Mikä tää ravintola-alan ruuanlaittaja-ja kokkipula on?
Onko sellaista? Mieli tekisi lähteä vielä aikuispuolelle ja sitä kautta vaikak ihan ravintolakokiksi/pyörittäjäksi, mutta onko sillä alalla nyt sitten oikeasti pulaa ja missä päin? Tuntuu että ala on todella vaativa ja palkka ei läheskään vastaa sitä työn määrää. Tuntuu että siivoojilla vähän sama homma.
Kommentit (60)
Ei löydy kokkeja ja tarjoilijoita yhy yhy. Kyllä löytyy ja vielä varsin hyviäkin. Vaatii tosin, että ravintolayrittäjä nipistää vähän katteistaan ja ahneudestaan ja maksaa asiallista palkkaa rankasta työstä.
Ja hoito-alalla sama juttu.....
Mut.. Mä opiskelin kerran ihan vähän aikaa kokiks, ja se opettaja sano mulle et "sulle sopis tarjoilupuoli varmaan tosi hyvin".. se ei ollu tosiaan nähny kyl mun keittiötaitoja. :DD
mun iskä ja sen suvun puolelt monet on kokkeja, ja mä oon itekki rakastanu ruuanlaittoo pienestä lähtien ja oon kiinnostunu ruuasta ollu aina..
mut ainaki jotkut keittiöalan työntekijät on tosi vihasii...
opiskelen ite hoito-alalle ja siel voi ns auttaa ihmisiä, mikä on ihanaa, kokki tai tarjoilija ok, hohoitajan työ on raskaampaa siks, ku on kuolevia ihmisiä yms, ravintolapuolen työt on tolt osalt mun mielest kevyempää työtä......
voisin ite ehkä tarjoilijaks lähtee, mut emt...... palkka jopa huonompi ku hoito-alalla.
niissäki on erilaisii työympäristöi, esim joku keittäjä vaikka päiväkodissa, on yksin koko päivän.:D
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy kokkeja ja tarjoilijoita yhy yhy. Kyllä löytyy ja vielä varsin hyviäkin. Vaatii tosin, että ravintolayrittäjä nipistää vähän katteistaan ja ahneudestaan ja maksaa asiallista palkkaa rankasta työstä.
Just näin. Ja vittuilu kannattaa myös jättää kokonaan pois. Se sattaa olla erittäin epäterveellistä, jos kokilla on pannu täynnä kiehuvaa rasvaa kädessään.
Kuumaa, märkää, koko päivän olet jaloillasi, ruokatauko = sämpylä pöydän kulmalla josta haukkaat jos kerkiät ohi juostessasi, huutoa, valitusta ja jumalatonta kiirettä alle 2 tonnin palkalla.
Never again.
Yksi vaihtoehto on lukea kokiksi ja sitten perustaa joku lähiruokaa valmistava ravintola, mutta paljon pitää olla valmiiksi mietittynä. Kaikki luvat ja verot vie pitkän pennin. Maaseudulle ei kanna ta missään nimessä lähteä ravintolaa pyörittämään. Ihmisiä ei kiinnosta ja vaikka kiinnostaisi, niin rahaa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mut.. Mä opiskelin kerran ihan vähän aikaa kokiks, ja se opettaja sano mulle et "sulle sopis tarjoilupuoli varmaan tosi hyvin".. se ei ollu tosiaan nähny kyl mun keittiötaitoja. :DD
mun iskä ja sen suvun puolelt monet on kokkeja, ja mä oon itekki rakastanu ruuanlaittoo pienestä lähtien ja oon kiinnostunu ruuasta ollu aina..
opiskelen ite hoito-alalle ja siel voi ns auttaa ihmisiä, mikä on ihanaa, kokki tai tarjoilija ok, hohoitajan työ on raskaampaa siks, ku on kuolevia ihmisiä yms, ravintolapuolen työt on tolt osalt mun mielest kevyempää työtä......
voisin ite ehkä tarjoilijaks lähtee, mut emt...... palkka jopa huonompi ku hoito-alalla.
niissäki on erilaisii työympäristöi, esim joku keittäjä vaikka päiväkodissa, on yksin koko päivän.:D
Muut hiljaa, nyt puhuu 18 vuotias alan ammattilainen (melkein valmistunut), 20 vuoden työkokemuksella.
Kouluissa ja päiväkodeissa on pulaa kokeista Helsingissä.
No harva sitä jaksaa kuumassa keittiössä ja tulipalokiireessä.Suurtalouskeittiö koulussa tai vastaavassa voi ollakin mielekäs homma.
Rärdon Gomsey kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut hiljaa, nyt puhuu 18 vuotias alan ammattilainen (melkein valmistunut), 20 vuoden työkokemuksella.
Jos kotona vanhempien luona asuu niin on melkein kannattavaa. Niihin hommiin kun jää niin saa jättää haaveet itsenäistymisestä. Kivaa taskurahaa lähinnä saa paskahommista.
Tarvitaan kommunisteja jotka asettaa Suomeen palkat kohdilleen.
Pula johtuu ihan siitä, että kokki on aliarvostettu ja väheksytty ammatti (ellet ole jossain huippuravintolassa) ja kaikista vähiten meitä arvostaa oma työnantaja. Tällä alalla on tyypillistä, että pomot huutavat ja raivoavat ja halveksuvat työntekijöitään. Sama koskee niin yksityisiä ravintoloitakin kuin lounaspaikkoja ja kunnallisia ruokapalveluitakin. Itselleni viimeinen niitti oli, kun työnantaja haukkui älyllisesti kehitysvammaiseksi kysyessäni yhtä tärkeää paperia (joka oli luvattu hoitaa minulle pari kuukautta sitten).
Kokin työ tosiaan kuumaa, hektistä, fyysistä...Kuulemma tarjoilijan työ on kuin siivoojan työtä...
Palkka on huono ja työajat tappavat sosiaalisen elämän, mutta onneksi omalla kohdalla on hyvät työkaverit ja esimies, joiden kanssa rankastakin päivästä jää hyvä maku.
Omassa lähipiirissäni on 6 kokiksi opiskellutta joista yksikään ei tee sen alan työtä. Työajat, työolosuhteet, palkka, kiire, turhautuminen ym ajanut kaikki muihin hommiin. Monet ovat töissä kaupanalalla, varastossa tai palvelutiskillä. Oma mieheni myös kokki koulutukseltaan töissä metallialalla. Parempi palkka, paremmat työajat ja pitkä turvallinen työsuhde.
Vierailija kirjoitti:
Pula johtuu ihan siitä, että kokki on aliarvostettu ja väheksytty ammatti (ellet ole jossain huippuravintolassa) ja kaikista vähiten meitä arvostaa oma työnantaja. Tällä alalla on tyypillistä, että pomot huutavat ja raivoavat ja halveksuvat työntekijöitään. Sama koskee niin yksityisiä ravintoloitakin kuin lounaspaikkoja ja kunnallisia ruokapalveluitakin. Itselleni viimeinen niitti oli, kun työnantaja haukkui älyllisesti kehitysvammaiseksi kysyessäni yhtä tärkeää paperia (joka oli luvattu hoitaa minulle pari kuukautta sitten).
Uhkailevat myös ja tuuppivat. Yrittävät että suuttuu ja lyö sitten pääsevät niskanpäälle.
Kannattaa aina kännykällä tallentaa kaikki. Kännykkään nauhoitus päälle aina näiden riistäjien kanssa.
Kokin ammatti ei houkuta, koska palkat on huonot, työnantajat ei niin piittaa työntekijöiden hyvinvoinnista, keittiöissä on usein kiireinen ja ahdistava ilmapiiri, esimiehet viduilee, tarjoilijat viduilee, asiakkaat kuvittelevat olevansa kuninkaita, vaativat erikoisruokavalioruokia, mutteivät ymmärrä antaa tippiä kokille näitä saadakseen, työ on raskasta ja mikä tärkeintä ei nykynuorisosta ole enää töihin, sosiaalituilla pärjää ja on sitä omaa aikaa. T. Entinen kokki, nykyinen kuppari.
Kokki tienaa saman kuin siivooja. Siivoojaksi ainakin pääsee ilman koulutusta, en tiedä pääseekö kokin hommiin. Jos ei pääse, on sulaa hulluutta opiskella kokiksi monta vuotta, kun sen ajan voisi tehdä siivoojan hommia ja tienata koko ajan. Eri asia sitten, jos tuntee syvää intohimoa alaa kohtaan. Itselläni on jo sen verran ikää, että nyt heti saatu palkka painaa vaakakupissa paljon enemmän. Työnä taitavat olla jokseenkin yhtä raskaita ja epäkiinnostavia.
On. Juuri mainitsemisista syistä siellä ei kovinkaan moni viihdy paria vuotta pidempään. Koko ajan kiire ja kuumat työolosuhteet. Tietysti ihan paikasta kiinni, mutta useimmiten tuntuu olevan paljonkin vikaa.