Kirkko yrityksenä - Temppeliaukion ahneus
Temppeliaukion kirkko päätti pari vuotta sitten, että nyt sitten turistit saa maksaa kirkkoon pääsystä. Muuallakin maailmassa on sisäänpääsymaksu. Hyvä näin. Lupasivat, että 3 euron sisäänpääsylipulla saa esitteen ja ilmaisen wc-käynnin. Sisäänpääsymaksu auttaisi palkkaamaan lisää henkilökuntaa turistiaikana, niin että saadaan kirkko ja vessakin pidettyä siistinä ja lisättyä vessatarjontaa.
Painattivat tarroja ja lisäsivät henkilökuntaa vahtimaan ettei vaan kukaan tule ovesta ilman sisäänpääsytarraa.
Esiteläpyskä painatettiin mutta unohdettiin että sen piti olla vastine sisäänpääsylipusta. Sitä myydään tiskillä. Vessa suljettiin ja sanottiin, että poliisi käski, kun sen auki pitäminen kävijöille on kuulemma turvallisuusriski.
Vuosi 2017 loppui ja kirkko painatti uudet tarrat vuodelle 2018 ja sanoi että vanhat ei nyt sitten kelpaa eikä niitä korvata. Jos ei sattunut tulemaan alkuvuodesta vanhojen lippujen kanssa. Monet pienyrittäjät ja oppaat olivat ostaneet 2017 lippuja etukäteen kun niitä ei saanut enää kirkosta kun 1000 kappaleen rullissa.
Vuosi 2018 loppui ja kirkko keksi, että eikä, nyt ei painatetakaan uusia tarroja vaan pannaankin ihmiset laittamaan rannekkeet ranteeseen. Niitä ei voi käyttää toista kertaa jos joku keksisi, että käyttäisi tarroja vielä toisenkin kerran.
Nyt sitten sanovat että eikun, älkää liimatko niitä ranteisiinne vaan antakaa henkilökunnalle ovella. Aikovatko myydä nämä toisenkin kerran?
Ihana tunnelmallinen Temppeliaukion kirkko on muuttunut täydeksi markkinapaikaksi ja matkailijat eivät ole siihen syypäitä. Aiemmin sinne mentiin isoinakin ryhminä istumaan ja hiljentymään ja kuuntelemaan kaunista musiikkia (josta tosin toivottiin että kävijät maksavat. Vapaaehtoista maksua varten oli ja on keräysastia. Miten nmä maksut muuten ilmoitetaan veroilmoituksessa?
Markkinatunnelmaksi kirkossa käynti muuttui, kun ovet on miehitetty henkiklökunnalla joka ei ole siellä avustamassa kävijöitä vaan vahtimassa, että tarrat (ja nyt rannekkeet) ovat haluamassaan ojennuksessa.
Kirkon eteistilaan on lebitetty myyntipöytiä, joilta voi perinteisten postikorttien ja valikoidun musiikki-CD:den lisäksi ostaa Temppeliaukio-kirkon vesipullon, Jeesus-lasikoruja ja ties mitä krääsää.
Irvokkainta on seinälle liimattu A4-paperi: FREE WIFI
Ei kiva.
Onneksi monet matkatoimistot välttävät matkailijoiden viemistä sinne, mutta monet matkailijat, ovat sitten kotimaisia tai ulkomaisia, käyvät kirkossa yhä ja tulevat järkyttyneinä sieltä ulos. Jos kirkon tarkoitus oli häätää seurakunnan ulkopuoliset kävijät kirkosta, siinä ollaan kohta onnistuttu hyvin mutta ahneuden ja epäystävällisyyden maine jää roikkumaan ilmassa.
Kommentit (2)
No ei käydä, kyllä Temppeliaukion kirkko on nimenomaa kirkko ja sellaisena sitä "markkinoidaankin".
Kirkko on Jumalan huone eikä mikään ilmainen wifi-tori, jossa saa rannekkeella kävellä kerran rundi - siellä on nyt tietty polku jota pitkin käsevät kävellä. Sairasta.
Helsingissä on monta kirkkoa, joissa voit käydä hiljentymässä. Temppeliaukion kirkossa käydään ihmettelemässä arkkitehtuuria, ei kuuntelemassa Jumalaa.