Opiskelijoiden tuet pois!
Miten opiskelijat asuvat helsingin keskustassa, bilettävät yökerhoissa ja matkustelevat ympäri maailmaa? Ne saa hirveät tuet ja eivät sitten edes valmistu määräajassa. Ei mulla työssäkäyvänä ole varaa elää noin.
Kommentit (32)
Onko se siis pahempi asia että opiskelee pienen rahan vastineeksi kuin työttömät ja muut pummit, jotka eivät tee mitään?
Niin no jos siitä reilusta parista sadasta haluaa olla kateellinen.. Itse kävin töissä ja nostin lainaa, mutta silti oli rahat vähissä pääkaupunkiseudulla. Asumiseen, koulu&työmatkoihin meni hirveästi rahaa eikä vapaa-aikaa ollut kun olin illat, viikonloput ja pyhät töissä sekä istuin joka päivä 2-4 tuntia junassa, metrossa tai bussissa. Sitten tienasin hieman liikaa ja olin vaikeuksissa kun piti korkojen kanssa maksaa tukikuukausia takaisin.
En nyt sanoisin että se noin 500€ jonka sain opiskelijana tililleni oli mitenkään järjettömön iso tuki. Töissä oli käytävä että pystyin rahoittamaan sitten matkailun ja muut omat harrastukset. Eihän tuolla 500€ maksa edes vuokraa kokonaan ja jos ottaa opintolainaa niin sehän on nimensä mukaisesti laina joka maksetaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö opiskelijoidenkin perustaa pieniä kittareita?
Mikä on kittari?
Paikka, jossa kitataan ts. nautitaan olutta ym. alkoholipitoista. Opiskelijayhteisöillä onkin usein salakapakoita.
Kukaan ei tässä maassa saa niin vähän rahaa kuin opiskelija! Vähän yli 200e. Joten voit suunnata valituksesi muuaalle. Jos jollain opiskelijalla on varaa matkustella, niin silloin käy töissä tai ottaa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten opiskelijat asuvat helsingin keskustassa, bilettävät yökerhoissa ja matkustelevat ympäri maailmaa? Ne saa hirveät tuet ja eivät sitten edes valmistu määräajassa. Ei mulla työssäkäyvänä ole varaa elää noin.
Olet pahasti harhainen ihminen.
Terveisin opiskelijan äiti
Vierailija kirjoitti:
Haluat siis ottaa pois minun 300€/kk, joka on ainoa tuloni opiskelijana? Jos sinä sillä pääset ulkomaille ja baariin niin voin ihan vain sen nähdäkseni harkita summan lahjoittamista sinulle.
Missä opintolaina? Kun sen saa kuitenkin anteeksi jos kaikki ei mene niinkuin piti.
Hauskaa kyllä miten opiskelijat ovat aina raivon kohteena "suurine tukineen", vaikka saavat vähemmän kuin työttömät, sairaat ja eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kyllä miten opiskelijat ovat aina raivon kohteena "suurine tukineen", vaikka saavat vähemmän kuin työttömät, sairaat ja eläkeläiset.
" Hauskaa " on myös miten opiskelu on väliaikainen tilanne. Sairaus tai eläkkeellä olo ei ole mikään muutaman vuoden kestävä jakso. Ottaako minua päähän kun kesken opiskelujeni sairastuin siitä eläkkeelle nauttimaan suuresta takuueläkkeestä. Tietenkin hienoa huomata miten yhteiskunta toimii kun sain korkoineen anteeksi opintolainani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko sinunkin siis ruveta opiskelijaksi? - On totta, että opiskelijoilla on Suomessa verraten todella hyvät tuet. Mutta toisaalta kenellä olisi Suomessa vara opiskella, jos kaikki opiskelijoiden tuet lakkautettaisiin kokonaan?
No käy töissä opintojen ohella. Siinä se.
Ilman ammattia? Kokopäivätyö? Kaikille opiskelijoille? Niin kuin niitä työpaikkoja olisi kaikille? Juuh
Hirveät rahat?? saan 250e opintotukea kuussa ja siihen päälle laina.