Mahdollinen työpaikka on yhden puhelun päässä, mutta pelkään soittamista kuollakseni!
Tsempatkaa ja antakaa kaikki parhaat vinkkinne puhelusta selviytymiseen! On siis aika varma työ tiedossa, mutta pitäisi soittaa ko työn pomolle vielä. En siis yhtään tiedä mitä se aikoo sanoa, mutta on ohjeistettu sille soittamaan. Jännitän virallisia puheluja ihan sairaasti! Tuntuu, että kaikki sanat menee sekaisin ja vastapuolen puhe täysin ohi. Varsinkin jos se toinen puhuu nopeasti... Mutta mä niin tarviin tän työn!!
Kommentit (9)
Ota rauhallisesti. Kirjaa eteesi vaikka ranskalaisin viivoin ne asiat jotka sun pitää todennäköisesti sanoa, ihan simppelitkin. Silloin sulla on vähän niinkuin lunttilappu, ja mieli levollisempi. Sitten vaan askel kerrallaan, soitat ja puhut ja kuuntelet rauhallisesti.
Ota yks olut ja soita. Niin minä teen. Jännitän kans ihan älyttömästi. Mutta rentoudun ja sitten soitan. Mut älä liikaa ala hörppäillä.
Mä kirjoitan virallisissa puheluissa tärkeimmät pointit ylös paperille ennen soittamista. Siitä saa tukea, kun niitä lueskelee, eikä unohda mitään tärkeää.
Inhoan myöskin virallisia puheluita.
Kirjoita ylös muistiin kaikki mahdollinen tieto mitä voit tarvita puhelun aikana alkaen omasta puhelinnumerosta, ota cv viereen ja hakemus jos olet sellaisen lähettänyt. Minäkin jännitä puhelimessa ja olen pari kertaa sen tunnustanutkin ja sanonut että töissä ja muuten ihmisten kanssa en jännitä, mutta puhelimessa puhuminen on hankalaa. Se on vähän helpottanut jännittämistä ja toisessakin päässä on sanottu että eihän nykyään enää puhuta puhelimessa niin että ei ole kaikille tuttua puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota yks olut ja soita. Niin minä teen. Jännitän kans ihan älyttömästi. Mutta rentoudun ja sitten soitan. Mut älä liikaa ala hörppäillä.
Vähintään 6 olutta kannattaa ottaa että alkaa kunnolla juttu luistaa.
Kirjoita valmiiksi eka lauseesi. Luet sen sitten paperista puhelimessa.
Eli vaikkapa näin: (se pomo vastaa). Hei, minä olen XXX XXXXX ja soitan, koska kuulin, että teillä on zzzzz:n paikka auki ja haluaisin hakea sitä.
No, tähän se tyyppi sanoo jotakin tyyliä "juu, on meillä... kerro vähän itsestäsi, onko sinulla alan koulutusta ja työkokemusta"
NIin tähänkin voit tehdä vastauksen paperille valmiiksi: " joo, mä olen 22-vuotias ja olen käynyt lukion sekä ammattikoulussa suorittanut YYY-tutkinnon. Olen ollut zzzz:nä kaksi vuotta firmassa Y"
Voit myös kirjoittaa valmiiksi vastaukset seuraaviin kysymyksiin, jotka luet, jos koet tarpeelliseksi: mistä sait tietää työpaikasta? Miksi lähdit aiemmasta työpaikasta? Onko sinulla joku suosittelija? Koska pääsisit tapaamaan minua, että voin haastatella tarkemmin?
Kyllä se siitä. Jos sinulla on joku, jonka kanssa voit harjoitella kertaalleen puhelun, niin tee se.
Ja muista, että pahin, mitä voi tapahtua on, että et saakaan sitä työpaikkaa. Mikä ei ole sen pahempaa kuin se, että et soita ollenkaan.
Joten sinulla EI OLE MITÄÄN HÄVITTÄVÄÄ! Rohkeasti vaan, äläkä nyt ainakana kuuntele tuollaisia kehotuksia, että juot alkoholia uskaltaaksesi soitttaa. Semmoiseen ei kannata itseään totuttaa. Ja joka kerta, kun olet voittanut pelkosi ja soittanut, helpottaa seuraavaa kertaa!
Otat nyt sen puhelun!
Senjälkeen, kun sieltä vastataan, huomaat kaiken sujuvan ongelmitta.
Usko mua ja soita🤗
Minäkin jännitän kuollakseni puheluita.
Minua auttaa vähäsen se, että kirjoitan ylös asioita ennen puhelua - kysymyksiä, vastauksia, tietoja. Availen ääntä ja haen vesilasin viereen. Hengittelen syvään. Kaikesta huolimatta takeltelen sanoissa ja saattaa äänikin väristä, onneksi toisessa päässä on ollut ymmärtäviä ihmisiä.
Tsemppiä! 👍 👍
Ota puhelin käteen.
Näppäile numero.
Paina vihreää luurin kuvaa.
Odota vastausta.
Sano nimesi.
Muista, että teet vain yhden asian kerrallaan, et kaikkea.
Jälkikäteen sulla on voittajafiilis.