Vuokralla asuminen on ihan hullun touhua. Tajusin äsken.
Asut toisen omistamassa asunnossa, sun tehtävä on pitää asunnosta huolta, paijata sitä rakkaudella. Maksaa vuokraa siitä että asut siinä asunnossa ja pidät sen siistinä ja ilmoitat kaikista mahdollisista vioista vuokranantajalle.
Sitten vuokranantaja tulee korjailemaan asuntoa jos jotain korjattavaa löytyy ja saa nekin verovähennyksiin. Itse makselet kaikki jätetyhjennykset, likakaivon tyhjennykset, hankit kotivakuutuksen, hommaat polttopuut jne, etkä saa mihinkään vähennyksiin niitä.
Ja sinä vain hymyssä suin makselet sitä vuokraa, etkä hyödy siitä mitään. Sitten kuitenkin jossain vaiheessa joudut muuttamaan pois, kun vuokranantaja päättääkin myydä asunnon/antaa sen serkulle/siskolle/siskon lapselle/omalle lapselle/lapsenlapselle jne.
Eikä asuntoon saa tehdä mitään remppoja ite, esim tapettia vaihtaa vaan pitää olla toisen lupa. Kaikkeen pitää olla toisen lupa. Saat vaan asua ja hengittää.
Ja jos vaikka suihku hajoaa, ei ole takeita että vuokranantaja tulee sitä edes korjaamaan koska jos on niin laiska tai pihi tai muuten vaan v..ttumainen. Mistä näistä koskaan etukäteen tietää! Sitten joudut tappeleen siitä että se tulis korjaamaan ja jos ei tuu, niin joudut muuttaan pois.
Sitten muutat ja mitä jos seuraavaki vuokranantaja on samanlainen.
Jos asuntoon tehdään remonttia, vuokralainen maksaa sen vuokrassaan. Koska yleensä vuokraa nostetaan jos remppaa tehdään. Että v..tun kiva.
Vuokralainen on aina häviäjä tässä asiassa ja vuokranantaja voittaja.
Olen havahtunut vasta tajuamaan kunnolla, kuinka p...erseestä vuokralla asuminen on.
Asun itse vuokralla omakotitalossa. En pysty ostamaan omaa, koska olen köyhä ja työtön.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokralla asumisessa mitään järkeä ole kuin poikkeustapauksissa. Itsellä asumiskustannukset tippuivat kun muutin vuokralta omaan samatasoiseen asuntoon.
Pötyä. Missä olet oikein asunut.
Kohta hajoaa vessa tai keittiö, niin siinäpä makselet omasta pussistasi.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaaha, en minä ainakaan mistään jätetyhjennyksistä ja korjauksista itse maksa sentiiäkään. Kaiken maksaa vuokranantaja. Minä maksan vain sen vuokran, jopa vesi kuuluu siihen.
Erittäin mukava tapa asua minusta ja halvin.Paljon enemmänhän se maksaa että asuu omistaa asunnon tai töllin jossa asuu. Joko maksaa yhtiövastiketta tai velkaa, siihen päälle itse aivan kaiken. Se se vasta kallista ja suoraansanoen turhaa on. Hyvässä lykyssä et koskaan saa sitä myytyä jos haluat muuttaa, ja vaikka saisit, mihin se raha menee, no siihen kun ostat uuden kodin ja maksat taas kaikesta itse ja teet kaiken itse.
Kaikki asuminen maksaa, vuokralla pääsee helpoimmalla ja halvimmalla.
Juuri näin.
Jotenkin aina huvittaa kun velalliset omistusasujat ajattelee jotenkin säästävänsä ja hyötyvänsä, kun maksavat pankille sitä asuntoa/taloa. Eihän siinä niin käy koskaan, kukaan ei hyödy.
Tässä Ylen juttu vuokra- ja omistusasumisen hintaeroista. Mukana myös laskuri, jolla voi omia vaihtoehtojaan punnita. https://yle.fi/uutiset/3-7418189
Oikeasti, kuka tahansa järkevä ymmärtää, että harkitusti hankittu omistusasunto on se järkevämpi vaihtoehto. Asuntolainan kun ottaa sillä idealla, että se maksetaan järkevässä ajassa takaisin, asunnon muut kulut ovat ennakoidut ja asunto on riittävän hyvällä sijainnilla, riskit ovat lopulta aika pienet. Toki maailma voi muuttua radikaalisti, mutta ei kaikkia päätöksiä voi tehdä sillä ajatuksella, ettei varallisuuden kartoittamisessa ole järkeä, koska maailmantalous romahtaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on.
Nykyiset nelikymppiset taitaa olla viimeisiä, jotka sai asuntolainan helposti ilman realivakuuksia.
Nykyisin pitää olla omarahoitusosuus tai realivakuus.
Käytännössä homma menee siihen että esimerkiksi vanhemmat takaa omalla omaisuudella lastensa asuntolainat. Jos vanhemmillasi ei ole omaisuutta, ei sitä tule sinullekkaan kertymään.
Jako omistaviina ja vuokraaviin on tehty.
Itse säästin omarahoituksen noin 35 000€ muutamassa vuodessa ja ostin asunnon ilman kenenkään takausta. Vanhempani ovat aina asuneet vuokralla, mutta näköjään minua ei ole tuomittu ikiköyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin miettinyt, miksi ottaisin lainaa yli 200 000 euroa asuakseni samanlaisessa kämpässä, kuin missä nyt asun huolettomasti vuokralla. Sijoitan nyt syntyvät säästöt. En tarvitse edes autoa, koska asun kaupungissa. Lapsia ei ole, joten voin käyttää rahani mihin lystään, ne eivät ole asunnossa ja isossa lainassa kiinni.
En ymmärrä miten saat säästöä? Kerro? Jos otat lainaa tuon 200t€, niin voit lyhentää sitä nykyisen vuokrasi verran. Eli rahaa jää käteen ihan saman verran kuin nyt. Mutta sillä erotuksella että kämppä on koko ajan enemmän ja enemmän sinun omasi. Vähän kuin pistäisit rahaa säästöön. Voit milloin tahansa nostaa rahasi, eli myydä asunnon. Häviät suurin piirtein vain maksamasi koron, joka on taatusti pienempi kuin nykyinen vuokrasi.
Jos lyhentäisin nykyisellä vuokrasummalla lainaa, en saisi maksettua sitä todennäköisesti koko elinaikanani pois. Nyt kuukaudessa jää säästöön lainanlyhennyksen ja vuokran välinen erotus. Sijoituksiin menee nyt n. 300 euora kuukaudessa. Jos lyhentäisin lainaa, säästöjä ei kertyisi lainkaan. Täällä (pk-seudulla) omistusasunnot ovat aivan järjettömissä hinnoissa. Muualla tilanne on tietysti toinen.
Minä asun perheineni omakotitalossa vuokralla, enkä kyllä vaihtaisi tätä pois. On ihanaa, kun jos joku hajoaa, ei ole minun murheeni, vaan vuokranantajan. Toki sitten olisi eri asia, jos olisi hankala vuokranantaja, mutta onneksi meillä on hyvä sellainen. Suomessa onneksi vuokralaisella on aika hyvät lähtökohdat valittaa ja vaatia, jos vuokranantaja yrittää luistaa vastuustaan.
Meilläkin oli kuitenkin kerran aivan kamala vuokranantaja, joka yhtäkkiä vain ajoi pihaan, mitään ilmoittamatta. Välillä jopa monta kertaa viikossa.
Hän halusi aina ilmoittamatta tulla tarkistamaan asuntoa, muutamia kertoja päästettiinkin, kunnes alkoi ärsyttää niin paljon, että ei päästetty. Tuli joskus aamulla kuudelta pihaan mitään ilmoittamatta ja hakkasi ovea, joka tietysti oli lukossa. Kun ei noustu avaamaan, koputteli kaikki ikkunat läpi, tunnin verran siellä ulkona koputteli ja huuteli, yritti soittaa jne. Mitään oikeaa asiaa ei koskaan hänellä ollut, tuli vain nuuskimaan.
Kerran säikähdin, kun en ollut huomannut hänen tulleen pihaan ja kun katsoin ikkunasta, näin jonkun heilumassa puutarhassamme. Siellä hän laitteli kukkasia, kun oli ostanut ja niin kivan näköisiä oli. Ihan hirviö akka, mutta oma moka kun meni vuokralle sukulaiselle. Tuo kyllä hiukan rauhoittui, kun mies siitä sanoi aika ärhäkästi, muttei kokonaan loppunut, ei vaikka vedottiin vuokralaisen oikeuksiin. Vuoden verran sitä jaksoi, mutta sitten muutettiin pois.
Kai tuo riippuu elämäntilanteestakin hieman. Miksi minä ostaisin asunnon juuri nyt kun en tiedä varmaksi onko minulla töitä (, jonka palkalla lyhentää velkaa) vuoden tai kahden päästä. Miksi ostaisin asunnon tästä paikasta, josta ei ole mitään takeita, että asuntoa myydessäni saisin edes omani pois? (Ei me kaikki asuta huippusijainnilla olevalla seudulla, jonne on jatkuvasti tulijoita Miksi ostaisin asunnon, kun en tarvitse kovin kummosita asuntoa omiin tarpeisiini, kun perhettä saati kumppania minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vuokralla asumisessa mitään järkeä ole kuin poikkeustapauksissa. Itsellä asumiskustannukset tippuivat kun muutin vuokralta omaan samatasoiseen asuntoon.
Kyllä se mahdollinen vessan hajoaminen on mukana siinä vuokrassa.
Veljene ostelee pankkilainalla sijoitusasuntoja. Yksiöitä ja kaksioita. Tarkistaa aina ettei tulossa ole putki tai julkisivu remontteja. Vuokra on sellainen että riittää lainan lyhennykseen+yhtiövastikkeeseen ja tilille jää vielä pari kymppiä. Pääoman tuotto on noin 7%. Ei kukaan vuokranantaja sitä tappiolla tee.
Joten miksi ihmeessä luulette vuokran olevan halvempaa kuin oman asunnon hankinta?
Kyllä se on hullua, mutta pätkätyöhelvetissä ei ole oikein vaihtoehtoa. Vaikka nyt on muka nousukauden huippu käsillä, on valtaisa joukko suomalaisia työttömänä, pätkätöissä tai palkattomassa työharjoittelussa. Heidän kaikkien tilanne on vaikea ja useimpien tulevaisuus synkkä.
Mitä taas ostamisen mielekkyyteen tulee, pitää hankinnassa olla äärimmäisen tarkka sijainnin kanssa. Kuolevalle teollisuuspaikkakunnalle rakennettu omakotitalo tai mamu-valtaiseksi muuttuvasta lähiöstä hankittu asunto-osake tuppaavat olemaan varmoja keinoja menettää rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen pussista luulet maksujen menevän vuokra-asunnossa? Aivan, vuokralaiseltahan se veloitetaan. Yleensä vuokranantaja huomioi nämä ennakkoon ja määrittelee vuokran sen suuruiseksi, että mahdollisesti joskus eteen tulevat remontit ja korjaukset saadaan vuokratuotoista maksettua. Omassa asunnossa nämä lankeavat maksettavaksi vasta siinä vaiheessa, jos vahinko todella tapahtuu. Normaalilla asukkaalla tuskin kokonaiset vessat tai keittiöt tuosta noin hajoavatkaan...
Vierailija kirjoitti:
Elämä on.
Nykyiset nelikymppiset taitaa olla viimeisiä, jotka sai asuntolainan helposti ilman realivakuuksia.
Käytännössä homma menee siihen että esimerkiksi vanhemmat takaa omalla omaisuudella lastensa asuntolainat. Jos vanhemmillasi ei ole omaisuutta, ei sitä tule sinullekkaan kertymään.
Väärin. Vielä 80-luvun puoleen väliin saakka omarahoitusosuus oli 30% asunnon hinnasta. Ja laina-aika oli sama mikä oli omarahoituksen säästöaika. Korko 12-15%, asunnon vakuusarvo oli 60-70% ja lopulle henkilötakaus, usein koko lainasummalle tai realivakuus.
Nykyiset "ystävälliset" lainaehdot ovat tulleet vasta 2000-luvulla.
Näinhän se on, mutta mikäs teet jos ei ole puolisoa ja tulot on pienet. Lainaa ei tipu.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaaha, en minä ainakaan mistään jätetyhjennyksistä ja korjauksista itse maksa sentiiäkään. Kaiken maksaa vuokranantaja. Minä maksan vain sen vuokran, jopa vesi kuuluu siihen.
Erittäin mukava tapa asua minusta ja halvin.Paljon enemmänhän se maksaa että asuu omistaa asunnon tai töllin jossa asuu. Joko maksaa yhtiövastiketta tai velkaa, siihen päälle itse aivan kaiken. Se se vasta kallista ja suoraansanoen turhaa on. Hyvässä lykyssä et koskaan saa sitä myytyä jos haluat muuttaa, ja vaikka saisit, mihin se raha menee, no siihen kun ostat uuden kodin ja maksat taas kaikesta itse ja teet kaiken itse.
Kaikki asuminen maksaa, vuokralla pääsee helpoimmalla ja halvimmalla.
No mutta kun et pääse. Tosin ymmärrän, että luultavasti elät tulonsiirroilla niin sitten tietenkin se vuokralla asuminen on halvempaa. Meilleitse vuokramme maksaville se on aika helppoa valinta ottaako 800-1000e vuokran vai saman verran lyhennyksiä ja vastikkeita kuukauessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen pussista luulet maksujen menevän vuokra-asunnossa? Aivan, vuokralaiseltahan se veloitetaan. Yleensä vuokranantaja huomioi nämä ennakkoon ja määrittelee vuokran sen suuruiseksi, että mahdollisesti joskus eteen tulevat remontit ja korjaukset saadaan vuokratuotoista maksettua. Omassa asunnossa nämä lankeavat maksettavaksi vasta siinä vaiheessa, jos vahinko todella tapahtuu. Normaalilla asukkaalla tuskin kokonaiset vessat tai keittiöt tuosta noin hajoavatkaan...
Mistä näin hyviä vuokralaisia löytäisi, jotka maksavat rempat ennakkoon?
Tilastojen ja oman kodin kokemukseni mukaan asuntosijoittamisen tuotto on n. 3-5% paikkakunnasta riippuen, jos velaton huoneisto.
Ja nykyään yhä harvempi sijoittaa enää asuntoon, vaan tuottavampaa on sijoittaa metsään, maapohjaan jne. kun vapaita asuntoja on paljon ja jopa kuukausia tyhjillään, kun on vuokralaisen markkinat ja valtio tukee halpakorkoisia lainoja vuokra-asuntotuotantoon.
Monelle vuokra-asuminen on halpaa siksi, että saavat asumistukea. Ei siinä sen kummempaa magiaa ole.
Voisin minäkin ostaa oman, jos
- tietäisin onko minulla enää parin vuoden kuluttua töitä
- tietäisin haluanko parin vuoden kuluttua enää asua täällä vai joudunko muuttamaan töiden perässä muualle
- saisin vuokran hinnalla maksettua sen kuuluisan lainan ja vastikkeen samanlaisesta asunnosta samalta alueelta, kuten kaikki hehkuttajat
Vaikka jättäisin kaksi ekaa huomiotta, oman ostaminen samoilla asumiskuluilla tarkoittaisi että kouluarvosanalla ysin lähiöstä pitäisi muuttaa kutosen lähiöön. Nykyiselle alueelle en missään nimessa saisi edes tarpeeksi lainaa. Ja on ihan tavallinen kaksio tavallisessa, turvallisessa nukkumalähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan tuleva lama lyö ennennäkemättömänä päälle ja pankkeja kaatuu ympäri maailman niin minkäverran luulette asuntojen hinnan putoavan, 10% tai ehkä 20% ?
Minä uskon että jopa 90%, ja tuo ei ole utopiaa jos on vähänkin seurannut taloustietäjien lausuntoja ympäri maailman (ei näitä kotimaisia kommunisti ”tietäjiä”) niin tuo kauhusenaario ei ole välttämättä edes kaukana.
No oma asunto on juuri myyty ja nyt menemme vuokra-asuntoon ja siitä saadut vähät rahat sijoitetaan aivan muualle kuin kiinteään omaisuuteen.
Kun joskus ammoisina aikoina ensimmäisiä kertoja kävin jollain netin keskustelupalstalla, oli siellä jo silloin se ihmistyyppi, joka mainosti vuokra-asumista juuri tulevalla hintaromahduksella. No, ei ole vieläkään tullut ja tuskin tulee kovin suurena kasvukeskuksiin, jollei tule poikkeuksellisen syvä lama. Haja-asutusalueilla hinnat varmasti laskevat, jossain paljonkin. Jos olisin silloin jäänyt vuokralle, maksaisin vuokraa edelleen verrattuna siihen että nyt on liki velaton okt alueella jonka talouskasvu on voimakasta.
Näyttää monella tuo omistusasunto muuttuvan rasitteeksi siinä vaiheessa, kun se on saatu maksettua. Tuollaiseen uutena ostettuun taloon kun tulee kaikki mahdolliset remontit 20 - 30 vuoden ikäisenä. Esim. putkiremontti, katon uusiminen, julkisivuremontti, lämmitysjärjestelmän uusiminen ym. Näihin sitten uppoaa helposti enemmän rahaa, mitä koko asunto on uutena maksanut.
Olen muutaman tällaisen tapauksen nähnyt, kun eläkeiän kynnyksellä ei ole varaa remontteja lähteä tekemään ja edessä on asunnon myynti ja muutto vuokralle vanhuuden päiviksi. Tai sitten otetaan taas uutta velkaa ja kituutetaan senttejä laskien loppuikä. Ja lisäksi tiedän miten helposti nykyään joutuu myös hometalon uhriksi ja menettää koko omaisuutensa siinä. Mitään riskitöntä vaurastumista ei oman asunnon osto tarjoa. Mutta toki kasvukeskuksissa oman osto on kannattavaa, jos säästää samalla ison summan remonttirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on.
Höpö höpö. Me ollaan 28-vuotiaana keskituloisia jotka oli vielä 3-4 vuotta taaksepäin opiskelijoita. Ostettiin juuri toinen asuntomme ja ensimmäisellä ei varsinaisesti voittoa tehty. Molemmat lainat nostettu aikana jolloin on ollut nämä vähintään nämä 10 % omarahoitusosuus säädökset (1.7.2016 jälkeen). Uusimpaan asuntoon oli 15 %
Pääpointti on pitkäjänteinen säästäminen asuntoa varten. Jotenkin tuntuu että ihmiset vain yhtäkkiä päättävät että haluavat juuri nyt heti ostaa oman. Kyllä me tiedettiin jo nuorena että joku päivä tahdotaan asua omassa niin aloitettiin säännöllinen asp-säästäminen jo 23-vuotiaana ja kesätyörahoja sinne pääasiassa säästettiin.
Kyllä pärjää ilman vanhempien avustusta jos vain on katse tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen. Jos me pystyttiin ilman vanhempien apua tähän ihan tavallisina pulliaisina niin pystyy muutkin.
Omistusasuminen se vasta turhaa, kallista ja hankalaa on.