Paljonko lastenne tileillä rahaa säästössä ja lasten ikä?
Millaisia säästösummia siis tilillä per lapsi? Laitatteko kuukausitrain rahaa säästöön vai isompia summia harvemmin?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin lama-ajan lapsena ihan käsittämätön ajatus, että vanhemmat olisivat tuollaisia summia säästäneet meille lapsille. Kotoa lähtiessä saatiin sen verran, että pärjättiin ekaan opintotukeen asti.
Tavallaan hieno asia tuo säästäminen, mutta vähän mietityttää, että mitä lapsi/nuori oppii rahasta, jos tekemättä mitään saa isoja summia. Nuoruuden köyhät opiskeluvuoden on ihan kasvattava ja terveellinen kokemus.
Tai että onko lapsilisälle mitään tarvetta, jos se on varaa laittaa säästöön? Eriarvoisuus kasvaa jo ennen kuin lapsi ymmärtää kunnolla rahasta, ja nekin sijoitetut lapsilisät olisi voinut käyttää johonkin tärkeämpään kohteeseen.
Aika harvassa perheessä se on juuri sen lapsilisän verran ylimääräistä, itsellä ainakin menee omiin säästöihin 500-1000/kk ja lapselle 40. Ehkä voisin lapsen osuutta jopa kasvattaa.....
Eikö tässä logiikka ole nurinkurinen?
Säästät itsellesi: kasautuneista säästöistä maksetaan jälkeesi perintöverot.
Jos taas lahjottaisit suhteessa enemmän lapselle: okei, maistraatin valvonta negatiivisena lisäbyrokratiana; mutta korkoa korolle -ilmiö olisi maksimaalinen, perintöveroa ei maksettaisi ja motivaatio talouskasvatukseen olisi suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin lama-ajan lapsena ihan käsittämätön ajatus, että vanhemmat olisivat tuollaisia summia säästäneet meille lapsille. Kotoa lähtiessä saatiin sen verran, että pärjättiin ekaan opintotukeen asti.
Tavallaan hieno asia tuo säästäminen, mutta vähän mietityttää, että mitä lapsi/nuori oppii rahasta, jos tekemättä mitään saa isoja summia. Nuoruuden köyhät opiskeluvuoden on ihan kasvattava ja terveellinen kokemus.
Tai että onko lapsilisälle mitään tarvetta, jos se on varaa laittaa säästöön? Eriarvoisuus kasvaa jo ennen kuin lapsi ymmärtää kunnolla rahasta, ja nekin sijoitetut lapsilisät olisi voinut käyttää johonkin tärkeämpään kohteeseen.
Aika harvassa perheessä se on juuri sen lapsilisän verran ylimääräistä, itsellä ainakin menee omiin säästöihin 500-1000/kk ja lapselle 40. Ehkä voisin lapsen osuutta jopa kasvattaa.....
Eikö tässä logiikka ole nurinkurinen?
Säästät itsellesi: kasautuneista säästöistä maksetaan jälkeesi perintöverot.
Jos taas lahjottaisit suhteessa enemmän lapselle: okei, maistraatin valvonta negatiivisena lisäbyrokratiana; mutta korkoa korolle -ilmiö olisi maksimaalinen, perintöveroa ei maksettaisi ja motivaatio talouskasvatukseen olisi suuri.
Mulla on ehkä elämää vielä 30-40 vuotta....en mä vielä voi kaikkea alaikäisen tilille laittaa, saatan tarvita itsekin tuonnempana. Ja mistä sitä näistä töistäkään tietää, riittääkö niitä eläkeikään asti. Mutta eipä myöskään huoleta.
Se ei ole lapsen mikä ei ole hänen nimissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omissa rahastoissa on jokaisella (3kpl) 6000€ millä saavat maksaa oman ajokortin ja opiskelun.
Omilla tileillään heillä on joitakkn satasia mitä ovat saaneet lahjaksi yms.
Lisäksi olen säästänyt lapsilisät rahastoihin omalla nimelläni mistä annamme sitten tarvittaessa esim. Käsirahaa omaan asuntoon, tai jos haluaa lähteä vaihtoon tms.
Tiedäthän, että isommista lahjoista joutuu maksamaan veroa.
Suomessa vissiin joutuu kyllä. Tosin muistaakseni voi antaa 5000€ kerralla joten se on ihan riittävä
10 000 ennen sai antaa - omat isovanhemmat antoivat käteistä maksimisummat per vuosi. Harmi, jos on nykyään vain 5 000/v.
Verottomasti voi antaa 4999e 3 vuoden välein, joten jos isovanhempia on 2kpl voivat he antaa yhteensä lähes 10000e joka kolmas vuosi. Aiemmin oli 3999e 3 vuoden välein. Ei ole koskaan ollut 10000e tai edes 5000e verottomasti joka vuosi. Toki saa antaa niin paljon kuin haluaa, mutta silloin joutuu maksamaan lahjaveron.
Käytännössä normaali palkansaajapariskunta, jolla on vaikka 3 lasta onnistuu siirtämään rahansa helposti lapsille heidän ollessaan aikuisia. Lapsille säästäminen kannattaa, jos puhutaan pitkistä vuosikymmenien säästöistä korkoa korolle ilmiön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas hyvätuloista porukkaa, kun on varaa säästää itselle ja lapsille satoja tonneja.
No joo, itse en saanut mitään (vaikka hyvätuloisesta perheestä olenkin), enkä ymmärrä oikein miksi pitäisi lapselleen älyttömiä säästelläkään.
Vähän on pakko säästää kun lapsi ei tule saamaan opintotukea vanhempien tulojen vuoksi.
Eikö lapsesi aio opiskella amista tai lukiota pidemmälle? Korkeakoulussa opiskelevan lapsen opintotukeen vanhempien tulot eivät vaikuta mitään, jos lapsi asuu omillaan.
Vai asutteko jossain ulkomailla?
Yläasteikäisen säästötilillä yli 9k€ ja ala-asteikäisen säästötilillä yli 7k€. Vanhempi lapsi haluaisi aloittaa ASP-säästämisen.
Lasten säästöt ovat muodostuneet pääasiassa isovanhempien synttärimuistamisista.
Me alettiin säästää jo lapsen synnyttyä sillä ajatuksella, että jos ei itselle saada mitään säästöön, niin säästetään edes lapselle. Ja että menee sitten aikanaan vähemmän perintöveroa. Taidettiin ensimmäiset 7 vuotta elää melko huolettomasti eikä mietitty minne rahat kuluvat. Mutta siinä kohtaa lapsella oli jo 15000€ potti, niin suoraan sanottuna kateus iski! Sitä kautta tuli tolkkua meidänkin taloudenpitoon ja alettiin saada itsellekin säästöön.
Mitenkään ylenpalttisesti ei olla lasta hemmoteltu, ei ole ostettu turhuuksia eikä kalliita merkkivaatteita. Rahan arvoa on yritetty opettaa ja muutenkin pitää huolta talouskasvatuksesta, ettei erehdy luulemaan pesämunaansa isoksi rahaksi. Onhan siitä pesämunasta iso apu esim. ensiasunnon kanssa ja kun fiksusti toimii, niin se pesämuna auttaa kartuttamaan omaakin varallisuutta sitten kun pääsee työelämään. Mutta jos sitä tuhlaamaan lähtee, niin ei siitä pitkäksi aikaa ole iloa.
Kyllä me muutenkin autamme lasta ainakin opintojen alussa. Nyt ensimmäisenä opiskeluvuotena annamme ruokarahaa, koska muut samanikäiset käyvät vielä lukiota ja asuvat kotona muutenkin. Tuntuisi tyhmältä rankaista lasta siitä, että suoritti lukion kahdessa vuodessa. Myöhemminkin varmaan jeesataan tarpeen tullen. Meillä on kuitenkin siihen mahdollisuus ja varallisuutta jonkin verran kertynyt, niin turha niistä rahoista on pitää kiinni kuolemaansa asti. Ei se lapsi sitä perintöä tarvitse siinä kohtaa kun sen saa, on itsekin varmaan jo viisikymppinen ja hyvissä varoissa silloin. Mieluummin autamme tässä aikuiselämän alussa, kun opiskellaan eikä kesätöitäkään kaikille riitä.
6500 euroa on 5-vuotiaalla rahastoissa. Säästetty 50 e kuussa + lahjarahat päälle. Koron korko alkaa hiljalleen näkymään salkun kasvussa.
Näin kasvatat lapsesta omahyväisen mulkeron. Ettekö halua, että lapsenne oppivat, mistä se raha tulee? Miksi kaiken pitää olla valmiina? Asunnot ja kymppitonnin sohvakalustot heti 18-vuotiaina ja sitten ihmetellään, kun loppuu rahat, eikä joku jyskin sohva enää kelpaa ja palkka pitäisi olla 5000€/kk mielellään tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Näin kasvatat lapsesta omahyväisen mulkeron. Ettekö halua, että lapsenne oppivat, mistä se raha tulee? Miksi kaiken pitää olla valmiina? Asunnot ja kymppitonnin sohvakalustot heti 18-vuotiaina ja sitten ihmetellään, kun loppuu rahat, eikä joku jyskin sohva enää kelpaa ja palkka pitäisi olla 5000€/kk mielellään tekemättä mitään.
Omalla 5-vuotiaalla nyt 3000€. Laitan 100€/kk. Olen yh ja tämä nimenomaan motivoi minua kasvattamaan lapsestasi paremman rahan käyttäjän kuin itse olin. Kyseessä on niin suuri rahasumma kun lapsi on 18-vuotias, että en vain suostu siihen että rahat humputellaan turhuuteen.
Mutta ajatustapasi on hyvin tyypillinen musta-valko ajattelijoille. Esimerkiksi omat vanhempani eivät kasvattaneet minua mitenkään käyttämään rahaa, joten aivan liian pitkään kaikki meni mitä tulikin. Samaa virhettä en tee oman lapseni kohdalla.
9000e per lapsi suorasijoitettuna osakkeisiin, lapset 4v ja 7v, mummi antanut kaksi kertaa molemmille maksimilahjoitukset (3999e/4v ja nyt viimeisin sen 4999e/4v), veljeni kaksi lasta saaneet häneltä samat summat.
Ja huom. kyseessä yksinhuoltajana ollut (siitä asti kun itse olin 10v) erikoissairaanhoitaja ja nyt jo yli 10v eläkkeellä ollut, hänellä ei omaa perintö tmv varallisuutta, säästänyt ihan lapsenlapsia varten. Toki jeesannut myös minua ja veljeäni joskus opintolainoissa tmv.
Muut isovanhemmat antaneet joskus lahjaksi muutamia kymppejä, niillä on sitten hankittu mieleisiä leluja tmv, esim isompi säästi tietokoneeseen, josta isänsä sitten maksoi puolet. Joitain kymppejä säästöpossuissa.
Isänsä ja minä emme toistaiseksi ole heille säästäneet, mutta ehkäpä senkin voisi aloittaa, muutama kymppi kuussa esim.