Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutinen milleniaaneista, jotka haluavat sterilisaation parikymppisenä

Vierailija
10.01.2019 |

https://www.vice.com/en_us/article/78q9za/the-people-choosing-to-be-ste…

Jutussa haastateltu nainen sanoo, että koska parikymppinen on riittävän vanha äänestämään, lottoamaan, ajamaan autoa ja menemään vankilaan, niin miksi sen ikäisellä ei ole oikeutta päättää siitä, ettei halua lapsia?

"I'm old enough to vote, play the lottery, drive, and go to jail—why can't I decide I don't want kids?" she asks.

Erittäin hyvä kysymys muuten! Miksi parikymppisen katsotaan olevan riittävän kypsä esim. lisääntymään, mutta ei kuitenkaan riittävän kypsä päättämään omasta sterilisaatiostaan? Lisääntymisessähän otetaan kuitenkin vastuu toisen elämästäkin. Sterilisaatio koskettaisi vain ja ainoastaan omaa elämää.

Uutisessa sanotaan myös, että yhä kasvava joukko haluaisi nuorena sterilisaation.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen aivot jatkavat kehittymistä 25-vuotiaaksi. Viimeisenä kehittyy mm. se osa, joka punnitsee omien tekojen seurauksia. Tästä syystä arvellaan, että esim. alle 25-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Olisi edesvastuutonta yhteiskunnalta antaa kehittymättömien ihmisten tehdä peruuttamattomia päätöksiä.

Kannatat siis varmaan myös pakkoabortteja alle 25-vuotiaille. Hehän eivät ole vielä aivoiltaan tarpeeksi kypsiä tekemään pysyvää päätöstä. Tämä sopisi kyllä minulle.

Vierailija
22/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin mäkin voinut ottaa sterilisaation kakskymppisenä, mutta halusin kuitenkin 27-vuotiaana ja sen jälkeen kolme lasta. Olisi ollut virhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi niinku yleisesti ottaen. Olisi kiva jos käyttäisitte oikeita termejä, kyseessä ei ole uutinen vaan artikkeli. Ei mulla muuta.

Vierailija
24/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin 2-kymppisenä ihan varma, etten ikinä hanki lapsia. Kuinka ollakaan,kun siinä 30 täytettyään tapasi sen elämänsä miehen... puoli vuotta tapaamisen jälkeen oli toivottu ja suunniteltu baby tulossa. Enkä varmasti ole ainoa, joka on mielensä muuttanut.

Sama juttu. Olin varma vielä joskus 28-vuotiaana, ja kun sattui tilanne jossa vahinko oli mahdollinen, olin kauhuissani, ja murehdin että pakko tehdä abortti tai koko elämä on pilalla.

Jotenkin siinä parin viikon aikana työstin tilannetta, ja tuntuikin sitten että ei se ehkä maailmanloppu olisikaan. No, en ollut raskaana.

Sitten jostain hiipi se vauvakuume...

Vierailija
25/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoonkin holhoamista, niin minustakin sterilisaation hyväksyminen 20-vuotiaalle saattaa olla liian varhaista. Mäkin olin vannonut, etten haluaisi lapsia, kun olin 20-vuotias. Jopa 25-vuotiaana en uskonut haluavani lapsia. Mutta jokin muuttui 28-vuotiaana. Nyt olen 30v. ja mulla on kaksi lasta. On varmasti paljon niitä joiden mieli ei muutu, mutta on varmasti useita, jotka sitten heräävätkin siihen lapsen kaipuuseen siinä kolmekympin kieppeillä.

Vierailija
26/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille halukkaille ja joillekkin ei halukkaillekkin vaan sterilisaatio. Mitä vähemmän ihmisiä sen parempi!

Vierailija
27/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

STERILISAATION PURKU MAKSETAAN AINA ITSE! Mistä ihmeestä tulee se käsitys, että sen nytkään saisi yhteiskunnan piikkiin 😑?!

Ja entä vastaava argumentti lisääntymisen sallimiseen alle 3kymppisille? "Harkitsematta hankittujen lasten hoito ja kustannukset lankeavat yhteiskunnalle, siksi lisääntyminen tulee sallia vain 30v täyttäneille". Toisin kuin virhesterilisaation kustannusten kanssa, tämä on totta! Miksi ihan samoilla syillä ei siis lisääntymistä vahvasti suositella vain yli kolmekymmentä vuotiaille?

Vierailija
28/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen aivot jatkavat kehittymistä 25-vuotiaaksi. Viimeisenä kehittyy mm. se osa, joka punnitsee omien tekojen seurauksia. Tästä syystä arvellaan, että esim. alle 25-vuotiaat ovat yliedustettuina liikenneonnettomuuksissa. Olisi edesvastuutonta yhteiskunnalta antaa kehittymättömien ihmisten tehdä peruuttamattomia päätöksiä.

Kannatat siis varmaan myös pakkoabortteja alle 25-vuotiaille. Hehän eivät ole vielä aivoiltaan tarpeeksi kypsiä tekemään pysyvää päätöstä. Tämä sopisi kyllä minulle.

Mikäli vanhemmuus ei sovikaan, oli henkilö alle tai yli 25 v., lapsen voi antaa adoptioon tai huostaan.

Vierailija
29/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittelin samaa 20-vuotiaana. Nyt täysi-ikäistyessä laitatan piuhat poikki. Yksi ehkäisyn pettämisestä johtunut abortti olisi saatettu välttää tällä, mutta mitäpä väliä sellaisella on...

Vierailija
30/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

STERILISAATION PURKU MAKSETAAN AINA ITSE! Mistä ihmeestä tulee se käsitys, että sen nytkään saisi yhteiskunnan piikkiin 😑?!

Ja entä vastaava argumentti lisääntymisen sallimiseen alle 3kymppisille? "Harkitsematta hankittujen lasten hoito ja kustannukset lankeavat yhteiskunnalle, siksi lisääntyminen tulee sallia vain 30v täyttäneille". Toisin kuin virhesterilisaation kustannusten kanssa, tämä on totta! Miksi ihan samoilla syillä ei siis lisääntymistä vahvasti suositella vain yli kolmekymmentä vuotiaille?

Oikeastiko se pitää itse maksaa? Sukupuolenkorjausleikkauksenkin "purun" (tai miksi sitä nyt sanotaankaan) maksaa yhteiskunta, vaikka kyseessä huomattavasti suurempi juttu :O

Vierailija
31/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri ongelma tässä taitaa olla tunteidensa vietävissä olevat ihmiset, jotka muuttavat mieltään lasten suhteen kun alkaa ikää tulla ja viimeiset hetket hankkia lapsia alkaa olla käsillä. Sitten on toisia, jotka ovat päättäneet olla hankkimatta lapsia monesta järkisyystä, ei vain siksi että "en mä taida haluta". Päätös myös luultavammin silloin pitää.

Vierailija
32/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä aina puhutaan että mieli saattaa muuttua, mutta eikös sterilisaatio, niinkuin mikä tahansa muukin asia, vaikuta siihen miten ajattelemme. Tiedämme että emme voi saada sen jälkeen lapsia ja ryhdymme rakentamaan elämää sekä omaa identiteettiä sen perusteella. Jolloin mahdollisuus johonkin maagiseen mielen muuttumiseen pienenee aika radikaalisti. Toki sitä tapahtuu, mutta kuitenkin aika marginaalisesti kokonaisuuteen nähden.

Vierailija
33/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkoonkin holhoamista, niin minustakin sterilisaation hyväksyminen 20-vuotiaalle saattaa olla liian varhaista. Mäkin olin vannonut, etten haluaisi lapsia, kun olin 20-vuotias. Jopa 25-vuotiaana en uskonut haluavani lapsia. Mutta jokin muuttui 28-vuotiaana. Nyt olen 30v. ja mulla on kaksi lasta. On varmasti paljon niitä joiden mieli ei muutu, mutta on varmasti useita, jotka sitten heräävätkin siihen lapsen kaipuuseen siinä kolmekympin kieppeillä.

Kunhan vaadit myös pakkoabortteja vastaavan ikäisille naisille, kantasi on täysin looginen.

Vierailija
34/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19 vuotias ei ole milleniaali. Milleniaaleilla tarkoitetaan 1980-95 syntyneitä.

En tiennyt olevani millenaali. Aina oppii uutta. :D -91

Vierailija
35/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen synnyttäminen on myös peruuttamaton päätös. Kun lapsi syntyy, niin se lapsi sitten vain on tässä maailmassa, vaikkei itse edes välttämättä haluaisi olla. Miksi jopa 14-vuotiaat saavat siitä vain synnyttää ihmisiä, mutta 20-vuotiaat eivät saa päättää olla synnyttämättä?

Vierailija
36/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat ihmiset ovat jotenkin noloja. Turhia.

Vierailija
37/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se olisikin hyvä. Minusta tuntuu siltä, ettei ihmisistä poistu tarpeeksi paljon huonoa geeniainesta ja sterilisaatio poistaisi niitä. Koska onhan se evoluution kannalta ihan selvä homma, että turha jatkaa sellaisten ihmisten geenejä, jotka eivät muutenkaan halua lapsia.

Tutkimusten mukaan vauvakuume periytyy. Eli kun sterilisaation saaneet kuolevat pois, jäljelle jäänee vain niitä, jotka haluavat lapsia. Luonto korjaa itse itseään.

Vierailija
38/51 |
10.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se olisikin hyvä. Minusta tuntuu siltä, ettei ihmisistä poistu tarpeeksi paljon huonoa geeniainesta ja sterilisaatio poistaisi niitä. Koska onhan se evoluution kannalta ihan selvä homma, että turha jatkaa sellaisten ihmisten geenejä, jotka eivät muutenkaan halua lapsia.

Tutkimusten mukaan vauvakuume periytyy. Eli kun sterilisaation saaneet kuolevat pois, jäljelle jäänee vain niitä, jotka haluavat lapsia. Luonto korjaa itse itseään.

Minun mielestäni ei ole huonoa eikä hyvää geeniainesta. Sitä paitsi perinnöllisyys ei ole noin yksioikoista. Moni haitalliselta vaikuttava ominaisuus on hyödyllinen jollain toisella tavalla. Lapsien saaminen jatkuvalla syötöllä ei myöskään ole automaattisesti positiivinen ominaisuus vaan voi kaataa koko ihmiskunnan resurssien puutteeseen ja sitä kautta itsemurhaan.

Vierailija
39/51 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan miten vain, mutta jos sterilisaatiot sallittaisiin heti täysi-ikäisille, niin sitten myös olisi laitettava sterilisaation purut ja hedelmöityshoidot omista rahoista maksettaviksi. Tulee yhteiskunnalle aivan liian kalliiksi, että aletaan nuoruuden hölmöilyjen ja päähänpistojen kustannuksia yhteiskunnan varoista maksamaan.

Katsokaas kun aikuistumisen mukana tulee aina myös tiettyjä vastuita omista tekemisistään.

Maksetaanhan ne nuoruuden hölmöilyt yhteiskunnan varoista siinäkin tapauksessa että niitä lapsia syntyy näille parikymppisille... Lapsilisät, päivähoito, koulu...

Vierailija
40/51 |
11.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin saada sterilisaation ensi vuonna kun täytän 30. Lapsia ei ole ennestään enkä halua. Mutta mitä täällä on lukenut kokemuksia niin sitä ei lapsettomat saa, vaikka olisi diagnosoitu joku perinnöllinen sairaus! On tää yks stnan holhousyhteiskunta.

Ja lisäksi kaksinaismoraali vallitsee: mies saa sterilisaation helposti, lupia ei kysellä puolisolta. Mutta kun nainen haluaa sterilaation, pitää kysyä mieheltä lupa!!! Ja nainen saa vakuutella usean lapsen synnytettyäänkin olevansa harkitusti asialla eikä hetken mielijohteesta!

Ja niitä pirun Essure-spiraaleita on yhä tungettu naisiin, vaikka ne ovat vaarallisia ja epävarmoja.

Mun mies on vasektomiajonossa, ja kyllä vain kysyttiin mieheltä lähetettä hakiessa, että tiedänkö minä, hänen puolisonsa asiasta. Kupia ei tarvitse siis keneltäkään kysellä, mutta kyllä lekurin kuuluu tiedustella tietääkö kumppani asiasta, ja onko se hänelle ok, ihan vain jo siksi, että lääkärillä o tarjota muitakin ehkäisykeinoja kuin serilisaatio, mikäli jompi kumpi sitä vastustaisi, mutta sterin saa jokainen kriteerit täyttävä, vaikka puoliso olisi sitä vastaan, siitä ei tarvitse huolestua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi