yksityisyrittäminen suomessa
Aina puhutaan yrittäjyydestä vaihtoehtona työttömyydelle sekä palvelujen kalleudesta suomessa.
Kuinka paljon (noin ihan vaan karkeana esimerkkinä) yksityisyrittäjällä pitää olla tuloja kuukaudessa, että hän voisi saada edes 1000 euroa kuukaudessa käteen verojen jälkeen?
Kommentit (8)
Jos menoja ei ole ollenkaan niin vajaa 4000. Siitä lähtee alv 24%, normaali tulovero ja pakollinen eläkemaksu 24%.
Vierailija kirjoitti:
Jos menoja ei ole ollenkaan niin vajaa 4000. Siitä lähtee alv 24%, normaali tulovero ja pakollinen eläkemaksu 24%.
Ai lähes 3000 valtiolle, jotta saisi itse... toimeentulotuen verran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai lähes 3000 valtiolle, jotta saisi itse... toimeentulotuen verran?
Kyllä.
kiitos vastauksista. monesti olen tätä miettinyt.
Just pari päivää sitten yhtä laskuria käytin ja 1600e kaiken verotuksen jälkeen +laskutuspalvelun kulujen jälkeen käteen esimerkin henkilölle jäi käteen jotain 800e. Eli epäilen että 1800e vähennettynä veroilla jne, käteen jää se 1000e.
Mulla jää n. 1000-2500 €/kk käteen verojen + muiden kulujen jälkeen. Riippuu työmäärästä, olen alihankkijana kahteen firmaan. Loppuvuodesta on yleensä vähän töitä mutta kulut korkeat, ja se aika on aina tosi ahdistavaa. Siksi haenkin palkkatyötä vaikka muuten yrittäjyys passaa mulle vaikka päivät hyvinä aikoina venyy.
Karkea arvio on, että noin puolet saa itse nettopalkkaa.
Jos kulut ovat pienet, niin silloin saa isomman palkan.
Suomessa.