Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä nainen 45-55-v! Kun/ jos menkkasi ovat loppuneet, niin onko

Vierailija
11.01.2019 |

se tapahtunut kertalaakista vai menkkojen epäsäännöllistymisen kautta? Itselläni ei mitään oireita, menkat 3 kk pois. Aiemmin tosi säännölliset. Ikää 48, en ole raskaana. Ehkä ihan lieviä hikiaaltoja joskus, mutta jos en tarkkailisi itseäni niin en huomaisi mitään. Eipä tässä taida mikään tarve olla lääkäriinkään mennä, kun ilmiselvästä asiasta kyse. Ei muita oireita. Voiko olla, että pääsee näin helpolla, tuskin...

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolen vuoden ajan oli epäsäännöllisyyttä ja sitten jäi kokonaan pois, kunnes vielä vuoden päästä oli yhdet. Ei mitään muita vaihdevuosioireita. Eli pääsin varsin helpolla.

Vierailija
2/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsnnöllistymisen kautta. Ekaks jäivät 2x vuodessa pois. Sitten olivat muutamia kuukausia pois ja lopuksi loppuivat kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäivät pois kertalaakista. Kuukuppi on laukussa mukana vanhasta tottumuksesta. Alapäästä ja silmistä on tulleet julmetun kuivia.

Vierailija
4/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne tuolloin vielä lopu?

T. Lapsen 42 ja 44 v iässä saanut, nyt 46

Vierailija
5/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla eivät vielä ole loppuneet, mutta menkkojen aiempi lyhyt kierto on lyhentynyt entisestään, mutta pari kertaa on sitten jäänyt kokonaan tulematta. Vielä ei ole muita oireita.

Vierailija
6/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tuolloin? 45-55v iässä? Miksipä eivät loppuisi?

Vierailija
7/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppuvat  keskimäärin 45-55-vuotiaana; keskimäärin 51-vuotiaana. Se on ns. normaali vaihteluväli, voi olla poikkeuksia vielä nuorempiin ja vanhempiin. Itselläni oli vielä 47 vuotiaana ihan säännölliset, ikinä ei ollut 3 päivää myöhästyneet koko elämän aikana ja niinpä vain loppui alle 50-vuotiaana.

Vierailija
8/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että loppuis viimeistään 51-vuotiaana. Lisää syöpäriskiä jos vuoto jatkuu keskimääräistä vanhemmaksi. Itse olen niin helvetin kyllästynyt tähän rumbaan ja megavuotoihin, että odotan vain koska loppuu. Nuorena oli hirveät kivut, ne loppui jossain vaiheessa, mutta sitten alkoi runsaat vuodot. Epäsäännölliset jo ovat joten kai ne jossain vaiheessa loppuu

Vierailija
9/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun äidilla 65 v on joku hormonilaastari. Luulin siis että loppuvat vasta tuolloin. Mutta googlailun asiaa ja totta, voivat alkaa jo nelikymppisenä, yleisimmin kai 55+.

Vierailija
10/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun äidilla 65 v on joku hormonilaastari. Luulin siis että loppuvat vasta tuolloin. Mutta googlailun asiaa ja totta, voivat alkaa jo nelikymppisenä, yleisimmin kai 55+.

Hassu, väität vielä, että äidilläs on menkatkin vielä :) Hormonilaastarin käyttö sinällään ei liity menkkojen poisjäämiseen. Vaan niihin hirviöoireisiin, joita vaihdevuodet saattavat joillekin aiheuttaa.

Vierailija
11/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko joku 20-v vai miten voit olla noin pihalla perusasioista. 65-v naisella ei ole kuukautisia, voi tulla ns. tyhjennysvuoto jos käyttää hormoneita, mutta ei se mikään kuukautisvuoto ole. Ja vaihdevuodet ei todellakaan ala keskimäärin 55-vuotiaana. Jo 40-vuotias alkaa pikkuhiljaa siirtyä ns. esivaihdevuosiin jolloin kierto lyhenee, siitä pikkuhiljaa pitenee ja epäsäännöllistyy ja loppuu 45-55-v vuotiaana. Viimeiset luonnolliset kuukautiset tulevat keskimäärin 51-vuotiaana.

Vierailija
12/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menossa tämä raivostuttava vaihe, jossa kierto on lyhentynyt ja vuoto ihan tolkutonta. En jaksaisi, täytän jo pian 49! Onko muilla kokemusta, kuinka kauan tämä lyhyemmän kierron ja tulvimisen vaihe kestää?

Vierailija
13/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen kuukautiskierto on lyhimmillään 42-vuotiaana ( terveyskirjasto). Tämä on jo selvä merkki siitä, että munasarjat ovat alkaneet ikääntyä ja hedelmällisyys laskee huomattavasti. 45-vuotiaista raskaaksi tulisi yrityksistä huolimatta enää 5 %. Silloin rapistuminen on jo hyvässä käynnissä. Kun niitä lapsia aletaan miettiä 42-vuotiaana, niin voi sitten tulla yllätyksenä se, ettei munasarjoissa enää juuri tapahdu mitään tai jos tapahtuu niin kypsyy liian nopeasti. Ja siihen viittaa juuri se, että kierto lyhenee verrattuna aiempaan.

Vierailija
14/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kestää nykyään  kunnon vuoto 8-9 päivää ja tulee noin 24 päivän välein. Muutaman kerran ollut sellanen pitkä kierto joka päättyy megavuotoon ja sitten taas tullut tämmönen lyhyt. Vm 1970

Vierailija
15/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kierto oli säännöllinen loppuun asti, sitten jäi kertalaakista pois 48-vuotiaana. ei muita vaihdevuosioireita, ehkä lievää hikoilua joinakin öinä, mutta siis tosiaan hyvin lievää.

Vierailija
16/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi olla kans lyhyet kierrot ja ihan järkyttävät tulvat. Desogestrel aloitettiin, menkat jäivät kokonaan pois. Hyvästi kärsimys!

Vierailija
17/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 44. Yksi ylipitkä kierto yli 50 päivää koettu. Sekin sattui niin, että emme käyttäneet kondomia, koska menkkojen piti alkaa seuraavana päivänä. Hieman hermoilin menkkoja odotellessa kun kierto oli 28 päivän sijasta 52 päivää!

Kondomia ei käytetty, kun halusin kokeilla paljaalla ja luotin kuukautiskiertooni. Eli juuri ennen menkkoja raskautuminen epätodennäköisintä. No, mies tuli heti. Ja minä en tuntenut mitään. Joten kondomi pysyy meillä käytössä jatkossakin.

Ylipainoa, liikun paljon, lapset alakouluikäisiä. Imetin nuorimmaista kaksi vuotta. Luulen, että nämäkin tekijät vaikuttavat siihen, että menkat tulevat vielä. Ei yöhikoilua.

Vierailija
18/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vaan, että loppuis viimeistään 51-vuotiaana. Lisää syöpäriskiä jos vuoto jatkuu keskimääräistä vanhemmaksi. Itse olen niin helvetin kyllästynyt tähän rumbaan ja megavuotoihin, että odotan vain koska loppuu. Nuorena oli hirveät kivut, ne loppui jossain vaiheessa, mutta sitten alkoi runsaat vuodot. Epäsäännölliset jo ovat joten kai ne jossain vaiheessa loppuu

Runsaat vuodot on merkki kohdun limakalvon liiallisesta paksunemisesta. Käy gynekologilla. Luultavasti suositellaan kohdunpoistoa, jos olet n. 45 v.

Vierailija
19/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi olla kans lyhyet kierrot ja ihan järkyttävät tulvat. Desogestrel aloitettiin, menkat jäivät kokonaan pois. Hyvästi kärsimys!

20pv välein tulviva täälläkin, voi kun jäisivät kohta pois. Olisi mukava rantalomaillakin rauhassa, nyt pitää olla tarkkana. 47v, yöhikoilua ja silloin tällöin päivähikoiluakin, mutta muuten ihan ok. 

Vierailija
20/31 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Ikä 44. Yksi ylipitkä kierto yli 50 päivää koettu. Sekin sattui niin, että emme käyttäneet kondomia, koska menkkojen piti alkaa seuraavana päivänä. Hieman hermoilin menkkoja odotellessa kun kierto oli 28 päivän sijasta 52 päivää!

Kondomia ei käytetty, kun halusin kokeilla paljaalla ja luotin kuukautiskiertooni. Eli juuri ennen menkkoja raskautuminen epätodennäköisintä. No, mies tuli heti. Ja minä en tuntenut mitään. Joten kondomi pysyy meillä käytössä jatkossakin.

Ylipainoa, liikun paljon, lapset alakouluikäisiä. Imetin nuorimmaista kaksi vuotta. Luulen, että nämäkin tekijät vaikuttavat siihen, että menkat tulevat vielä. Ei yöhikoilua.

Mä ymmärtäisin sun perustelut ihan hyvin, mikäli sulla olisi ikää 55v eikä 44v...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän