Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä tää ravintola-alan ruuanlaittaja-ja kokkipula on?

Vierailija
13.01.2019 |

Onko sellaista? Mieli tekisi lähteä vielä aikuispuolelle ja sitä kautta vaikak ihan ravintolakokiksi/pyörittäjäksi, mutta onko sillä alalla nyt sitten oikeasti pulaa ja missä päin? Tuntuu että ala on todella vaativa ja palkka ei läheskään vastaa sitä työn määrää. Tuntuu että siivoojilla vähän sama homma.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pula johtuu ihan siitä, että kokki on aliarvostettu ja väheksytty ammatti (ellet ole jossain huippuravintolassa) ja kaikista vähiten meitä arvostaa oma työnantaja. Tällä alalla on tyypillistä, että pomot huutavat ja raivoavat ja halveksuvat työntekijöitään. Sama koskee niin yksityisiä ravintoloitakin kuin lounaspaikkoja ja kunnallisia ruokapalveluitakin. Itselleni viimeinen niitti oli, kun työnantaja haukkui älyllisesti kehitysvammaiseksi kysyessäni yhtä tärkeää paperia (joka oli luvattu hoitaa minulle pari kuukautta sitten).

Uhkailevat myös ja tuuppivat. Yrittävät että suuttuu ja lyö sitten pääsevät niskanpäälle.

Kannattaa aina kännykällä tallentaa kaikki. Kännykkään nauhoitus päälle aina näiden riistäjien kanssa.

Kaivapa kännykkä taskusta työajalla ravintolassa, niin tulee vähintäänkin painokasta sanomista.

Vierailija
22/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokin ammatti ei houkuta, koska palkat on huonot, työnantajat ei niin piittaa työntekijöiden hyvinvoinnista, keittiöissä on usein kiireinen ja ahdistava ilmapiiri, esimiehet viduilee, tarjoilijat viduilee, asiakkaat kuvittelevat olevansa kuninkaita, vaativat erikoisruokavalioruokia, mutteivät ymmärrä antaa tippiä kokille näitä saadakseen, työ on raskasta ja mikä tärkeintä ei nykynuorisosta ole enää töihin, sosiaalituilla pärjää ja on sitä omaa aikaa. T. Entinen kokki, nykyinen kuppari.

Jaa että erikoisruokavaliosta pitäisi maksaa lahjukset kokille, ja vielä asiakkaan? Entä lasten leikkipaikasta? Tai pyörätuolipaikasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pulaa muusta kuin työntekijöistä jotka tekee halvalla ottaen mukisematta kaiken shaissen vastaan.

Itse sain kenkää heti seuraavana päivänä siitä kun ilmaisin, että mielestäni työpanokseni on enemmän kuin harjoittelijapalkan arvoinen (8,16e/h) perustuen työsuorituksiini sekä siihen, että minulla oli jo aikaisempaa työkokemusta alalta. Koeaika purettiin täysin hatuista revityillä syillä kuten, että olen huono asiakaspalvelija enkä tee töissä mitään vaikka kukaan ei ollut minulle mistään ikinä valittanut vaan pikemminkin kehuneet johtoporrasta myöten kannustaen jatkamaan samaa rataa.

Vierailija
24/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti muualta tulleitakaan ei kiinnosta tehdä töitä pienellä palkalla, kun melkein saman saa ja täyden vapaa-ajan itselleen vain menettämällä muutaman satasen verran.

Vierailija
25/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravintolalla ei ole varaa maksaa kokille kunnon palkkaa niin ravintolaa ei tavallaan ole olemassakaan tai on tukien kuppausta varten perustettu ja tuet menee omistajille helppona rahana.

Tälläiset puljut pitäisi pistää matalaksi.

Nämä elää veronmaksajien rahoilla ja eivät edes maksa työntekijöilleen kunnollista palkkaa.

Vierailija
26/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pulaa muusta kuin työntekijöistä jotka tekee halvalla ottaen mukisematta kaiken shaissen vastaan.

Itse sain kenkää heti seuraavana päivänä siitä kun ilmaisin, että mielestäni työpanokseni on enemmän kuin harjoittelijapalkan arvoinen (8,16e/h) perustuen työsuorituksiini sekä siihen, että minulla oli jo aikaisempaa työkokemusta alalta. Koeaika purettiin täysin hatuista revityillä syillä kuten, että olen huono asiakaspalvelija enkä tee töissä mitään vaikka kukaan ei ollut minulle mistään ikinä valittanut vaan pikemminkin kehuneet johtoporrasta myöten kannustaen jatkamaan samaa rataa.

Tuo on yleistä nykyään kaikilla aloilla. Itse otetaan rahat ja voitto ja työntekijät teettää hommat naurettavan halvalla.

Aluksitietenkin otetaan harjoittelijan harjoittelupaikka joka on viikosta kahteen kuukautta eli 6e tunti. Vasta sitten pääsee nauttimaan 8e tunti palkkaa :D :D :D

Vierailija
27/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työntantajat eivät välitä työntekijöiden hyvinvoinnista vaan käyttävät heitä hyväksi?

Mikähän tässä on?

Vierailija
28/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokin ammatti ei houkuta, koska palkat on huonot, työnantajat ei niin piittaa työntekijöiden hyvinvoinnista, keittiöissä on usein kiireinen ja ahdistava ilmapiiri, esimiehet viduilee, tarjoilijat viduilee, asiakkaat kuvittelevat olevansa kuninkaita, vaativat erikoisruokavalioruokia, mutteivät ymmärrä antaa tippiä kokille näitä saadakseen, työ on raskasta ja mikä tärkeintä ei nykynuorisosta ole enää töihin, sosiaalituilla pärjää ja on sitä omaa aikaa. T. Entinen kokki, nykyinen kuppari.

Jaa että erikoisruokavaliosta pitäisi maksaa lahjukset kokille, ja vielä asiakkaan? Entä lasten leikkipaikasta? Tai pyörätuolipaikasta?

Ei pidä, mutta saathan toki paljon parempaa palvelua, jos hieman ymmärrät että money talks.........

Vierailija
29/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rärdon Gomsey kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hoito-alalla sama juttu.....

Mut.. Mä opiskelin kerran ihan vähän aikaa kokiks, ja se opettaja sano mulle et "sulle sopis tarjoilupuoli varmaan tosi hyvin".. se ei ollu tosiaan nähny kyl mun keittiötaitoja. :DD

mun iskä ja sen suvun puolelt monet on kokkeja, ja mä oon itekki rakastanu ruuanlaittoo pienestä lähtien ja oon kiinnostunu ruuasta ollu aina..

mut ainaki jotkut keittiöalan työntekijät on tosi vihasii...

opiskelen ite hoito-alalle ja siel voi ns auttaa ihmisiä, mikä on ihanaa, kokki tai tarjoilija ok, hohoitajan työ on raskaampaa siks, ku on kuolevia ihmisiä yms, ravintolapuolen työt on tolt osalt mun mielest kevyempää työtä......

voisin ite ehkä tarjoilijaks lähtee, mut emt...... palkka jopa huonompi ku hoito-alalla.

niissäki on erilaisii työympäristöi, esim joku keittäjä vaikka päiväkodissa, on yksin koko päivän.:D

Muut hiljaa, nyt puhuu 18 vuotias alan ammattilainen (melkein valmistunut), 20 vuoden työkokemuksella.

Anna puhua! Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Ja on kiva kuulla nuortenkin kantoja asiaan.

Vierailija
30/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ja päiväkodeissa on pulaa kokeista Helsingissä.

Ei kiinnosta pyöräytellä paskasooseja hirviöille, jotka vielä valittaa siitä ruoasta sitten ja jättää 80% kaikesta syömättä.

Vierailija
31/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työntantajat eivät välitä työntekijöiden hyvinvoinnista vaan käyttävät heitä hyväksi?

Mikähän tässä on?

Se että kokki on renki ja hänen pitäisi olla onnellinen että siedän häntä edes silmieni alla. Tai että kuuntelen edes hänen toivetta tehdä työsopimusta. Työsopimus tehdään vasta kun minä päätän asiasta ja sitä ennen mennään suullisesti. Jos ei kelpaa niin saa mennä.

Vierailija
32/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hel.fi/rekry/fi/avoimet-tyopaikat/rekry-haku?sivu=1&tyoSana…

Ei onnistu kuule lähtee Helsinkiin. Velaton omakotitalo ei pysty lentämään ja sen myyminen olisi erittäin tappiollista, jos vastaavan haluaa 4 kertaa kalliimmalla hommata Helsingin kupeesta. Betonikuution en enää ikinä muuta.

Vierailija
33/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyiskö Savosta tai Karjalata töitä kokeille? Missä lähin aikuiskoulutus? Kokemuksia työllästymisestä? Onko oppisopimus mahdollisuuksia? Osaan jo ihan lonkalta vääntää lasagnet sun muut, mut leipoo en osaa.

Vierailija
34/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pula johtuu ihan siitä, että kokki on aliarvostettu ja väheksytty ammatti (ellet ole jossain huippuravintolassa) ja kaikista vähiten meitä arvostaa oma työnantaja. Tällä alalla on tyypillistä, että pomot huutavat ja raivoavat ja halveksuvat työntekijöitään. Sama koskee niin yksityisiä ravintoloitakin kuin lounaspaikkoja ja kunnallisia ruokapalveluitakin. Itselleni viimeinen niitti oli, kun työnantaja haukkui älyllisesti kehitysvammaiseksi kysyessäni yhtä tärkeää paperia (joka oli luvattu hoitaa minulle pari kuukautta sitten).

Uhkailevat myös ja tuuppivat. Yrittävät että suuttuu ja lyö sitten pääsevät niskanpäälle.

Kannattaa aina kännykällä tallentaa kaikki. Kännykkään nauhoitus päälle aina näiden riistäjien kanssa.

Kaivapa kännykkä taskusta työajalla ravintolassa, niin tulee vähintäänkin painokasta sanomista.

Rintataskuun ja nauhoitus päälle. Kannattaa ostaa pieniä nauhureita ei ne mp3-soittimia kummallisempia ole. Voi ihan sanoa suoraan että keskustelut nauhoitetaan aina, kun on heikko muisti tms.

Sen verran ketkuja ovat olleet että aina tallennus ja tarkistus keskusteluista ja uhkailuista.

Vierailija
35/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rärdon Gomsey kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut.. Mä opiskelin kerran ihan vähän aikaa kokiks, ja se opettaja sano mulle et "sulle sopis tarjoilupuoli varmaan tosi hyvin".. se ei ollu tosiaan nähny kyl mun keittiötaitoja. :DD

mun iskä ja sen suvun puolelt monet on kokkeja, ja mä oon itekki rakastanu ruuanlaittoo pienestä lähtien ja oon kiinnostunu ruuasta ollu aina..

opiskelen ite hoito-alalle ja siel voi ns auttaa ihmisiä, mikä on ihanaa, kokki tai tarjoilija ok, hohoitajan työ on raskaampaa siks, ku on kuolevia ihmisiä yms, ravintolapuolen työt on tolt osalt mun mielest kevyempää työtä......

voisin ite ehkä tarjoilijaks lähtee, mut emt...... palkka jopa huonompi ku hoito-alalla.

niissäki on erilaisii työympäristöi, esim joku keittäjä vaikka päiväkodissa, on yksin koko päivän.:D

Muut hiljaa, nyt puhuu 18 vuotias alan ammattilainen (melkein valmistunut), 20 vuoden työkokemuksella.

Jos kotona vanhempien luona asuu niin on melkein kannattavaa. Niihin hommiin kun jää niin saa jättää haaveet itsenäistymisestä. Kivaa taskurahaa lähinnä saa paskahommista.

Tarvitaan kommunisteja jotka asettaa Suomeen palkat kohdilleen.

No minä asun (en se jota kommentoit) omillani, ja elätän itseni palvelualan palkalla. Ei ole helppoa, mutta sentään parempaa kuin työttömyys.

Vierailija
36/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tässä on?

Minä olen tarjoilijana seurannut läheltä kokkien työskentelyä, ja kyllä ne ongelmat monesti kumpuavat juuri siitä huonosta esimiestyöskentelystä. Kokeille vieritetään liikaa vastuuta, pitää hallita varastot, hävikit, loppuun asti viritetyt hygieniasäädökset ja niihin liittyvä byrokratia, kiireessäkin. Sen kaiken moni vielä kestäisi, jos aasiakkaat ei valittaisi siihen päälle jatkuvasti turhasta, kyse on kuitenkin ruuasta, ja sen valmistaminen perustuu makuasioihin, joten pitäisi suojella paremmin henkilökuntaa, ja hyväksyä että kaikkia ei vaan voi koskaan miellyttää, koska jokaisella on omat mieltymyksensä. Pitäisi riittää kun tekee parhaansa.

Vierailija
37/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukkikola

Toi olis hyvä drinksun nimi

Vierailija
38/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona vanhempien luona asuu niin on melkein kannattavaa. Niihin hommiin kun jää niin saa jättää haaveet itsenäistymisestä. Kivaa taskurahaa lähinnä saa paskahommista.

Tarvitaan kommunisteja jotka asettaa Suomeen palkat kohdilleen.[/quote]

Tää palsta on aika outo.. Nimeltään Vauva av ja tuntuu peukutusten perusteella että suurin osa on kommareita tai ”kansallismielisiä”.. Toki hengenheimolaisia siis.

Vierailija
39/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin alanvaihtoa puutarhurin hommista kokiksi. Olipa hyvä lukea tämä aloitus.

Tästä lähtien kokkailen vain kotona omaksi huviksi ja jätän alan opintojen haaveilut uniosastolle.

Rakennusalalla on muuten sama meno jo nyt. Eli ei minusta sellaistakaan tule.

Vierailija
40/60 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rärdon Gomsey kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitaan kommunisteja jotka asettaa Suomeen palkat kohdilleen.

No minä asun (en se jota kommentoit) omillani, ja elätän itseni palvelualan palkalla. Ei ole helppoa, mutta sentään parempaa kuin työttömyys.

Juu no sentään verotetaan vähemmän matalapalkka-alan hommia. Melkein mitättömästi. Mielestäni näissä 8e tunti hommissa verot pitäisi kokonaan poistaa.