Miten opin paremmaksi provonkirjoittajaksi? Erityisesti kiinnostaa provot, joissa mies tekee hirveitä asioita, sikailee ja on törkeä juntti.
Kommentit (30)
Piirongin takaa löytyi outo kännykkä, mies hakkeroi tietokonettani ja käyttää mailiani, lompakosta tippui hotellin avain, lahjapaketissani oli kuitti, jossa oli toinenkin ostos.
Keski-ikäisen isällinen tai äidillinen kasvattava asenne
Hyvä provo on vähän kuin fiktiivinen näytelmä. Se voisi olla tosi, siihen pitää pystyä eläytymään niin kirjoittaja jonka on samalla osattava myös ohjattava tuota näytelmään kuin näyttelijöiden (=ketjuun vastaavat henkilöt).
- Seuraa palstaa. Jos tulee liian monta samanlaista aloitusta parin kuukauden sisään niin heti arvataan provoksi.
- Pidä tarina uskottavana. Joku epätodellinen yksityiskohta voi olla, mutta jos niitä on useampia niin menee liiallisuuksiin.
- Pysy tarinassa ja muista mitä olet aiemmin kertonut. Monet provot paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun AP on ensin väittänyt yhtä ja myöhemmin toista, esim. lapsimäärä vaihtelee
- Ole valmiina vastailemaan ainakin tunnin-parin ajan. Jos vinkeille ja vastaaville ei saa vastakaikua niin keskustelu kuolee.
- "Ota neuvoista vaari". Älä lyttää kaikkia ehdotuksia milloin mihinkin vedoten, vaan pyri jatkojalostamaan niitä, ja mahdollisesti saat lisää vinkkejä. Nuo kaiken lyttääjät paljastaa provoksi.
Oisko tällainen hyvä:
Mies ei vienyt mus päivystykseen, kun halusi pelata Counter Strikes! Kaaduin pihalla ja löin pääni. Epäilin aivo täröhdystä ja otsasta vuodi verta silmille. Mies vaan sanoi ettei kerkee kun on raidi kesken ja käski mennä julkisilla.
Oon aika ylpeä tästä. Nythän on liukasta ja olen ottanut selvää verkkopelien terminologiasta, kuten näkyy.
Mitä mieltä? Ap
Semmosen oon huomannut että monet provot kaatuu siihen että tehdään aloituksesta aivan liian pitkä. Tällöin tulee tekstiin helposti virheitä mitä on vaikee korjata jälkikäteen.
Myös tarinankuljetus on huomioitava. Usein tulee liian äkkiä jotain ihan mahdotonta, joka paljastaa provoksi.
Vierailija kirjoitti:
Oisko tällainen hyvä:
Mies ei vienyt mus päivystykseen, kun halusi pelata Counter Strikes! Kaaduin pihalla ja löin pääni. Epäilin aivo täröhdystä ja otsasta vuodi verta silmille. Mies vaan sanoi ettei kerkee kun on raidi kesken ja käski mennä julkisilla.
Oon aika ylpeä tästä. Nythän on liukasta ja olen ottanut selvää verkkopelien terminologiasta, kuten näkyy.
Mitä mieltä? Ap
Ihan hyvä pohja tuo voi olla.
Miksi olet miehen kanssa? Ja mistä tollasia kultakimpaleita löytää?
Ainoa keino kirjoittaa uskottavia provoja on hankkia runsaasti kokemuksia elämän kaikilta osa-alueilta. Paras provo on puoliksi totta. Siitä ei lukija pysty varmuudella sanomaan, että onko se totta vai tarua.
Lisäksi sinun pitää olla hyvä kirjoittaja, joka kykenee eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja provoilemaan heidn pöksyissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko tällainen hyvä:
Mitä mieltä? Ap
Ihan hyvä pohja tuo voi olla.
Miksi olet miehen kanssa? Ja mistä tollasia kultakimpaleita löytää?
Ei mulla ole miestä. Tykkään vaan kirjoitella provoja, erityisesti sellaisia, missä miehet on ihan eläimen tasolla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi sinun pitää olla hyvä kirjoittaja, joka kykenee eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja provoilemaan heidn pöksyissään.
Tätä vähän pelkäänkin. Musta on sanottu etten oo kauhean empatiakykyinen tai pysty asettumaan toisen ihmisen asemaan. Näin esim töissä kun on tullut välienselvittelyjä kolleegoiden kanssa. Ap
-pois kaikki itkettää, raivostuttaa ja oksettaa/elämältä putosi pohja/ olen itkenyt täällä kolme tuntia silmät päästäni -sepustukset alussa, ovat vain koomisia
-lopeta aloitus ajoissa. Osa vääntää vielä rautalangasta, että tämä on se ketjun aihe, provosoitukaa tästä. Ei.
-mikä on aloituksen syy? Kysytkö mielipidettä? Kaipaatko apua? Liian usein ulostetaan vain joku provosoiva aloitus palstalle.
-yksityiskohtien täytyy olla perusteltuja, esimerkiksi iät kannattaa mainita vain jos ovat oleellisia. Ei näin: exä laittaa nykyiselle, 23, ikäviä viestejä.
-älä kopioi liian suoraan muita aloituksia tai juuri lehdessä olleita juttuja tyyliin "siitä se ajatus sitten lähti".
Tuo raidi on muuten hyvä, mutta sun pitää aloittaa kysymällä vain mikä se on, ja sitten vasta muutaman viestin jälkeen alat selvittää mitä teillä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Oisko tällainen hyvä:
Mitä mieltä? Ap
Tuo ei jaa mielipiteitä, joten ketju tyrehtyy pian. Parempi olisi vaikka, että poikaystävä ei suostu viemään sinua joogatunnille, koska pelaa jotain lapsellista peliä. Asutte vielä tietenkin jossain korvessa, missä julkiset eivät kulje.
Aiinoa tapa jolla ihmiisen voiii saada puhumaan tottta on jokooo saaada hyväääksyntä taaai saaaada ihhminen kääytttäytymääään spontaaanisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko tällainen hyvä:
Mitä mieltä? Ap
Tuo ei jaa mielipiteitä, joten ketju tyrehtyy pian. Parempi olisi vaikka, että poikaystävä ei suostu viemään sinua joogatunnille, koska pelaa jotain lapsellista peliä. Asutte vielä tietenkin jossain korvessa, missä julkiset eivät kulje.
En halua jakaa mielipiteitä, vaan että kaikki on yhtämieltä että miehet on elukoita! Ap
Vierailija kirjoitti:
Aiinoa tapa jolla ihmiisen voiii saada puhumaan tottta on jokooo saaada hyväääksyntä taaai saaaada ihhminen kääytttäytymääään spontaaanisti.
Esim tossa sorjonen tv sarrjassa oli hyvä esimerkki kun sorjoneen huusi "markus!" Ja markus olii heti oven takanaa ja avasii oven spontaaanisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tossa sorjonen tv sarrjassa oli hyvä esimerkki kun sorjoneen huusi "markus!" Ja markus olii heti oven takanaa ja avasii oven spontaaanisti.
Taii sitten kuun sorjonen soittti ovikelloa ja oveen avaa kysyi "kuka sieellä?"
Ne on kuluneet jo loppuun. Sitten siirryttiin kertomaan samoja appiukosta, miehen veljestä ym., eikä nekään mene enää läpi.
Kokeile kirjoittaa samoja mutta lesboparin femmen näkökulmasta. Se saattaisi vielä herättää tunteita.