Uutinen milleniaaneista, jotka haluavat sterilisaation parikymppisenä
https://www.vice.com/en_us/article/78q9za/the-people-choosing-to-be-ste…
Jutussa haastateltu nainen sanoo, että koska parikymppinen on riittävän vanha äänestämään, lottoamaan, ajamaan autoa ja menemään vankilaan, niin miksi sen ikäisellä ei ole oikeutta päättää siitä, ettei halua lapsia?
"I'm old enough to vote, play the lottery, drive, and go to jail—why can't I decide I don't want kids?" she asks.
Erittäin hyvä kysymys muuten! Miksi parikymppisen katsotaan olevan riittävän kypsä esim. lisääntymään, mutta ei kuitenkaan riittävän kypsä päättämään omasta sterilisaatiostaan? Lisääntymisessähän otetaan kuitenkin vastuu toisen elämästäkin. Sterilisaatio koskettaisi vain ja ainoastaan omaa elämää.
Uutisessa sanotaan myös, että yhä kasvava joukko haluaisi nuorena sterilisaation.
Kommentit (51)
Jotku ainakin ovat miettineet asioita uudestaan.
Steriloinnit vähenee ja erityisesti naisten osuus. Keski-ikä on 37, miehillä 40.
Että turhaan te täällä uhoatte.
https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00747
Olen ollut tahattomasti lapseton liki kolme vuotta, ja sinä aikana tuli pyörittyä vertaiskeskusteluissa.
Kyllä vaan niissäkin löytyy niitä, jotka ovat hankkineet sterin, sitten vauvakuume iskenyt, haettu sterin purku ja sitten vimmalla yritetään saada raskaus alkamaan.
Eli ihan järkevää, ettei sterilisaatiota jaeta ihan joka päähänpistosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot jatkavat kehittymistä 25-vuotiaaksi. Viimeisenä kehittyy mm. se osa, joka punnitsee omien tekojen seurauksia. Tästä syystä arvellaan, että esim. alle 25-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Olisi edesvastuutonta yhteiskunnalta antaa kehittymättömien ihmisten tehdä peruuttamattomia päätöksiä.
Lapsen synnyttäminen on myös peruuttamaton päätös. Kun lapsi syntyy, niin se lapsi sitten vain on tässä maailmassa, vaikkei itse edes välttämättä haluaisi olla. Miksi jopa 14-vuotiaat saavat siitä vain synnyttää ihmisiä, mutta 20-vuotiaat eivät saa päättää olla synnyttämättä?
Saahan päättää. Opettele käyttämään ehkäisyä, tai tee abortti jos et osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot jatkavat kehittymistä 25-vuotiaaksi. Viimeisenä kehittyy mm. se osa, joka punnitsee omien tekojen seurauksia. Tästä syystä arvellaan, että esim. alle 25-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Olisi edesvastuutonta yhteiskunnalta antaa kehittymättömien ihmisten tehdä peruuttamattomia päätöksiä.
Lapsen synnyttäminen on myös peruuttamaton päätös. Kun lapsi syntyy, niin se lapsi sitten vain on tässä maailmassa, vaikkei itse edes välttämättä haluaisi olla. Miksi jopa 14-vuotiaat saavat siitä vain synnyttää ihmisiä, mutta 20-vuotiaat eivät saa päättää olla synnyttämättä?
Saahan päättää. Opettele käyttämään ehkäisyä, tai tee abortti jos et osaa.
Miksi 14-vuotias saa itse päättää, että on loppuelämänsä ajan valmis huolehtimaan ja ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä? Miksi 14-vuotias saa synnyttää, kyllähän jos noin nuorena menee synnyttämään niin katuu kyllä myöhemmin
Vierailija kirjoitti:
Niin samaa mieltä. Itse olen parikymppinen lapseton ja menisin ihan tällä sekunnilla steriin, jos olisi mahdollista. En muista koskaan halunneeni lapsia. Muut tytöt puhuivat innosta hehkuen jo eskarissa, että kuinka monta lasta haluavat ja kenet aikovat tehdä sitten kummeiksi ja minä kuuntelin niitä juttuja ihan kauhuissani ja pudistelin kalpeana päätä kun kysyttiin että hei monta lasta sä haluat.
Minä olin just tällainen parikymppisenä. Kolmenkympin puolivälissä tein lapsen ja se oli elämäni paras päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin samaa mieltä. Itse olen parikymppinen lapseton ja menisin ihan tällä sekunnilla steriin, jos olisi mahdollista. En muista koskaan halunneeni lapsia. Muut tytöt puhuivat innosta hehkuen jo eskarissa, että kuinka monta lasta haluavat ja kenet aikovat tehdä sitten kummeiksi ja minä kuuntelin niitä juttuja ihan kauhuissani ja pudistelin kalpeana päätä kun kysyttiin että hei monta lasta sä haluat.
Minä olin just tällainen parikymppisenä. Kolmenkympin puolivälissä tein lapsen ja se oli elämäni paras päätös.
Aika vanhana jos vasta melkein 40-vuotiaana tehty? Ei olisi varmaan niin vanhana enää kannattanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vanhana jos vasta melkein 40-vuotiaana tehty? Ei olisi varmaan niin vanhana enää kannattanut
En ollut melkein 40 vaan noin 35. Ja kyllä kannatti. Parikymppisenä tuntui ihan käsittämättömältä ajatus että voisin joskus haluta lapsia. Olen samaa mieltä kuin alkupään vastaaja että voihan sen sterilisaation teettää, kunhan sitoutuu siihen että purku ja mahdolliset hedelmällisyyshoidot tehdään omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut melkein 40 vaan noin 35. Ja kyllä kannatti. Parikymppisenä tuntui ihan käsittämättömältä ajatus että voisin joskus haluta lapsia. Olen samaa mieltä kuin alkupään vastaaja että voihan sen sterilisaation teettää, kunhan sitoutuu siihen että purku ja mahdolliset hedelmällisyyshoidot tehdään omalla kustannuksella.
Okei, eli olit neljänkympin puolivälissä. T: eri
Juurikin se, että kakikymppisenä et voi vielä varmuudella tietää yhtään mitään.
Toisaalta, tehköön sitten kunnon steriloinnit niin häviävät tuollaiset tontut geenikannasta pikkuhiljaa.
Mielestäni 25 olisi hyvä raja aivan kuten muissakin pohjoismaissa. Harmi että lakialoite ei saanut tarpeeksi ääniä.
Minulle riittää tilastollinen tieto siitä, minkä ikäiset nykyään saavat lapsia, ja sen perusteella pitäisin tyhmänä, että juuri aikuistuneet nuoret saisivat sterilisaation. Ei se ehkäisyn käyttäminen ole niin hankalaa, ja jos kuuluu siihen noin prosenttiin joka raskautuu oikein käytetystä ehkäisystä huolimatta, niin abortti on mahdollisuus.