Hävettää olla siivooja
Miten tällaisista tunteista pääsee eroon? Olen siivooja ja hävettää. Hävettää kertoa muille ammattinsa. Tulee sellainen olo, että olen vaan pelkkä siivooja. Pelkään myös, että parisuhteessa ammattini koituu esteeksi.
Siivoan esimerkiksi kouluja. Monissa paikoissa ei ole enää siivoojille omaa taukotilaa kellarissa kuten ennen vaan vietämme tauot muiden kanssa koko henkilökunnan yhteisissä taukotiloissa. Se on tietysti hyvä muutos, mutta jotenkin nolottaa olla siellä.
Työni on ihan mukavaa, mutta itsetuntoni on huono ja minulla on jatkuva alemmuudentunto.
Kommentit (63)
Älä häpeä. Jos olet töistä poissa, sen huomaa heti! Tärkeää työtä teet:)
Kiitos siisteistä paikoista!
T.Toimistotyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Siinähän voi hyvin tavata varakkaita miehiä jos siivoilee jossain toimistoissa?
Kuten DSK:n...
Teet arvokasta työtä. Sinun ei tarvitse hävetä. Jos olisit elämäntapa työtön ja sosiaalipummi, niin silloin pitäisi hävetä.
Älä häpeä, kaikki työ on arvokasta. Paskaan me hukuttaisi ilman siivoajia sekä kotona, että töissä.
Ole ylpeä koska työsi on arvokasta ja siivoojien ammattitaito näkyy. Työtä ei ehkä arvosteta rahallisesti niin paljon kuin jotain höpöhöpö konsultointia mutta konsulteille nauretaan selän takana.
Kiitos teille kommenteistanne.
Itsekin arvostan muita siivoojia ja tiedän työni tärkeyden, mutta jostain tulee silti alemmuudentunne. Yleensä kaikissa paikoissa henkilökunta on mukavaa, mutta aina joukkoon mahtuu joku narisija. Otan kaikki narinat aina liian raskaasti ja koko päivä on pilalla. En ole koskaan haaveillut siivoojan urasta, mutta jotenkin vain päädyin tähän työhön. Olen joskus ajatellut opiskeluja, mutta en uskalla lähteä kouluun paniikkihäiriön takia. Olen tyytynyt tähän ja ihan mukavaa siivoaminen on.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin häpeisin, kyllähän se on alhaisin työ, jota voi tehdä. Kouluttaudu ja tee muuta!
Hyvä ystäväni on koultukseltaan n.n alan lisuri ja tulevaiuudessa mahd tohtori. Hän toimii tällä hetkellä siivoajana. Millainen tutkinto on ihmisellä, joka halveksii siivojien työtä? - En tiedä. Tuskin mikään. Väitän kuitenkin, että jos tai kun on hyvä itsetuntoisen ja sinut itsensä kanssa oleva, niin tuskin kokee tarvetta yleensä halveksia ja ylenkatsoa, mitään rehellistä työtä, jonka jäljestä meistä moni voi iloita päivittäin ja jonka poissa olo huomattaisin verraten pian.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla LinkedIn-profiilia?
Anneli
Mitä vttua sillä tekee?
Vierailija kirjoitti:
ja ihan mukavaa siivoaminen on.
ap.
Keskity tuohon. Asiat voisi olla paljon huonomminkin. :)
Meidän työpaikassa ihaillaan ja arvostetaan siivoojia. Minä myös! Teette hienoa työtä ja ansaitsisitte hyvän korvauksen työstä. Olkaa ylpeitä itsestänne.
T. Palomies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin häpeisin, kyllähän se on alhaisin työ, jota voi tehdä. Kouluttaudu ja tee muuta!
Väsynyttä. Jos haluat trollata niin tee se edes tyylikkäästi.
En trollannut. Itsekin häpeäisin enkä tekisi päivääkään tuollaista. Jokaiselle on yksi elämä, joten turha täältä hakea lohdutusta kun voi KOULUTTAUTUA.
Täällä toinen siivooja, viides vuosi jo menossa ja voin rehellisesti sanoa että nautin työstäni, koskaan ei ole ollut sellaista aamua että olisin ajatellut ääh en halua mennä töihin. En näkisi itseäni enää missään muualla töissä toisella alalla. Alkuun minulla oli samat ajatukset mutta ei enää, kerron ylpeästi työstäni.
- entinen ensihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille kommenteistanne.
Itsekin arvostan muita siivoojia ja tiedän työni tärkeyden, mutta jostain tulee silti alemmuudentunne. Yleensä kaikissa paikoissa henkilökunta on mukavaa, mutta aina joukkoon mahtuu joku narisija. Otan kaikki narinat aina liian raskaasti ja koko päivä on pilalla. En ole koskaan haaveillut siivoojan urasta, mutta jotenkin vain päädyin tähän työhön. Olen joskus ajatellut opiskeluja, mutta en uskalla lähteä kouluun paniikkihäiriön takia. Olen tyytynyt tähän ja ihan mukavaa siivoaminen on.
ap.
Vaikuatat sympaattiselta ihmiseltä. - PS: Voisitko ajatella etäopiskelua? - Ulkopuolisena tosin on vaikea hahmottaa paniikkihäiriösi syvyyttä, koska kuitenkin toimit alalla, jossa työsi laatu joutuu (lähes) päivittäin testiin. - Jollet tee työtäsi hyvin niin se näkyy paljon paremmin kuin monen ns. paperin pyörittäjän. En toivottavasti vaikuta ilkeältä esittäessäni toistamiseen kouluttautumis vaihtoehtoa, koska en tunne sinua paremmin. Tiedän, että Suomessa(kin) toimiva siivoaja voi koulutus ja opiskelutaustaltaan oikeastaan mitä hyvänsä. Enkä näin sanoessani tarkoita, että kuka tahansa voisi tai pystyisi toimimaan ja hankkimaan elantonsa siivojana. Päin vastoin uskon, että siivojan työssä saattaa paikoin olla tehtäviä ja toimenkuvia, joissa maallikkona tekee moninkertaisesti vahinkoa tai aiheuttaa vaaran sekä itselle että mahd muille, ellei tiedä varmaksi, miten tai kuinka tulee toimia.
Minun ystävät ovat hyvää väkeä ja sanoivat suoraan että ole mieluummin työtön. Heitä vähän hävetti, kun olin siivoojana. Mieheni ystävät ovat aika rikkaita.
Ei minun kuulemma tarvitse mennä siivoilemaan.
Silti siivoilen salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja ihan mukavaa siivoaminen on.
ap.
Keskity tuohon. Asiat voisi olla paljon huonomminkin. :)
Just näin. Ihmisillä on vahvuuksia, ja ap:lla ainakin yksi vahvuus on siivoaminen ja vieläpä tykkäät siitä. Usein voi käydä niinkin, että jos vääristä syistä lähtee opiskelemaan muuta ja pois ammatista jossa on hyvä ja viihtyy, ei se uusi ammatti sovikaan eikä siitä edes tykkää.
Minä en osaa itse juurikaan siivota ja inhoan sitä, joten olen huippukiitollinen, että on ihmisiä jotka osaavat siivota. Arvostan siivoojia tosi korkealle.
Huh! Juupa juu, miksi täällä on pakko keksiä argumentteja, että siivoojan työ on mahtavan vaikeaa ja arvostettavaa. Se on siivousta ja siitä ei kenenkään pitäisi tehdä uraa..hyi.
joo, 500e päivä. katsoppa tuolta hilmasta millaset yritykset saa kunnilta noita 300 000e euron vuosisopimuksia. yhden ja kahden henkilön yrityksiä. siinä sitten tuolla rahalla siivotaan muutamaa urheiluhallia vuoden verran. kyllä ne jotka noita kunnan kilpailutuksia voittavat ovat kovapalkkaisia siivoojia. tietysti osa tekee niin, että kun voittaa tuon kilpailutuksen, niin palkkaa siihen pari siivojaa ja pitää voitot itse. mutta on myös siivojia, jotka itse tekee työn ja pitää kilpailutuksen rahat.
Mietin, että oletkohan pelkkä provo...Koko maa kärsii ihan järkyttävästä työttömyydestä, ja jokainen, jolla on tällä hetkellä edes jonkinlainen työpaikka, on siitä ylpeä. Oli sitten siivooja, tai mikä tahansa muu ammatti kyseessä, niin ihmisten asenne on sellainen, että "sulla on sentään työpaikka"..."Mopin varteen" on myös tarttunut moni maisteri, kun oman alan työtä ei ole löytynyt. Eikä sitä olla yhtään halveksittu missään, ei kouluissa, eikä muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun ystävät ovat hyvää väkeä ja sanoivat suoraan että ole mieluummin työtön. Heitä vähän hävetti, kun olin siivoojana. Mieheni ystävät ovat aika rikkaita.
Ei minun kuulemma tarvitse mennä siivoilemaan.
Silti siivoilen salaa.
Hyvää väkeä, mutta eivät hyviä ihmisiä.
Kyllä minullekin sanottiin että ellet opiskele joudut siivoamaan vessoja.