Minkä takia asumisoikeusasuntoon pitää maksaa könttäsumman lisäksi 2kk vakuus?
Luulis et jos maksan 20 000e heille niin se jo riittäisi vakuudeksi?
Kommentit (11)
Eiköhän se asumisoikeusmaksu pidä palauttaa joka tapauksessa indeksikorotuksineen aina kun muutetaan.
Vakuusmaksut otetaan samalla tapaa kuin vuokrassa, kattamaan sitä jos rikot jotain omalla toiminnallasi etkä suostu sitä korvaamaan ja jos jättäisit vastikkeita maksamatta jne.
Vakuushan on sitä varten, että se on siellä firmassa sisällä mahdollista vahinkojen korvaamista varten. Esim. jos muutat pois ja asunnossa on vaurioita jotka ei ole normaalia kulumista, pidetetään vakuudesta korjauskulut.
Asumisoikeusmaksusta niitä ei ole oikeutta pidättää, vaan se pitää palauttaa asukkaalle viimeistän 3 kk päästä asumisoikeusasunnosta pois muutosta, mahdollisilla indeksi- ja korjauskorotuksilla korotettuna.
Kaikki tällaiset kummalliset systeemit ovat epäilyttäviä. Joku vetää kuitenkin välistä.
Itse ostaisin vain normaalin omalla tontilla sijaitsevan omistusasunnon.
Jaa. Mä sain vakuusmaksun takaisin parin vuoden asumisen jälkeen. Ei siis tarvinnut odottaa siihen asti että muutan pois tästä. Luulin että se on tapana kaikissa asumisoikeusfirmoissa, mutta eikö sitten olekaan?
Asumisoikeusmaksu kattaa oikeuden asua asunnossa, ja vakuus on sitä varten jos sössit jotain asuessasi. Molemmat saat takaisin kun muutat pois, jos kaikki ok.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tällaiset kummalliset systeemit ovat epäilyttäviä. Joku vetää kuitenkin välistä.
Itse ostaisin vain normaalin omalla tontilla sijaitsevan omistusasunnon.
No, esim. mä asun keskituloisena sinkkuna Helsingissä. Ei todellakaan ole täältä varaa oikein minkäänlaiseen omistusasuntoon. Ainoa mitä voisi harkita olisi joku yksiö tai minikaksio aika räkäiseltä alueelta, muuhun ei lainaa heruisi. Asumisoikeusasunnossa pystyn asumaan rivitalossa mukavalla alueella.
Siksi että asut käytännössä vuokralla ja vakuusmaksun tarkoituksena on kattaa mahdollisesti aiheuttamasi vahingot - vuokravakuus kyseessä siis.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mä sain vakuusmaksun takaisin parin vuoden asumisen jälkeen. Ei siis tarvinnut odottaa siihen asti että muutan pois tästä. Luulin että se on tapana kaikissa asumisoikeusfirmoissa, mutta eikö sitten olekaan?
Ei kai se noin missään firmoissa mene että se palautettaisiin ennen kuin muuttaa pois. Käsittääkseni ihan asumisoikeuslait ja asetukset määrittelee, että asukkaan muutettua pois se asomaksu palautetaan rakennuskustannusindeksillä korotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se noin missään firmoissa mene että se palautettaisiin ennen kuin muuttaa pois. Käsittääkseni ihan asumisoikeuslait ja asetukset määrittelee, että asukkaan muutettua pois se asomaksu palautetaan rakennuskustannusindeksillä korotettuna.
Niin siis en mä sitä asumisoikeusmaksua saanut takaisin, vaan nimenomaan sen parin kuukauden vuokraa vastaavan vakuusmaksun.
Vakuusmaksu, eli se 2 kuukauden asumismaksu, palautetaan sen jälkeen, kun yhtiön edustaja on käynyt tekemässä asunnossa lopputarkastuksen. Ohjeissa on esim. hyvin yksityiskohtaiset määräykset loppusiivouksesta.
Luulis et jos maksan asunnosta 300 000 euroa, ei tarttis maksella enää vastikkeita...