestä ne kasvattanut enkä todellakaan uskalla jättää vielä yöksi ulos...parempi niin. Muistan omalta työttömyysajalta (3kk viime kesänä) ton työkkärissä ravaamisen...tosin mulle onnistuivat myymään asian niin, etten saanut mistään penniäkään. Olin kuulemma vielä opiskelija kun yliopiston tutkintolautakunta kokoontui toukokuun alun jälkeen ekan kerran vasta syyskuussa...mutta koska mulla ei ollut enää kesällä opintoja, merkittiin mut kuitenkin niiden kirjoissa valmistuneeksi...mutta koska yksi arvosana puuttui, ei kela maksanut mulle kumpaakaan tukea. Noi systeemit on niin kieroja. Toivottavasti saat sen työpaikan!
Jumppiksen lomarusketuskuulumisista olen ihan kateellinen. Itsekin kaipaan lomaa enemmän kuin mitään muuta. Seuraava loma onkin sit pitkä viikonloppu juhannuksena...sitä odotellessa siis...Tiedän itsekin tuon tunteen...tuntuu, et muille noita vauvoja syntyy suunnittelemattakin ja meille ei millään. Ja muistan myös ton lasketun ajan lähestymisen ja ylityksen. Mulle kun siihen liittyi vielä oma 25-vee synttäri...ja olin miehelle sanonut joskus jo monta vuotta sitten, et viimeistään silloin kun täytän 25 mulla on jo lapsia tai ainakin olen raskaana. Jos kaikki olis mennyt hyvin, niin oliskin tapahtunut. Nyt en enää laske vuosia sillä tavalla kun ei toi raskautuminen kuitenkaan ole kirkossa kuulutettua näemmä. Hyvä että olet löytänyt äidistäsi tukea. Mun aina kaikesta niin avoin äitini kieltäytyy puhumasta mun kanssani mistään vauvoihin liittyvästä ollenkaan. Paras tukeni oli saman kohtalon aikoinaan kokenut anoppini, joka tosin menehtyi 3 viikkoa keskenmenon jälkeen.
Hannele-81: onnea tädin tulosta. Muistan itse saman riemastumisen tunteen. Mulla ei onneksi mennyt ihan noin kauan, mutta sitkeästi olet jaksanut odottaa. Nyt vaan siemenkortilla siemeniä peliin kunhan se aika tulee.
Rialle pahoittelut keskenmenosta ja tärppionnea. Eihän toi yksien menkkojen odottaminen aina välttämätöntä ole. Toivottavasti visiittisi tälle puolelle jää lyhyeksi...tai ainakin lyhyemmäksi kuin mun.
Ennikselle on peukut ja isovarpaatkin pystyssä...olis jo teidänkin vuoro! Toivottavasti se sun vuotelu oli vaan jotain harmitonta...
Pumpsulle tervetuloa. Olette näköjään molemmat meitä 2vee nuorempia ja samasta PCO:sta ja pitkistä kierroista kärsitään. Kiva, kun sai kohtalotoverin tällekin puolelle.
Nippulalle harmittelut etteivät ottaneet ultraan...mikään ei tunnu niin pahalta kuin tietämättämyydessä eläminen. Tsemppiä ja voimia!
(.) Clomikierron käynnistymistä odotellaan täällä edelleen. Nyt kp 24/29-31 menossa, eli helatorstain viikonloppuna pitäis alkaa menkat viimeistään. Viikon alussa ajattelin testata aconilla ja jos negaa näyttää, mitä oletan, haen ne clomit. Turhaan en kuitenkaan viitsi maksaa. Nyt jo normaalit menkkakierto-oireet: rintoja aristaa, päätä särkee, väsyttää ja ketuttaa. Menen muuten tänään osteopaatille ihan ekaa kertaa. Mulla on jatkuvasti selkäkipuja jotka vetää lonkkiin ja polviin. Noilla kaikilla vaivoilla saattaa olla vaikutus myöskin raskaaksituloon. Siispä käyn vähän niksauteltavana, jos vaikka henkikin kulkis paremmin.
Nyt taas töihin.
Nonna
Maria: Minäkin täällä lasken sun päiviä ultraan ja kovasti odottelen hyviä uutisia. Varmasti tunnemylläkkä päässä on aikamoinen:) Ja jos päätät pikkuhiljaa siirtyä odottaviin, tulethan pitämään meidät ajantasalla? Itse " päätin" , että liityn myös odottaviin kesän aikana vaikka mikä olisi:)
Nonna: Valitettavasti kadehtimasi rusketus alkaa hiipua hiljalleen:) Perhana, kun ulkona ei aurinko paista, niin ei saa ylläpidettyä tummaa hipiää. Oon ihotautilääkäreiden painajainen, koska makaan auringossa aina koko kesän. Yleensä aloitan jo huhtikuussa ja raahaan baden-badenini varastosta tuulensuojaan..Bikinit päällä käristän ihoa ja palelen:) Mutta tää on sukuvika. Meidän suvussa kaikki on aurinkohulluja ja lapsenakin auringonotto oli yhteinen harrastus. Ei tarvittu oheistekemistä-pelkkä laiturilla makaaminen piti lapsetkin tyytyväisinä. Mummoni on kohta 86v. ja aika huonossa kunnossa. Kuitenkin, jos aurinko paistaa, raahautuu hän 3.kerroksesta kepin kanssa ulos istumaan aurinkoon koko päiväksi. Oli muuten jo aika ruskea toukokuun alussa..Silloin, kun veljeni sai lapsen ja vauva joutui " valohoitoon" syntymän jälkeen, naureskeltiin, että " ei ole epäilystäkään, että vauva ei kuuluisi sukuun" , kun solariumiin suoraan kohdusta:)
Hannele: Voi, kun toivon, että tulisit pian raskaaksi uudelleen ja tällä kertaa saisit mennä loppuun asti. Ensi kierrosta sitten piinaillaan yhdessä!
ON: Nyt kaikki on jo suht.koht. ok. Kaverin vauvajutut ei ole koko ajan mielessä, joten sopeuduin asiaan aika nopeasti. Nyt näen jo niitä positiivisia asioita siinä. Lupasin viedä hänelle nurkassa lojuvat vauvalehdet. Mulla tulee se edelleen, en jaksanut perua tilausta. Yhtäkään lehteä en kyllä ole edes selannut. Toivottavasti pian koittaa päivä, jolloin saan ahmia kaikki lehdet kerralla. Nyt joku kp21/24(?), joten toivottavasti kierto on lyhyt.
Ensimmäisen kerran IKINÄ, mies kyseli eilen " koskas sulla on se kierto juttu vai mikä ovula se oli" ..Taitaa vauvakuume nostaa päätänsä siellä oikein kunnolla, koska mikä olisi miehestä mukavampaa, kun saada kaverien kanssa vauvat suurinpiirtein samaan aikaan:)
Hyvää päivänjatkoa Haahut!
Positiivisesti ajatteleva Jumppis
Hannele: Tuota kiertoani sen takia jännäilin, kun haaveissa oli se etelän matka. Mitä nopeammin päästäisin matkalle, niin sen nopeammin jatkuisi ne vauvan yrityksetkin. ;) Periaatteessa jos seuraavat eivät olisi myöhässä, niin voisi ehtiäkin vielä matkalle. Joten peukkuja kyllä pidän viimeseen asti sen puolesta. Ja kiitos sinullekin toiveesta, että saisin sen työpaikan. =)
Maria: Kyllähän nuo vauvajutut kieltämättä pyörii enempi mielessä näin kotona ollessa. Mutta toisaalta kun ollaan tässä oltu yritystauolla, niin ei ne nyt kuitenkaan ihan kaiken aikaa pyöri. Tosin silloin kun yritykset oli päällä, niin tuli " väkisinkin" laskettua kiertoa yms. Ja joo, ei tosiaan olisi pahasta se rahapuoli. Meilläkin olisi haaveissa se oma asunto, mutta ei täältä pääkaupunkiseudulta kolmiota ihan kovin halvalla saa. =( Toivottavasti sulla sitten tulevassa ultrassa on kaikki hyvin. Tsemppiä ultran odotukseen!
Nonna: Tomaatintaimet on tosiaan aika arkoja pakkaselle. Ja taatusti harmittais jos pakkanen ne veisi. Me tuotiin vielä viime yönäkin kukka sisälle, mutta saa nähdä vieläkö tarvii ensi yöksi. Ovat kuitenkin luvanneet lämpeneviä öitä. Enpä mäkään paljoa työmarkkinatukea saa, kun katsovat miehen tuloista. On kyllä tosi ärsyttävää kun kaikki katsotaan aina bruttotuloista, vaikkei niillä eletä kuitenkaan. Itsellenikin tulee nyt vain muutama kymppi kuussa, joten ei sillä juuri juhlita. Mutta onneksi ollaan saatu rahaa kuitenkin säästöön, jotta päästäisiin matkallekin. Se varmaan piristäisi kummasti tätä kotona oleilua. =) Samoin sinulle kiitokset toiveista että saisin sen työpaikan. Sitä toivon itsekin totta kai. ;)
Jumppis: Tulee mullekin Vauva-lehti, mutta mä kyllä myös luen sen kannesta kanteen. =) Toisaalta haikea lukea vauvajuttuja, mutta toisaalta ei sitä voi lukemattakaan olla. ;) Ihan hyviä juttuja kuitenkin ja varsinkin tälläselle, jolla ei ennestään lapsia ole. Kiva, kun sullakin mies alkaa kuumeilla oikein toden teolla. Silloin kun meillä oli yritykset päällä, niin mun mies ei mitään kysellyt. Vasta kun viime kesänä olin plussannut sen ekan kerran ja kun olin käynyt neuvolassa, niin alkoi osoittamaan kiinnostusta. Lähetteli töistäkin välillä meiliä ja kyseli kuinka voin jne. ;) Voi kun toivoisinkin tuon ajan taas koittavan mahdollisimman pian. Oli niin kiva, kun osoitti huolenpitonsa ja kyseli näitä vauvajuttuja.
ON: Eipä tänne mitään uutta kuulu. Taas on vain yksi tavallinen arkipäivä ja pitäisi keksiä mitä tässä tekisi. Aurinko paistaa, mutta eipä tuolla kyllä kovin lämmintä ole. Onneksi on kuitenkin jo torstai ja viikonloppu on lähestymässä.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!!
Hirveesti tapahtunut kaikenlaista. Tästä töiden lomasta en paljon ehdi kirjoittelemaan, mutta huomasin, että Saniko se oli mua huhuillut. En ole vaan saanut itestäni irti nyt kirjoitella...kaiken näköistä probleemaa ja jotenkin se on lamaannuttanut ihan tyystin. Olen yrittänyt hääräillä kaikkea muuta. Lukemassa olen jokusen päivän välein käynyt teidän juttuja.
Marialle ensinnäkin JÄTTIONNITTELUT PLUSSASTA. Toivotaan, että pikkuinen sielä nyt sinnittelisi, ja tuo haalea vuoto olisi asiaan kuuluvaa. Voimia! dbdbdb
Hannele: Kiitos noista endokuvauksista tossa kirjotan omaan napaan just mitä mulle on sanottu.
Yritän tulla paremmalla aikaa sitten muitakin kommentoimaan.
ON: Eli ne progesteroni ja prolaktiini verikoetulokset tuli. Arvaten priimatavaraa, eli ei vikaa. Kuitenkin tiputteluvuodot alkoi tällä kertaa 9pv ennen menkkoja ja ite menkat ei kestänyt kun pari päivää. Täällä menossa siis arviolta kp6 tällä hetkellä. Ajattelin, että että josko sieltä hormonipuolelta olis jotain löytynyt, että sellaisella kuurilla olis saatu nuo tiputtelut päätökseen, mutta vika ei olekkaan niissä. Kerroin kuvaukseni lääkärille, että tän vikan km:n jälkeen ollut alaselkä kaiken aikaa pitkin kuukautta kipee...helpottaa pariks päiväks aina just kun menkat on alkaneet...sitten alkaa taas...sellainen olo mahassa pitkin kuukautta, kun menkat olis alkamassa...mahaa turvottaa ja se on kipeä...rakastellessa silloin tällöin aristaa....ja tuo alaselkä kipu vetää tuonne lonkkiin ihan niin kun Nonnakin omassa viestissään kertoi. Lisäksi on nää tiputteluongelmat ja hormonit on silti kunnossa. Ultra on ollut puhdas, mutta lääkäri alkoi nyt sitten epäillä, että olisko mulla kuitenkin sielä taustalla nyt sitten alkanut sitä endoa kehittyä sinne. Seuraava toimenpide pitäs olla, että vko oviksen jälkeen pitäs kohdun limakalvosta patologin ottaa koepala, josta pitäs yrittää selvittää sitä kohdun rakenteen ja limakalvon koostumusta, että johtuuko vuoto siitä vai muusta ja lisäksi pitäisi laittaa paperit vetämään sinne laparoskopiaan. Jonot on kuitenkin pitkät ja saatan saada ajan sinne tähystys-laserleikkaukseen vasta 3-6kk aikasäteellä. Ketuttaa vielä sekin, että se lääkäri on vasta parin vkon päästä, eli tän kierron ovis ja se vko oviksesta on jo ennättänyt mennä, enkä tiedä ehditäänkö sitä koepalaa ottaa ennen kun putiikki pistää ovet säppiin tältä kesältä...joten huonoimmassa tapauksessa voi siirtyä koko homma syksyyn. Pelottaa ja harmittaa. En tiedä mitä ajatella. Toisaalta en haluaisi sinne endonkaan takia revittäväksi, jos sieltä ei mitään löydykkään. Olenhan kaksi kertaa jo raskautunut. Tää vie vaan voimat kun ajattelee että jaksaisin kyllä odottaa sitä seuraavaa tärppiäkin pitkään jos sielä tuo endo sitä raskautumista hidastaa, JOS VAAN SAISIN VARMUUDEN tai tietäisin, että seuraava raskaus en enää menisi kesken. Pari vuotta tässä on nyt yritystä takana vauvan saannissa. Eli kauheesti on vikaa ja olen kaiken aikaa kipeä ja vikaa ei löydy mistään...taitaa sitten olla korvien välissä. Harmittaa vaan kun koko lantion seutu...maha, selkä ja lonkat on ihan turta pitkin kuukautta. Ei se ole särkyä...en tiedä mikä se olotila on...sille ei ole sanaa...selkäkin on koko ajan jumissa...kävelen kun vanha mummo kun en tahdo saada sitä suoraksi millään. Tulikohan riittävästi jo valitettua? Olin niin kyrsähtänyt näihin tietoihin, että en jaksanut tulla oikein edes tänne niitä kirjoittamaan ja kelaamaan taas uudelleen läpi. Eli siis edelleenkään en ole viisaampi, mutta aina vaan suurempi epäilys alkaa olla, että kyse olis kans siitä endosta. Sitten vielä jos mulla on siinä kohdunlimakalvossa jotain vikaa, niin voisko olla, että mulla se kaveri ei ole sielä matkassa pysynyt kun ei pääse kiinnittymään kunnolla, että se kiinnittymispohja on liian huono ja siksi sitten pärjää sielä vaan hetken, mutta vuotaa sen jälkeen pois. Jos mulla on joku tuollainen rakenteellinen juttu, niin noinkohan olis, että saisko mulla sitten edes sitä kaveria pysymään sielä keinohedelmöityksenkään avuin. Ei kai sitä sinne kohtuun voi kiinni liimatakkaan! =( Eli tämmöstä tänne. Latteat fiilikset. Täytyy vielä kysyä sieltä lääkäriltä, että pitäskö ton ukon siimahännät nyt vielä kans katsahtaa jos se osaltaa hidastaa tätä hommaa (mun ongelmien lisäksi) että sielä ei ole paljon laatutavaraa käytössä. Yritän tässä silti ajatella niin, että raskautua voin kai silti koska tahansa, eli joka kierrossa yritetään olla ahkeria, vaikka tosiaan välillä vähän lamaannuttaakin. Pitänee vaan katsoa päivä kerrallaan. On toi naisten värkki kyllä omituinen. ;-)
Nyt on pakko jatkaa töitä. Onneksi aurinko kuitenkin paistaa ja kesä on EDELLEEN tulossa.
Voimia ja aurinkoa kaikille!
titi75 ( kp6 - 27-28)
mutta muutama rivi ennen lounasta.
MARIA: Sullahan tuo ultra on pian, se ei ole siis se np-ultra eihän? Sen rypäleraskauden takiako pääset niin aikasesa vaiheessa ultraan? Mitä luulet mitä se mummo oli mieltä kun niin hiljaseksi meni? Älä nyt siirry odottaviin, miten me sitten täällä pärjättäis...?!? Vaikea kuvitella, mitä tuntemuksia se neuvolaan meno sitten herättää kun aiemmin kerkes käyä. Mää kerkesin vain kerran. Luulen että tulee vähän haikea olo, meillä neuvola on 0,5 km päässä ja olen käynyt kävelyllä neuvolan pihalla itkemässä! Voi kun pääsis sinne pian uudestaan!
NONNA ja JUMPPIS: Mulla ei ole ollut ketään tässä km-asiassa tukena, ei äitiä tai anoppia. Ei ketään läheistä saman kokenutta. Se on tehnyt tästä vieläkin tuskallisempaa, varsinkin kun miehenkin kans oli vaikea asiaa käsitellä.
NONNA: Siemenkorttiahan ei enää varsinaisesti tarvita kun niitä siemeniä saa nyt muutenkin! Harmi kun jäi yks käyttämättä ;o) Jos oisin tienny menkkojen alkavankin " näin pian" niin oisin kyllä käyttänyt! Toivottavasti niksautuksen jälkeen raskaudut helposti ;o) Onnea tulevaan clomikiertoon!
JUMPPIS: Mää oon auringon suhteen päinvastanen: en millään jaksa vaan maata auringossa ja väri ei tartu ei millään. Valkonen ku lakana. Ja valkosella iholla selluliittikin näyttää pahemmalta! ;o) Mullekin tulee vauvis mutta en minäkään sitä oo lukenut enää, paitsi nyt kun keskenmenosta juttu ja itkun kanshan sitä piti lukea... Ihana kun miehes on alkanu kyseleen oviksen perään, vaikkei ihan oikeaa sanaa muistanutkaan!
KATRI: Juu niinhän se olikin, nyt muistan, sulla liitty tuo kierron pituus matkaan. Toivottavasti oot pian tuossa ajassa taas kun mies kyselee kuinka paksusti voit, ja toivottavasti minä myös ;o) Ja toivottavasti kaikki muutkin haahut!
TITI: Laparoskopiaan on tosiaan pitkät jonot. Voi kun saisit selvyyden. Itsellä on ihan sama homma, ollut ihan ihme kipuja joihin ei oo koskaan selitystä löytynyt. Näin jälkeenpäin tietysti ne on varmaan kaikki kohtunut endosta. Tietysti haluaisit selvyyden mikä se on. Itseäkin tavallaan harmitti kun ultrassa ei näkynyt mitään, kun siten ois saanut vahvistuksen. Kun mitään ei kerta näkynyt, niin en uskaltanut tähystettäväksi lähteä, jos sielä ei varmuudella jotain ole. Toivottavasti ei nyt menis syksyyn tuo homma. Ja jos menee niin toivottavasti raskaudut ennen sitä omin päin! On muuten pitkä kesä edessä... Jaksamista sinne! ~~~
Että semmosta tällä erää...
Marialle ja Nippulalle:voimia ja tsemppiä ultrein ja neuvoloiden odotteluun,toivottavasti kaikki on hyvin ja pääsette kumpikin nauttimaaan raskausksistanne täysin rinnoin!!=)
Katrille:Onnea ja tsemppiä työpaikan saamiseen,itsellä vähän sama tilanne että töitä pitäis löytää nyt valmistumisen jälkeen!!=)
Jumppis:Voimia jaksamiseen,tiedän kyllä miltä tuollainen tilanne tuntuu ja kuinka kovasti se " satuttaa" .Kyllähän sitä tietenkin on aina iloinen toisten puolesta mutta sitten aina lopulta yksin ollessa se itku sitten tulee...;( Aina miettii että kuinka se toisilla on niin helppoa ja toisilla taas ylivaikeaa...mutta täytyyhän se joskus olla meidän vuorokin!!;)Siihen täytyy vaan luottaa ja uskoa että ei meitä ole unohdettu vaan joskus saamme nauttia omista raskauksistamme!!Etkös sinä ollut kanssa pohjanmmaalta??=)
Pumpsulle:Pahoittelut keskenmenosta ja tervetuloa joukkoomme!=)
Nonnalle:Testausonnea ja plussäsäteitä sinne päin!Itsekin syön muuten clomeja 2 tabl/päivässä.
Hannele:Onittelut menkoista ja tärppionnea seuraavaan kiertoon
Titi:Sun kanssa taas mennäänkin aika lailla samoissa,itsellä menossa kierron 7 päivä.Toivottavasti nyt löytyisi syy noille tiputteluvuodoille!=)
Tsemppiä tähän kiertoon!!!
Kaikille muillekkin joita en nyt muistanut mainita niin tsemppiä ja voimia ja plussasäteitä roppa kaupalla+++++!!=)
Omaa napaa,eli siis kierto taas on lähtenyt käyntiin ja menossa on 7 päivä ja clomeja on taas aloitettu syömään ja taas ajattelin ovistestit ottaa tässäkin kierrossa käyttöön koska niillä viime kierrossa kyllä pongasin oviksen mutta plussaonnea ei ollut matkassa.Mutta toivotaan että nyt tässä kierrossa meille se plussa suotaisiin!!=)Töitä olen tässä yrittänyt hakea ja työhakemuksia kirjoitella niin saa nuo ajatukset vähän muuallekin kuin vaan tuohon vauvatouhuun;)Toivottavasti vaan löytyisi töitä ainakin joksikin aikaan,koska eihän sitä tiedä vaikka tässä oltaisiin sitten äitiyslomalla alkuvuodesta?;)
Sateisin mutta positiivisin mielin Pipsa kp 7/29
Onpas jännä ilta! Lätkää ja Euroviisua pukkaa eetteriin.
Pipsa: Kyllä vaan eli myös Pohjanmaalta olen. Alunperin Tampereelta, mutta kouluun tänne tulin ja sille tielle jäin. Ilman miestä olisin kyllä vaan pölyvanan jättänyt taakseni ja palannut synnyinseudulle:)
ON: Menkkaoireet iskee jälleen. Ennen km ei juuri ollut oireita, mutta syksyn jälkeen jotenkin tullut ihan uudenlaisia oireita. Turvotusta on monta päivää ennen tätiä ja se ei ole ihan pientä turvotusta..Keskivartalo on kamala ja sormukset ei mene sormiin. No, äkkiä nyt se täti tänne niin sen jälkeen saakin pysyä poissa ja kauan...
Luulin, että tämän ystäväni raskaus on jo " yleistä tietoa" (rv12), mutta eipä ollutkaan. Menin asiasta mainitsemaan parille työkaverille. Sanoin kyllä, että olkaa sitten hiljaa varmuuden vuoksi...Miehiä kun ovat, niin eiköhän molemmat menneet onnittelemaan kaveriani. Äsken sainkin sitten vihaisen tekstiviestin kaveriltani..V..T..U..Mistä minä tiedän, kuka saa tietää ja kuka ei, kun puolet työpaikasta siitä jo tietää..No, jos joskus tulen raskaaksi, kostoksi kaikille en kerro kenellekkään (paitsi teille ja miehellehän on pakko kertoa:)). Saavat sitten keskenään arvailla...
Nyt pelin ääreen!
Ärsyyntynyt Jumppis
Pikaisesti täältäkin vain moikkaan.
PIPSALLE tsemppiä ja plussasäteitä clomikiertoon!
JUMPPIS: No höh, kävipä sulle hullusti. Mistä sitä voi tietää kaikkea, ja jos vielä tuntuu suurin osa jo tietävän niin luuleehan sitä sen olevan jo " yleistä" tietoa. Me ei keretty kertoa kuin molempien perheille ( km rv 12+), onneksi tosiaan vaikka tosi monelle olenkin jälkeenpäin kertonut/heti keskenmenon jälkeen. Ens kerralla en silti varmaan oottele ikuisuuksia, jos kaikki on np-ultrassa hyvin niin eiköhän sitä sen jälkeen voi kertoa. Se alkuraskaus on muuten ahistavaa kun on hemmetin huono olo ja vaikea olla, ja ajatukset karkaa ym ja kuitenkin se aika justiin " pitäis" olla kertomatta. Itsellä ainakin ois usein tehny töissä mieli kertoa sillon kun työmotivaatio oli nolla. Sanoivat jälkikäteen kun parille läheisimmälle työkaverille kerroin km:sta että ovatkin ihmetelleet miksi oon niin väsynyt.
MUKAVAA VIIKONLOPPUA!
HANNELE kp 6
Oon taas ollut tosi laiska kirjoittamaan, enkä oo pahemmin kiertopäiviäkään tms. laskeskellut. Matala profiili...
Välillä ollaan miehen kanssa puheltu, et jos pidettäiskin kesän ajan yritystaukoa, mut tuskinpa maltetaan. Ehkä kumpikin jossain alitajunnassa kuitenkin pelkää uuden raskauden taas päättyvän keskenmenoon..
enni-maija: Toivottavasti vuoto ei merkannut mitään sen kummempaa. Joka tapauksessa onnea plussasta ja tulehan kertomaan kuulumisia! Peukut pystyssä että kaikki on kunnossa bd bd bd bd
pumpsu: Tervetuloa tänne haahuihin!! Eihän tämä meidän joukko näytä koskaan loppuvan.. :( Pahoittelut keskenmenosta ja toivottavasti pian pääset taas odotuspuolelle!
jumppis/katri72/Hannele-81: Vauva-lehti tulee tännekin, tällä hetkellä mua lähinnä ärsyttää kun se kolahtaa luukusta ja muistuttaa keskenmenosta. Silti se on pakko lukea kannesta kanteen enkä aio tilausta keskeyttääkään. Tosi paljon hyviä juttuja..
pipsa79: Aika samoissa mennään, mulla taitaa nyt olla kp 8. Toivottavasti ovis löytyy tässäkin kierrossa ja pääset plussaamaan!! bd bd bd bd
Jumppikselle vielä: Tosi tylsää tommonen et kaveri vetää herneet nenään kun oot kertonu raskaudesta muille, jos kuitenkin on jo noinkin pitkällä niin ei varmaan voi tulla mieleen et sitä ei sais sanoa.. Kuitenkin jo kohta huomaisivat. Ite oon kans miettiny et tuleeko mahd. uudesta raskaudesta kerrottua pahemmin kellekään. Toisaalta jos keskenmeno taas tulisi, kertoisin siitä kavereille joka tapauksessa, et en sit tiiä..
Jeps, mut nyt täytyy tästä mennä kun tyttö vaatii huomiota ja kiehnää vieressä..
T: Liliane
Nonna-80; Oishan se aika hauska ylläri, jos plussa tuliskin tästä kierrosta. Mutta jos näin ei käy, niin toivottavasti menkat alkaisi pian niin pääsette nopeammin ensimmäiseen clomikiertoon, jos vaikka se toisi teille sen kauan kaivatun plussan! Mutta toivotaan nyt vielä kuitenkin, että se plussa yllättäisi! bd bd bd bd
Jumppakärpänen; Vaikka olenkin käynyt jo tuolla ex-haahuissakin kurkkimassa, niin kyllä tämä puoli tuntuu vielä omemmalta. Joten roikun ainakin tuonne ultraan asti enemmän täällä, jos vain sopii...
Mukava, että ystäväsi odotus tuntuu jo sinustakin vähän paremmalta. Ja eihän sitä tiedä vaikka sinäkin pääsisit yhtäaikaa masunkasvatuspuuhiin! bd bd
titi75; harmi, ettei syytä vaivoihisi vielä löytynyt. Toivottavasti lääkäri löytäisi sen " vian" , että pääsisitte sitä korjaamaan. Tuo varmasti tuo tietämättömyys kaikkein raskainta, voimia! *hali*
Hannele-81; ei ole mulla np-ultra, meidän kunta ei edes sellaista tarjoa. Juuri tuon rypäleraskauden takia lääkäri oli sitä mieltä, että parempi ultrata. Eipä kai mummo " ole mitään mieltä" , ei yleensäkään halua puuttua " meidän nuorten" asioihin sillä lailla. On varmasti sitten taas ihan myyty, jos tästä vauva saadaan. Tuli varmasti vaan niin yllätyksenä hänelle, että ei osannut sanoa mitään...
pipsa79; Toivottavasti työrintamalla(kin) tärppää! Onnea myös oviksen bongailuun!
Liliane; Tsemppiä myös sulle ovisbongailuun, jos ette vielä taukoa meinaa aloittaa! Ja ainahan sitä voi tjot:tailla... ;)
ON: tänään olis rv 5+0 eli 6. viikko alkoi... Pahoinvointi vaivaa lähes koko ajan ja makean himo on ottanut totaalisen ylivallan :(... Eli jos raskaus jatkuu, kiloja taitaa tulla huimasti... Mutta murehditaan sitä sitten joskus myöhemmin ;)
Tasan 2 viikkoa ultraan...
Kuulostaa kyllä lupaavalta ja ihanalta tuo sun odotus =o) Mää kärsin kanssa pahoinvoinnista vaikka yleensä sitä ei kai tuulimunassa oo?! Joskus aattelin että tää on ihan kauheeta, jotkunhan jaksaa iloita niistä kaikista oksennuksista kun tietää että masuasukilla kaikki hyvin. Tsemppiä sinne pahoinvoinnin kans pärjäämiseen!
Niin kaikki ultrathan ei tosiaan tarjoa np-ultraa. Meiän kunta tarjoaa. Me asuttiin sillon vielä Oulussa ja Oulu ei tarjoa, mutta koska oltiin ihan pian muuttamassa niin pääsin jo uuteen neuvolaan ja sielä tosiaan tarjosivat ultrankin! Mehän muutettiin sitten samalla viikolla kuin oli ultra, ei ollut tosiaan hääviä pari päivää kaavinnan jälkeen alkaa roudaamaan kamppeita, luulin ettei uus koti ikinä enää tuntuis hyvältä kun se vaan muistutti siitä " miten alkuviikosta vielä laitettiin astioita kaappiin kolmen hengen voimin"
Ääh, mää ajaudun aina ihan eri juttuihin... Ihanaa kuitenkin että sulla on enää kaks viikkoa sihen ultraan. Onko se rypäleraskaus mitenkään " uusiutuva" ? Näkyykö se ultrassa? Voi että oon niin kateellinen, tuo on niiiin ihanaa aikaa =o) Mistä sitä tietää jos mää oonkin aivan superhyperhuippuhedelmällinen ja jo kuukauden päästä oon samassa tilassa...?!? ;o) Toivotaan...
Mää lähden viikonlopun viettoon. Maanantaina palataan jos ei taaskaan kotikone pelitä...
HANNELE
Kiitos kaikille tätionnitteluista ja tärppitoivotuksista! Toivottavasti niistä on hyötyä! =o)
ENNIS: Varoivaiset onnittelut plussasta, en kerennyt onnittelemaan kun sulla olikin jo huonompia uutisia! Toivottavasti se vuoto nyt ei tarkotta mitään pahaa! Vauvaliimaa ~
NIPPULALLE onnea myös! Minä meinaan ens kerralla mennä heti yksityiselle ultraan, toista kertaa en kyllä odota 12 viikkoa nähdäkseni vain tyhjän pussin! Tuulimuna siis varmasti kummittelee mielessä itselle sitten KUN raskaudun! Toisaalta tuossa mielessähän tuo tuulimuna on helpompi, että seuraavalla kerralla kun näkee sikiön niin se varmasti jo rauhoittaa, kun taas ne joilla sikiö on ollut elävä mutta kuollut myöhemmin niin he pelkäävät ehkä sen toistuvan. Siis nyt löysin jotain hyvää tuulimunasta! Vaikka toki menetys muuten olikin yhtä raskas.
MARIA: Sulla on piinaavat 16 päivää edessä... ;o) Toivottavasti säryt oli normaaleja! Kumpi sulla nyt onkaan eka, ultra vai eka neuvola? Kerkesitkö viimeksi käymään neuvolassa? (en muista millä viikolla sait km)
PUMPSU: Tervetuloa joukkoon mukaan, pahoittelut menetyksestäsi! Muistan minäkin nikkisi Puolukoista. Kovin on ollut tämä oma polku kivinen, ensin rankka yksinkuumeilu, sitten kun mies vihdoin suostuu ja tärppikin käy nopeasti, mutta onni ei kestä kauaa. Sinä et joutunut kauaa yksin kuumeilemaan? En minäkään hirmu pitkään mutta sitäkin tuskallisemmalta se tuntu! Onneksi nyt mies on mukana uudessa yrityksessä ja haluaa Vilperttia yhtä paljon kuin minäkin. Nyt keksin toisen hyvän asian keskenmenossa: Nyt tämä on ehkä enemmän yhteinen projekti kuin viimeksi. Toki mies viimeksikin sitä halus ja kun raskaus eteni niin miehenkin ajatusmaailma muuttui, ja nyt on alusta asti enemmän mukana... Jos kukaan ymmärsi mitä tarkotan...
JUMPPIS: Tsemppiä sulle! Pitkä ja varmasti osakseen tuskallinen taival on sulla edessä, 9 kk läheisen raskauden seuraamista, toivottavasti pääsisit itse pian samaan tilanteeseen ja voisitte paremminkin yhdessä voida paksusti!
RIA: Älä huoli, mullakin meni yli 8 viikkoa kaavinnasta ennen kuin menkat alko. Tiedän kyllä erittäin hyvin kuinka tuskallista se odottaminen on. Mutta kiva kun aloitte taas yrittämään, minäkin olisin halunnut aiemmin mutta mieheltä tuli ei, ennen kuin menkat on alkanut! Nyt onneksi on nekin alkaneet! Kamala kokemus varmasti tuo munatorven menetys! Jaksuja!
HANNELE kp 4