Siskollekkin alkoholia?
Eli olen siis kahden tytön äiti. Sanotaan vaikka "Veeraksi" ja "Venlaksi". Veera syntynyt tammikuussa 2001 ja Venla joulukuussa 2001. Siis sisarukset samana vuonna, ei kaksoset. Tämä ei siis ollut aikanaan mikään toivottu tilanne, mutta onnellisia ollaan kuitenkin.
Pieniä kun tytöt oli niin järjestettiin yhteissynttärit siksi, että Veera halusi kaikkien tietävän että he eivät ole kaksoset. Esimerkkinä "Tervetuloa tyttöjen 8v ja 9v synttäreille!". Ala-asteikäisenä Veeraa ärsytti jos sisko matki tai heitä luultiin kaksosiksi. Aina siis ovat olleet samalla luokalla yms. (ei laitettu nuorempaan myöhemmin kouluun) ja hyvä niin. Oli helppoa yhdessä heidän läksyt tehdä ja muuta. Ei ollu samat kaverit ja erit mielenkiinnonkohteet.
Muutto tuli eteen kun tytöt meni seiskalle. Muutettiin siis useamman sadan kilometrin päähän töiden ja vaihtelun vuoksi. Oli se iso askel tytöille, mutta silti he oli innoissaan. Vanhoissa piireissä kun oli jotain "tyttödraamaa" aina. Seiska sitten alkoi ja tytöt vietti ekat viikot/kuukaudet kahdestaan kun ei uusia "bestiksiä" heti löytynyt. Silloin alkoi se että ollaan samiksia ja muuta. Samat mielenkiinnon kohteet yms yms. Heitä moni luulee edelleen kaksosiksi ja enää se ei vissiin Veeraakaan haittaa. Melkein vuoden ikäero tytöillä alkoi sillon kutosen-seiskan tasoittua, kun silloin pienempänä meillä oli ihan että oli isosiskon velvollisuus (tyttö halusi etuoikeuksia, kun hänhän oli ja on edelleen se isosisko). Enää ei huomaa ulkoisesti eikä henkinen kypsyys ole eritasoinen.
Nykyään on yhteiset kaverit, harrastukset, huone, mielenkiinnonkohteet... voisin luulla kaksosiksi jos en tuntisi. Ja ei ole yläasteen jälkeen ollut meillä mitään että "tee tätä ja tota olethan vanhempi" "pitäs näyttää esimerkkiä pikkusiskolle" tai muuta sellaista.
ASIAAN
Veera täyttää n. viikon päästä 18 ja luvan olen antanut että voivat täällä alkoholia juoda kunhan ei tule tuntemattia ja homma pysyy hanskassa. Luotto tyttöön on kyllä ihan 100%. Ongelma on se, että tyttöjen kaverit on yhteiset ja tosiaan monta vuotta olen itsekin toisinaan heitä kaksosina pitänyt. Eli samat säännöt... mites nyt, kun Venla täytti vasta 17? Venlakin on tietysti siskonsa juhlissa, parhaita kavereita kun ovat. (Tyttöjen yhteiset kaverit yli 18, suurin osa 00 ja 1 jo 1.1 täyttänyt 18) Miten voin kieltää Venlaa juomasta? Vai olenko täysin epäonnistunut äiti jos annan Venlalle luvan juoda?
Olikohan nyt kasilla vai ysillä, Venla oli joissakin juhlissa vetänyt pään täyteen tuli aivan humalassa kotiin. Sen jälkeen ei oo sama touhu jatkunu ja Veera ei tietääkseni ole ikinä itseään samaan kuntoon vetänyt. Jos olisi vain 1 lapsi, olisi selvää että kännääminen on ok vasta, kun on 18!
Auttakaa minua, miten teen oikean päätöksen? Minun ja Venlan keskeiset välit tämän jupakan takia jo vähän muuttunu. Tästä kun on kinattu jo usiampi viikko. Tunteet vai järki?
T. epätoivoinen äiti
Kommentit (20)
Voisin kuvitella, että veera haluaa lähteä illan päätteeksi baariin, minne venla ei luonnollisesti vielä pääse. Jos tilanne on tämä, antaisin venlan olla mukana etkojuhlissa ja juoda boolia, tai jotain mietoa siideriä, mitä on tarjolla. Hassu tilanne kaiken kaikkiaan.
Ei kaikista, jos juo kohtuudella. Veeran koen juovan ihan sivistyneesti, Venlalla se homma lähtee hanskasta todennäköisemmin. -ap
Siististi luotettavien kavereiden kanssa kotona, niin antaisin siskonkin juoda muutaman.
Niin kauan kun asutaan kotona ei alkoholin litkimisestä tarvitse edes keskustella.
Niin, se olisikin varmaan se tilanne että jää Venla sitten yksin kotiin. Voi kamala tätä tilannetta D: -ap
Jos keskenään pitävät synttärit kotona, niin antaisin. Jos tulee kavereita, niin en antaisi
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun asutaan kotona ei alkoholin litkimisestä tarvitse edes keskustella.
Niin se minun järkikin sanoo. -ap
Eli Venlakin haluaisi juoda..... ? Minä antaisin, jos tietäisin sen olevan ”pientä” viinin tai siideri litkimistä. Keskustelisin molempien kanssa, että mitä määrää he itse ajattelivat. Jotta siis tietäisin missä mennään. Ja toki tulisin itse kotiin sellaiseen kellonaikaan, että kaverit ovat vielä siellä/juuri poistumassa, jotta näkisin heidän kunnon. Ja alle 18v kavereille ei tietenkään voi antaa lupaa ottaa edes muutamaa.....
Joo joo, kivittäkää vaan.......
Vierailija kirjoitti:
Jos keskenään pitävät synttärit kotona, niin antaisin. Jos tulee kavereita, niin en antaisi
Pitkäaikaisia kavereita siis tulossa 4. Luotto kyllä on heihinkin, mutta ei paljoa, kun en heitä sen paremmin tunne. -ap
Mieti linjasi myös vähän synttäreitä pidemmälle, koska sama kysymys tulee toistuvasti vastaan siihen asti kun toinenkin täyttää 18. Onko sinulle jatkossa ok jos 17-vuotias juo alkoholia?
Vierailija kirjoitti:
Eli Venlakin haluaisi juoda..... ? Minä antaisin, jos tietäisin sen olevan ”pientä” viinin tai siideri litkimistä. Keskustelisin molempien kanssa, että mitä määrää he itse ajattelivat. Jotta siis tietäisin missä mennään. Ja toki tulisin itse kotiin sellaiseen kellonaikaan, että kaverit ovat vielä siellä/juuri poistumassa, jotta näkisin heidän kunnon. Ja alle 18v kavereille ei tietenkään voi antaa lupaa ottaa edes muutamaa.....
Joo joo, kivittäkää vaan.......
Tämä oli kyllä hyvä idea, mutta viitsiikö kotiin tulla kesken kaiken...? No, pitää illalla porista jos kävisi tämä. Toisaalta jos esimerkiksi Venlalle ei sovi että äiti tuntee juhliin, niin pistää kyllä miettimään... Selvää on se että jos Venla juo, niin se on max. 3-4 siideriä, mitään kännikännejä ei 17v meillä vedä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Mieti linjasi myös vähän synttäreitä pidemmälle, koska sama kysymys tulee toistuvasti vastaan siihen asti kun toinenkin täyttää 18. Onko sinulle jatkossa ok jos 17-vuotias juo alkoholia?
En halua olla äiti, joka tunnetaan siitä, että on ok jos alaikäinen juo...mutta mutta... -ap
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että eipä ne lupia kysele, isosisko hakee pussikaljat molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee se että "ei kai minun Veera semmosia tee, alaikäiselle" Sitten miettii mitä itse puhui vanhemmille teininä, ja mikä oli todellisuus... -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kivittäkää vaan.......Tämä oli kyllä hyvä idea, mutta viitsiikö kotiin tulla kesken kaiken...? No, pitää illalla porista jos kävisi tämä. Toisaalta jos esimerkiksi Venlalle ei sovi että äiti tuntee juhliin, niin pistää kyllä miettimään... Selvää on se että jos Venla juo, niin se on max. 3-4 siideriä, mitään kännikännejä ei 17v meillä vedä. -ap
Et mene kesken kaiken, vaan menet esim klo22 jos neidit silloin alkavat lähteä baariin. Itse tunsin poikieni kaverit niin hyvin, ettei heitä ketään haitannut kun tulin vastaavassa tilanteessa kotiin, kun olivat baariin etkoilta lähtemässä. Kaveripiirin tytöt lainailivat multa suoristusrautaa ym kun valmistautuivat, oli ihan mukavaa nähdä kun porukka lähti eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti käytännössä näin, jos haluavat, mutta on silti eri asia antaako äiti tälle toiminnalle hyväksyntänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, kivittäkää vaan.......Tämä oli kyllä hyvä idea, mutta viitsiikö kotiin tulla kesken kaiken...? No, pitää illalla porista jos kävisi tämä. Toisaalta jos esimerkiksi Venlalle ei sovi että äiti tuntee juhliin, niin pistää kyllä miettimään... Selvää on se että jos Venla juo, niin se on max. 3-4 siideriä, mitään kännikännejä ei 17v meillä vedä. -ap
Et mene kesken kaiken, vaan menet esim klo22 jos neidit silloin alkavat lähteä baariin. Itse tunsin poikieni kaverit niin hyvin, ettei heitä ketään haitannut kun tulin vastaavassa tilanteessa kotiin, kun olivat baariin etkoilta lähtemässä. Kaveripiirin tytöt lainailivat multa suoristusrautaa ym kun valmistautuivat, oli ihan mukavaa nähdä kun porukka lähti eteenpäin.
Minullakin ihan hyvät välit tyttöjen lapsiin. Tietenkään en kesken mene, pyytäisin vaikka laittamaan viestiä kun ovat lähdössä baariin jos lähtevät. Minä olen siis menossa kotiin nukkumaan kun juhlat meillä päättyy. Muuten Venla olisi voinut mennä siksi iltaa kavereille, mutta kun ne kaverit on yhteiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin ihan hyvät välit tyttöjen lapsiin. Tietenkään en kesken mene, pyytäisin vaikka laittamaan viestiä kun ovat lähdössä baariin jos lähtevät. Minä olen siis menossa kotiin nukkumaan kun juhlat meillä päättyy. Muuten Venla olisi voinut mennä siksi iltaa kavereille, mutta kun ne kaverit on yhteiset.
TYTTÖJEN KAVEREIHIN SIIS -ap
Nuorempi juo jos haluaa, annoit luvan tai et. Et voi estää juomasta, ellet myös kiellä osallistumasta juhliin ja se olisi julmaa, pakottaa eroon kaveriporukasta.
Kun ihminen juo alkoholia siitä tulee yleensä id-io-ootti.