Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea naapuri, voiko valittaa?

Vierailija
09.01.2019 |

Asun vuokralla rivitalossa koirieni kanssa. Olen vaikeasti masentunut ja herkästi ahdistuva, ja naapuri tekee elämästä täyttä helvettiä, kun en enää meinaa uskaltaa lähteä ulos tai palata asunnolle kun pelkään heitä liikaa. Tappelevat päivällä ja yöllä, huutavat kurkku suorana perkelettä ja joinain päivinä yksittäisestä koiran ölähdyksestä hakkaavat seinään. Tappeluiden jälkeen omat koirani ovat aina vahti päällä ja kuuntelevat tarkkaan kaikkia ääniä ja yritän estää jokaisen pienenkin murahduksen ettei tule ongelmia.

Olen masennukseni takia kotona koko päivän joka päivä, lukuunottamatta pakollisia kauppareissuja, lääkärikäyntejä ja muita sen sellaisia menoja. Siispä tiedän varmasti, että koirani eivät räksytä. Ne pitävät hieman ääntä kun säikähtävät kovia ääniä ulkoa, tai vaikka naapurista, mutta se jää aina yhteen tai kahteen örähdykseen tai haukahdukseen eikä jatku haukkumisen, ja mielestäni nämä kuuluvat koiran normaaliin käytökseen ja normaaleihin elämisen ääniin. Ainoa kunnolla poikkeava ääni, jonka tiedän toistuvan kerran pari viikossa ja jota aktiivisesti koulutan pois, on se kun nuorempi alle 1v koira lähtee innoissaan ulos ja saattaa innostuksissaan haukahtaa ovella ennenkuin pääsemme liikkeelle. Tästä naapuri tuli ulos valittamaan palatessamme lenkiltä, ja olen siitä saakka pelännyt kulkea asuntoni edestä lainkaan. Aina kun valmistaudun menemään ulos alkaa sydän hakata rinnassa ja tuntuu että pyörryn, itkettää ja olen suorastaan paniikissa. Joudun juoksemaan ovesta ulos, ja sama kotiintullessa. Koirien takia kuljen ovesta vähintään neljä kertaa päivässä. Eräänä päivänä koiran jälleen äännähdettyä ovella kävin extrapitkän lenkin koska pelkäsin mennä kotiin, ja palatessa näin kuinka naapuri haahuili ikkunan edessä ja kurkki verhon takaa ulos enkä voinut olla ajattelematta että odotti minua että voisi taas valittaa. Olen kauhean vainoharhainen ja ahdistunut, en kykene puhumaan naapurille asiasta, en uskalla edes katsoa heitä päin. Kadun tähän muuttamista mutta en pääse pois tällä hetkellä ja tosissani pelkään että muuttostressi vie hengen kun hirtän itseni uupumuksesta ovenkahvaan. Alue on mukava ja tuttu, olen palannut kotiseudulleni, asunto on hyvä ja sukua asuu paljon lähellä, en halua tästä enää pois.

Tuli vähän pitkä teksti mutta on paljon ajatuksia. Voiko tuollaisesta valittaa, kun vaikuttaa omaan elämiseen niin paljon, vai onko se vain oma vika etten kestä? Olen joutunut kieltämään koirilta keskenään leikkimisenkin, koska pelkään että siitä kuuluu liikaa ääntä ja siitä on tosi huono omatunto. Toisen puolen naapurin kanssa ei ole mitään ongelmia, hän jättää rauhaan ja jopa juttelee mukavia joskus. Ennen tätä asuin kerrostalossa 2,5 vuotta vanhemman koiran kanssa ilman mitään ongelmia vaikka sama ääntely oli silloinkin.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna hankkisin apua tuohon ahdistukseen. Sitten tekisin valituksen naapureista jos he metelöivät hiljaisuuden aikana. Jos he väittävät että sinun koirasi räksyttävät jatkuvasti, voi toisen puolen naapurisi todistaa ettei näin ole.

Vierailija
2/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapurit eivät muuta tee kun louskuttavat turpaansa, niin paskaako välität?

Koirat haukkuu ja naapuri haukkuu.

Miksi annat niin suuren merkityksen moisille luusereille?

Eivät he ole yhtään sinua tärkeämpiä ihmisiä tai yläpuolellasi.

Minulla kesti itselläni pitkälle keski-ikään saakka oivaltaa, että on tyhmää pilata elämänsä miettimällä täysin turhien ihmisten päänrääpimisiä.

Kaduttaa kun tuli seistyä päällään, ja vääntäydyttyä naurettaviin solmuihin ja asentoihin (kuvainnoillisesti), vain että saisi väistettyä mielenvikaisten ihmisten avautumiset.

On ihan sama vaikka tekisi mitä, niin päävikainen räyhääjä keksii vaikka per c:stään jonkun syyn olla ilkeä.

Mitä aikaisemmin opit pitämään puolesi niin sitä parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhoita niiden vajakkien huutamista ja soita heille sitten jos valittavat koirista.

Vierailija
4/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä kotipaikkakunnallasi muita asuntoja?

Vierailija
5/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoisin olemaan välittämättä. Jatkat vain normaalia elämää. Menet ja tulet kotiisi kuten haluat.

Vierailija
6/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista muuttaa muualle? Juoppojen kanssa ei kannata ruveta taistelemaan. Ne ei usko mitään.

Vierailija
7/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on masennukseen ja ahdistukseen pelkästään keskusteluaikoja apuna, oli masennuslääkitys välillä mutta se ei vaikuttanut muuten kuin kadottamalla nauramiskyvyn kokonaan. Olen nyt vasta saamassa kunnon testausta tähän vaivaan joka on kestänyt noin kuusi vuotta.

Yritin muuttaa pois, mutta asuntoja on vähän ja tällä hetkellä ei yhtään. Yritin sopia näyttöä kahteen asuntoon mutta vuokranantaja jätti asian kesken eikä onnistunut sopia edes näyttöä.

Ja voi kun osaisikin jättää omaan arvoonsa... Ennen osasin, sitten alkoi alamäki ja sen jälkeen en ole osannut pitää puoliani yhtään ketään vastaan. Eläimet on ollut ainoa pelastus kaiken tän paskan seassa. Nykyinen tilanne kuitenkin on se, että pienikin yhteenotto saa ajattelemaan itsemurhaa, vaikka järjellä ajateltuna olenkin tietoinen että muiden ihmisten mielipiteet on se pienin ongelma mun elämässä.

Vierailija
8/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea läpi koko jaarittelevaa tekstiseinää, mutta kyllä häiriköivistä naapureista voi valittaa. Jokaisen taloyhtiön säännöissä sanotaan, ettei naapureille saa tuottaa häiriötä. Jatkuva riiteleminen ja huutaminen ovat juurikin sellaista häiriötä.

Ala pitää kirjaa häiriöistä, kirjaa ylös päivämäärä ja kellonaika. Kun merkintöjä on kertynyt muutamalta viikolta, toimita lista isännöitsijälle. Tällä keinolla olen itsekin hankkinut varoituksen useammalle naapurille, jotka eivät osanneet elää ihmisiksi.

Vierailija
9/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on masennukseen ja ahdistukseen pelkästään keskusteluaikoja apuna, oli masennuslääkitys välillä mutta se ei vaikuttanut muuten kuin kadottamalla nauramiskyvyn kokonaan. Olen nyt vasta saamassa kunnon testausta tähän vaivaan joka on kestänyt noin kuusi vuotta.

Yritin muuttaa pois, mutta asuntoja on vähän ja tällä hetkellä ei yhtään. Yritin sopia näyttöä kahteen asuntoon mutta vuokranantaja jätti asian kesken eikä onnistunut sopia edes näyttöä.

Ja voi kun osaisikin jättää omaan arvoonsa... Ennen osasin, sitten alkoi alamäki ja sen jälkeen en ole osannut pitää puoliani yhtään ketään vastaan. Eläimet on ollut ainoa pelastus kaiken tän paskan seassa. Nykyinen tilanne kuitenkin on se, että pienikin yhteenotto saa ajattelemaan itsemurhaa, vaikka järjellä ajateltuna olenkin tietoinen että muiden ihmisten mielipiteet on se pienin ongelma mun elämässä.

Ota tuo asia esille keskusteluajalla. Saisit ehkä keinoja käsitellä tilannetta.

Vierailija
10/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat poliisille esimerkiksi kotirauhan härinnästä tai pelkäät, että tappavat toisensa. Seinän hakkaamisesta kerrot heti isännöitsijälle ja tästä lähin pamautat kahta kovemmin takaisin. Kun tulevat ovellesi haukkumaan/valittamaan sanot, että voivat pitää itse turpansa kiinni, jos heillä on yhtään isommat aivot kuin koiralla. 

Vierailija
11/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät varmaan pidä koirista ja siksi valittavat.

Vierailija
12/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Ainoa tie on laittaa asuntohakemus uuteen asuntoon. Meni jonossa vuosi tai kaksi niin joku päivä pääset pois :)

Vierailija
13/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitat poliisille esimerkiksi kotirauhan härinnästä tai pelkäät, että tappavat toisensa. Seinän hakkaamisesta kerrot heti isännöitsijälle ja tästä lähin pamautat kahta kovemmin takaisin. Kun tulevat ovellesi haukkumaan/valittamaan sanot, että voivat pitää itse turpansa kiinni, jos heillä on yhtään isommat aivot kuin koiralla. 

Ei missään nimessä näin jos ei halua enemmän vaikeuksia.

Vierailija
14/16 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ja ahdistus ovat usein kaksi eri asiaa ja niihin voi saada täysin eri lääkitykset. Selkeästi olet suuren avun tarpeessa kun et uskalla omassa kodissasi normaalisti elää. Toivon että haet ja saat apua ja häirikkönaapurisi saadaan kuriin tai pääset muuttamaan pois.

T. Ykkösviestin lähettäjä

Vierailija
15/16 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurisi huutavat ja metelöivät mutta sinun koirasi ei saisi haukahtaakkaan. Kyse ei ole koiristasi vaan naapureistasi ja heidän luonteestaan. Jotkut ihmiset sättivät ja valittavat niille keille uskaltavat. Olet liian kiltti. Kenenkään ei pidä kotonaan aristella tai menemistään ja tulemistaan pelätä. Jos naapuri käyttävät alkoa ni heille ei välttämättä kannata sanoa mitään. Etkö voi kertoa sukulaisillesi. Rupea kuitenkin suunnittelemaan poismuuttoa ja siihen asti kulje juuri niin kuin itse haluat. He eivät määrää sinua ja sinun kulkemisiasi. Sinä määräät itse itseäsi. Kirjoituksestasi huomasi, että olet hyvin herkkä, huomioiva, ajattelet enemmän muita kuin itseäsi. Muut metelöivät mutta sinä mietit kuinka voisit mennä ettet vain "häiritsisi". Todellisuudessa sinä et häiritse ketään, päinvastoin sinua häiritään. Olet tod.näk. hyvin älykäs, älykkyys ja herkkyys kulkevat usein käsi kädessä. Ja ahdistuneisuushäiriö ja korkean älykkyyden välillä on huomattava suhde. Mietit valtavan monilta kanteilta miten voisit välttyä "häiritsemästä" naapureitasi. Kuitenkin ainut jota häiritään on sinä. Sinun täytyy antaa itsellesi juuri sama arvo kuin muillekkin. Jos sinua ahdistaa niin rupea miettimään muuttoa ja siihen asti kulje juuri niin kuin itse haluat. Minä olen sinun puolellasi. Sinä olet älykäs ihminen. Toivon sinulle kivaa iloista ja hyvää kesää. Älä anna muiden määrittää tai määräillä sinua.

Vierailija
16/16 |
31.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kait voit valittaa, mutta ketään se ei kiinnosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi