Miten saan passin jos passin saamiseksi vaaditaan passi?
Ajokortti ei enää 2019 kelpaa todisteeksi että sä olet sä etkä korbatsovin kaksoisagentti.
Poliisin sivuilta:
"Sinun on todistettava noudon yhteydessä henkilöllisyytesi passilla tai henkilökortilla. Myös alle vuosi sitten vanhaksi mennyt passi tai henkilökortti käy, jos sinut tunnistaa ongelmitta sen kuvasta. Huomaa! 1.1.2019 alkaen ajokorttia ei voi enää käyttää tunnistusasiakirjana passia ja henkilökorttia noudettaessa."
Milläs sitä sitten todistaa, kun ei ole alle vuoden vanhaa passia tai henkilökorttia?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Passin toimitus
Tavallinen passi toimitetaan suljetussa kirjekuoressa valitsemaasi Matkahuollon tai sen alihankkijan toimipisteeseen. Saat ilmoituksen, kun passi on noudettavissa. Ilmoitus sisältää lähetystunnuksen. Valmista passiasi noutaessasi sinun on todistettava henkilöllisyytesi ja esitettävä lähetystunnus. Henkilöllisyys todistetaan Suomen viranomaisten myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Jos sinulle ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia, vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt suomalainen passi tai henkilökortti kelpaavat myös, ellei sinulle toisin ilmoiteta.
1.1.2019 alkaen ajokortti ei kelpaa henkilöllisyyden osoittamiseen passia noudettaessa.
Voit myös valtuuttaa toisen henkilön noutamaan valmiin passisi, mutta häneen sovelletaan tiukempia tunnistussääntöjä: hänellä on aina oltava voimassa oleva passi tai voimassa oleva henkilökortti. Vanhaksi mennyt passi tai henkilökortti ei kelpaa. Huoltaja ei tarvitse valtakirjaa noutaessaan alaikäisen lapsensa passin."
Miksi kopioit aloituksen??? Et lisännyt mitään uutta tietoa???
No, lisäsitkö sinä? Oma viestisi on ketjun turhin, vielä turhempi kuin tämä minun.
Tänään käytiin puolison kanssa poliisilaitoksella täydentämässä passihakemuksia. Kyseinen henkilö teki meille molemmille monia henkilöllisyyttä varmentavia kysymyksiä. Meidän molempien vanhat passit ovat vanhentuneet jo aikapäiviä sitten (vuosina 2015 ja 2017).
Uuden passin saa siis haettua samaiselta poliisilaitokselta, jossa sinut on kerran jo tunnistettu, koska voimassaolevaa henkilökorttia ei kerran ole. Minä voin valtuuttaa puolisoni hakemaan sen puolestani samalla kun hän hakee omansa. Ei siis voi hakea R-kioskilta, jossa jokin voimassaoleva läpyskä pitäisi olla mukana.
Onhan tuossa oma vaivansa hakea se jälleen kerran sieltä poliisilaitokselta, mutta siellä sinut on kerran tunnistettu niin nouto myös sieltä. Kaipa joku katsoo uuden passin kuvan ja vertaa sitä hakijan naamatauluun?
Tässä keskustelussa (jossa itse ongelmaan on tullut jo ratkaisu) tuottaa hämmennystä suomen kielen hakea-verbi, jolla on erilaisia merkityksia.
Hakea passia = anoa
Hakea passi = noutaa.
Kannattaa valita sellaisia sanoja ja ilmauksia, jotka ovat yksiselitteisiä.
Joutuu käymään poliisiasemalla. Jos vanhaksi mennyt passi tallessa, ota mukaan.
Minulla oli vain vanha pahvinen ajokortti, kun hain itselleni henkilötodistusta. Passikin oli mennyt kymmenen vuotta aiemmin vanhaksi. Kävin valokuvaamossa ja tein sitten netissä hakemuksen. Siinä tuli tieto, että minun täytyy käydä tunnistautumassa poliisilaitoksella. Varasin siis ajan. Virkailija kysyi muutaman kysymyksen tunnistamista varten. Henkilökortin hakupaikaksi hän ehdotti uutta käyntiä poliisiasemalla ja sehän sopi minulle. Kun sain tekstiviestin hlökortin saapumisesta, menin poliisilaitokselle hakemaan kortin. Näin tein viime syksynä.