Paljonko lastenne tileillä rahaa säästössä ja lasten ikä?
Millaisia säästösummia siis tilillä per lapsi? Laitatteko kuukausitrain rahaa säästöön vai isompia summia harvemmin?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heepo kirjoitti:
Jaahas, täällä sitten kaikki "parempiosaiset" pääsevät nyt sitten leuhkimaan lastensa varallisuuksista. Mikä ihmeen vimma ihmisillä on leuhkia tai keksiä tuollaisia rahoja ? Tuleeko siitä hyvät kiksit ?
Siis ihan oikeasti? Itse lukenut huuli lörpällään kuinka p-aukista porukkaa täällä pyörii. Tai toisin päin kääntäen: kuinka köyhiä suomalaiset perheet keskimäärin ovat.
NIin olemme köyhiä. Oletko kasvanut jossakin pilvissä kun muuta luulet?
Olen sen verran iäkkäämpi että kasvamisesta ei kannata tässä vaiheessa enää puhua, enemmänkin oman varakkuuden kasvattamisesta. Joka tapauksessa: ei millään pahalla kaikille ketjuun osallistuville, mutta yllä puhutaan lähinnä muutamasta surkeasta tonnista per lapsi, ja tänne ryntää porukkaa paheksumaan "hyväosaisia".
Ihan oikeasti?
Omassa tuttavapiirissämme lapsilisä on minimikuukaisierä, joka säästetään lasten rahastoihin yms. Lapsilisät käytetään yleisimmin ensiasuntoon. En tiedä ketään, joka asuu vuokralla, joten en voi puhua heistä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heepo kirjoitti:
Jaahas, täällä sitten kaikki "parempiosaiset" pääsevät nyt sitten leuhkimaan lastensa varallisuuksista. Mikä ihmeen vimma ihmisillä on leuhkia tai keksiä tuollaisia rahoja ? Tuleeko siitä hyvät kiksit ?
Parempiosaiset? Ihan normaali töissäkäyvä ihminen olen. Palkka nettona käteen 2100€
Lapselle joka kuukausi 50€ säästöön, jouluna ja synttäreinä 100€
Ei kauhean iso ponnitus ole että muutaman tonnin kokoon.Nettona ei moni tuota saa ja laskut vie kaiken. Sulla varmaan mieskin joka maksaa. Monilla ei ole ja palkka voi olla nettona puolet tuosta. Vuokrakin maksettava jne.
Jaa no kiva tietää että olen jonkun mielestä parempiosainen. Ihan yksin maksan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jotenkin lukea miten hurjia summia lapsille säästetään ihan tuosta noin vaan, ilman että rahansa eteen mitään tekevät. Mikäköhän on todellinen keskiarvo mitä lapsille on säästetty 18-vuotiaaksi mennessä, hauska jos joku sen asian tutkisi.
Minulla itselläni on kotoa poismuuttaessa 18-vuotiaana yhteensä rahaa 300€, ja kyllä sieltäkin on pitkälle ponnistettu kun mietin nykytilannettani. Että ei huolta niille, joilla ei varaa lapsilleen säästää, kyllä lapsenne varmasti tulevat pärjäämään aikuisina. Ainakin arvostavat rahaa ja tekevät ahkerasti työtä elääkseen, kun mitään ei tipu taivaasta. :)
Samaa mieltä.
Minulle ei vanhemmat olleet säästäneet mitään, eikä olisi ollut edes mistä laittaa.
Olin 14-vuotiaasta asti tosin kesät töissä, josta itse säästin. 18-vuotiaana taisi olla joku 1500e tilillä, josta sain autokoulun maksettua. Loput rahat olin käyttänyt jo, kun piti itse maksaa vaatteet sun muut.
Silloin 18-vuotiaan vähän harmitti, kun monille vanhemmat maksoivat kaikki menonsa. Nykyään ei.
On ollut paljon hyötyä siitä, että on nuoresta pitäen oppinut itsenäiseksi, sekä työskentelemään ja ymmärtämään rahan arvoa.
Lapsilisät menee lapsen tilille. Sieltä otetaan rahaa isompiin hankintoihin lapselle.
Onpas hyvätuloista porukkaa, kun on varaa säästää itselle ja lapsille satoja tonneja.
No joo, itse en saanut mitään (vaikka hyvätuloisesta perheestä olenkin), enkä ymmärrä oikein miksi pitäisi lapselleen älyttömiä säästelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jotenkin lukea miten hurjia summia lapsille säästetään ihan tuosta noin vaan, ilman että rahansa eteen mitään tekevät. Mikäköhän on todellinen keskiarvo mitä lapsille on säästetty 18-vuotiaaksi mennessä, hauska jos joku sen asian tutkisi.
Minulla itselläni on kotoa poismuuttaessa 18-vuotiaana yhteensä rahaa 300€, ja kyllä sieltäkin on pitkälle ponnistettu kun mietin nykytilannettani. Että ei huolta niille, joilla ei varaa lapsilleen säästää, kyllä lapsenne varmasti tulevat pärjäämään aikuisina. Ainakin arvostavat rahaa ja tekevät ahkerasti työtä elääkseen, kun mitään ei tipu taivaasta. :)
Itse ainakin olen ajatellut, että jos en myöhemmin pysty jeesaamaan (työttömyys esim), niin säästöillä saa lukion, autokoulun kuitattua ja jää vähän opiskelun alkuun/itsenäiseen elämään.
Ekalla sivulla se jonka 11-vuotiaalla on 7000 rahastosalkku.
Vierailija kirjoitti:
Vauvasta lähtien muutama kymppi kuussa indeksirahastoon, niin omilleen lähtiessä on jo ihan mukava potti kasassa. Ja kyllä sitä rahan arvostamista ja ahkeruuttavoi opettaa muillakin tavoin kuin lähettämällä tyhjän päälle. Mieluummin sitä antaa hyvät eväät elämään, kun kerran on mahdollista.
Ei mitään, ei ole edes tiliä lapsella. Lapsilisä menee ruokaan tai laskuihin tms.. ei jää mitään ylimäärästä mistä voisi laittaa edes itselle säästöön. Käyn töissä..
Vierailija kirjoitti:
Näin lama-ajan lapsena ihan käsittämätön ajatus, että vanhemmat olisivat tuollaisia summia säästäneet meille lapsille. Kotoa lähtiessä saatiin sen verran, että pärjättiin ekaan opintotukeen asti.
Tavallaan hieno asia tuo säästäminen, mutta vähän mietityttää, että mitä lapsi/nuori oppii rahasta, jos tekemättä mitään saa isoja summia. Nuoruuden köyhät opiskeluvuoden on ihan kasvattava ja terveellinen kokemus.
Tai että onko lapsilisälle mitään tarvetta, jos se on varaa laittaa säästöön? Eriarvoisuus kasvaa jo ennen kuin lapsi ymmärtää kunnolla rahasta, ja nekin sijoitetut lapsilisät olisi voinut käyttää johonkin tärkeämpään kohteeseen.
Aika harvassa perheessä se on juuri sen lapsilisän verran ylimääräistä, itsellä ainakin menee omiin säästöihin 500-1000/kk ja lapselle 40. Ehkä voisin lapsen osuutta jopa kasvattaa.....
Jos nyt ajatellaan että poistetaan osalta lapsilisät ja maksetaan köyhimmille tuplana tai triplana, niin ei niillä köyhemmän ääripään lapsilla silti ole säästöjä aikuisuuden kynnyksellä. Eikä se johdu lapsilisäpolitiikasta.
Kun puhutaan sosiaaliturvasta, niin "ilmainen" raha kuulemma passivoi. Kun puhutaan perinnöistä ja vanhempien keräämistä säästöistä, mitään tällaista ongelmaa ei ole olemassakaan.
Ja joo, suomalaiset on tosi köyhiä! Ei ole kuin muutamia tonneja kerrytetty osakesalkkuun / per alle 10 v. lapsi! Valtiolta tuleva parisataa/kk on ihan karkkirahaa. Mutta mihinkään ei tietenkään ole varaa ja tosi tiukasti eletään, koska me ollaan hei köyhiä osakesäästäjiä!
Ihan sairasta, miten ihmiset eivät näe hyväosaisuuttaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvasta lähtien muutama kymppi kuussa indeksirahastoon, niin omilleen lähtiessä on jo ihan mukava potti kasassa. Ja kyllä sitä rahan arvostamista ja ahkeruuttavoi opettaa muillakin tavoin kuin lähettämällä tyhjän päälle. Mieluummin sitä antaa hyvät eväät elämään, kun kerran on mahdollista.
Niinpä niin. Mukavampi aloittaa sitten yliopisto-opinnot kun ei tarvitse tehdä töitä vuokran eteen, vaan voi keskittyä opintoihin ja hakea kunnon kesätyötä.
Itse kauppakorkeakoulun käyneenä aion lisäksi opettaa teineilleni rahastosijoittamisen alkeet.
Ei mitään enkä ole ajatellut säästääkään. Menkööt itse kesätöihin. Rahaa tarvitaan nyt ihan lapsiin itseensä.
Kohtuudella, toisin kuin tässä videossa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas hyvätuloista porukkaa, kun on varaa säästää itselle ja lapsille satoja tonneja.
No joo, itse en saanut mitään (vaikka hyvätuloisesta perheestä olenkin), enkä ymmärrä oikein miksi pitäisi lapselleen älyttömiä säästelläkään.
Vähän on pakko säästää kun lapsi ei tule saamaan opintotukea vanhempien tulojen vuoksi.
Lapsi on 4v. Hänellä on n. 2500 euroa rahastoissa ja sijoituskaksio Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Minulle ei vanhemmat olleet säästäneet mitään, eikä olisi ollut edes mistä laittaa.
Olin 14-vuotiaasta asti tosin kesät töissä, josta itse säästin. 18-vuotiaana taisi olla joku 1500e tilillä, josta sain autokoulun maksettua. Loput rahat olin käyttänyt jo, kun piti itse maksaa vaatteet sun muut.Silloin 18-vuotiaan vähän harmitti, kun monille vanhemmat maksoivat kaikki menonsa. Nykyään ei.
On ollut paljon hyötyä siitä, että on nuoresta pitäen oppinut itsenäiseksi, sekä työskentelemään ja ymmärtämään rahan arvoa.
Miksi näiden pitäisi poissulkea toisensa jos varaa on laittaa? Voihan se lapsi käydä kesätöissä silti ja tienata omaa rahaa vaikka saisikin pienen potin itselleen aikuistuessaan. Ei minullekaan oltu säästetty mitään (mulla toki oli aina tieto että jos tarvitsisin rahallista apua niin saisin sitä kyllä vahemmiltani, mikä varmasti lisäsi turvallisuuden tunnetta - sekin varsin mukavaa) mutta silti haluan omille lapsilleni säästää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Olin 14-vuotiaasta asti tosin kesät töissä, josta itse säästin. 18-vuotiaana taisi olla joku 1500e tilillä, josta sain autokoulun maksettua. Loput rahat olin käyttänyt jo, kun piti itse maksaa vaatteet sun muut.Silloin 18-vuotiaan vähän harmitti, kun monille vanhemmat maksoivat kaikki menonsa. Nykyään ei.
Nuo mainitsemasi asiat eivät kylläkään sulje pois toisiaan, vaikka niin haluat ajatella. Itsenäiseksi oppiminen, työteliäisyys ja rahan arvon ymmärtäminen eivät liity siihen, kerätäänkö lapselle alkupääomaa vai ei. Raha on rahaa, kasvatus on kasvatusta, talouskasvatus on talouskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan sosiaaliturvasta, niin "ilmainen" raha kuulemma passivoi. Kun puhutaan perinnöistä ja vanhempien keräämistä säästöistä, mitään tällaista ongelmaa ei ole olemassakaan.
Ja joo, suomalaiset on tosi köyhiä! Ei ole kuin muutamia tonneja kerrytetty osakesalkkuun / per alle 10 v. lapsi! Valtiolta tuleva parisataa/kk on ihan karkkirahaa. Mutta mihinkään ei tietenkään ole varaa ja tosi tiukasti eletään, koska me ollaan hei köyhiä osakesäästäjiä!
Ihan sairasta, miten ihmiset eivät näe hyväosaisuuttaan...
En tajunnut pointtia. Mieluummin säästän nykyisellään vaikkapa perunamuusista kerman verran kuin lapsen tulevaisuudesta. Lapsilisiä leikattiin --> aloin elää tiukemmin, jotta saan saman rahan lapselle säästöön.
Nettona ei moni tuota saa ja laskut vie kaiken. Sulla varmaan mieskin joka maksaa. Monilla ei ole ja palkka voi olla nettona puolet tuosta. Vuokrakin maksettava jne.