Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva vuokranantaja epäilyttää

Vierailija
12.01.2019 |

Kävin noin kuukausi sitten katsomassa isoa kaksiota, jonka vuokranantaja oli komea, nuori, vain pari vuotta minua vanhempi mies. Mies vaikutti jotenkin ehkä sellaiselta flirtiltä ja tuijotteli hirveästi koko ajan päästä varpaisiin ja oli muutenkin sellainen "lipevä". Facebookista katselin, niin hirveästi biletyskuvia ainakin näkyi olevan. Toisaalta vaikutti ihan harmittomalta, mukavalta tyypiltä, toisaalta vähän tosiaan lipevän oloinen.

Kämppä oli kuitenkin iso ja kiva, ja sekin epäilytti, kun vuokra oli suhteessa niin pieni. Kuitenkin edelliset asukit olivat siinä asuneet useita vuosia, kun heitä samalla näin, ja he vaikuttivat ihan tyytyväisiltä. Olivat siis ostaneet oman asunnon ja muuttamassa sen takia. Kysyin, että miksi tässä on niin pieni vuokra kun tämä on kuitenkin iso, hyväkuntoinen kämppä ihan hyvällä alueella. Vuokranantaja ei kuitenkaan oikein osannut sitä sanoa.

Kerroin, että mietin vielä asiaa ja soittelen sitten. Tunti sen jälkeen mies tekstasi, että "Sun ei sitten tarvi maksaa takuuvuokraa kuin vaikka kolmasosa siitä vuokrasta. Kun vaikutit niin luotettavalta ja kivalta". Mietin, että miten voin vaikuttaa luotettavalta ja kivalta 10 minuutin tapaamisen jälkeen, jossa tosin kerroin olevani lähihoitaja enkä tykkää, jos talossa biletetään, ja loput ajasta tivasin sitä pientä vuokraa. :D Niin mietityttää tuo takuuvuokran vähyys?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa vuokra ja lisäksi seksiä komeen miehen kanssa. En kyllä nyt ymmärrä mikä tässä oli ongelma. Kyllä minulle kelpaisi.

Vierailija
42/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan sit puuman maineen sain, kun nuorelle pojalle edullisesti Vuokrasin ja en edes halunnut takuuvuokraa.

Nyt on poika useamman vuoden asunut ja maksut tulee ajallaan eikä ole kukaan häiriöistä ym ilmoitellut.

Ei me vuokranantajat olla kaikki rahanahneita pervoja.

Pian tyytymätön vuokralainen kämpästä eroon pääsee.

Vuokranantaja ottaa aina riskin, koska tulos voi olla tällainen: https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/f0ec4020-f75e-4569-af40-2d6…

Mieluummin pieneltä kuulostava vuokra, joka kattaa asunnosta koituvat kulut, jos voi olettaa, että vuokralainen hoitaa asuntoa hyvin.

Kyllä se yleensä sattuu olemaan se bemari pukumies joka on se pahin vuokralainen. Ne maksuhäiriöiset, nistit ym kyllä nykyisin ymmärtää vuokrata sen bemarin ja tulla halvalla dressman puvulla jotta joltakin hölmöltä sitten heruisi se vuokrakämppä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia komea, varakas ja hyväkäytöksinen mies vuokraisi omistamansa asunnon vain seksiä saadakseen? Eiköhän tuo hoidu muutenkin. 

Vierailija
44/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnollinen kirjallinen vuokrasopimus vaan, niin eihän sillä ole sitten mitään väliä, jos vuokranantaja inisee että lisämaksu luonnossa. Jos sitä ei ole sopimuksessa. 

No teemme huomenna sopparit, ja laitoin miehelle viestiä, että mihin aikaan sopparit tehtäisiin, niin vastasi, että "käviskö joskus 6-7 aikoihin illalla". Ehkä olen vähän vanhanaikainen kun epäilyttää tuokin, kun hirveän myöhään haluaa tavata. Kun pääsee puheidensa mukaan kuitenkin jo kolmelta töistä. :D

Tässä kirjoittaa yksityinen vuokranantaja, jolla on kolme sijoitusasuntoa. Minulla on kolme ohjetta.

1. Pyydä vuokrasopimus nähtäväksi etukäteen. Älä kiirehdi sen kanssa. Tarkistuta se ainakin parilla muulla ihmisellä (ei tarvitse olla juristi, mutta joku, jolla on kokemusta sopimuksista). Netistä löytyy esim. Vuokranantajien sivuilta ihan hyviä sopimuspohjia, vertaa sopimusta siihen. Jos hälytyskellot soivat -> älä vuokraa.

2. Kysy, miksi takuuvuokra on näin pieni. Älä tyydy mihinkään epämääräiseen selitykseen. Tässäkin - jos hälytyskellot soivat, älä vuokraa. Yleensä takuuvuokra on vähintään kuukauden vuokra. Siihen takuuvuokraan on ihan pätevä syy - se kattaa ainakin osan vahingoista, jos vuokralainen jättää kämpän sikakuntoon. Jos vuokraisäntä ei sellaiseen halua varautua, hän on liikkeellä jossain muussa mielessä kuin bisnesmielessä.

3. Selvitä vuokranantajan taustat. Pyydä ainakin nähtäväksesi isännöitsijätodistus tai kopio osakekirjasta, josta näet, omistaako tyyppi oikeasti tuon asunnon. Jos et saa tätä nähtäväksesi -> älä tee sopimusta.

Ne, jotka sanovat, ettei koskaan kannata vuokrata yksityiseltä - saatte pitää mielipiteenne, mutta yksityisen kanssa on usein paljon helpompaa sopia erilaisista jutuista. Esimerkiksi vuokra-aika voi alkaa kesken kuun,  asunnon varusteista voidaan sopia joustavammin, kämpät ovat usein paremmassa kunnossa (itse siivoan aina vuokralaisten välillä tosi tarkkaan, vaikka vuokralaiset olisivat itsekin tehneet loppusiivouksen), vuokranantajan saa hyvin kiinni (asun samalla paikkakunnalla kuin vuokraamani asunnot)  jne.

Tarkastakaa ne paperit ja tarkastakaa taustat, niin hyvin pärjäätte!

Vierailija
45/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan sit puuman maineen sain, kun nuorelle pojalle edullisesti Vuokrasin ja en edes halunnut takuuvuokraa.

Nyt on poika useamman vuoden asunut ja maksut tulee ajallaan eikä ole kukaan häiriöistä ym ilmoitellut.

Ei me vuokranantajat olla kaikki rahanahneita pervoja.

Ei tosiaankaan! Tosin suosittelen omien kokemusteni pohjalta _aina_ vaatimaan sen takuuvuokran. Ei voi koskaan tietää, mitä tapahtuu. 

Vierailija
46/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla vainoharhainen, mutta tietyt perusasiat, kuten asunnon omistaja ja oikeus vuokrata ja tulevat remontit, on hyvä selvittää. Käyvät ilmi siitä isännöintitodistuksesta.

Juuri näin ja uskomattomia nämä "tarkista piilokamerat" jutut...

On niitä piilokameroita vaan löytynyt yllättävistäkin paikoista, kuten esim. erään työttömien pajan naisten vessasta. Nykyään saa pieniä kameroita helposti joten ei kannata tuudittautua luuloon että sitä tapahtuisi vain elokuvissa.

Vierailija
47/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla vainoharhainen, mutta tietyt perusasiat, kuten asunnon omistaja ja oikeus vuokrata ja tulevat remontit, on hyvä selvittää. Käyvät ilmi siitä isännöintitodistuksesta.

Juuri näin ja uskomattomia nämä "tarkista piilokamerat" jutut...

Piilokamerat löytäisin helposti, koska tarkastaisin sentti sentiltä, ettei missään lymyile hämähäkkejä, joita pelkään enemmän kuin mitään kameroita :D

Vierailija
48/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko taloon tulossa putkiremppaa tai muuta isoa remppaa mikä voi vaikuttaa negatiivisesti asumisviihtyvyyteen?

Se vuokratakuuhan maksetaan erilliselle vuokratakuu tilille joten outoa ettei halua koko summaa kun saat sen kuitenkin takas jos kerran olet niin luotettavan oloinen ettei siihen tarvii koskee niin mitä sen on väliä?

Vuokranantaja kertoi, että putkirempat yms. muut rempat on nyt ihan vuosi sitten tehty. Pitää jutella vuokratakuusta vielä. Nykyiselle vuokranantajalleni olen maksanut vuokratakuun hänen omalle tilille, varmaan tuollainen vuokratakuutili olisi kyllä parempi systeemi.

Vierailija
49/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asennuttaisin oveen turvalukon ja varaketjun, jos se olisi mahdollista.

Vierailija
50/72 |
13.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia komea, varakas ja hyväkäytöksinen mies vuokraisi omistamansa asunnon vain seksiä saadakseen? Eiköhän tuo hoidu muutenkin. 

Nujuu tuollaisia itsestään liikoja luulevia naisia on maailma täynnä. Luulevat sitten vainoharhaisesti että kaikki ovat pokaamassa.

Meidän tuttuvapiirissä on yksi tuollainen jonka kanssa leikimme tota leikkiä. Ylipainoinen, huono iho, ohuet vitivalkoiset hiukset. Nauretaan sitten sen selän takana sille kun se oikeasti luulee että se on joku missikaunotar. Oikeasti sillä ei olisi saumaa mihinkään meistä vaikka samalla se itse luulee olevansa liian kaunis meille.

Vierailija
51/72 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nujuu tuollaisia itsestään liikoja luulevia naisia on maailma täynnä. Luulevat sitten vainoharhaisesti että kaikki ovat pokaamassa.

Meidän tuttuvapiirissä on yksi tuollainen jonka kanssa leikimme tota leikkiä. Ylipainoinen, huono iho, ohuet vitivalkoiset hiukset. Nauretaan sitten sen selän takana sille kun se oikeasti luulee että se on joku missikaunotar. Oikeasti sillä ei olisi saumaa mihinkään meistä vaikka samalla se itse luulee olevansa liian kaunis meille.

No olipas kiva kommentti. Mieluummin olen vähän liian vainoharhainen kuin liian hyväuskoinen.

Teimme tosiaan sopparin tänään. Menin sitä ennen käymään kaverilla ja kerroin tästä miehestä. Jätin vielä varmuuden vuoksi miehen yhteystiedot kaverilleni, jos minusta ei kuulukaan niin ainakin joku tietää osoitteen.

Mies laittoi viestiä kuuden aikaan, että "Älä hei ihan vielä tule, käyn vielä suihkussa". Pidin tätä vähän outona, mutta ajattelin, että varmaan ollut lenkillä tai jotain. No, heti kun ovi aukesi niin oikein lehahti naamaan deodorantti ja joku miesten hajuvesi... Mies oli heti siinä ovella tosi flirtti ja oikein sellainen kuuma juuri suihkusta tullut namupala. Ei tullut enää sellaista "Se on joku hullu" -fiilistä. Itselläkin alkoi tosiaan vähän tunteet kuumenemaan. :D Tosiaan, itse soppareista, näytti olevan kaikki kunnossa. Kaikki paperit yms. kävin läpi huolella, mies tosiaankin omistaa itse asunnon. Kauheasti kyseli, että milloin minulle sopisi ja milloin minä tahtoisin maksaa ja onhan tämä takuuvuokra nyt varmasti hyvä, ettei ole liikaa?

Mies ei mitään yrittänyt, yllätyksekseni olisin kyllä ehkä jopa sitä halunnut. :D Mutta ehkä hyvä näin, parempi pitää juttu asiallisena.

Vierailija
52/72 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
53/72 |
14.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipas kiva kommentti. Mieluummin olen vähän liian vainoharhainen kuin liian hyväuskoinen.

Teimme tosiaan sopparin tänään. Menin sitä ennen käymään kaverilla ja kerroin tästä miehestä. Jätin vielä varmuuden vuoksi miehen yhteystiedot kaverilleni, jos minusta ei kuulukaan niin ainakin joku tietää osoitteen.

Mies laittoi viestiä kuuden aikaan, että "Älä hei ihan vielä tule, käyn vielä suihkussa". Pidin tätä vähän outona, mutta ajattelin, että varmaan ollut lenkillä tai jotain. No, heti kun ovi aukesi niin oikein lehahti naamaan deodorantti ja joku miesten hajuvesi... Mies oli heti siinä ovella tosi flirtti ja oikein sellainen kuuma juuri suihkusta tullut namupala. Ei tullut enää sellaista "Se on joku hullu" -fiilistä. Itselläkin alkoi tosiaan vähän tunteet kuumenemaan. :D Tosiaan, itse soppareista, näytti olevan kaikki kunnossa. Kaikki paperit yms. kävin läpi huolella, mies tosiaankin omistaa itse asunnon. Kauheasti kyseli, että milloin minulle sopisi ja milloin minä tahtoisin maksaa ja onhan tämä takuuvuokra nyt varmasti hyvä, ettei ole liikaa?

Mies ei mitään yrittänyt, yllätyksekseni olisin kyllä ehkä jopa sitä halunnut. :D Mutta ehkä hyvä näin, parempi pitää juttu asiallisena.

Tuo mieshän olisi ottanut ihan karmean riskin yrittäessään jotain. Ja mitä hän olisi siitä hyötynyt? Eihän hän olisi asuntoa voinut sitten sinulle vuokrata, jos vuokrasuhteeseen liittyisi jotain ylimääräistä. Tai olisi, mutta eikö tuosta olisi tullut vähän sellainen sokerideittailu-fiilis, varsinkin, jos "tän kuun vuokraa ei tarvikaan sitten maksaa (silmänisku)" tms. Pidä sinäkin näppisi erossa, jos asut tuossa asunnossa. Se on teidän molempien parhaaksi.

Vierailija
54/72 |
15.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo mieshän olisi ottanut ihan karmean riskin yrittäessään jotain. Ja mitä hän olisi siitä hyötynyt? Eihän hän olisi asuntoa voinut sitten sinulle vuokrata, jos vuokrasuhteeseen liittyisi jotain ylimääräistä. Tai olisi, mutta eikö tuosta olisi tullut vähän sellainen sokerideittailu-fiilis, varsinkin, jos "tän kuun vuokraa ei tarvikaan sitten maksaa (silmänisku)" tms. Pidä sinäkin näppisi erossa, jos asut tuossa asunnossa. Se on teidän molempien parhaaksi.

Niin, onneksi meni kuitenkin ihan hyvin soppareiden teko ja tapaaminen. Kova on ollut viestittelemään, toivottavasti ei nyt jatkossa ala hirveästi viestien aiheet poiketa asunnosta/asumisesta.

Vierailija
55/72 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli aika villi keissi alusta loppuun.

Vierailija
56/72 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannepäivitystä.

Sain helmikuun lopussa avaimet, menin taas hänen luonaan käymään ja heti kun pääsin sisälle mies meni tyynenä makoilemaan sohvalleen, oli säätänyt valot hämäräksi. Selitti, että “Meni vähän pitkäks ilta eilen". Juteltiin siinä jotain ja sain ne avaimet, vaikka musta tuntui, että se ois vähän muutakin halunnut… :D

Mies on tästä eteenpäin laittanut aina vähän väliä (kerran, pari viikossa) viestiä, jostain oudoista jutuista tai sitten siitä kämpästä, miten oon viihtynyt yms. En oo vielä sinne kämppään päässyt muuttamaan, kun osa tavaroista sinne tulee vasta huhtikuussa. 

Tosiaan. Pari päivää sitten kävi outo juttu. Torstaina päivällä lähdettiin kaverin kanssa sieltä kämpältä krapulaisina pois (kun oltiin siellä yö). Kun lauantaina menin sinne taas, oli keittiön hana auki. En ikinä itse oo niin toope, että jättäisin mitään hanoja auki, eikä mun kaverikaan tainnut käydä edes keittiössä. Mietin, että no mä oon sitten sen kai jättänyt mutta ihmettelen kyllä silti.

Sanoin tästä äidilleni ja sekin vähän ihmetteli. Mietin, että miten todennäköistä se olisi jos tämä outo vuokranantaja olisi käynyt siellä mun kämpällä ja ajatellut, että oon siellä ja sitten huomannut, etten oo. Kostoksi jättänyt hanan auki? :D Kun se menee oman kulutuksen mukaan se vesi, eli kalliiksi tulee.

Viime yönä tämä vuokramies laittoi mulle aamuviideltä tekstarin, jossa toivotti hyvää laskiaista. (?!) Ja puolen tunnin päästä tuli viestiä uudelleen "Yhtä asiaa ihmettelen vieläkin."

Aamulla kun heräsin, mietin, että mitä ihmettä. Laitoin viestiä takaisin, että no mitäköhän se oikein miettii, eipä oo vastannut. Kohta varmaan soitan, jos se ei laita viestiä takaisin. 

Vierailija
57/72 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menit sitten sinne kämppään kuitenkin... Luin aloituksesi nyt, ja olisin sanonut, että älä ota. Mulla ei ole kokemusta tuollaisista vuokranantajista, mutta mua on kämppää etsiessä varoiteltu, että älä nuorena nättinä naisena ota ihan mitä tahansa. Siis sellaisten ihmisten taholta jotka työkseen kohtaa paljon ihmisiä ongelmissa ja näitä kuulemma on tullut vastaan. Et olisi ottanut.

Vierailija
58/72 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eeeh, aapeetä nyt selkeesti kuitenkin alkanut kiehtomaan tämä vuokranantaja-pelimies sen mainosmaisen suihkudödö+rasvattu vartalo-kohtauksen jälkeen joka sai hieman pikkarit kostumaan. Nyt enää havaita selkeitä hälytysmerkkejä miten se voi olla vaikka minkälainen stalkkeripsykoosinen loppujenlopuksi vaan se tuntuu niin ihanalta kun tämä mies vaikuttaa kiinnostuneelta ja lähettelee ihme häröviestejä ja käy kämpässä omin lupinensa.

Vierailija
59/72 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asuntohan on Porvoossa?

Vierailija
60/72 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on vuokralaisten markkinat ja vapaita asuntoja on pilvin pimein ja hyviä vuokralaisia ja pitkäaikaisia on vaikea saada. Tämä kehä kolmosen ulkopuolella.

Missä päin tuo asunto on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme