Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut luulevat kaikkia lestadiolaisia vanhoillislestadiolaisiksi?

Vierailija
13.01.2019 |

Eikö ihan yleissivistykseen kuulu tietää, että on monia lestadiolaisuuden suuntauksia? On yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja.
Sipilääkin jotkut pitävät vanhoillislestadiolaisena, vaikkei sitä ole.
Ilmeisesti julkisuudessa vanhoillisiin liitetyt oikeat ja väärät stereotypiat dominoivat niin vahvasti julkisuuskuvaa, että esim. Rauhan sana ym suuntaukset jäävät paitsioon.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä puuttuu yleissivistys. P.S. en ole itse lesta, mutta tiedän pääerot.

Vierailija
2/12 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihan yleissivistykseen kuulu tietää, että on monia lestadiolaisuuden suuntauksia? On yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja.

Sipilääkin jotkut pitävät vanhoillislestadiolaisena, vaikkei sitä ole.

Ilmeisesti julkisuudessa vanhoillisiin liitetyt oikeat ja väärät stereotypiat dominoivat niin vahvasti julkisuuskuvaa, että esim. Rauhan sana ym suuntaukset jäävät paitsioon.

Yleistäminen on halppoa ja kivaa ja kun tieto haetaan somesta niin mitä voi odottaakaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa rauhan sanalla ja vanhoillislestadiolaisuudella on? Rahansanalaiset saavat katsoa televisiota?

Vierailija
4/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajattelimenen omilla aivoilla on osalle niin raskasta ellei miltei mahdotonta, jolloin  on monta kertaa helpompaa yksinkertaistaa ja ahtaasti lokeroida jatken samalla eloa omien ennakkoluulojen ja käsitysten varassa. Itselleni on esimerkiksi ollut hämmentävää, että jos on ns. uskovainen niin ei joidenkin mielestä voisi lainkaan harjoittaa ja tehdä tieteellsitä tutkimustyötä. Vielä hämmentävämpää on kun osa pitää tietämistä ja uskomista tosilleen vastakkaisina asioina. 

Vierailija
5/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku proffa niputti ihan hiljan Sipilän vanhoillisiin TUTKIMUSTYÖSSÄÄN.

Myös Anna-Maja Henrikssonin isoisät. En kyllä käsitä mitä tekemistä näillä isoisillä on tekemistä asian kanssa:)

Vierailija
6/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiltä puuttuu yleissivistys. P.S. en ole itse lesta, mutta tiedän pääerot.

Miksi koet että sinun pitää sanoa ettet ole lesta?

Mitä se kenellekkään kuuluu mikä olet.

Vierailija
7/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen kiinnostunut kristillisyyden eri muodoista, tuntuu että lestoista tietoa ei hirveästi ole. Ja kieltämättä sekin on vaikuttanut että kun vanhoillislestadiolaisia haastatellaan esim. Siitä, että voiko pelastua muut kuin tiedän seurakuntalaiset, kaikki jauhaa jotain shaibaa sen sijaan että suoraan sanoisivat kyllä tai ei. Että ei mukaan kiinnosta keskustella selittelijöiden kanssa.

Vierailija
8/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jagex kirjoitti:

Vaikka olen kiinnostunut kristillisyyden eri muodoista, tuntuu että lestoista tietoa ei hirveästi ole. Ja kieltämättä sekin on vaikuttanut että kun vanhoillislestadiolaisia haastatellaan esim. Siitä, että voiko pelastua muut kuin tiedän seurakuntalaiset, kaikki jauhaa jotain shaibaa sen sijaan että suoraan sanoisivat kyllä tai ei. Että ei mukaan kiinnosta keskustella selittelijöiden kanssa.

Eihän sitä voi varmaksi tietää, mutta uskon, että eivät voi. Jos sitten voivatkin niin sehän on kiva yllätys kaikille osapuolille. 

Vl

Vierailija
9/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt sentään yleissivistykseen kuulu moinen. Minä arvelen, että vain ne, jotka ovat enemmälti tekemisissä lestadiolaisuuden eri haarojen kanssa, tietävät tämän. Minä esimerkiksi olen kotoisin Rauhanyhdistyksen synkeiltä sydänmailta, ja tiedän sen - ja muutaman muunkin lestadiolaishaaran - koukerot aika hyvin. Lapsena jo opin tietämään tämän, että lestadiolaisuutta on monta lajia.

Vierailija
10/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa rauhan sanalla ja vanhoillislestadiolaisuudella on? Rahansanalaiset saavat katsoa televisiota?

https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Lestadiolaisuus

Vierailija
11/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jagex kirjoitti:

Eihän sitä voi varmaksi tietää, mutta uskon, että eivät voi. Jos sitten voivatkin niin sehän on kiva yllätys kaikille osapuolille. 

Vl

Hyvä, ainakin sinä olet selväsanainen.

Vierailija
12/12 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt aiemmin aloituksen täsmälleen samasta aiheesta. Syinä ovat

- huono yleissivistys, nukuttu uskontotunnilla tai ei oltu ollenkaan

- vanhoillislestojen tunnettavuus sääntöjen perusteella. Etenkin ehkäisykielto herättänyt huomiota ulkopuolisten keskuudessa.

Ei sillä, onhan Suomessa paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä miksi Jehovan todistajat eivät ole kristittyjä.