Ninalla ja Pasilla on 11 lasta, maitoon menee viikossa 250 euroa
"– Meillä on 11 rakkauden hedelmää. Kaikki ovat ihan ikiomia ja biologisia, Nina-äiti kuvailee.
Se on pieni ihme. Ninan ei pitänyt rakenteellisen vian vuoksi edes saada lapsia. Esikoinen ilmoitti kuitenkin tulostaan, kun pari oli tuntenut toisensa vain viisi viikkoa. Etenkin Nina toivoisi vielä lisääkin lapsia: joko kaksoset tai suoraan neloset.
– Se nähdään sitten, mitä tulee, jos tulee, Pasi toppuuttelee.
Aviopari on sitoutunut suurperhearkeen. Sen eteen on jouduttu tekemään myönnytyksiä. Rahat eivät riitä kaikkeen.
– Meillä menee 250 euroa kuukaudessa pelkästään juomamaitoon. Ruuantekomaidot ovat asia erikseen, Nina laskeskelee.
Litroissa laskettuna maitoa kuluu viikossa 80. Wc-paperia käytetään 24 rullaa. Seitsemän vuorokauden aikana taloudessa pestään 25 koneellista pyykkiä.
– Olemme joutuneet tinkimään paljosta. Nuorina meillä oli hyvät työt, asuimme pääkaupunkiseudulla omistusasunnossa ja molemmilla oli autot alla, hän muistelee ilman katkeruuden häivääkään.
Nina painottaa, että esimerkiksi uskonto ei heidän perheensä kohdalla määrittele lasten lukumäärää. Kyse on puhtaasta halusta.
– Olen halunnut ison perheen ympärilleni, ettei minun tarvitse kokea yksinäistä hetkeä, pienestä suvusta tuleva Nina taustoittaa."
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/e821f727-6019-46ff-95d3-a695e22…
Kommentit (313)
Taisin laskea kyllä ihan väärin. Aika paljon lapsilisiä silti :D
Sairasta. Muutenkin tuollaisen perheen hiilijalanjälki on hurja, sen lisäksi maitoa kitataan ihan turhaan ja ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla lapsilla on ihan normaaleja nimiä, Emma, Onni, Samu jne, miksi nuorimpia on rangaistu noilla hupinimillä?
”Mä oon raskaana”
”Aijaa. Meillä olis tän nuorimman ristiäiset, ootko aatellu nimeä?”
”Emmä tiiä, keksi sä välillä. En mä jaksa ajatella, mulla on taas aamupahoinvointia”
”No laitetaan sit vaikka Kisu, sillä on ihan hyviä biisejä”
”Joo ihan sama *juoksee vessaan*”
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo nimet on kivat. En kykenisi itse tuohon lapsimäärään, ei koskaan oikeasti mahdollisuutta olla yksin. Mun pää hajoiaisi.
Toisaalta noilla varmasti pitää laskea menot oikeasti kohdilleen, eikä sinne päin, ja rahat menee hyvin tarkasti lapsiin, eikä päihteisiin tai tekokynsiin. Kaikkea hyvää perheelle.
Ikään kuin päihteet ja tekokynnet olisi jotenkin yleinenkin menoerä tavallisissa lapsiperheissä...
80 l maitoa viikossa 13 hengelle? Aika järjetön määrä per hlö.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta. Muutenkin tuollaisen perheen hiilijalanjälki on hurja, sen lisäksi maitoa kitataan ihan turhaan ja ihan liikaa.
"T. lapseton kaupunkilainen"?
Kyllä se on itseasiassa sinkkuilu ja varsinkin eroaminen, joka nostattaa samojen henkilöiden hiilijalanjälkeä ja kulutusta melkein kaksinkertaiseksi. Perheyksikkö on ekoteko, jos katselee vain luonnon kannalta. (No, kommuunit yms yhteisöt kanssa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo nimet on kivat. En kykenisi itse tuohon lapsimäärään, ei koskaan oikeasti mahdollisuutta olla yksin. Mun pää hajoiaisi.
Toisaalta noilla varmasti pitää laskea menot oikeasti kohdilleen, eikä sinne päin, ja rahat menee hyvin tarkasti lapsiin, eikä päihteisiin tai tekokynsiin. Kaikkea hyvää perheelle.
Ikään kuin päihteet ja tekokynnet olisi jotenkin yleinenkin menoerä tavallisissa lapsiperheissä...
...ja tavallisessa lapsiperheessä on 12 lasta vai?
Lähistöllä asuu vastaavanlainen 12 lapsen perhe. Onhan se aika erilaista lapsuutta heillä. Ei kaverisynttäreitä, ei voi kutsua edes kavereita kylään, ei maksullisia harrastuksia, ei voi kuskata mihinkään, lomat vietetään aina kotona jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta ei myöskään ole yleistä pikkulapsien äitien tekokynsiharrastus ja päihteet... joten aika turha tuoda tuollaista esille ikään kuin vastakkainasetteluna.
Jos ei ole mistä laittaa ruokaa tai ei viitsi/jaksa tai muuten saa aikaiseksi kunnollista ateriaa niin lapset ja nuoret näppärästi täyttävät vatsansa maidolla. Samahan se on mistä sen rahan maksaa, täysipainoisesta ravintorikkaasta ateriasta vai maidosta joka sinällään sisältää hyviäkin ravintoaineita mutta silti suosin itse vettä juomaksi varsinkin isommilla lapsilla. Ruoka sitten ruokana.
Repesin ääneen noille nimille. Ei luoja. "Pinkki pippuriina" huutonaurua!!!! :DDDDDDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mutta ei myöskään ole yleistä pikkulapsien äitien tekokynsiharrastus ja päihteet... joten aika turha tuoda tuollaista esille ikään kuin vastakkainasetteluna.
Melkoinen väite maassa jossa pitää joka juhlan alla muistuttaa huomioimaan lapsetkin sen viinan kanssa läärätessä. Aina on niitä joiden pitää tulla palstoille kertomaan kuinka varmasti juodaan ja paljon.
Siis ihan järkyttäviä nuo nuorimpien nimet, luulin ensin vitsiksi
Huh, mitä ihmisiä. Ei ne ilmeisesti tee muuta kuin latkuttaa maitoa kuin vasikat tai istuu paskalla.
Vierailija kirjoitti:
Repesin ääneen noille nimille. Ei luoja. "Pinkki pippuriina" huutonaurua!!!! :DDDDDDDDDDDDDDDDD
Sä naurat pienen lapsen nimelle. Ei oikein taas voi ymmärtää. Oikeasti tuo pieni lapsi saa omata todella kovan itsetunnon juuri kaltaistesi ilkkujien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"T. lapseton kaupunkilainen"?
Kyllä se on itseasiassa sinkkuilu ja varsinkin eroaminen, joka nostattaa samojen henkilöiden hiilijalanjälkeä ja kulutusta melkein kaksinkertaiseksi. Perheyksikkö on ekoteko, jos katselee vain luonnon kannalta. (No, kommuunit yms yhteisöt kanssa)
No olenpas minä sitten onnekas kun olen parisuhteessa ollut 15v.
"perheyksikkö" ei ole miltään kantilta ekoteko. Lisääntymättä jättäminen on suurin ekoteko minkä ihminen voi tehdä. Älä ole tyhmä.
Hyvin on onnistunut valion lobbaus kun perheessä vedetään 80 litraa maitoa viikossa(???). Missään muussa maassa ei ihmiset ole niin hölmöjä ettei vettä osata juoda vaan sitä maitoa tuputetaan ihan turhaan kaikille vaikka aikuiset ihmiset eivät tarvitse maitoa! Maidolla on lisäksi todella suuri hiilijalanjälki.
T. Meillä ei juoda maitoa janojuomana
"Kyse on puhtaasta halusta."
Mitä ilmeisimmin...
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on onnistunut valion lobbaus kun perheessä vedetään 80 litraa maitoa viikossa(???). Missään muussa maassa ei ihmiset ole niin hölmöjä ettei vettä osata juoda vaan sitä maitoa tuputetaan ihan turhaan kaikille vaikka aikuiset ihmiset eivät tarvitse maitoa! Maidolla on lisäksi todella suuri hiilijalanjälki.
T. Meillä ei juoda maitoa janojuomana
Niinpä, jos kaikki juo niin 0,88l / vrk/ hlö. Aivan sairasta.
Jos saa reippaasti yli 2000€ pelkästään lapsilisiä, niin ei se kyllä enää ole pelkästään perheen kahden aikuisen välinen asia. Alkaa olla aika paljon harteilla yhteiskunnallakin.
Enkä tarkoita, että lapsilisillä tuollasen porukan kuluja saa katettua, mutta silti.
Silti hämmästyttää ehkä eniten tuo pinkiksi maalattu seinä. Miksi?