Oikeastiko joku nukahtaa parissa minuutissa?
Sekö on normaalia. Itseltä menee aina vähintään pari tuntia. En ole osannut kyseenalaistaa. Onko minulla uniongelma?
Kommentit (32)
menet liian aikaiseen/myöhään sänkyyn. Pitää mennä silloin kun alkaa nuluttamaan,on se kellp mitä tahansa. Mua alkaa väsyttää puol kymmenen,silloin iltatoimiin ja kymmeneltä pää tyynyyn ja kroohhhh
On sulla ongelma. Mä nukahdan heti kun menen sänkyyn, en ikinä mene ennenkin väsyttää, yleensä nukun 23.30- 07.
Itsellänikin menee helposti se 2-3 tuntia. Enkä edes ota kännykkää tai tablettia sänkyyn. Silti joka ilta sama juttu.
Jos menisin sänkyyn silloin, kun väsyttää niin se olisi vasta siinä aamuyöstä ja silloin ei ehtisi paljoa nukkua. Se on luonnollinen rytmini, olin sitten mihin aikaan tahansa herännyt.
- ap
Minä. Eikä läheskään aina väsytä. Mutta nousen aamulla sen verran aikaisin, että nukahtaminen onnistuu. Tosin jos yöllä herään, sen jälkeen on vaikea saada unta ja olen tosi herkkä heräämään kaikenmaailman ääniin.
Nukahdan heti. Monesti en edes muista sänkyyn menoa aamulla. Ja alkolla ei osuutta asiassa 😁 herään töihin kolmen jälkeen aamuyöstä joten sillä on osuutta asiassa.
Yövuoron jälkeen torkahdan aina bussiinkin, laitan pysäkillä herätyksen 7min päähän että herään ennen kotipysäkkiä. Sulla on liian veltto työ.
Silloin kun on jonkun sukulaisen tai kaverin kanssa reissun päällä, aina havahtuu että "j-lauta se nukahti jo" kun toinen kuorsaa/tuhisee alle vartissa. Kadehdittavaa. Meikäläinen voi olla niin väsynyt että haukottelu sattuu kaulan ja leuan alueelle mutta mieli pitää sitkeästi hereillä.
Minä en nukahda heti. Joskus olen valveilla jotain 15 tuntia, ennenkuin nukahdan.
Arvioisin että nukahdan yleensä alle minuutissa. Joskus on unettomia öitä jolloin nukahtaminen kestää parikin tuntia, näitä onneksi todella harvoin.
Toiset nukahtaa hetkessä, oma mieheni on sellainen.
Jos nukahtaminen kestää yli puoli tuntia on nukahtamisvaikeuksia ihan lääketieteellisessä mielessä. Eli normaalisti ihminen nukahtaa puolen tunnin sisään. Ja tämä havainto mullakin muista on, itse jos nukahdan puolessa tunnissa se on poikkeus siihen sääntöön että tunti pari menee. Ja tälläinen olen ollut ihan pienestä asti, muistan jo päiväkotiaikana kun äitini (joka nukahtaa heti kun laskee pään tyynyyn) nukkui ja minä valvoin, ja äiti vei mut ennen seitsemää hoitoon, väsytti kyllä ankarasti, mutta silti en sielläkään saanut päikkäreitäkään nukuttua.
Nukahdan monesti istualleni tv:n ääreenkin, kun nykyohjelnmat on niin tylsiä. Sänkyyn kun menen, niin taju on välittömästi poissa. Joskus harvoin ei ole uni tullut heti, olen ehtinyt hetken miettiä, enkö saa unta, mutta aika nopeasti se on kuitenkin tullut.
Resepti:
-fyysinen tylsä työ
-joka päivä ulkoilua
-urheilua aina kun pääsee
-ei kofeiinia
Ei se nopea nukahtaminen takaa vielä hyviä unia eli unessa pysymistä.
Itse nukahdan muutamassa minuutissa illalla, mutta nukuttuani noin 2-4 tuntia herään aamuyöstä klo 3-4 välillä ja valvon monta tuntia ennenkuin saan unta uudelleen. Eli nukun vaikkapa klo 23-03 ja sitten valvon klo 03-06 ja ehdin nukkua tunnin, kunnes pitää nousta klo 7.
Yhteensä saan nukuttua siis noin 4-5 tuntia per yö. Kyllä tällä univelalla nukahdan kuin tukki illalla heti kun saan pään tyynyyn. En nuku päiväunia
Mä olen aina ollut huono nukkumaan, väsymyksestä huolimatta menee tunti-pari nukahtamiseen ja sitten myös herään yöllä pari kertaa. Menen nukkumaan yhdentoista maissa ja herätys kuuden jälkeen.
Mies nukahtaa heti kun päänsä tyynyyn kallistaa ja jos joskus harvoin kun on vartin päästä hereillä uikuttaa unettomuutta 😁.
https://tietoaunettomuudesta.fi/milloin-laakariin/unettomuuden-miljoona…
Nukahtamisvaikeudet
Nukahtamisvaikeuksilla tarkoitetaan tilanteita, joissa uni ei yrityksistä huolimatta tahdo tulla. Saatat pyöriä sängyssä ja etsiä jatkuvasti mukavampaa asentoa tai ajatuksesi liikkuvat vilkkaasti ristiin rastiin.
Katkonainen uni
Nukahdat vaivatta, mutta heräilet vähän väliä, minkä jälkeen yrität taas jatkaa untasi.
Aikainen heräily
Varhaisella heräämisellä tarkoitetaan esimerkiksi tilannetta, jossa heräät aamuyöstä tai reilusti ennen herätyskellon soimista etkä enää saa unta.
Kunhan ensin vaan maltan rauhoittua, niin uni tulee ihan muutamassa hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nopea nukahtaminen takaa vielä hyviä unia eli unessa pysymistä.
Itse nukahdan muutamassa minuutissa illalla, mutta nukuttuani noin 2-4 tuntia herään aamuyöstä klo 3-4 välillä ja valvon monta tuntia ennenkuin saan unta uudelleen. Eli nukun vaikkapa klo 23-03 ja sitten valvon klo 03-06 ja ehdin nukkua tunnin, kunnes pitää nousta klo 7.
Yhteensä saan nukuttua siis noin 4-5 tuntia per yö. Kyllä tällä univelalla nukahdan kuin tukki illalla heti kun saan pään tyynyyn. En nuku päiväunia
Sama homma täällä. Nukahtaminen on kiinni ainoastaan siitä, meneekö sopivalla hetkellä nukkumaan. Uni jatkuu 1½-2 tunnin jaksoissa, joskus hyvällä tuurilla saa nukuttua 3 jaksoa peräkkäin, mutta useimmiten yön aikana on hereillä ja voi siinä joko pyöriä sängyssä tai käydä katsomassa vaikka telkkaria ja palata nukkumaan aamuyöksi.
Mun mies nukahtaa suunnilleen samalla sekunnilla kun pää osuu tyynyyn :) Itellä menee ehkä 10-15 min.
Jos on joku paha stressi niin sitten menee johonkin aamukolmeen.
Kyllä nukahdan. Sinulla on uniongelma.