Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujous - auttakaa olen liian ujo

Vierailija
11.01.2019 |

Oon ollu aina ujo ja hiljainen ja nyt rupee kyllä menee hermot itteni kanssa. Pääseekö tästä ikinä eroon vai onks mut tuomittu tämmöseks loppu elämäks?! Ujous rajottaa mun elämää nii helvetisti. On vaikeempaa saada kavereita. Oon tosi hiljanen aina ennenku muhun tutustuu, koska en tiiä miksi, mut en vaa keksi mitää sanottavaa enkä uskalla sanoo mitää turhaa koska pelkään kuulostavani typerältä. Oon suorastaa surkee sosiaalisissa tilanteissa, eikä suurinosa jaksa odottaa niin kauan et pääsen ulos kuorestani ja uskallan olla oma itseni.

Ujous hallitsee myös mun elämää siinä, etten uskalla tehä asioita mistä pidän. Haluaisin tosi paljon esim. muuttaa ulkomaille tai mennä edes vaihtoon tai jotain vastaavaa, mutten uskalla. En pelkää siinä mitään muuta ku sitä, että joutuisin pärjäämään yksin ja todennäköisesti en tulisi saamaan yhtään uutta kaveria. En luota itseeni, enkä todellakaan usko itteeni. Oon täys nolla joka ei uskalla puhua silloin ku pitäis. Opiskelutkin kärsii tän takia, koska kaikkialla täytyy PUHUA PUHUA ja PUHUA ihmisten edessä..

Kohtalontovereita ja neuvoja? Pääseeks ujoudesta ikinä eroon?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene terapiaan. Tarvitset paremman itsetunnon

Vierailija
2/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla. Ei kylläkään ihan helpointa, mutta kun vaan jaksaa pakottaa itseään aina vaan uudestaan. Tyttäreni on jotenkin pärjännyt ns näyttelemällä, eli ottaa roolin, jolloin ei pelkää niin paljoa. Tutustumisen jälkeen on kuin kuka tahansa ei-ujo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you

Vierailija
4/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruikutat

Puhu

Vierailija
5/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse kokonaan eroon kun se on osa luonnetta. Vanhemmiten ujous kyllä vähenee 👍 Naisessa ujous ei ainakaan miinus ole 🙂

M32

Vierailija
6/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso eroonujoudesta.fi siellä on minusta hyviä neuvoja. Sivuston ylläpitäjä on kirjoittanut ihan hyvän kirjankin, häneltä löytyy youtube videoitatkin, jotka ainakin minut sai pohtimaan omaa ujouttani ja tunnistin paljon samoja ajatusmalleja, mitä hän toi esille. 

Vierailija
7/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee. Harjoittele.

Aloita ihan pienestä.

Älä ota mitään paineita.

Kaikki onnistuu.

Vierailija
8/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana tosi ujo. Nykyään vedän ihan helposti palaverin, jossa yrityksen johtoryhmä paikalla. Kehotan aloittamaan niistä teemoista, joissa olet vahvoilla: ammattiala, harrastukset jne.

Älä aina ajattele, mitä sinusta ajatellaan. Useimmat eivät niin ajattele mitään.

Kannattaa myös opetella pieni tyhjänpäiväinen höpöttely: säästä, vaatteista, lomista, hiuksista, viikonlopusta. Mitä vaan, mikä murtaa jäätä keskusteluissa. Osaat ehkä kuunnella? Se on vahvuutesi. Kaikki eivät ole samanlaisia, eikä tarvitsekaan.

Näytteleminen voi auttaa rohkaistumaan. Mutta harrastuksena. Suosittelen mieluummin tumaan omaa persoonaa esiin.

Vierailija
9/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vähän helpottaa iän myötä, jos siis saa niitä kokemuksia. Toisaalta tärkeää on hyväksyä se, että se on luonteen/persoonallisuuden piirre, eikä sitä tarvitse hävetä! Mutta jos se tosiaan ahdistaa niin paljon, että alat vältellä sosiaalisia tilanteita ja/tai alat käyttää esim. alkoholia selviytyäksesi niistä kuten minulle kävi, niin sinulla voi olla sosiaalisten tilanteiden pelko ja/tai estynyt persoonallisuushäiriö, jotka vaativat hoitoa. Suosittelen ottamaan yhteyttä paikkakuntasi mt-palveluihin.

Tsemppiä tosi paljon, kyllä me ollaan yhtä arvokkaita ihmisiä kuin muutkin, vaikka ei pystytä sitä muille "todistamaan".

Vierailija
10/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana nykyistäkin ujompi. Se oli oikeasti jo rajoittavaa. En selviytynyt lukiossa saatika yläasteella esitelmistä kunnolla koska pelkäsin esiintymistä niin paljon. Kaikki kassalla asioinnit, soittamiset jonnekkin olivat ihan hirveää kidutusta. Muistan jopa tilanteen kun olin lukioaikana kuntosalilla ja tein etureisiä laitteessa. Nousin sarjojen välissä jaloittelemaan ja joku mies tuli kysymään, että olenko valmis. Menin aivan hämilleni, en saanut sanaa suustani ja sain mutistua jonkun epämääräisen joon,vaikken ollut valmis.

Nyt 25v ja paljon varmempi kuin aiemmin,mutta silti ujo. En jännitä enää soittamista tai asiointia jossain. En kuitenkaan usko, että pääsen ujoudestani koskaan täysin eroon.

Vierailija
11/11 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujot on ihania! Ei ujoudesta tarvitse päästä eroon. Iän myötä ujous muuttaa muotoaan ja jännittävät tilanteet on vähemmän jännittäviä + sitä oppii hyväksymään itsensä sellaisena kuin on.

Voit harjoitella pienin askelin kohtaamaan hankalalta tuntuvia tilanteita. Muista omat vahvuutesi ja arvosta niitä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi