Mitä eroa on eri yliopistoissa?
Nyt tänne kommentoikaa te, jotka tiedätte korkeakoulututkinnoista. Jossain keskusteluketjussa oli vähättelevään sävyyn kirjoitettu Itä-Suomen yliopistosta (Joensuu?). Onko siis näin, että jos vaikka suorittaa valtiotieteellisen ylemmän loppututkinnon Helsingin yliopistossa niin se on kuitenkin arvostetumpi suoritus kuin vastaava tutkinto suoritettuna vaikkapa Joensuussa. Entäs Turku? Tampere? Minä luulin, että Suomessa ei yliopistojen kesken ole eroja.
Kommentit (8)
Varmaan riippuu ihan oppiaineesta, tutkimus- ja opetushenkilökuntahan sen laadun viime kädessä tekee.
Tietysti on eroja, koska toiset haluavat aina olla parempia kuin toiset. Kannattaa miettiä kuinka laadukasta opetusta itse haluat. Toki asiantuntijat vierailevat yliopistoissa ympäri Suomen, eli kyllä sen Helsingin proffa siellä Itä-Suomen yliopistossakin vilahtaa. Eri asia sitten on riittääkö se vailahtaminen sinulle.
Jos haluat pääsyä työttömäksi tai heikosti palkatulle sosiaali-alalle, mene yliopistoon.
Ihan yhtä fiksu kysymys olisi: onko automerkeillä eroa? Ihan yhtälaillahan Mersussa ja Daciassa on yleensä 4 pyörää, 5 istumapaikaa ja ratti!
Toivottavasti ei ole. Ei olisi tämän maan etu vaikka hetken aikaa joistakin ivy-larppaajista siltä saattaisikin tuntua. Ainakaan kun puhutaan perustutkinto-opiskelusta.
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on paras.
Millä perusteella?
Riippuu enemmän laitoksesta kuin yliopistosta. Mikään "maaseutu vs. kaupunki" asettelu ei ole kyseessä. Itsekin arvostan Jyväskylän korkealle.
Valitettavasti eroja on niin opetuksen laadussa kuin tutkinnon arvostuksessa. Helsingin yliopisto pärjää myös kansainvälisissä vertailuissa paremmin kuin muut Suomen yliopistot..
TOSIN, kokemuksella ne työt useimmiten saadaan. Itse olen valmistunut Helsingin yliopistosta, VTM, mutta tiukkaa tekisi jos en olisi tehnyt esim. vapaaehtois- ja järjestötyötä opintojen (ja osa-aikaisen palkallisen järjestötyön) ohella sekä niiden kautta hankkinut ja suorittanut kaksi harjoittelua arvostetuissa paikoissa.
Pelkällä tutkinnolla ei paljoa juhlita, oli se hankittu sitten mistä vain. Ainakin jos valtiotieteiden maistereita miettii. Osa samaan aikaan opiskelleista ovat nyt edelleen työttömiä ja ihmettelevät kun ei saa töitä. Näistä kukaan ei tehnyt muuta kuin opiskeli tutkinnon suorittamisen aikana, vaikka kuinka olisi ollut mahdollisuuksia osallistua vaikka mihin. Lisäksi meille kaikille oli kyllä kerrottu, että pelkällä paperilla on vaikeaa löytää töitä, joten hankkikaa kokemusta opintojen aikana.
Jyväskylä on paras.