Näkeekö verikokeista ja ultrasta syövän?
Mitkä verikoetulokset viittaavat syöpään? Minusta on otettu miljoona eri verikoetta viime vuoden puolella ja olisiko lääkäri nähnyt niistä, jos on jotain syöpään viittaavaa? Entä miten tarkka ultraääni on? Minulta on ultrattu viime vuonna imusolmukkeet, kaula ja vatsa. Näkeekö niistä, jos on pieni kasvain? Olen todella peloissani.
Kommentit (17)
No voi nähdä tai olla näkemättä. Riippuu mikä syöpä ja missä. Esim. aivosyöpä tai rintasyöpä ei noista näy. Eikä monikaan alkuvaiheen syöpä näy yhtään missään tutkimuksissa. Miksi epäilet juuri syöpää? Vai pelkäätkö vaan? Ja miksi pelkäät? Onko lähipiirissä joku äskettäin sairastunut syöpään tms.?
Kiitos vastauksista. Pelkään vain kamalasti, että sairastan syöpää. Olen todella väsynyt koko ajan. Lähipiirissäni ei ole sairastunut kukaan syöpään lähiaikoina, mutta kuolemantapauksia on ollut useita.
Kaulassani näkyy patti, joka on imusolmuke, mutta lääkärin mukaan se ei ole turvonnut. Toisella puolella kaulaa on myös samankokoinen imusolmuke, mutta en tunne sitä. En ymmärrä, miksi tuo toinen näkyy niin selvästi pattina.
Sitten huolettaa, kun kummassakin korvasylkirauhasessa on useampi kysta. Omassakannassa lukee, että vaaraton sivulöydös kaulan ultrassa. Lääkäri ei maininnut noista kystista mitään.
Kystat voit samantien unohtaa. Ne on vesirakkuloita eivätkä ole syöpää.
Poikkeavat imusolmukkeet olisivat näkyneet kaulan ultrassa ja niistä olisi otettu neulanäyte. Eli nekin voit unohtaa. Hoikilla potilailla imusolmukkeet voi tuntua ja erottua tavallista paremmin, kun rasvaa on vähän. Ja jos imusolmuke on vaikkapa juuri verisuonihaaran päällä, se tuntuu tavallista helpommin, vaikka onkin normaali.
Väsymys voi liittyä vaikkapa anemiaan tai kilpirauhasen vajaatoimintaan, jotka olisivat verikokeissa näkyneet. Mutta toki myös vaikkapa masennukseen tai uniongelmiin, jotka taas eivät ultrassa tai verikokeissa näy. Huolestumisen ja ahdistumisen takia voi syntyä kierre eli koska nukut huonosti, olet väsynyt ja jaksamaton ja huolestuttaa siitä lisää ja nukut huonosti jne. Keskustelitko näistä asioista lääkärin kanssa?
Näkeekö ultrassa varmasti, että kyseessä on kysta eikä joku kasvain?
Kyllä, koska muuten sitä ei sanota kystaksi.
Anemia minulla todettiinkin viime kesänä ja söin rautakuurin. Kilpirauhasarvot olivat kunnossa. Joissakin veriarvoissa oli poikkeavaa.
En ole keskustellut huolistani lääkärin kanssa. Nukun aika huonosti. En saa unta tai sitten herään aamuyöstä tai keskellä yötä. En ole pirteä edes hyvin nukutun yön jälkeen. Jonkunlaista ahdistusta ja masennustakin on. Stressaan myös töistä ja yleisesti kaikesta.
Kannattaisi hoitaa ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta. Molemmat noista ruokkii pelkoa ja lisää psykosomaattista oireilua. Käsittääkseni masentuneilla ja ahdistuneilla on korostunut sairaudentunto ja madaltunut kipukynnys. Pienikin oire voi tuolloin tuntua syöpädiagnoosilta.
Olen hysteerinen noiden kystien takia, koska netissä jollain sivulla sanottiin, erotusdiagnostiikassa on huomioitava, että osa kasvaimista voi olla kystisia.
Olen jatkuvasti huolissani jostain. Ehkä se liittyy sitten masennukseen, mutta tuntemani oireet ovat ihan tosia. Verikokeissa oli koholla mm. valkosoluarvot ja parathormoni.
Kystat on kystia, kystisissä kasvaimissa on myös kiinteää kasvainkudosta mukana. Eli ovat hyvälaatuisia, unohda.
Kiitos. Ehkä voin sitten yrittää unohtaa ne. Ne huomattiin jo viime keväänä eli kai ne olisivat aiheuttaneet jo jotain oireita tai kasvaneet? En itse tunne niitä millään tavalla, ei ole pattia tms.
Juu, unohda. Kystat on kystia eikä niille tehdä mitään eikä niitä tarvitse seurata. Hae sen sijaan apua tuohon huolestuneisuuteen ja ahdistukseen. Veikkaan, että tuosta vyyhdistä löytyy suurin syy. Syö terveellisesti ja riittävästi, myös rasvoja, koska aivot tarvitsevat niitä (esim. lohi, pähkinät, normaalirasvainen jugurtti, kananmuna, avokado), paljon eri värisiä kasviksia, myös sopivasti hyvälaatuisia hiilareita (puurot, täysjyväleipä) sekä proteiinia. Muista d-vitamiini ja tarvittaessa se rautalisä. Harrasta mieluista liikuntaa päivittäin, mutta ei klo 20 jälkeen (paitsi venyttelyä tms). Nuku riittävästi, vähintään 8h/yö. Hyvä ravinto ja liikunta auttavat nukkumaan. Vältä piristeitä ja päihteitä. Vähennä älylaitteiden käyttöä, lue enemmän, tee käsitöitä, väritä värityskirjaa, tee ristikoita tms. konkreettista käsillä ja aivoilla. Vietä aikaa ystävien ja läheisten kanssa. Hanki lemmikki, jos se vain sopii elämäntilanteeseesi. Ja juttele lääkärin tai psykologin kanssa.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Olen jatkuvasti huolissani jostain. Ehkä se liittyy sitten masennukseen, mutta tuntemani oireet ovat ihan tosia. Verikokeissa oli koholla mm. valkosoluarvot ja parathormoni.
Korkeat valkosoluarvot voi kyllä viitata syöpään, tietääkseni. Muistan kuulleeni tällaista.
Syöpä ei ole yksittäinen sairaus, vaan ryhmä erilaisia sairauksia, joita yleisimmin syöviksi kutsutaan. Jokaisella on omat ominaispiirteensä. Joissakin syövissä on selkeä kasvain (tai selkeitä kasvaimia), joissakin taas ei (kuten jotkut verisyövät). Syöpää on todella mahdoton todentaa vain verikokeiden tai minkäänlaisen kuvantamisen perusteella, vaan usein tarvitaan enemmän tutkimuksia, kuten koepala ko. kasvaimesta.
Kiitos teille vastauksista. Olen vaan niin huolissani. Mutta kaipa nuo lääkärit olisivat nähneet, jos on jotain vialla. Tämä väsymys on ihan täyttä uupumusta. Tekee aivan pahaa. Olen aamulla yhtä väsynyt kuin illalla nukkumaan mennessäni.
Kiitos myös kaikista vinkeistä. Terveellinen syöminen ja ulkoilu on jäänyt vähän vähemmälle, kun en jaksa mitään.
Se valkosoluarvoni oli aivan ylärajoilla eli ei niin reippaasti koholla kuitenkaan.
Ei välttämättä näe. Miksi olet peloissasi?