Epäselvyyttä velkojen vanhetumisista
Olen yrittänyt googletella mutta en nyt ihan täyttä varmuutta saanut, ei ole yksityishlöille velkaa, vaan ihan joustoluottoja, sähkölaskuja, puh.laskuja vuokria ym. vuodelta 2017. Ovat ulosotossa mutta aina silloin tällöin jostain tulee perintäkirje. Osaako kukaan sanoa, että vanheneeko nämä nyt sitten 15 vuoden aikana? Vai 3, 10 vai 20 vuoden aikana. Helpoimmalla varmaan pääsisi kun soittaisi ulosottoon mutta ajattelin ensin kysyä täältä.
Kommentit (8)
Velka vanhenee 20 vuodessa tai sitten kun se on kokonaan maksettu.
Teoriassa velka voi tottakai vanheta 3-5 vuodessa, mutta ainoastaan jos velkoja ei "katkaise vanhentumista". Käytännössä näin käy harvoin koska kyllä velkoja aina muistuttaa velallista velasta.
Okei, mikä tuo monessa paikassa manittu 15 vuotta on?
Ap
Eipä sillä, olen jo todennäköisesti/toivottavasti kuollut silloin. Ajattelin vain kysyä viisaammilta.
Ap
Verovelat lienee ainoat jotka vanhenee viidessä vuodessa, mutta se että pankki unohtaisi joustoluoton perimisen, on kyllä utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Verovelat lienee ainoat jotka vanhenee viidessä vuodessa, mutta se että pankki unohtaisi joustoluoton perimisen, on kyllä utopiaa.
Verovelkaa minulla ei ole. Ainoastaan noita ns. "perusvelkoja" jos nyt tuota termiä voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Okei, mikä tuo monessa paikassa manittu 15 vuotta on?
Ap
Se on ulosottoperusteen vanhenemisaika.
Velka vanhentuu lopullisesti 20 vuodessa erääntymisestä, luonnollisen henkilön velkomana 25 vuodessa. Kuitenkin jos velkoja hakee velan ulosottoon, se määräaika päättyy jo 15 vuodessa, ja näistä varhemmin umpeutuva on määräävä, mutta eräpäivän perusteella tapahtunutta vanhenemista on itse vaadittava ulosotossa.
Omaa tilannettaan voi tarkastella täällä palvelussa pankkitunnuksilla kirjautumalla. https://asiointi.oikeus.fi/web/asiointi/etusivu
Uudessa palvelussa voit velallisena tai hakijana tarkastella ulosottoasioitasi ja tehdä erilaisia hakemuksia. Näet käytössäsi olevat palvelut siirryttyäsi palveluun. Velallisena voit nyt myös maksaa ulosoton maksukehotuksen tai lyhentää kokonaisvelkaa, tulostaa kuitteja tai Velallisen ulosottoasiat -tulosteen.
Kai täällä joku muukin on rahaton ja uo:ssa?