Vuokralla asuminen on ihan hullun touhua. Tajusin äsken.
Asut toisen omistamassa asunnossa, sun tehtävä on pitää asunnosta huolta, paijata sitä rakkaudella. Maksaa vuokraa siitä että asut siinä asunnossa ja pidät sen siistinä ja ilmoitat kaikista mahdollisista vioista vuokranantajalle.
Sitten vuokranantaja tulee korjailemaan asuntoa jos jotain korjattavaa löytyy ja saa nekin verovähennyksiin. Itse makselet kaikki jätetyhjennykset, likakaivon tyhjennykset, hankit kotivakuutuksen, hommaat polttopuut jne, etkä saa mihinkään vähennyksiin niitä.
Ja sinä vain hymyssä suin makselet sitä vuokraa, etkä hyödy siitä mitään. Sitten kuitenkin jossain vaiheessa joudut muuttamaan pois, kun vuokranantaja päättääkin myydä asunnon/antaa sen serkulle/siskolle/siskon lapselle/omalle lapselle/lapsenlapselle jne.
Eikä asuntoon saa tehdä mitään remppoja ite, esim tapettia vaihtaa vaan pitää olla toisen lupa. Kaikkeen pitää olla toisen lupa. Saat vaan asua ja hengittää.
Ja jos vaikka suihku hajoaa, ei ole takeita että vuokranantaja tulee sitä edes korjaamaan koska jos on niin laiska tai pihi tai muuten vaan v..ttumainen. Mistä näistä koskaan etukäteen tietää! Sitten joudut tappeleen siitä että se tulis korjaamaan ja jos ei tuu, niin joudut muuttaan pois.
Sitten muutat ja mitä jos seuraavaki vuokranantaja on samanlainen.
Jos asuntoon tehdään remonttia, vuokralainen maksaa sen vuokrassaan. Koska yleensä vuokraa nostetaan jos remppaa tehdään. Että v..tun kiva.
Vuokralainen on aina häviäjä tässä asiassa ja vuokranantaja voittaja.
Olen havahtunut vasta tajuamaan kunnolla, kuinka p...erseestä vuokralla asuminen on.
Asun itse vuokralla omakotitalossa. En pysty ostamaan omaa, koska olen köyhä ja työtön.
Kommentit (40)
Minusta vuokra-asuminen on ihan huippua. Asun isossa kaupungissa, uudessa kerrostalokolmiossa. Ei koskaan olisi varaa ostaa tätä kun lähtöhinta on joku 200 000e ylöspäin, mutta vuokra on ihan kohtuullinen, 800e/kk.
Jos jotain menee rikki, soitan vaan huoltoyhtiöön ja he tulee korjaamaan. Minun ei tarvitse huolehtia pihatöistä, vuosihuolloista taikka mistään remonteista. Ilmanvaihtosuodattimetkin tullaan vaihtamaan kahdesti vuodessa.
Ja jos haluan muuttaa niin olen vapaa muuttamaan koska tahansa. Nyt kun tulot on pienemmät saan tähän vieläpä asumistukea, eli ei tarvitse murehtia ja märehtiä esim. työttömyyttä ihan hirveästi.
Kämppä lämpiää kaukolämmöllä ja se on tosi halpaa, sähkölasku on joku 20e/kk jos sitäkään. Sähkönsiirto sitten vähän enemmän mutta sillehän me ei mitään voida, asuttiin missä vaan miten vaan.
Velkaa 0e. Säästän rahastoon.
Ei vuokralla asumisessa mitään järkeä ole kuin poikkeustapauksissa. Itsellä asumiskustannukset tippuivat kun muutin vuokralta omaan samatasoiseen asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokralla asumisessa mitään järkeä ole kuin poikkeustapauksissa. Itsellä asumiskustannukset tippuivat kun muutin vuokralta omaan samatasoiseen asuntoon.
sen asunnon hinnan voi sijoittaa muualle, jos asuu vuokralla.
Jaa. Mä taas haluan nimenomaan olla omistamatta seiniä joiden sisällä asun. On niin vaivatonta, kun jos vaikka jääkaappi hajoaa, soitan vaan huoltoyhtiöön. Voi myös muuttaa paikkakuntaa tai vaikka maata helposti, ei tarvi myydä omaa asuntoa ensin.
Tuo sun diili kyllä kuulostaa vähän huonolta, paljon huonommalta kuin meidän keskiverto-kerrostalovuokra-asujien osa. Ei täällä ole mitään tuommoisia jäteastioiden tai likakaivojen tyhjennysmaksuja yms. Ja kaikki mitä tarvii korjata kyllä korjataan, vain soitolla huoltoyhtiöön.
Itse en kyllä haluaisi yksityisellä vuokralla asua juuri tuosta syystä että se ihan vaan v*ttumainen tai pihi vuokranantaja, tai sellainen joka tosiaan tarvii asunnon yhtäkkiä vaikka kumminkaiman pojalle joka tulee asumaan paikkakunnalle, on ihan mahdollinen skenaario. Minä asun isolla vuokra-asuntoyhtiöllä joka hoitaa nämä asiat ammattimaisesti.
Mikset asu sit kerrostalossa jos nuo asiat vtuttaa? Siellä parempi palvelu korjaushommissa ja ei tarvitse maksaa kuin sovittu vuokra plus vesi. Älä valita jos haluat okt-ominaisuuksia asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan pk-seudun kalliimmilla alueilla ei oikein toimi. Useimmille samantasoinen asunto samalta alueelta on sellainen, ettei sitä pystyisi millään omaksi ostamaan, mikään pankki ei antaisi sellaisia jättilainoja ja kk-eräkin olisi liikaa. Vuokralla sen sijaan voi pystyä asumaan ihan kohtuu kk-maksulla tyyliin 800-1000 e/kk.
Elämä on.
Nykyiset nelikymppiset taitaa olla viimeisiä, jotka sai asuntolainan helposti ilman realivakuuksia.
Nykyisin pitää olla omarahoitusosuus tai realivakuus.
Käytännössä homma menee siihen että esimerkiksi vanhemmat takaa omalla omaisuudella lastensa asuntolainat. Jos vanhemmillasi ei ole omaisuutta, ei sitä tule sinullekkaan kertymään.
Jako omistaviina ja vuokraaviin on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä voi. Harva meistä mitään sijoituslainaa saa pankista ja vaikka saisikin niin jossain on kuitenkin asuttava niin tulisi liian isot kustannukset. Nyt tulee säästettyä samalla kun asuu siinä osakkeessa.
Vuokralla asumisessa on järkeä jos tietää asunnon olevan tilapäinen. Esim opiskelukämppä. Mutta pidemmän päälle asunto kannattaa ostaa omaksi. Itse ostin reilun 100t€ asunnon ja lyhennän lainaa 700€/kk. Alussa korkoa tästä meni noin 350€ ja toiset 350€/kk "maksoin itselleni" Nyt kun lainaa on vähän jäljellä, niin maksan korkoa muutaman kympin ja loput toisesta taskusta toiseen. Tämä koron osuus on kuin vuokra, eli se menee jollekkin muulle. Keskimääräinen korko (=vuokra) koko lyhennyksen ajalta on ehkä 150€/kk. Tällä hinnalla ei saa mitään vuokrakämppää. Toki mahdolliset remontit yms menee omasta pussista.
Olen minäkin miettinyt, miksi ottaisin lainaa yli 200 000 euroa asuakseni samanlaisessa kämpässä, kuin missä nyt asun huolettomasti vuokralla. Sijoitan nyt syntyvät säästöt. En tarvitse edes autoa, koska asun kaupungissa. Lapsia ei ole, joten voin käyttää rahani mihin lystään, ne eivät ole asunnossa ja isossa lainassa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin miettinyt, miksi ottaisin lainaa yli 200 000 euroa asuakseni samanlaisessa kämpässä, kuin missä nyt asun huolettomasti vuokralla. Sijoitan nyt syntyvät säästöt. En tarvitse edes autoa, koska asun kaupungissa. Lapsia ei ole, joten voin käyttää rahani mihin lystään, ne eivät ole asunnossa ja isossa lainassa kiinni.
En ymmärrä miten saat säästöä? Kerro? Jos otat lainaa tuon 200t€, niin voit lyhentää sitä nykyisen vuokrasi verran. Eli rahaa jää käteen ihan saman verran kuin nyt. Mutta sillä erotuksella että kämppä on koko ajan enemmän ja enemmän sinun omasi. Vähän kuin pistäisit rahaa säästöön. Voit milloin tahansa nostaa rahasi, eli myydä asunnon. Häviät suurin piirtein vain maksamasi koron, joka on taatusti pienempi kuin nykyinen vuokrasi.
Kunhan tuleva lama lyö ennennäkemättömänä päälle ja pankkeja kaatuu ympäri maailman niin minkäverran luulette asuntojen hinnan putoavan, 10% tai ehkä 20% ?
Minä uskon että jopa 90%, ja tuo ei ole utopiaa jos on vähänkin seurannut taloustietäjien lausuntoja ympäri maailman (ei näitä kotimaisia kommunisti ”tietäjiä”) niin tuo kauhusenaario ei ole välttämättä edes kaukana.
No oma asunto on juuri myyty ja nyt menemme vuokra-asuntoon ja siitä saadut vähät rahat sijoitetaan aivan muualle kuin kiinteään omaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinhakan moni sijoittaa... ei juuri kukaan. Ja syy on sama kuin miksi ei osteta omaa. Eli ei saada vuokranmaksun ja muiden kulujen jälkeen säästettyä käsirahaa. Itse lyhennyshän luultavasti onnistuisi, mutta kun vuokranmaksun kanssa pitäisi maksaa toista "vuokraa" käsirahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikset asu sit kerrostalossa jos nuo asiat vtuttaa? Siellä parempi palvelu korjaushommissa ja ei tarvitse maksaa kuin sovittu vuokra plus vesi. Älä valita jos haluat okt-ominaisuuksia asumiseen.
Ehkä ap asuu malla, jossa ei juuri ole kerrostaloja? Tai jos on, niissä asuvat kylän juopot. Tai jos on isoja koiria, joiden luulee tarvitsevan asumista omakotitalossa (vaikkei näin ole).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin "sijoitettiin" pankin ohjeiden mukaan ja nyt on alle puolet jäljellä rahoista. Kyllä kannatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että av:lla kaikki tienaat vähintään 5 000 €/kk ja lisäksi osakesalkku tahkoaa rahaa kuin sampo kultaa aikoinaan. Todellisuudessa harvalla on kuitenkin varaa vuokranmaksun lisäksi kerryttää asunnonhinnan verran rahaa sijoitettavaksi muualle.
Ai jaaha, en minä ainakaan mistään jätetyhjennyksistä ja korjauksista itse maksa sentiiäkään. Kaiken maksaa vuokranantaja. Minä maksan vain sen vuokran, jopa vesi kuuluu siihen.
Erittäin mukava tapa asua minusta ja halvin.
Paljon enemmänhän se maksaa että asuu omistaa asunnon tai töllin jossa asuu. Joko maksaa yhtiövastiketta tai velkaa, siihen päälle itse aivan kaiken. Se se vasta kallista ja suoraansanoen turhaa on. Hyvässä lykyssä et koskaan saa sitä myytyä jos haluat muuttaa, ja vaikka saisit, mihin se raha menee, no siihen kun ostat uuden kodin ja maksat taas kaikesta itse ja teet kaiken itse.
Kaikki asuminen maksaa, vuokralla pääsee helpoimmalla ja halvimmalla.
Hyödythän. Se on kotisi.