Paljonko lastenne tileillä rahaa säästössä ja lasten ikä?
Millaisia säästösummia siis tilillä per lapsi? Laitatteko kuukausitrain rahaa säästöön vai isompia summia harvemmin?
Kommentit (91)
Ei yhtään. Miksi pitäisikään olla? Hommatkoon ovat rahansa? Oliko teillä itellä jotkut säästöt heti kun tulitte täysi-ikäisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Miksi pitäisikään olla? Hommatkoon ovat rahansa? Oliko teillä itellä jotkut säästöt heti kun tulitte täysi-ikäisiksi?
Reilu kymppitonni euroissa taisi olla.
Lapsilisät, lahjarahoja ja pari kesää töissä olin ollut.
Omilla lapsilla vajaat 200k€ per nuppi. Perintöjä sun muita rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Oli. Äiti antoi isän maksamat elatustuet mukaani kun lähdin opiskelemaan.
Tjaa, muutamia tuhansia, loput sitten osakkeissa. Kummallakin n. 6 tuhannen salkut
Lapset 4 ja 6
11v:llä on 7000 sijoituksissa, niistä puolet on laitettu mummonsa perinnöstä.
Lahjoja ja muita 800 ja omassa hallinnassaan satasen verran.
Säästän hänelle kuukausittain sijoituksiin ja viikkorahansa hallinnoi itse.
6 v n. 4000 e
4 v n. 2000 e
Rahastot molemmilla. Yleensä kuukaudessa siiretään rahastoon 50 e/lapsi. Joskus jää väliin, jos tiukempi kuukausi. Joskus myös isovanhemmilta tulee hieman isompia kertasuorituksia (100-200 e/lapsi).
Vierailija kirjoitti:
Sain tilin hallintaani, kun muutin 19-vuotiaana omilleni.
8-vuotias, säästöjä n. 4500 e. Joka toinen kuukausi menee pieni summa rahastoon, osa on laitettu isompana kertasummana.
Vähän päälle tuhat kaikilla kolmella, iät 3-9v.
Omissa rahastoissa on jokaisella (3kpl) 6000€ millä saavat maksaa oman ajokortin ja opiskelun.
Omilla tileillään heillä on joitakkn satasia mitä ovat saaneet lahjaksi yms.
Lisäksi olen säästänyt lapsilisät rahastoihin omalla nimelläni mistä annamme sitten tarvittaessa esim. Käsirahaa omaan asuntoon, tai jos haluaa lähteä vaihtoon tms.
Kuukausittain on laitettu ja jatketaan vieläkin, vaikka lapsi täytti jo 18. Säästössä on nyt n. 75000€. Melkein kaikki kiinni osakkeissa, jonkin verran ASP-tilillä. Vuotuiset netto-osingot ovat noin 2400€. Salkussa on jonkin verran REITtejä, jotka maksavat osinkoa kuukausittain, muut osakkeet ovat Helsingin pörssistä. Läpi vuoden tulee 50-60€ tilille ja sitten keväisin siihen päälle vielä kotimainen osinkosade.
8000 kummallakin, ikää 11 ja 9. Lisäksi rahastosalkut.
Verottomasti voi lahjoittaa joka toinen vuosi lapsilleen tietyn summan. Kannattaa näin siirtää etukäteen mitä voi niin ei mene niin runsaasti perintöveroa aikanaan.
700 euroa rahastoissa 2-vuotiaalla.
2v6kk = noin 2500e osakerahastoissa, ja ehkä 450e tilillä
0v6kk = tällä viikolla tilinavaus ja rahastosäästämisen aloitus, rahaa noin 300e ristiäiset/joululahjat
2- ja 5-vuotiaat. Isovanhempien lahjoittamana molemmilla 1000e per ikävuosi, osa tileillä ja osa rahastoissa tms. Aikovat kuulemma sen tuhat euroa vuodessa antaa 18-vuotiaaksi asti. Isoisä hoitelee tuon sijoituspuolen, minä en siitä ymmärrä mitään.
Paljonkohan olen säästänyt per lapsi omaan kivaan, kun en ole näitä kulueriä pyrstöstäni pupeltanut?
N41
2-v, nyt noin tonnin verran.