Millaisia lestadiolaisnaiset on kumppaneina? (KYSYMYKSIÄ)
Jos nyt linjoilla ois joku, joka tuntis vähän vanhoillislestadiolaisuutta ja tarkemmin lestadiolaisnaisia. Oon tutustunut yhteen reilu parikymppiseen lestadiolaisnaiseen ja ollaan hengattu jonkun verran sekä koulumaailmassa että vapaa-ajalla ja oon hänestä tosi kiinnostunut, mutta en ole yhtään varma voiko lestadiolaisnainen seurustella ulkopuolisen kanssa, onko se yleistä?
Reilu parikymppiseksi hän ei ole koskaan seurustellut kenenkään kanssa, onko tämä heidän kohdalla normaalia? Millaisia lestanaiset on seurustelukumppaneina? Päihteitä hän ei käytä tai käy baareissa tai yökerhoissa.
Kaiken kaikkiaan todella herttanen, hyvä käytöksinen ja naapurintyttömäinen, maanläheinen ja vaatimaton, valtana kaunis nainen, mutta onko häntä turhaa edea ”taviksen” yrittää?
Kaikesta tiedosta oon kiitollinen! Pidetään keskustelu nyt lestadiolaisnaisissa eikä poukkoilla muualle.
Kommentit (41)
Harvemmin seurustelevat ei-lestadiolaisen kanssa. Toinen uskovainenkaan ei käy, pitää olla lestadiolainen.
Tiedän monia lestanaisia, jotka ovat ”ulkopuolisten” kanssa, vaikka sitä ei pidetä yleisesti hyväksyttävänä. Seurustelun tarkoitus on kuitenkin naimisiin meno ja seksi kuuluu vasta avioliittoon, joka on pyhä ja jatkuu (oletetaan) hautaan asti. Ehkäisyä ei saa käyttää.
Et kannattaa miettiä tarkkaan 😃
Mun tuntema nuorehko lestatyttö on tosi symppis ja vähän vanhanaikanen vaikkakin ihan fiksu. Ja ei, en tiedä ketään lestatyttöä joka ois naimisissa ulkopuolisen kanssa, mutta tiedänkin vain parikymmentä joten otanta on aika ohut :D päihteitä ei käytä ja ovat aika äidillisiäja huolehtivaisia. Melko rauhallisia, sellaisia maanläheisiä ja vaatimattomia vaikkakin todella kauniita ilman meikkiä.
Nykyään on enemmän ulkopuolisten kanssa, mutta suurin osa ei. Tänä päivänä se joustaa enemmän. Mutta onnea yritykseen!
Paras puoli lestanaisissa lienee myös se että ovat varmaa 99% uskollisia ja lojaaleja kumppaneilleen.
Ongelmana lienee se, että suurin osa heistä menee naimisiin toisen lestadiolaisen kanssa, mutta kannattaa yrittää, uskon sen olevan sen arvoista, mutta varo toivomasta liikaa.
Lestadiolaiset on ilman meikkii ihan samannakosii ku muutki.ne kayttaa sita paitsi nudemeikkii ja sanoo et on meikittomii :"D ihanniinku missit ja mallitki
Itse olen lessuperheestä. Riippuu todella paljon siitä, kuinka sitoutuneita esim tytön vanhemmat kulttiin ovat? Koska painostus voi olla kovaa. Kuitenkin mutu on se (erosin sittemmin uskonnosta), että nykyään on hieman vähemmän tiukempaa kuin esim 20 vuotta sitten.
Homma menee niin, että tyttö ei uskaltaisi lessupiireissä kauheasti tuoda teidän suhdetta esiin, mutta "tavis"kavereille kyllä kertoisi varmaan teidän suhteesta.
Omat vanhemmat eivät olleet koskaan mitään himouskovaisia, eikä seurustelua ei-lessun kanssa katsottu mitenkään kieroon. Siinä mielessä omat vanhemmat oli fiksuja :)
Lestanaiset lienee jossakin määrin vähän aasialaistyyppisiä verrattuna moniin suomalaisnaisiin. En tarkota tällä nyt mitään alisteneisuutta, koska mun tuntemat lestanaiset on yllättävän itsenäisiä ja vahvoja, mutta ovat paljon perhekeskeisempiä ja perinteisempiä arvomaailmaltaan, eivät kovin feministisiä. Itse olin aikonaan ihastunut yhteen lestatyttöön, oli sen verran erilainen mitä muut, mutta ei hän mua huolinut, vaikka olikin todella ystävällinen ja kohtelias mua kohtaan. Harmittaa, koska harvemmin ketään tollasta tulee enää tapaamaan, ellei tule vastaan joku toinen lestatyttö.
Ei oo mitenkään tavatonta että parikymppiset lestanaiset ei oo koskaan seurustellu. Tosin jotku menee naimisiin jopa 18-19-vuotiaina. Jos ei oo koskaan seurustellut, niin on hyvin todennäköistä etteä hän ole koskaan edes suudellut ketään. Kyllähän ne uskollisia ja lojaaleja on, mutta kannattaa jotenkin kysellä siitä asiasta, että voisiko seurustella ulkopuolisen kanssa. Älä kuitenkaan säikäytä pois ja älä tee sitä virhettä että yrität lähestyä häntä fyysisesti, muuten ajat hänet pois aika nopeesti 😂
Kysyisin sulta, millasen naisen itse haluat ja millanen mies sinä olet? Millaista elämää elät? Mitkä asiat on sulle tärkeitä? Jos arvot ja elämäntapa kohtaa, ei ole mahdottomuus että hän ei seurustelisi kanssas
Ulkopuolelta liikkeen harvoin ottavat elämänkumppania, mutta ei se mahdotonta ole. Tytön vanhemmat saattavat paheksua tätä, siihen kannattaa varautua. Mahdollisesti myöskään et saa seksiä ennen avioliittoa, oletko siihen valmis? Jos menisit yhteen tuon lestadiolaisen naisen kanssa, niin jatkossa elämä varmasti olisi niiden normien mukaista, tai olettaisin naisen niin toivovan. Tuskin katsoisi hyvällä esim sinun mahdollista alkoholin käyttöäsi. Oletko valmis suurperheen isäksi, ehkäisy ei välttämättä ole helposti perusteltavissa hänelle?
Riippuu kuule ihmisestä. Nykyään vain kaikista pahimmat tapaukset kasvaa pää pensaassa. Jokaisella mahdollisuus onkia tietoa netistä ja koulussa valistetaan seksistä, päihteistä ym.
Itse kasvoin lest perheessä, mutta lopetin seuroissa käymisen ja erosin heti kun olin tarpeeksi vanha siihen. Seuroissa kävi porukkaa, joista kukaan ei varmasti olisi uskonut että ovat lestadiolaisia (eivätkä varmasti olleetkaan muuta kuin ulkoisesti). Meidänkin kaveripiirissä ma-la elettiin kuin kuka tahansa nuori ja vedettiin viinaa, riehuttiin ja tapeltiin toistemme kanssa, no toki tehtiin rauhallisempiakin juttuja. Sunnuntaina sitten kiltisti istuttiin se pakollinen tunti kaksi seuroissa ja maanantaina alkoi taas sama ralli koulukavereiden ym kanssa.
Lestadiolainen nainen voi olla siveyden sipuli, sen vastakohta, tai kaikkea siltä väliltä. En epäile etteikö ole mukava. Suurin osa saa sinänsä hyvän kasvatuksen. Se vaan ei takaa mitään.
Mun lähipiirissä on yks lestatyttö joka seurustelee tavallisen miehen kanssa ja on seurustellut jo parin vuoden ajan. Hän on kyllä tosi tykätty koska on niin kiltti, ystävällinen ja kaunis nuori nainen, mutta kuuleman perusteella suutelua pidemmälle ei ole suostunut menemään, joten noudattanee tätä ”ei seksiä ennen avioliittoa”-periaatetta. Oletko ite valmis odottamaan avioliittoon asti? Plussana tietysti, niin kun edellä on mainittu, että ovat kumppaneinaan uskollisia eivätkä käy vieraissa, mutta muista että heille avioliitto on ikuinen ja ottavat sen tosissaan ja ovat sitoutuvaa sakkia.
-
Tämä hänen miehensä ei ole erityisen kaukana lestadiolaisuudesta, koska hän ei juurikaan käytä päihteitä, urheilee paljon, tykkää matkustella ja arvostaa työtä ja koulutusta. Tavallinen luterilainen.
-
Sinänsä vierestä katsoneena myönnän että melkosen naisen hän on itselleen saanu, ei mitään pahaa sanottavaa hänestä.
Todennäköisesti turha yrittää, ellet itse käänny lestadiolaisuuteen.
Olin naimisissa hieman iäkkäämmän lestadiolaisnaisen kanssa, joka oli hylännyt uskonsa aikuisiällä.
Oli kyllä sekaisin tapaus tuntemistani naisista kun hänen maailmaansa naimisiinmenon jälkeen paremmin tutustuin.
Menimme naimisiin aikamoisella kiireellä, sillä uskoin löytäneeni varsinaisen helmen naisten joukosta tutustuessani täyden kympin naiseen, jolla näin myöhemmin ajatellen oli omat syynsä mennä myös liittoon kanssani.
Suhde oli erittäin vaikea alusta saakka ja ajan myötä selvisi joitakin syitä hänen käyttäytymiseensä.
Suurimpana syynä taisi olla lapsena koettu hyväksikäyttö, eikä hän koskaan suostunut kertomaan kuka/keitä hyväksikäyttäjät olivat olleet ja se vaikutti tapaan jolla suhtauduin hänen miespuoliseen sukuunsa.
Naisessani vuorotteli täydellinen miehen valtaan alistuminen, todennäköisesti kasvatuksensa seurauksena ja toisaalta mieletön mustasukkaisuus ja yritys tehdä myös minua mustasukkaiseksi hänestä.
Hänen käyttäytmisensä julkisuudessa miehiä kohtaan oli aina hyvin flirttailevaa ja hänen tapansa alkoi hyvin nopeasti vaikuttaa liian ristiriitaiselta kestää.
Välillä kuin itse aurinko ja tahtooni alistuva ja välillä kuin kusta ja etikkaa, enkä osannut tehdä mitään hänen mielestään oikein.
Kestin avioliittoa alle vuoden, vaikka asuimmekin pääosin eri paikkakunnilla ja näimme vain viikonloppuisin.
Mitä enemmän aikaa kului sitä epävarmemmaksi aloin tuntea itseni, sillä oli aina täysin ennalta arvaamatonta kuinka hän suhtautui tullessani hänen luokseen.
Yhdessä kulkeminen tuli mahdottomaksi, sillä hän antoi ymmärtää, että ymmärtää antaa ja tämä tapahtui melkein kenelle tahansa miehelle ja aloin suorastaan pelätä konflikteja joita hänen käytöksensä aiheutti.
Moni mies oli tottakai kiinnostunut hänen seurastaan, sillä hän oli todellakin uslkoiselta olemukseltaan täysi kymppi.
Hirvittäviien riitojen seurauksena keräsin omaisuuteni hänen luotaan ja ajelin kohti kotikaupunkiani ja tunsin helvetinmoista helpotusta päättyneestä avioliitosta, sillä oma mielenterveyteni joutui koetukselle hänen erikoisen ja ennalta-arvaamattoman käyttäytymisensä vuoksi.
Varoituksen sana Ap:lle. Naisesi voi luopua Vanhalestadiolaisuudestaan, mutta koskaan se kasvatuksen mukanaan tuoma vanhalestadiolaisuus ei poistu naisestasi ja siinä vaiheessa kun miesten alistamat naiset pääsevät patriarkaalisesta ympäristöstään eroon, sen miehen jonka kanssa hän seurustelee sillä hetkellä pitää pystyä ottamaan menneisyydessä tapahtuneiden asioiden vuoksi vastaan ongelmia erittäin paljon.
En itse kyennyt siihen, mutta toivon että hän löysi miehen joka osasi käsitellä häntä oikealla tavalla :-(
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuule ihmisestä. Nykyään vain kaikista pahimmat tapaukset kasvaa pää pensaassa. Jokaisella mahdollisuus onkia tietoa netistä ja koulussa valistetaan seksistä, päihteistä ym.
Itse kasvoin lest perheessä, mutta lopetin seuroissa käymisen ja erosin heti kun olin tarpeeksi vanha siihen. Seuroissa kävi porukkaa, joista kukaan ei varmasti olisi uskonut että ovat lestadiolaisia (eivätkä varmasti olleetkaan muuta kuin ulkoisesti). Meidänkin kaveripiirissä ma-la elettiin kuin kuka tahansa nuori ja vedettiin viinaa, riehuttiin ja tapeltiin toistemme kanssa, no toki tehtiin rauhallisempiakin juttuja. Sunnuntaina sitten kiltisti istuttiin se pakollinen tunti kaksi seuroissa ja maanantaina alkoi taas sama ralli koulukavereiden ym kanssa.
Lestadiolainen nainen voi olla siveyden sipuli, sen vastakohta, tai kaikkea siltä väliltä. En epäile etteikö ole mukava. Suurin osa saa sinänsä hyvän kasvatuksen. Se vaan ei takaa mitään.
Mä kyll ex-lestana vähän eipäilen tätä kirjotusta, varsinkin jos puhut naisista. Joitakin miehiä etelässä tiedän että saattavat joustaa vähän liikaakin, mutta naiset yleisesti ottaen kyllä ei. Itse en tiedä ketään lestatyttöä joka harrastaisi seksiä ennen avioliittoa tai käyttäisi alkoholia joten voivat olla vähän tiukkiksia. Suurin osa on aika vanhanaikaisia suhteessa valtaväestöön, mutta toki joukossa on joitakin jotka on erilaisia, mutta aika pieni joukko kuitenkin.
Onko tuo ehkäisykanta lieventynyt? Nykyisin ei enää yli kymmentä lasta ole kellään. Enemmän on viiden molemmin puolin ja sitten loppuu lasten tulo vaikka hedelmällisiä vuosia olisi vielä 15-20.
Uskollisia, sosiaalisia, anteliaita
En itse lestadiolaisena tunne ainakaan läheisesti ketään, joka seurustelisi ei-lestadiolaisen kanssa, tosin on heitäkin. Ja itse en myöskään seurustelisi/menisi naimisiin, koska usko on kuitenkin elämäni tärkein asia, jonka haluaisin myös kumppanini jakavan kanssani.
AP täällä.
Hän on kasvanut suhteellinen ”pienessä” perheessä, lapsia siis alle 9, mutta kuitenkin enemmän kuin 4. Vanhemmat akateemisia, ihan fiksun olosia tyyppejä. Sen verran mitä hänen kanssaan oon uskonnosta puhunut, niin on varma että uskonto säilyy läpi elämänsä osana häntä ja monet asiat, niin kuin päihteettömyys ja elinikäinen avioliitto ym. on hänelle tärkeitä asioita, mutta sanoi kyllä ettei kaikilla lestadiolasiilla ole isoa perhettä jne.
Vaikuttaa ettei ole tiukimmasta päästä, vaikka absolutismi ja tietynlainen tiukempi elämäntapa kurinalaisuutenaan hänessä näkyy. Aika paljon hän on pohtinu asioita ja on ihan fiksun olonen kaveri.
Ehkä eniten hänessä kiehtoo se että seisoo aika vankasti omien arvojen ja ajatusten takana ja omaa hyvän arvomaailman. Ylipäätänsä se että meitä yhdistää monet kiinnostuksen kohteet ja hän vaikuttaa osittain hyvin erilaiselta mitä monet muut naiset. Muutamia hänen ystäviään olen tavannut ja ovat aika samanhenkisiä.
Saas nähdä, itse haluaisin kyllä seurustella hänen kanssaan, mutta pelkään ettei tyydy ihan tavalliseen mieheen, tai mistä sen voi tietää. Pitänee tutustua häneen enemmän ja olla hätistämättä pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ehkäisykanta lieventynyt? Nykyisin ei enää yli kymmentä lasta ole kellään. Enemmän on viiden molemmin puolin ja sitten loppuu lasten tulo vaikka hedelmällisiä vuosia olisi vielä 15-20.
AP tässäkin vastailee, itse näkisin ainakin tämän tytön perusteella että on, sikäli että hänkään ei haaveile kuin ”vain” 4-5 lapsesta. Mietin ensiksi että se että hän puhuu lapsi- ja perhehaaveista liittyisi jotenkin siihen, että hänkin olisi kiinnostunut minusta, mutta toisaalta hän puhuu niistä kyllä ystävilleenkin, jotka liittyy aikalailla enemmän uskontoon.
Ei todennäköisesti ota ulkopuolista.