Hävettää olla siivooja
Miten tällaisista tunteista pääsee eroon? Olen siivooja ja hävettää. Hävettää kertoa muille ammattinsa. Tulee sellainen olo, että olen vaan pelkkä siivooja. Pelkään myös, että parisuhteessa ammattini koituu esteeksi.
Siivoan esimerkiksi kouluja. Monissa paikoissa ei ole enää siivoojille omaa taukotilaa kellarissa kuten ennen vaan vietämme tauot muiden kanssa koko henkilökunnan yhteisissä taukotiloissa. Se on tietysti hyvä muutos, mutta jotenkin nolottaa olla siellä.
Työni on ihan mukavaa, mutta itsetuntoni on huono ja minulla on jatkuva alemmuudentunto.
Kommentit (63)
Meillä käy siivooja, joka on oikein mukava ja lisäksi vielä fiksu ja yleissivistynyt. Tietää kaikenmaailman asioista. Hän matkustaa todella paljon ympäri maailmaan. Hänellä täytyy olla erittäin hyvin toimeentuleva mies tai sitten on perinyt rahaa. Ei kyllä yhtään häpeä työtään vaan on aina niin iloisen ja tyytyväisen oloinen.
Samankaltainen aloitus oli palstalla vähän aikaa sitten mutta vastataan nyt kuitenkin. Olen itse kouluttautunut täysin toiselle alalle mutta ajauduin siivoojaksi jo vuosikymmeniä sitten kun oli myös paljon työttömyyttä. Huomasin viihtyväni työssä aika hyvin ja alan kehitys oli juuri alkanut, sainkin aika nopeasti testattavaksi uusia välineitä ja aineita joiden ominaisuuksista raportoin työnantajalle ja esittelin niitä myös asioista kiinnostuneille asiakkaille. Perustin myöhemmin oman yrityksen ja sillä tiellä ollaan vieläkin. Olen vuosien varrella huomannut että ne jotka eivät arvosta oman ammattinsa osaajaa olipa kyseessä mikä ammatti hyvänsä ovat jollakin lailla itse ongelmaisia tai keskenkasvuisia, tiedoksi vain että kaikkien ammattien harjoittajia lääkäreistä siivoojiin kyllä arvostellaan ja haukutaan mutta haukkujat ovat kaikkeen tyytymättömiä ja purkavat sen näkyvästi heitä palveleviin ihmisiin ammattiin katsomatta.
Minä en häpeä laitoshuoltajan työtä. Joudun vaihtamaan ammattia työperäisen sairauden takia. Tein sitä 29v.
EI kannata missään nimessä häpeillä omaa ammattiaan! Siivoojan työ vaatii osaamista ja taitoja siinä missä muutkin. Parhaaksi tulee, kun kokemusta kertyy.
Maailma ei pyörisi ilman, että meillä olisi siivoojia, joten muistetaan arvostaa heitä! Ne jotka muuta väittävät, eivät mistään tiedä mitään. Mitä palkkaan tulee niin kokeneella siivoojalla voi firmasta riippuen olla hyväkin palkka, millä pääsee kyllä elämäntapojen puitteissa matkustelemaan :)
Et ole siivooja. Olet hygieniakonsulentti. Ei mitään hävettävää.
No voi vit... Jokainen haluaa että oma koti on siisti ja vaatteet puhtaat.
Te jotka häpeätte SIIVOOJAN ammattia Älkää siivotko omaa kotianne.
Minulla on lypsylehmätila ja joka päivä siivootaan parsipihatot.
Enkä häpeä sitä että lähden lantaa luomaan. Yksi Asianajaja ( mies ehdokas) kyllä kauhisteli asiaa mutta kyllä hänelle maito maistuu!
En tajua mikä siinä on että itsekään en ajattele siivoojista mitään negatiivista mutta juuri se että itse tekisi sitä tuntuu niin kiusalliselta. Siivosin päiväkoteja opintojen ohella ja se jotenkin meni kun olin yksin mutta kävin kerran kokeilemassa toimistojen siivoamista ja se oli kamalaa. Olisin vain halunnut olla näkymätön. En toista kertaa mennyt enää. Jotenkin hassua että arvostan siivooojia kuitenkin enkä kiinnitä juuri edes huomiota heihin negatiivisesti mutta sitten kun itse pitäisi mennä ihmisten keskelle siivoamaan niin apua.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin häpeisin, kyllähän se on alhaisin työ, jota voi tehdä. Kouluttaudu ja tee muuta!
Heh. Minäkin kouluttauduin ja palasin siivoojaksi.
Miesvaltaisella työpaikalla minusta helpompi olla siivooja.
Korona-aikana se on todella tärkeää työtä.
Sairaaloiden työ äkkiä loppuisi siihen, jos ei ole siivoojia. Sama myös välinehuoltajien kohdalla. Puhtaudesta se kaikki lähtee.
Mä arvostan siivoojia ja sitä, että ovat lähteneet kyseiseen hommaan👍 Olisi paljon helpompaa makoilla vaan kotona.
Minua ei haittaisi, mutta kun ei palkata 😞
Monet ovat siivonneet jossain vaiheessa elämää ja tietävät mitä se on. Siinä ei ole mitään hävettävää, että ei pelkää työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Sanon monesti lapsilleni sormella siivojaa osoittaen, tuollainen sinustakin tulee, jollet opiskele. Toimit varoittavana esimerkkinä lapsilleni. Eli sinullakin on funktio. Lol! 😂
Siis mikä kusipää! Kuka oikein kuvittelet olevasi? LUUSERI!
Erittäin tärkeä ammatti. Toisin kuin joku puhelinmyyjä(kotihäirikkö), tuota turhempaa ammattia ei nyt tähän hätään keksi.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän voi hyvin tavata varakkaita miehiä jos siivoilee jossain toimistoissa?
Tirsk
Vierailija kirjoitti:
Minun ystävät ovat hyvää väkeä ja sanoivat suoraan että ole mieluummin työtön. Heitä vähän hävetti, kun olin siivoojana. Mieheni ystävät ovat aika rikkaita.
Ei minun kuulemma tarvitse mennä siivoilemaan.
Silti siivoilen salaa.
Mita, mita sina sanoa??
Minäkin olen nuorena ollut hetken siivoojaana ja häpesin kyllä sitä. Vieläkin jos joku kertoo olevansa siivooja, ajattelen tiedostamattani tämän olevan vähemmän älykäs.....
Tämän provolta kuulostavan alun jälkeen kerron, että olen pohtinut paljon tätä asiaa ja tullut siihen tulokseen, että asuimme alueella jossa oli normaaleita perheitä ja sitten näitä ongelmaperheitä ja näissä jos äiti kävi töissä, työ oli aina "siivooja". Muita siivoojia en tuntenutkaan sitten.
Toinen syy tälle ajattelulle (siis että edes ajattelen asiaa) on se, että suvussani on monia eri koulutusluokkia ja nämä korkeakoulutetut kuvittelevat olevansa sellaista.. parempaa porukkaa.
Itse tajuan kaikkien töiden olevan sellaisia joita tarvitaan ja arvostan kaikkia. Mutta noiden edellämainittujen seikkojen vuoksi en itse arvostaisi itseäni siivoojana. En voi sille mitään, vaikka kovasti koetan nostaa itsetuntoani jos sitten joskus joudun noihin hommiin taas.