Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS 6.1.2019: Niukka elämä lyö maahan Yksinhuoltajien epätoivo. Yrittäjien ulosottokierre. Häpeä kolmannessa polvessa. Itsemurha-ajatukset. HS:n niukkuuskysely paljastaa suomalaisen kurjuuden.

Vierailija
06.01.2019 |

MITEN lohdutonta voi olla ihmisen elämä Suomessa, miten kurjaa ja toivotonta. HS:n niukkuuskyselyn vastaukset ovat järkyttävää luettavaa.

Kysyimme viime keväänä Helsingin Sanomien lukijoilta, kuinka niukkuudessa eläminen, siis vähävaraisuus, köyhyys, pitkäaikainen rahapula, on vaikuttanut heidän elämäänsä, esimerkiksi omaan toimintakykyyn ja luovuuteen.

Vastauksia tuli yli neljätuhatta.

Kuka olisi uskonut, että niiden kuvaama todellisuus olisi näin karmea. Ihminen toisensa perään kertoo, että on köyhyyden nujertamana yrittänyt päättää päivänsä tai harkitsee tekevänsä sen eläkkeelle jäädessään tai kun lapset ovat aikuisia.

Paljon on myös vastauksia, joista huokuu viha ja raivo päättäjiä, yhteiskuntaa, systeemiä, koko elämää kohtaan. Mitä jää jäljelle, kun jäljellä ei ole mitään? Tai on velkaa niin, ettei siitä pääse koskaan eroon.

Niin moni tässä maassa kokee, että mitään toivoa ei näy.

Olen vakavasti harkinnut itsemurhaa, ulospääsynä taloudellisesta tilanteesta. Mutta se tuntuu edelleenkin väärältä lapsia kohtaan, sanoo yksi.

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on huolestuttavaa että väärien valintojen seuraukseksi hyväksytään ihmisarvon menetys. Luulisi että vähän jokaisella olisi vaikeaa elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa on niin suuret rangaistukset inhimillisistä virheistä. Ei ihme että keskiluokkalaisillakin nuttura kiristää kun tietävät mikä on potentiaalinen kohtalo.

Tämä. Olen aina välillä yrittänyt erinäisissä ketjuissa kysellä näiltä "oma vika, varmasti teit joskus jotain väärin, ansaitset kuolla köyhänä"-papukaijoilta, että mikä heidän pointtinsa on, miksi he haluavat tällaisen rankaisuyhteiskunnan, missä vedetään rajaa sille mikä on "oma vika" ja mikä ei ja ymmärtävätkö, että he itsekin voivat lopulta liukua pohjalle, vaikka se tällä hetkellä ei vaikuttaisikaan siltä. Ikinä en ole saanut minkäänlaista vastausta. Veikkaan, että ovat katkeria trolleja enimmäkseen. Tai jotain puoluetoimiston myyriä.

Yhteiskunta ei hyödy mitenkään siitä, että ihmiset painetaan alas ja pelotellaan passiivisiksi.

Onhan tässäkin ketjussa sanottu jo monta kertaa keinoja. 1) lopeta rahojen syytäminen turhuuksiin, varsinkin velkarahan. 2)säästä ja sijoita, jotta saat lisätuloja. 3) palaa kohtaan 2.  Pienistäkin  sijoituksista tulee lisätuloa, joka joko helpottaa saman summan säästämisen kuin aikaisemmin = antaa rahaa elämiseen tai mahdollistaa säästää entistä nopeammin.

Mutta nämä ohjeet yleensä eniten alapeukkuja kerää ja möykkäystä että "eikö köyhällä ole oikeus huvituksiin".

Teet oletuksia mututuntumalta ja sitten annat niihin oletuksiin "neuvoja" kuin suurikin viisas. Kutsutaan olkiukkoiluksi. 

Tälläkin hetkellä tietyt puolueet puuhaavat sellaista vastikkeellista yleistukea. Jos sellaisen ulkopuolelle kerran tipahtaa, on edessä hyvin todennäköisesti kodittomuus ja ikuinen velkakierre. Tällainen kehitys pitää estää. Ja sinä vain mietiskelet sitä, kuinka - voi kamala -  jollain köyhällä oli kerran lehdessä tatuointi. 

Sijoittaminen voi olla järkevää, mutta jos sijoittaa ruokarahat, millä sitä sitten syö?

Vierailija
122/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin Hs esimerkkitapausta. Miksi ei palaa entiseen ammattinsa , jos ei hoitoalalla elätä itseään. Yleisellä tasolla ajattelen, että avioerot lisäävät köyhyyttä. Yhdestä taloudesta tehdään kaksi taloutta. Rahat loppuvat. Voisiko panostaa perheneuvontaan. Onko ihminen köyhä, jos kaikilla lapsilla ei ole omaa huonetta. Minulla ei ollut lapsena edes omaa sänkyä, vaan jaoimme siskoni kanssa 70 cm leveän sängyn. Omat ensimmäiset kengät ostin kesätyörahoilla. Meillä on keskituloisen olot. Asuntolainalla maksettu asunto. Verottaja muistaa mukavalla summilla. Ulkomaanmatkoja voidaan tehdä kerran viidessä vuodessa. Olisi mukava kuulla mitä vähävaraisilla on eikä sitä mitä puuttuu. Onko se lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täysi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyy polttamaan tupakkaa niin ei ole köyhä. Tämä asia jota en sulata köyhyydessä. Jos pitää valita lapselle ruokaa tai tupakka-askin välitä niin arvot eivät ole kohdallaan.

Vierailija
124/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on huolestuttavaa että väärien valintojen seuraukseksi hyväksytään ihmisarvon menetys. Luulisi että vähän jokaisella olisi vaikeaa elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa on niin suuret rangaistukset inhimillisistä virheistä. Ei ihme että keskiluokkalaisillakin nuttura kiristää kun tietävät mikä on potentiaalinen kohtalo.

Tämä. Olen aina välillä yrittänyt erinäisissä ketjuissa kysellä näiltä "oma vika, varmasti teit joskus jotain väärin, ansaitset kuolla köyhänä"-papukaijoilta, että mikä heidän pointtinsa on, miksi he haluavat tällaisen rankaisuyhteiskunnan, missä vedetään rajaa sille mikä on "oma vika" ja mikä ei ja ymmärtävätkö, että he itsekin voivat lopulta liukua pohjalle, vaikka se tällä hetkellä ei vaikuttaisikaan siltä. Ikinä en ole saanut minkäänlaista vastausta. Veikkaan, että ovat katkeria trolleja enimmäkseen. Tai jotain puoluetoimiston myyriä.

Yhteiskunta ei hyödy mitenkään siitä, että ihmiset painetaan alas ja pelotellaan passiivisiksi.

Onhan tässäkin ketjussa sanottu jo monta kertaa keinoja. 1) lopeta rahojen syytäminen turhuuksiin, varsinkin velkarahan. 2)säästä ja sijoita, jotta saat lisätuloja. 3) palaa kohtaan 2.  Pienistäkin  sijoituksista tulee lisätuloa, joka joko helpottaa saman summan säästämisen kuin aikaisemmin = antaa rahaa elämiseen tai mahdollistaa säästää entistä nopeammin.

Mutta nämä ohjeet yleensä eniten alapeukkuja kerää ja möykkäystä että "eikö köyhällä ole oikeus huvituksiin".

Teet oletuksia mututuntumalta ja sitten annat niihin oletuksiin "neuvoja" kuin suurikin viisas. Kutsutaan olkiukkoiluksi. 

Tälläkin hetkellä tietyt puolueet puuhaavat sellaista vastikkeellista yleistukea. Jos sellaisen ulkopuolelle kerran tipahtaa, on edessä hyvin todennäköisesti kodittomuus ja ikuinen velkakierre. Tällainen kehitys pitää estää. Ja sinä vain mietiskelet sitä, kuinka - voi kamala -  jollain köyhällä oli kerran lehdessä tatuointi. 

Sijoittaminen voi olla järkevää, mutta jos sijoittaa ruokarahat, millä sitä sitten syö?

Olen säästänyt opintotuistakin ilman opintolainaa, joten kyllä se pienistäkin tuloista onnistuu.

Vierailija
125/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko näille kaikkein pienituloisimmille antaa Ruokarahat kuponkeina, niin rahat menisivät oikeasti ruokaan eikä lävistyksiin, tatuointeihin, hiusväreihin, viinaan ja tupakkaan.

Vierailija
126/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen säästänyt opintotuistakin ilman opintolainaa, joten kyllä se pienistäkin tuloista onnistuu.

Olen minäkin säästänyt opintotuista, mutta minulla kävikin tuuri, että pääsin opintojen jälkeen töihin, enkä missään vaiheessa esim. sairastunut tai joutunut onnettomuuteen. Minulle on helppo käsittää, että kaikille ei käy yhtä hyvin. Miksi sinulle ei?

Jotenkin kaikki vatipäät tuntuvat tarttuvan tuohon "köyhä"-sanaan ja sitten viisastellaan, että köyhä ei saa, käyhä ei saa. Kyseessä on näköalattomuus, vaihtoehtojen raukeaminen tyhjiin yksi toisensa jälkeen. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Vierailija
127/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minäkin säästänyt opintotuista, mutta minulla kävikin tuuri, että pääsin opintojen jälkeen töihin, enkä missään vaiheessa esim. sairastunut tai joutunut onnettomuuteen. Minulle on helppo käsittää, että kaikille ei käy yhtä hyvin. Miksi sinulle ei?

Jotenkin kaikki vatipäät tuntuvat tarttuvan tuohon "köyhä"-sanaan ja sitten viisastellaan, että köyhä ei saa, käyhä ei saa. Kyseessä on näköalattomuus, vaihtoehtojen raukeaminen tyhjiin yksi toisensa jälkeen. Mikä tässä on niin vaikeaa?

mitä sää nyt sönkötät. Sitähän tässä sanotaan että köyhän itse pitää tehdä työtä että saa lisää tuloja, eikä vaan että kaadetaan sinne kaivoon lisää kannettua vettä..

Vierailija
128/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja todennäköisesti äitisi luona opiskelun ajan asunut. ja ruuat syönyt Vuokrakin pitäisi maksaa. Opiskelutukea on pienennetty satasella eli toisin sanoen käteen jää noin 210 euroa. Ei sillä rahalla kustanneta edes räkäisintä solukämppää mitä tarjolla on. Ehkä arvon hemmotellun pullamössön pitäisi hoksata ettei kaikilla ole sitä isiä ja äitiä maksamassa omat viulut.

Vierailija
129/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatuointeihin on kuitenkin aina rahaa.

Ei ole, älä pelkää. Meillä virhe oli ryhtyä yrittäjäksi. Konkkaan meni. Tuloista menee kolmasosa näiden  velkojen maksuun, sosku ei auta. On kuule aika helvetin epätoivoista ollut elämä, vain lasten takia on selvitty pahimman yli. Meillä häämöttää valoa tulevaisuudessa n. 7 vuoden päästä kun velat on ohi jos vaan korkotaso ei heilahda pilviin. Mutta tiedän ihmisiä joilla sitä valoa ei ole näkyvissä. Ilo on sammunut silmistä, ei ole mitään tulevaisuuden toivoa.

Koulun pullikset on saaneet aikaan itkun illalla nukkumaan mennessä, olen antanut lapselle viimeisen rahan 2e jotta ei jää sosiaalisesti paitsioon, onneksi kaapista löytyi vielä paitani joka meni heti netissä kaupaksi, jäihän sinne kaappiin vielä kolme paitaa. Ymmärrän hyvin ettei kaikkien psyyke kestä. En tiedä miten omani on kestänyt. Ehkä se että parisuhde on kestänyt ja se ettei seurakunta katso onko minulla rahaa vai ei. Kirkossa käynti ei maksa mitään eikä rukous. Ja en siis kuulu mihinkään lahkoon, ihan ev. lut olen.

Tsemppiä kaikille niukkuudessa eläville!

Vierailija
130/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja todennäköisesti äitisi luona opiskelun ajan asunut. ja ruuat syönyt Vuokrakin pitäisi maksaa. Opiskelutukea on pienennetty satasella eli toisin sanoen käteen jää noin 210 euroa. Ei sillä rahalla kustanneta edes räkäisintä solukämppää mitä tarjolla on. Ehkä arvon hemmotellun pullamössön pitäisi hoksata ettei kaikilla ole sitä isiä ja äitiä maksamassa omat viulut.

Opiskeluni olen tehnyt satojen kilometrien päässä vanhemmista, ja opiskellessani molemmat vanhempani olivat työttöminä, joten mitään tukea en heiltä edes halunnut pyytää. Heidän onnekseen pääsivät kyllä töihin vielä kun lama alkoi hellittää, tosin isä kuoli sitten töissä saappaat jalassa.

Vierailija
131/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluni olen tehnyt satojen kilometrien päässä vanhemmista, ja opiskellessani molemmat vanhempani olivat työttöminä, joten mitään tukea en heiltä edes halunnut pyytää. Heidän onnekseen pääsivät kyllä töihin vielä kun lama alkoi hellittää, tosin isä kuoli sitten töissä saappaat jalassa.

En usko. Valehtelet. Tai sitten olet opiskellut joskus 30-luvulla. Itse opiskelin 2000-luvun puolivälissä ja vaikka tein verrattain hyväpalkkaista kesä- sekä iltatöitä, piti minun silti ottaa lainaa parille opiskeluvuodelle. Opiskelutuki ei riitä mihinkään, asumislisä on hädin tuskin satanen siihen päälle. Ja nyt jo ennestään matala tuki on vielä satasta pienempi.

Kerropa nyt meille kaikille miten säästät opintotuesta nykytilanteessa jossa sinulle jää käteen 300 euroa, solukämpän huoneen vuokra heittelee 250-400 euron väliltä ja pitäisi ruuat ja opintomateriaalit vielä siihen päälle kustantaa? Mitä sinä syöt sen ajan? Vai pärjätäänkö pelkällä Raamatun sanalla ja paastoamalla?

Vierailija
132/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä sää nyt sönkötät. Sitähän tässä sanotaan että köyhän itse pitää tehdä työtä että saa lisää tuloja, eikä vaan että kaadetaan sinne kaivoon lisää kannettua vettä..

Ja juuri tätä köyhät haluavat itsekin mutta_kun_se_ei_aina_onnistu_vaikka_kuinka_haluaisi. Jotkut ovat hakeneet vuosia töitä koko ajan, saamatta edes työpätkää tai paskaduunia. Jotkut saavat vaikkapa borrelioosin, aivohalvauksen tai pahan mielenterveydenhäiriön ovat työkyvyttömiä. Jotkut hakevat vuosia kouluun tai esim. lupaa opiskella työttömyystuella mutta eivät saa.

Kyllä tätä on jo pitkään väännetty rautalangasta, pitäisi hitaimmankin luupään jo tajuta.

Vierailija
133/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa liikuttava sankaritarina. Ymmärräthän, että maailma on muuttunut sitten 90-luvun?

Vierailija
134/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olipa liikuttava sankaritarina. Ymmärräthän, että maailma on muuttunut sitten 90-luvun?

Ei tuolla tavalla olisi pärjätty 90-luvullakaan etenkään laman aikaan. Jos tuon röllin tarina olisi tosi niin ehkä joskus 50-luvulla.

Vierailija
135/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisillahan on siinä mielessä helpompaa, että jos haluaa niin voi ottaa miehen joka tienaa. 

Ennenvanhaanhan tämä oli ihan normaalia. 

Kyllä vain, keski-ikäinen tavallisen näköinen nainen löytää aivan helposti hyvätuloisen miehen. Kyllä, sen huomaa jo siitä kun lukee tämänkin palstan miesten ihanan arvostavia kommentteja tavallisista naisista. Vai mites se nyt meni?

Moni pienituloinen yksinhuoltaja on muuten ajautunut köyhyyteen juuri siksi, että mies häipyi.

Josta päästäänkin siihen, että miksi häipyi ?, miksi niitä kakaroita tehdään epävarmaan tulevaisuuteen ? Se on tasan tuollaisten naisten OMA valinta, joten turvat tukkoon ! Se ei ole mikään selitys että ne kakarat pitää vääntää tilanteeseen kuin tilanteeseen, koska ikä. Jos ei kerran ole elämänhallintaa tai kykyä katsella sellainen ukko joka pysyy mukana myös kakaroiden jälkeen, niin silloin niitä ei tehdä. Varsinkaan jos kerran ei ole sitä n. 100.000€ rahaa jemmassa sitä kakaraa varten. Jos ei tajua noin yksinkertaista asiaa, ja väkisin hankkii ruokittavia suita riesakseen vaikka ei pysty elättämään niitä, itsestään puhumattakaan, niin se on Hlö.kohtainen VOI VOI. Ei auta ulista ja valittaa omaa tyhmyyttä ja samalla kiljua että se muka on muiden veronmaksajien asia alkaa omalla työllään, veroillaan, tulonsiirroilla makselemaan toisten päätöntä sikiämistä. Ne tekee kakaroita joilla on rahaa sekä muut vaadittavat edellytykset siihen.

Sinulle tulee ehkä yllätyksenä tämä, mutta perheensä jättävät sellaisetkin miehet jotka eivät ole mitään juopporenttuja. Se vaikuttaisi olevan monille miehille hyvin helppoa. Naisilla ei valitettavasti ole käytössään sitä kristallipalloa josta voisi katsoa, kestääkö suhde varmasti. Onko muuten sinulla taustallasi eroon päätyneitä parisuhteita? Kylläpä oletkin ollut tyhmä ja elämänhallintakyvytön, ettet ole osannut valita oikein!

Sinulle voi tulla yllätyksenä sekin, että ihmisen taloudellinen tilanne voi muuttua. Se on voinut olla kunnossa silloin kun lapset on hankittu. Sinun ajatustavallasi vain rikkaat saisivat hankkia lapsia. Normaalituloisella ei ole niin paljon säästössä pahan päivän varalle, että saisi sataprosenttisen varmuuden siitä, että tulee aina pärjäämään.

Jos muuten osoitit turvan tukkimiseen kehoituksen minulle, niin se meni väärään osoitteeseen koska minulla ei ole lapsia eikä tule olemaankaan.

Ja entäpä jos puoliso sairastuu tai kuolee? Mistä sen voi etukäteen tietää? Käytännössä siis kukaan ei saa tehdä lapsia, sitäkö yrität sanoa?

Vierailija
136/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Valehtelet. Tai sitten olet opiskellut joskus 30-luvulla. Itse opiskelin 2000-luvun puolivälissä ja vaikka tein verrattain hyväpalkkaista kesä- sekä iltatöitä, piti minun silti ottaa lainaa parille opiskeluvuodelle. Opiskelutuki ei riitä mihinkään, asumislisä on hädin tuskin satanen siihen päälle. Ja nyt jo ennestään matala tuki on vielä satasta pienempi.

Kerropa nyt meille kaikille miten säästät opintotuesta nykytilanteessa jossa sinulle jää käteen 300 euroa, solukämpän huoneen vuokra heittelee 250-400 euron väliltä ja pitäisi ruuat ja opintomateriaalit vielä siihen päälle kustantaa? Mitä sinä syöt sen ajan? Vai pärjätäänkö pelkällä Raamatun sanalla ja paastoamalla?

Opintotuki 250,28 €/kk, asumistuki 367,20 e, yhteensä 617,48 €/ kk. - 400 vuokra, jää 217,48 -netti/puhelin 20€ jää 197,48, -sähkö 35€/kk, jää 162,48. -säästö 30, jää 132,48 ruokaan. Minulla menee nyt 170-190 ruokaan ja muihin tarpeisiin enkä edes pihistele. Aivan mahdollista, varsinkin jos saa kesätöitä niin jopa ilman velkaa opiskella ja säästää, kesätöistä sitten säästää enemmän ja ostaa vaatteet.

.

Vierailija
137/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukkua se kovasti pistää joka viestiin mutta rölli ei vieläkään osaa vastata miten hän jäi plussan puolelle yhtälöstä 310e - 450e ottamatta lainkaan opintolainaa.

Vierailija
138/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen hylkääminen tuntuu olevan meillä taitolaji niin miehille kuin naisillekkin. Tyttäreni sai kaksoset. Parin yön jälkeen mies keräsi tavaransa saatesanoilla, en jaksa tätä. Lähti ilman huolen häivää. Tyttäreni on huoltanut yksin lapset. Onneksi hän on pätevä työssään eikä ole tarvinnut yhteiskunnan apuja. Joskus olen sanonut, että on se helppoa, kun on munat jalkojen välissä

Vierailija
139/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että Suomessa on jotkut köyhempiä kuin Afrikassa? Nyt, nyt... Joku roti nyt tohon uhriutumiseen. Tuota voi melkeinpä pitää jo loukkauksena niitä afrikkalaisia kohtaan.

Missä noin sanottiin?

”Näyttää siltä, että Suomessa osalla ihmisistä elämänlaatu on huonompi kuin Afrikan köyhimmissä maissa keskimäärin”, hän sanoo.

Elämänlaatu on aivan eri asia kuin rahallinen köyhyys. Kyllä minäkin uskon että perhekeskeisessä heimoyhteiskunnassa asuva köyhä afrikkalainen on onnellisempi kuin betoniyksiössään yksin vuodesta toiseen kököttävä suomalainen, jonka ei todellista nälkää tarvitse nähdä.

Kyllä Suomessa nähdään nälkääkin, monilla raha ei riitä koko kuukaudeksi, vaikka söisi makoroneja.

-Olen itsekin nähnyt nälkää ja olen suomalainen.

-Joka väittää, ettei Suomessa kukaan näe nälkää, on harhainen.

PS Menkää sinne Hurstille katsomaan, onko ruokajonoa vai ei, siitä näette!

Vierailija
140/162 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki 250,28 €/kk, asumistuki 367,20 e, yhteensä 617,48 €/ kk. - 400 vuokra, jää 217,48 -netti/puhelin 20€ jää 197,48, -sähkö 35€/kk, jää 162,48. -säästö 30, jää 132,48 ruokaan. Minulla menee nyt 170-190 ruokaan ja muihin tarpeisiin enkä edes pihistele. Aivan mahdollista, varsinkin jos saa kesätöitä niin jopa ilman velkaa opiskella ja säästää, kesätöistä sitten säästää enemmän ja ostaa vaatteet.

.

30 e x 12 tekee 360 euroa vuodessa, mikä voi mennä vaikka siihen, että tarvitsee uudet silmälasit ja uuden puhelimen. Tai joutuu isompaan hammasoperaatioon.

Ei sillä, säästää voi hyvin pienestäkin, mutta yllättäviä menoja voi aina tulla. Säästäminen on hyve ja kansalaistaito, mutta ei mikään takaa, että ne säästöt pysyvät säästöinä ja jatkavat kasvuaan. Omia säästöjäni ovat syöneet mm. kauheaa vauhtia kasvavat asumismenot. Yritän pihistellä muusta. Perunasta ja sipulista saa tehtyä monenlaisia herkullisia ruokalajeja. Ja kaali on ystävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä