Suomalaisten naisten keskipituus on n. 167 cm. Miten ihmeessä sitten on niin paljon pitkiä naisia?
Joka päivä näkee vaikka kuinka monta ainakin 180 cm naista ja naisia, jotka ovat seurassaan olevia miehiä pidempiä, vaikka miehetkään eivät mitenkään lyhyitä ole. Miten tämä on mahdollista, kerran kun naisten keskipituus on n. 167 cm?
Kommentit (50)
Eihän keskiarvo kerro mitään hajonnasta
Taas olisi kannattanut olla hereillä ala-asteella matikantunnilla.
Keskipituus ei huomioi kenkien korkoja, ne tuo helposti 5cm...
No mä itse olen 154cm naispuolinen tappi. Kyllähän me lyhyet alennetaan keskipituutta, kuten myös nämä pitkät nostavat sitä.
On niin paljon niin mitättömän lyhyähiä että hos optimi on 168 niin jos on yksi 188 niin sitä vastaan tarvitaan yksi 148 että saadaan se yksi optimiyksilö joka on sen 168. Että pilkkaa noita nysiä ja hujoppeja älä meitä optimeita!
Itseasiassa suomalaisten naisten keskipituus on nykyään noin 184cm. Paino suunnilleen 95kg.
Sama vikinä aina, kun Tilastokeskus julkaisee tiedot suomalaisten keskipalkoista.
- Ei voi olla noin paljon, kun mä ja moni mun tuttu tienaa selvästi vähemmän!
Missäköhän asut, koska itse olen "vain" 175 cm pitkä nainen ja todella harvoin näen missään muita naisia jotka ovat yhtä pitkiä kanssani? Yleensä saan aina katsella selkeästi alaspäin ja ehkä pari kertaa vuodessa vastaan sattuu itseäni pidempi nainen, ja sekin pituusero on korkeintaan pari senttiä..
Nuoret naiset ovat PALJON vanhempia pidempiä. Itse olen 179cm mies, ja suht usein näkyy itseni pituisi teinityttöjä.
Joku noheva laskekoon normalijakauman avulla palon 180cm naisia on jos keskipituus on 167. Itse en enää ilman googlea osaa.
Vierailija kirjoitti:
Joku noheva laskekoon normalijakauman avulla palon 180cm naisia on jos keskipituus on 167. Itse en enää ilman googlea osaa.
Tarvitaan tieto keskihajonnasta
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän asut, koska itse olen "vain" 175 cm pitkä nainen ja todella harvoin näen missään muita naisia jotka ovat yhtä pitkiä kanssani? Yleensä saan aina katsella selkeästi alaspäin ja ehkä pari kertaa vuodessa vastaan sattuu itseäni pidempi nainen, ja sekin pituusero on korkeintaan pari senttiä..
Sama juttu. Ja tiedän muutaman joiden pituus on 150 cm...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan tieto keskihajonnasta
Totta. Eiköhän tilastokeskuksesta löydy.
Olen 180-senttinen viisikymppinen nainen. Olen joskus julkisilla paikoilla kävellessäni laskenut, kuinka moni vastaantulija on minun mittaiseni tai pitempi. Suurin osa miehistäkin tuntuu jäävän matalammiksi. Yleensä kuljen muutaman sentin korot kengissäni, ja silloin olen tosiaan vähemmistössä. :)
Vierailija kirjoitti:
Taas olisi kannattanut olla hereillä ala-asteella matikantunnilla.
No veit kommenttini tilastomatikan tai kylläkin perusmatikan alkeista 😊.
Olen itse 185cm pitkä mies, ja suurin osa nuorista naisista ovat minua lähes päätä pidempiä ja arviolta noin 20kg painavampia. Painan 90kg..
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 185cm pitkä mies, ja suurin osa nuorista naisista ovat minua lähes päätä pidempiä ja arviolta noin 20kg painavampia. Painan 90kg..
Olisit käynyt Specsaversilla
Itse olen "vain" 168 cm pitkä. Silti jokaisella kauppareissulla / ostoskeskusreissulla tulee vähintään kymmenen miestä, jotka ovat minua lyhyempiä, siis alle 168 cm pitkiä.
Tuntuu, että suurin osa naisista ovat minua lyhyempiä, selvä vähemmistö ovat minun mittaisiani eikä edes joka reissulla tule vastaan minua pidempää naista. Eli hyvin uskon tuota 180 cm pitkää naista.
Ihmettelen näitä pituuksia, tuntuu, että suurin osa on tosi lyhyitä - niin miehet kuin naisetkin.
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa sentään 210-senttisiä ovat. Eihän ne silloin mahtuisi edes ovista suorina sisään. 210-senttinen olisi jo lähellä Lauri Markkasen pituutta.
On myös paljon lyhyitä naisia